Αυτός είναι ο πιο σπάνιος ελληνικός δίσκος;

Αυτός είναι ο πιο σπάνιος ελληνικός δίσκος; Facebook Twitter
0
Αυτός είναι ο πιο σπάνιος ελληνικός δίσκος; Facebook Twitter

Το 1967 ο Μίμης Πλέσσας ήταν ήδη πολύ γνωστός από τους προσωπικούς του δίσκους, κι ακόμα περισσότερο για τα κομμάτια του από τις ελληνικές ταινίες που εκείνη την εποχή έκοβαν εκατομμύρια εισιτήρια στις αίθουσες. Η δεκαετία του ’60 ήταν πολύ παραγωγική για τον συνθέτη και άφησε πίσω του τρομερές δουλειές που ήταν και με κάποιον πολύ περίεργο τρόπο πρωτοποριακές και διαχρονικά μοντέρνες, παρόλο που ποτέ δεν ξέφυγε από τον ήχο που κυριαρχούσε. Ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του δίσκου που έκανε με την Καίτη Χρυσολωρά με τίτλο «Αγάπη μου» και δύο μετά το κλασικό «Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda» στην Philips που τα επόμενα χρόνια χάθηκαν και παραμένουν δυσεύρετα μέχρι σήμερα [το δεύτερο κυκλοφόρησε με το Jazz & Τζαζ στο τεύχος 148-149 με δέκα από τα δώδεκα κομμάτια] ηχογράφησε το Greece Goes Modern που έγινε η πρώτη κυκλοφορία της εταιρίας Pan-Vox [ένα sub-label της Music Box] και μετά από 47 χρόνια, είναι ο πιο σπάνιος και ακριβός ελληνικός δίσκος. Στην original έκδοση, γιατί πριν από καναδυο χρόνια τον επανακυκλοφόρησε η b-otherside records, αλλά βγήκε σε τόσα λίγα αντίτυπα που εξαφανίστηκε αμέσως. Κι έγινε κι αυτό δυσεύρετο.

Το Greece Goes Modern κυκλοφόρησε μέσα στη Χούντα, αλλά είχε ξεκινήσει να ηχογραφείται ένα χρόνο νωρίτερα, πριν τα δημοτικά γίνουν υποχρεωτικά και αρχίσουν να χορεύονται με κάθε ευκαιρία στις πλατείες των πόλεων και των χωριών της ελληνικής επικράτειας. Ήταν μια παραγγελία της μπίρας Fix στο συνθέτη, ο οποίος έπρεπε να ντύσει με μουσική 10 ημίωρες εκπομπές για την ΕΡΤ. Η ιδέα του να διασκευάσει 10 ελληνικούς σκοπούς από αυτούς που ακούγονταν πριν από κάθε εθνική εορτή στα σχολεία σε ατελείωτες χορευτικές πρόβες [δεν έχω ιδέα αν ακούγονται ακόμα και πώς γιορτάζονται πια οι εθνικές εορτές] ενθουσίασε τον Κάρολο Φιξ και τη γυναίκα του, έτσι ξεκίνησαν οι ηχογραφήσεις.

Πρόσφατα πουλήθηκε μια αυθεντική κόπια του 1967 για 5 χιλιάδες ευρώ (!). Τα μόνα αντίτυπα που σώθηκαν ήταν από ελληνικούς σταθμούς του εξωτερικού που είχε σταλεί ο δίσκος για πρόμο.

Το συγκρότημα που τον συνόδεψε, The Orbiters, ήταν οι μόνιμοι συνεργάτες του Andrea Ortega σε φλάουτο, σαξόφωνο, ο Igor Raniets στα ντραμς, ο Τίτος Καλλίρης στην ηλεκτρική κιθάρα, ο Νίκος Γκίνος στο κλαρίνο, ο Ανδρέας Ροδουσάκης στο κοντραμπάσο, ενώ ο ίδιος ο συνθέτης παίζει philicorda, ένα ηλεκτρικό μουσικό όργανο της Philips που επιχειρούσε να πλασαριστεί δίπλα στο hammond.

Μπορεί να μην ήταν η πρώτη φορά που επιχειρούσε κάποιος να διασκευάσει δημοτικά τραγούδια στον μοντέρνο ρυθμό της εποχής [το 1965 οι Forminx είχαν διασκευάσει τον «Βασιλικός θα γίνω» ως Madjourana’s shake].

 

The Forminx - Mandjourana's shake | Official Audio Release

Το Greece Goes Modern όμως προσέγγιζε πολύ πιο σοβαρά και προσεκτικά τα κομμάτια και, παρόλο που μετατρέπονταν σε shake και μπόσα νόβες που άνετα μπορούσαν να χορευτούν σε νεανικά πάρτι και κλαμπ, είχαν μια πιο jazzy προσέγγιση που τα έκανε λιγότερο «ελαφρά».

Ο δίσκος παραμένει μοντέρνος ακόμα και με τα σημερινά στάνταρ και μετά από τόσες απόπειρες να διασκευαστούν με ηλεκτρικά όργανα παραδοσιακά κομμάτια, είναι αξεπέραστος.

Στην συζήτηση με τον Mr. Z-που μου ξαναθύμισε το δίσκο και μου είπε ότι πρόσφατα πουλήθηκε μια αυθεντική κόπια του 1967 για 5 χιλιάδες ευρώ (!)- έμαθα ότι τα μόνα αντίτυπα που σώθηκαν ήταν από ελληνικούς σταθμούς του εξωτερικού που είχε σταλεί ο δίσκος για πρόμο. Και τον ανακάλυψαν κάποιοι που αγόρασαν ομαδικά το στοκ από όσους είχαν κλείσει.

Ο Mimis G Vas Β-οtherSide Records αναφέρει: «Για την απόλυτη ιστορία και μόνο, βγήκαν αρχικά 350 κόπιες ( από τις οποίες οι 50 εάν θυμάμαι καλά δόθηκαν στον κύριο Πλέσσα), 150 λευκές και 200 μαύρες από τις οποίες όμως βγήκαν οι 150 στην αγορά. Κατόπιν για να αντιμετωπιστούν τα κρούσματα της αισχρής κερδοσκοπίας και ενώ οι αρχικές κόπιες είχαν εξαντληθεί ήδη στις προπαραγγελίες, δόθηκε εντολή για μια επανεκτύπωση 350 ακόμη βινυλίων, σε διάφανο χρώμα αυτήν την φορά, για να ξεχωρίζει από την αρχική κοπή. Τέλο, για το θέμα που αφορά και το άρθρο, όντως έχει ακουστεί μεταξύ των συλλεκτών πως η πρόσφατη τιμή μεταπώλησης του εν λόγω δίσκου ανέρχεται στα 5000 ευρώ, ενώ η αμέσως προηγούμενη πριν 2 χρόνια περίπου, πάλι χέρι με χέρι στα 3000 ευρώ, όπως και εάν έχει όμως, παραμένει σίγουρα ένας σπανιότατος δίσκος (ο αυθεντικός πάντα) και κυρίως από τους λίγους που μπορούν να σταθούν και στο εξωτερικό».

Το εξώφυλλο έχει ζωγραφίσει ο Βασίλης Φωτόπουλος που το 1964 είχε κερδίσει Όσκαρ καλλιτεχνικής διεύθυνσης για τον Ζορμπά του Κακογιάννη.

Ο δίσκος περιέχει διασκευές από δύο κομμάτια από τον Μοριά («Λεμονάκι», «Καλαματιανό»), δύο από την Ήπειρο («Ο Μενούσης», «Βασιλικός»), δύο από τα Επτάνησα («Γιαλό να πας», «Η πέρδικα»), δύο από τη Θεσσαλία («Καραγκούνα», «Τρία παιδιά»), δύο από τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη («Καράβι απ’ τη Χιό», «Κρητικός».

Κι αυτά είναι μερικά δείγματα:

 

Mimis Plessas & The Orbiters - Greece Goes Modern - Vasilikos

 

 

Μίμης Πλέσσας - Καραγκούνα (Traditional, Jazz Version)

Χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από το post του Δισκορυχείου.
H κεντρική φωτογραφία είναι από εδώ. 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ