Θυμάμαι την εποχή που ξεπεράσαμε το να χρησιμοποιούμε τον λογαριασμό μας στο facebook ως τρόπο προβολής του εαυτού μας, των διακοπών μας και των επιλογών μας, και ξαφνικά πέσαμε με τα μούτρα στην φωτογραφία. Συνέπεσε η εποχή αυτή με την εμφάνιση στην αγορά φωτογραφικών μηχανών που μπορούσαν να σου δώσουν θεαματικά αποτελέσματα – με ένα κλικ στο αυτόματο! – για τα λεφτά τους.


Και έτσι, το timeline μου γέμισε με λεπτομέρειες ανατριχιαστικής ακρίβειας λουλουδιών, εντόμων κλπ που ο εκάστοτε φακός αποκάλυπτε στον ιδιοκτήτη του και την ανεπαρκή ματιά μας. Μετά, ήρθε το instagram. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.


Είναι υπέροχο το πόσο δημοκρατική τέχνη είναι η φωτογραφία – όταν φυσικά αντιμετωπίζεται ως τέτοια. Με συναρπάζει το γεγονός ότι μπορώ να απαθανατίσω στιγμές, να φανερώσω κάτι που ξέφυγε από την προσοχή των άλλων, να βάλω τον θεατή στην διαδικασία να πλάσει μια ιστορία γύρω από αυτό που βλέπει. Οι Μ/Μ (Paris) είχαν δηλώσει ότι 'μία καλή εικόνα θα πρέπει να βρίσκεται ανάμεσα σε δύο άλλες. Αυτή που προηγείται και αυτή που ακολουθεί.' Και αυτό είναι τελικά. Μια πολύτιμη ιστορία. Και όχι η επίδειξη της μηχανής μου. Όχι ένα φίλτρο που έσωσε την κατάσταση. Όχι η τέχνη για την τέχνη, αλλά ένα κλικ που πραγματικά το σκέφτηκες και αποφάσισες ότι είναι το σωστό.

Τον φωτογράφο Θοδωρή Μάρκου, πέρα από την δουλειά του, μπορεί να τον γνωρίζετε και από αντικείμενα 'φετίχ' που συνδέονται με την ζωή του,όπως το διάσημο παστίτσιο, την μπανιέρα του και την μπουγάδα που ανοίγει τους ουρανούς. Ήταν, όμως, η αγάπη του για την φωτογραφία, αλλά και το πως την χειρίζεται, αποτυπώνοντας το κενό, τον δρόμο και την ελευθερία με πρωτοφανή τρόπο, που με έκαναν να του ζητήσω να μου φτιάξει ένα τοπ τεν σχετικό με την μεγάλη του αγάπη. Φυσικά και θα μπορούσε να μιλάει με τις ώρες για αγαπημένους φωτογράφους, βιβλία, αισθητική και εξοπλισμό, αλλά δυστυχώς το ποστ αυτό περιορίζεται σε δέκα μόνο αναφορές.  

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

. τοπ 10: ρήσεις φωτογράφων .

 

 

1) Οι πρώτες δέκα χιλιάδες φωτογραφίες σου θα είναι οι χειρότερες. - Henri Cartier-Bresson

 

 

 

 

2) Αν οι φωτογραφίες σου δεν είναι αρκετά καλές, δεν πηγαίνεις αρκετά κοντά. - Robert Capa

 

 

 

 

3) Φωτογραφίζω για να δω πως φαίνεται ο κόσμος φωτογραφημένος. - Garry Winogrand

 

 

 

4) Για μένα, η φωτογραφία είναι η τέχνη της παρατήρησης. Να βρίσκεις κάτι ενδιαφέρον σε ένα συνηθισμένο μέρος. Έχω καταλήξει στη διαπίστωση ότι δεν έχει να κάνει με τα πράγματα που βλέπεις, αλλά με τον τρόπο που τα βλέπεις. - Elliott Erwitt

 

 

 

5) Φοβάμαι ότι υπάρχουν περισσότεροι άνθρωποι απ'ότι μπορώ να φανταστώ, που ο μόνος τρόπος να εκτιμήσουν μια εικόνα είναι σαν ένα ορθογώνιο με ένα αναγνωρίσιμο αντικείμενο στη κέντρο του. Δεν τους νοιάζει τι βρίσκεται γύρω από το αντικείμενο, αρκεί τίποτα να μην το παρενοχλεί, εκεί ακριβώς στο κέντρο. Ακόμα και μετά τα μαθήματα του Winogrand και του Friedlander, δεν το πιάνουν. Σέβονται τη δουλειά τους διότι σεβαστά ιδρύματα τους έχουν πει ότι είναι σημαντικοί καλλιτέχνες, αλλά αυτό που στην πραγματικότητα θέλουν να βλέπουν είναι μια εικόνα με έναν άνθρωπο ή ένα αντικείμενο στο κέντρο. Θέλουν κάτι προφανές. Η τυφλότητά τους φαίνεται όταν κάποιος χρησιμοποιεί τη λέξη "στιγμιότυπο". Η άγνοια μπορεί πάντα να κρύβεται πίσω από το "στιγμιότυπο". Η λέξη αυτή ποτέ δεν είχε κάποιο νόημα. Είμαι σε πόλεμο με το προφανές. - William Eggleston

 

 

 

6) Ως καλλιτεχνής πάντα ένιωθα ότι η δουλειά μου δεν είναι να δημιουργήσω νόημα, αλλά να φορτίσω την ατμόσφαιρα ώστε το νόημα να μπορεί να εμφανιστεί. Σε όλες τις φωτογραφίες μου, είτε είναι άνθρωποι είτε μέρη, βλέπω ένα κομμάτι του εαυτού μου. Βλέπω τα ίδια στοιχεία και τις ίδιες σκοτούρες που αντιμετώπισα όταν μεγάλωνα. Η δουλειά μου στηρίζεται στις παρεκκλίσεις της παιδικής μου ηλικίας και πως αυτές έγιναν θέλγητρα κατά την ενηλικίωση. Είναι μια προσπάθεια να καταλάβω πως συνέχεια επαναδημιουργούμε τη νεοτερη ηλικία μας. Για μένα αυτό μεταφράζεται ως ένα ταξίδι προς το παρελθόν, με σκοπό να απαντήσω στην ιστορία μου, στη μνήμη μου. - Todd Hido

 

 

 

7) Είμαι μανιώδης όταν φωτογραφίζω. Εννοώ, είμαι συγκεντρωμένος σαν ακτίνα λέηζερ, και δεν είμαι ο "αγαπησιάρικος σύντροφος". Είμαι ο "καλλιτέχνης", και η γυναίκα μου το κατάλαβε αυτό, ότι αν είσαι σε ένα ταξίδι μαζί μου, ο σκοπός του ταξιδιού εξαρχής είναι να βγάλω εικόνες, και δεν πρόκειται να είμαι καλός τύπος και τέτοια. Βγάζω φωτογραφίες, και αν είσαι μαζί μου, έχεις έρθει για να με βοηθήσεις. Είναι μεγάλη υπόθεση για τη γυναίκα μου να το κατανοήσει αυτό, και να έρθει μαζί μου σε ένα τέτοιο ταξίδι. Οπότε, πράγματι, η γυναίκα μου δεν επηρεάζει τις φωτογραφίες μου. Εκτός του ότι επέκτεινε λίγο τη θεματολογία μου, αφού μπορούσα να τη φωτογραφίζω και αυτή. - Stephen Shore

 

 

 

8) Μην φωτογραφίζεις τι είναι. Φωτογράφισε πως νιώθει. - David Alan Harvey

 

 

 

9) Πριν από χρόνια δούλευα για μια μικρή τοπική εφημερίδα ως φωτογράφος. Υπήρχε ένας ετήσιος διαγωνισμός όπου όλες οι τοπικές εφημερίδες στέλνανε τις καλύτερες φωτογραφίες τους. Προσπάθησα τόσο πολύ να κάνω καλές εικόνες, αλλά ποτέ δεν κέρδισα ούτε ένα βραβείο. Μια χρονιά, ένας παλιός ξεχασμένος αθλητικογράφος έτυχε να βρεθεί σε ένα ατύχημα όπου ένα αυτοκίνητο είχε καταλήξει πάνω σε ένα δέντρο. Τράβηξε ένα στιγμιότυπο με μηχανή μιας χρήσης, και κέρδισε το μεγάλο βραβείο. Το μάθημα που πήρα τότε ήταν ότι οι εξαιρετικές εικόνες είναι θέμα τύχης, και οποιοσδήποτε μπορεί να τραβήξει μια εξαιρετική εικόνα. Αλλά πολύ, πολύ λίγοι άνθρωποι μπορούν να φτιάξουν μια εξαιρετική συλλογή από εικόνες. Είναι αφάνταστα δύσκολο να ταιριάξεις πολλά κομμάτια με ένα τρόπο που να αποκτούν νόημα. Αυτός είναι ο στόχος μου. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής, φυσικά, ελπίζω να κάνω και εξαιρετικές αυτόνομες εικόνες, και χαίρομαι όταν μια εικόνα μου κερδίζει την αναγνώριση. Αλλά η τέχνη, κατά τη γνώμη μου, είναι στη συλλογή και στη συρραφή των εικόνων. - Alec Soth

 

 

 

10) Αποφεύγω να ορίσω προκαταβολικά τι θα φωτογραφίσω. Οι εικόνες βγαίνουν τυχαία, σύμφωνα με τις εκάστοτε συναντήσεις και συνθήκες. Οι επιλογές που γίνονται, αν λάβουμε υπόψη όλες τις πιθανές περιπτώσεις, είναι υποσυνείδητες. Αλλά οι ψυχώσεις παραμένουν σταθερές: οι δρόμοι, ο φόβος, η αφάνεια, η σεξουαλική πράξη... και, τελικά, η απλή επιθυμία να υπάρξεις. - Antoine D'Agata

 

  

 

Περισσότερος Θοδωρής Μάρκου εδώ.

 

Λίγες πληροφορίες

Η φωτογράφιση έγινε με την κάμερα που μου δάνεισε ο Θοδωρής, μια  Sony a99. / Τα βιβλία στο ξυλοπάτωμα είναι το 'Cape Light' του Joel Meyerowitz δίπλα σε μια Yashica Electro 35 GSN και μια Minolta Minoltina AL-S, και το 'Half Life' του Michael Ackerman δίπλα σε μια Mamiya C220f. / Η κάμερα που χρησιμοποίησε ο Θοδωρής για την βόλτα μας είναι η Graflex Speed Graphic. / Ο στόχος αυτού του ποστ είναι να μας κάνει να σκεφτούμε λίγο παραπάνω πριν πατήσουμε το κουμπί της κάμεράς μας.