Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
0

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Έλβις Πρίσλεϊ
 

Αν πέσεις πάνω σε ένα μυστήριο προφίλ στο facebook που φέρει το όνομα Anima Theca, εντυπωσιάζεσαι από τις φωτογραφίες που απεικονίζουν κατασκευάσματα σαν κουτιά-χριστουγεννιάτικες φάτνες για διάσημους μακαρίτες. Σε αυτά, celebrities που έχουν αφήσει εποχή στον χώρο τους αποκτούν ιδιότυπα εικονοστάσια με το απαραίτητο κιτς στοιχείο να πρωταγωνιστεί.

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Λιζ Τέιλορ

Αναζητήσαμε τον ηθικό αυτουργό αυτής της έξυπνης ιδέας και ήρθαμε σε επαφή με τον αρχιτέκτονα Θόδωρο Μπρουσκομάτη. "Σπούδασα Αρχιτεκτονική, όχι τόσο απο επιλογή αλλά επειδή ήταν πιο ανώδυνο απ´το να "γίνω" καλλιτέχνης. Εργάστηκα για πολλά χρόνια σε κατασκευαστική εταιρεία, αρχικά στις μελέτες και μετά στις πωλήσεις. Το 2008 η εταιρεία που δούλευα ήταν από τις πρώτες που έκλεισε και μετά όποια προσπάθεια έκανα για να βρω κάτι στον χώρο δεν είχε κανένα αποτέλεσμα".

 

Η θεοποίηση των ποπ ειδώλων γίνεται συνήθως, αν όχι πάντοτε, όσο αυτά βρίσκονται εν ζωή και λατρεύονται κυρίως σε πίστες, σκηνές και κόκκινα χάλια. Τα πρόσωπα που επιλέγω εγώ αντιθέτως δεν βρίσκονται εν ζωή, είναι όλοι πεθαμένοι άντρες και γυναίκες που ο καθένας στον χώρο του αγαπήθηκε, μισήθηκε, λατρεύτηκε και γενικά για κάποιο λόγο έμεινε στην μνήμη μας.

"Σε ένα ταξίδι μου, λοιπόν, στο Λονδίνο, καθώς βολτάραμε με έναν φίλο στο Camden Lock, βρεθήκαμε σε μια γκαλερί που πουλούσε μεξικάνικα, ας πούμε "εικονοστάσια" (shrine boxes), και τρελαθήκαμε. Εντωμεταξύ, είχε πεθάνει πρόσφατα η Amy Winehouse και γυρνώντας στην Αθήνα σκέφτηκα να της φτιάξω ένα εικονοστάσι μεξικάνικου τύπου. Το είδαν οι φίλοι μου και μου είπαν ότι πρέπει να το συνεχίσω και με άλλα πρόσωπα. Έτσι γεννήθηκε η Anima Theca που στα λατινικά σημαίνει "η θήκη της ψυχής" και είναι ένα συνονθύλευμα απο τέχνες και τεχνικές όπως ζωγραφική, κολάζ, γλυπτική αλλά και ξυλουργικά και ράψιμο. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο λοιπόν έχω επικεντρωθεί στα κουτιά Anima Theca που καταλαμβάνουν σχεδόν το σύνολο του δημιουργικού μου χρόνου, παρά το γεγονός ότι δεν μπορώ να πω πως βιοπορίζομαι αποκλειστικά από την πώλησή τους". 

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Μέριλιν Μονρό
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τζέιμς Ντιν

"Τα κουτιά που κατασκευάζω είναι κάτι μεταξύ diorama boxes και μεξικάνικων θρησκευτικών κουτιών. Χρησιμοποιώ ξύλο, εφυαλωμένες φωτογραφίες, ύφασμα, γυάλινες και πλαστικές χάντρες, σύρμα, πλαστικά παιχνίδια, ζωγραφισμένο χαρτι, πλαστικά και υφασμάτινα λουλούδια, γυαλί, και περιμετρικά κορνίζα απο ταινία αλουμινίου με επινικελωμένες γωνίες. Ως τώρα έχω φτιάξει περίπου 350 από αυτά και συνεχίχω. Η πρώτη προϋπόθεση για να επιλέξω κάποια προσωπικότητα για να γίνει Anima Theca ειναι να έχει πεθάνει, από 'κει και πέρα δεν έχω φραγμούς. Εκτός των διάσημων, έχω "αγιοποιήσει" και άλλα πρόσωπα κατά παραγγελία, από γνωστούς μου κυρίως που θέλησαν να κάνουν Anima Theca αγαπημένους τους που έχουν πεθάνει. Έχουν πολύ χιούμορ οι φίλοι μου!".

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter

Tα κουτιά του Θόδωρου μοιάζουν πραγματικά με αγιοποιημένες φιγούρες για προσκύνημα και σκέφτομαι ότι το κόνσεπτ αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί ως ένα έξοχα ειρωνικό σχόλιο πάνω στη θεοποίηση των ποπ ειδώλων ανά τις δεκαετίες. Ο Θόδωρος εξηγεί: "Η θεοποίηση των ποπ ειδώλων γίνεται συνήθως, αν όχι πάντοτε, όσο αυτά βρίσκονται εν ζωή και λατρεύονται κυρίως σε πίστες, σκηνές και κόκκινα χάλια. Τα πρόσωπα που επιλέγω εγώ αντιθέτως δεν βρίσκονται εν ζωή, είναι όλοι πεθαμένοι άντρες και γυναίκες που ο καθένας στον χώρο του -κινηματογράφος, θέατρο, χορός, τραγούδι, πολιτική, κοσμική κοινωνία, κοινώς αυτό που αποκαλούμε celebrity- αγαπήθηκε, μισήθηκε, λατρεύτηκε και γενικά για κάποιο λόγο έμεινε στην μνήμη μας. Τώρα πια δικαιώνονται και "αγιοποιημενοι" πλέον απεικονίζονται εν είδει θρησκευτικής εικόνας σ´αυτά τα κουτιά. Για κάποιους βέβαια αυτό μπορεί να φαντάζει υβριστικό με τη χριστιανική σημασία της λέξης".

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Φρίντα Κάλο

 

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Κλαρκ Γκέιμπλ

Καλλιτεχνικά, ο Θόδωρος αγαπά την Αναγέννηση, που τον εντυπωσιάζει και πάντα τον εμπνέει. Η τερακότα που έχει ως avatar στο προφίλ του στο facebook είναι ένα γραφιστικά πειραγμένο γλυπτό του Ιταλού Luca della Robbia. Αρχιτεκτονικά βέβαια, προτιμά το Bauhaus.

Απο πέρσι και για δύο φορές τον χρόνο, τα Χριστούγεννα και την άνοιξη, ο Anima Theca συμμετέχει στο Backyard Market στην Brick Lane του Λονδίνου, όπου ο Δήμος του Λονδίνου προσπαθεί να συγκεντρώσει εκεί όλους τους νέους καλλιτέχνες που ασχολούνται με το κιτς, ενώ βρίσκεται σε συζητήσεις και για άλλους χώρους. Στην Αθήνα, μπορεί να βρει κάποιος τις δημιουργίες του στο ΙΑΝΟS Art & Museum Shop του Golden Hall και της Σταδίου, όπου πωλούνται μεταξύ 30 και 60 €.

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Μαρία Κάλλας
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Αλίκη Βουγιουκλάκη
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Έιμι Γουάινχαουζ
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Όντρεϊ Χέπμπορν
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ