H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο)

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
0

 Στην εποχή όπου βασιλεύει η εύκολη ψηφιακή εικόνα και οι αμέτρητες selfie, μια ομάδα σπουδαστών φωτογραφίας από την Θεσσαλονίκη ταξιδεύει στο μακρινό 1842 - την εποχή που o καινοτόμος Sir John F.W. Herscel εφευρίσκει σχεδόν τυχαία μια διαφορετική τεχνική εκτύπωσης- και παρουσιάζει μια έκθεση φωτογραφίας με αυτοπροσωπογραφίες, διαφορετικές από αυτές που έχουμε σήμερα συνηθίσει.

Η έκθεση κυανοτυπίας με τίτλο "Υποσυνείδητο σώμα" εγκαινιάστηκε χθες στον χώρο πολιτισμού του Ιανού, και αποτελείται από δώδεκα συνολικά έργα - αυτοπροσωπογραφίες των σπουδαστών εκτυπωμένες σε ύφασμα.


Η επιμελήτρια της έκθεσης, και καθηγήτρια φωτογραφίας της +esp Νέκτι Αραμπατζή, μας ξεναγεί, και μας μιλάει για τις απαρχές της "ξεχασμένης" αυτής τεχνικής, και για την σύγχρονη εποχή της καταιγιστικής αυτοπροβολής μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα.

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
φωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

"Η τεχνική της κυανοτυπίας (cyanotype or blueprint process) εφευρέθηκε από τον Sir John Herschel το 1842, προσπαθώντας να βρει έναν γρήγορο και εύκολο τρόπο να αντιγράφει τις σημειώσεις του.
Πρόκειται για μία μορφή γρήγορης εκτύπωσης όπου η εικόνα σχηματίζεται από μια χαρακτηριστική μπλε ένωση του σιδήρου με την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Ήταν από τις πρώτες μη αργυρούχες φωτογραφικές τεχνικές."

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
φωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

Πρόκειται για μία μορφή γρήγορης εκτύπωσης όπου η εικόνα σχηματίζεται από μια χαρακτηριστική μπλε ένωση του σιδήρου με την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Ήταν από τις πρώτες μη αργυρούχες φωτογραφικές τεχνικές

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Άννα Βαρελά
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Άννα Βαρελάφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

"Η αφορμή για την δημιουργία της συγκεκριμένης έκθεσης έχει ως αφετηρία την ενασχόληση των σπουδαστών με την συγκεκριμένη τεχνική, πέρα από τα πλαίσια συγκεκριμένου μαθήματος που είχε προηγηθεί.
Παρατηρώντας το ενδιαφέρον τους γεννήθηκε και η ιδέα για το project "Υποσυνείδητο Σώμα".


Η έκθεση αποτελείται από δώδεκα αυτοπροσωπογραφίες εκτυπωμένες σε ύφασμα με την τεχνική της κυανοτυπίας.
O χρόνος εκτύπωσης για τα συγκεκριμένα έργα κυμάνθηκε από 12 έως 20 λεπτά έκθεσης σε υπεριώδη ακτινοβολία (ο χρόνος εξαρτάται από την πυκνότητα του αρνητικό)."

 

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Αργυρώ Μυτηλινούφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Αριστοτέλης Φακιόλαςφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Βάσια Κατσέαφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Βιβή Παπαδοπούλου

"Η ψηφιακή εικόνα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής.
Η αυτοπροβολή μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσω των selfie είναι καταιγιστική.
Στο σημείο αυτό θα δανειστώ την αποσαφηνίσει των όρων selfie & self portrait από την φωτογράφο/ καλλιτέχνη Cristina Nuñez:
Selfie είναι μια εικόνα του εαυτού μας που παράγεται από ένα smartphone ή ένα tablet, σε μια ορισμένη κατάσταση. Ο δημιουργός ελέγχει την δική του εικόνα και σκοπός είναι η άμεση δημοσιεύσει του.
Δίνεται βαρύτητα στην άμεση αυτοπροβολή πάρα στην καλλιτεχνική ποιότητα της.


Μια αυτοπροσωπογραφία είναι η εσωτερική αποτύπωση του εαυτού μας (προσωπική εικόνα). Παράγεται σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και επικεντρώνεται στην δημιουργική διαδικασία. Ο ίδιος δεν ελέγχει τόσο την εικόνα του, αλλά την δημιουργική διαδικασία που επιτρέπει το ασυνείδητο να μιλήσει μέσω της τέχνης.

Η αυτοπροσωπογραφία αποτελεί ένα βαθύ διάλογο με τον εαυτό μας."

 

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Βιβή Παπαδοπούλουφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Γιώργος Μόκκας
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Δημήτρης Γκούμας
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Θεοδώρα Σαχίνη
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Κατερίνα Μαστορα
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Παναγιώτης Μπακογιώργος
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Παναγιώτης Μπακογιώργοςφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Νέκτι Αραμπατζήφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

Who is who

Η Νέκτι Αραμπατζή κατάγεται από τη Δαδιά Έβρου, και ζει και εργάζεται από το 1997 στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα με την ενασχόληση της ως εκπαιδεύτρια φωτογραφίας, έχει επιμεληθεί μια σειρά από φωτογραφικά workshops σε συνεργασία με την +esp καθώς και προσωπικές της εκθέσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ δραστηριοποιείται στο χώρο της μουσικής ως video artist σε ιδιωτικές παραγωγές.


________________________________

Υποσυνείδητο Σώμα

Πού: Ιανός, Αριστοτέλους 7, Θεσσαλονίκη

Διάρκεια: 30 Σεπτεμβρίου - 7 Οκτωβρίου 2014

Εκθέτουν οι: Άννα Βαρελά, Δημήτρης Γκούμας, Μενέλαος Καζακίδης, Βάσια Κατσέα, Κατερίνα Μάστορα ,Γιώργος Μόκκας, Παναγιώτης Μπακογιώργος, Αργυρώ Μυτιληνού, Βιβή Παπαδοπούλου, Θεοδώρα Σαχίνη, Κωνσταντίνα Τσελεπή, Αρίστος Φακιολάς.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ