Αμοιβαία εξυπηρέτηση.

 

Γιατί ο 'Ορσον Γουέλς δέχτηκε να μοντάρει πλάνα λεσβιακού σεξ.

 

 

 

Μία νέα -νιοστή- βιογραφία του 'Ορσον Γουέλς, Orson Welles's Last Movie: The Making of The Other Side of the Wind του αμερικανού δημοσιογράφου Josh Karp, αποκαλύπτει την ιδιαίτερη εξυπηρέτηση που έκανε ο σκηνοθέτης στο φίλο του και στενό συνεργάτη Gary Graver προκειμένου να τον έχει κοντά του στα γυρίσματα του ύστατου και ανολοκλήρωτου αριστουργηματός του. Ο Gary Graver, σκηνοθέτης ο ίδιος, συνεργάστηκε με τον 'Ορσον Γουέλς ως διευθυντής φωτογραφίας στα επικά γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας, τα οποία κράτησαν επτά ολόκληρα χρόνια από το 1970 ως το 1976. Επειδή όμως σ' αυτό το διάστημα χρειάστηκε να κάνεις κι άλλες δουλειές, ανέλαβε να γυρίσει με το ψευδώνυμο Robert McCallum μια σειρά από πορνογραφικές ταινίες. Σε μία απ' αυτές, την 3 A.M.: The Time of Sexuality, ο 'Ορσον Γουέλς δεν δίστασε να πάρει το ψαλίδι και να δώσει τη δική του ρυθμική εκδοχή σε κάποια "εύγλωττα" πλάνα ώστε να βρει χρόνο ο συνεργάτης του ν' ασχοληθεί και με τη δική του την ταινία.

 

 

 

NSFW: Watch the Porn Scene Edited by Orson Welles

By Elon Green, Vulture, 07.06.2015

 

"Josh Karp's new book, Orson Welles's Last Movie: The Making of The Other Side of the Wind — written up recently in these pages — contains a marvelous, little-known story about the legendary filmmaker's involvement in a high-end mid-1970s pornographic film. Welles, wrote Karp, "wound up editing a hard-core lesbian shower scene that he couldn't resist cutting in Wellesian fashion with low camera angles and other trademark flair."

News of Welles's role in the movie, called 3 A.M. (or 3 A.M.: The Time of Sexuality), was actually broken in 1977, when Joseph McBride, the eminent film historian, wrote about it in What Ever Happened to Orson Welles?. But this was news to me. Exciting news! Historians, it's fair to say, probably won't unearth adult films cut by Michael Curtiz, Erich von Stroheim, or Satyajit Ray. Truly, this was a sui generis collaboration of high and low culture.

3 A.M. was directed by Gary Graver, Welles's cinematographer on The Other Side of the Wind. (The productions have several crew members in common.)

(...)Welles's presence in the editing suite was owed to his own impatience. He'd been working with Graver on The Other Side of the Wind, his unfinished project shot over seven years. Alas, Welles didn't have the budget to pay the crew. To offset this volunteerism, Graver, who had a family to provide for, worked on erotic films. As McBride wrote, Welles in turn ...

... reciprocated by working without credit on one of Graver's hard-core films, 3 A.M. Fuming that Graver was busy editing it instead of working on his projects, Welles volunteered to cut a sequence to speed the film's completion. The star of 3 A.M., Georgina Spelvin, proudly told me that Welles was responsible for the dynamic editing of her masturbation scene in a shower...

Porn was a departure for Welles, who was not inclined to depict sex in his own films. The problem, he told David Frost in 1970, was that "ecstasy ... is not to be communicated by a couple of people, or one person, or any combinations there of, unless it's actually happening ... [Ecstasy] is really not part of the thing we can do on celluloid."

(...) The film is terribly well made. (Many of Graver's hard-core films, Flavorwire noted recently, are considered classics.) 3 A.M. has the grainy, deep-hued look of McCabe & Mrs. Miller–era Altman. As for the shower scene, it's disturbing and riveting, and this is surely owing, at least in part, to Welles.

"It's absolutely true that he considered editing the essence of filmmaking. Welles would recreate everything in the editing room and put things together in new ways," says Karp. It didn't matter what he was working on. "He couldn't resist doing it artistically."

Sure, it's a dirty movie. But it deserves a spot in the filmographies of both men. Graver was a tireless filmmaker. Aside from Welles, he worked with Roger Corman and John Cassavetes. He kept racking up credits, and spent the rest of his life trying to get The Other Side of the Wind funded, reportedly going so far as to approach Donald Trump. He was an artist. "Anyone who worked with Welles really loved movies and had a depth and affection for the medium," says Karp. The Other Side of the Wind, which may finally be completed, was Graver's white whale. "This was the film he'd thought would make his career."

 

Ο Orson Welles δίνει οδηγίες στην ηθοποιό, σκηνοθέτιδα -και συντροφό του- Oja Kodar στα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας. Βλ. blog.mubi.com
Ο Orson Welles δίνει οδηγίες στην ηθοποιό, σκηνοθέτιδα -και συντροφό του- Oja Kodar στα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας. Βλ. blog.mubi.com

 

"Δεν μπορούσα να κοιμηθώ, και ξαφνικά σκέφτηκα : "έχω μια ιστορία με έναν ηλικιωμένο σκηνοθέτη, δουλεύω πάνω σ' αυτήν εδώ και χρόνια. Και είμαι τρελός που δεν την κάνω αμέσως, πριν απ' οτιδήποτε άλλο. Ο ηρωάς μου, ο Jake Hannaford, είναι ένας ματσό τύπος, ένας απ' αυτούς με το τριχωτό στέρνο. Διάφορες φωνές θα διηγούνται την ιστορία. Θα ακούγονται ηχογραφημένες συνομιλίες, σε μορφή συνέντευξης, θα βλέπουμε πολύ διαφορετικές σκηνές να ξετυλίγονται ταυτόχρονα... Θα υπάρχουν άνθρωποι που θα έχουν γράψει βιβλία γι' αυτόν, διάφορα βιβλία. Και ντοκιμαντέρ ... Φωτογραφίες, ταινίες, ηχητικά ντοκουμέντα... Πολλές μαρτυρίες... Η ταινία θα είναι μία μίξη όλου αυτού του πρωτογενούς υλικού. Σκέψου το μοντάζ, τι πρόκληση, και πόσο διασκεδαστικό θα είναι (...) Δούλεψα πάνω σ' αυτό τόσο πολύ... Χρόνια ολόκληρα. Αν ήμουν ένας συγγραφέας του 19ου αι. θα είχα γράψει ένα μυθοστόρημα σε τρεις τόμους. Ξέρα τα πάντα γι' αυτόν τον άνθρωπο. Και για την οικογενειά του, από που έρχεται, τα πάντα. Πολύ περισσότερα απ' όσα θα μπορούσα να βάλω σε μια ταινία. Η οικογενειά του ανταγωνιζόταν τους Kennedy και τους Kelly για να βγει από το χρυσό ιρλανδέζικο γκέτο. Αγαπώ αυτόν τον άνθρωπο και συγχρόνως τον μισώ."

[ο Orson Welles στον Peter Bogdanovich].

 

Εξαιτίας της ρήξης ανάμεσα στον 'Ορσον Γουέλς κι ένος ιρανού χρηματοδότη, γαμπρού του Σάχη, η ταινία δεν μπόρεσε να ολοκληρωθεί. Σ' ένα μέρος της πάντως, διάρκειας 40-50 λεπτών, έχει διασωθεί το μοντάζ του 'Ορσον Γουέλς, ενώ παραμένουν ακόμη αμοντάριστα πλάνα διάρκειας 70-80 λεπτών. Για τα 100 χρόνια από την γέννηση του 'Ορσον Γουέλς που γιορτάζονται φέτος, έγινε μια προσπάθεια να αποκατασταθεί και να προβληθεί η ταινία, αλλά σκόνταψε στην ελλειπή χρηματοδοτησή της. Γι ' αυτό και επιχειρείται τώρα μέσω crowdfunding που ξεκίνησε στις 7 Μαίου να συγκεντρωθούν τα 2 εκατομμύσια δολάρια που κρίνονται απαραίτητα.

 

The Other Side of the Wind. John Huston, Orson Welles, Peter Bogdanovic. Vanity Fair, The Story of Orson Welle's Unfinished Film The Other Side of the Wind.
The Other Side of the Wind. John Huston, Orson Welles, Peter Bogdanovic. Vanity Fair, The Story of Orson Welle's Unfinished Film The Other Side of the Wind.

 

 

ΠΡΟΣΟΧΗ! NSFW

"Παρά το ακαδημαικό του ενδιαφέρον, το βίντεο που ακολουθεί είναι εξαιρετικά περιγραφικό. Δεν μπορούμε να το παραβλέψουμε : πρόκειται στην κυριολεξία για το κλιπ μιας πορνογραφικής ταινίας. Γι' αυτό μην το δείτε στη δουλειά σας, ούτε στα Starbucks, ή οπουδήποτε άλλου θα μπορούσε αυτό να προκαλέσει αντιδράσεις. Και τέλος, καλό θα ήταν να βάλετε ακουστικά." (Elon Green)