Προμηθέας (Prometheus)

Προμηθέας (Prometheus) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ

Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Φασμπέντερ, Πάτρικ Γουίλσον, Σαρλίζ Θίρον, Ίντρις Έλμπα, Γκάι Πιρς, Νούμι Ράπας

Βαθμολογία: 3,5/5

Prequel του Alien, χωρίς ωστόσο να συνδέεται άμεσα με την πλοκή του αριστουργήματος τρόμου και επιστημονικής φαντασίας του 1979, ο Προμηθέας του Βρετανού Ρίντλεϊ Σκοτ είναι μια σύνθετη και φιλόδοξα αφαιρετική ματιά πάνω στα αιώνια ερωτήματα του είδους: ποιος είναι ο κατασκευαστής του ανθρώπινου είδους και ποιο είναι το τίμημα της απάντησης στη θεμελιώδη αυτή απορία.

Ο «Προμηθέας», δηλαδή το σκάφος που μεταφέρει μια αποστολή αξίας ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων (αλλά και ο Τιτάνας που κατά τη μυθολογία θέλησε να εξισώσει του θεούς με τους ανθρώπους, κλέβοντας τη φωτιά απο τον Δία και πληρώνοντας την πράξη αυτή με αιώνια, επαχθή τιμωρία), αντιπροσωπεύει την προσπάθεια της επιστήμης να εντοπίσει το γενετικό μας DNA, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα της τεράστιας εταιρείας Γουέιλαντ αλλά και το όραμα του ιδρυτή αυτής της πολυεθνικής του μέλλοντος - μιλάμε για τα τέλη του 21ου αιώνα. Η κλασική σύγκρουση της έρευνας με τη θρησκεία πέφτει στο τραπέζι των επιχειρημάτων, καθώς η αρχαιολόγος και ψυχή της αποστολής δόκτωρ Ελίζαμπεθ Σο δεν αποχωρίζεται τον σταυρό από το στήθος της και αγωνιά να διαπιστώσει αν έχει δίκιο να πιστεύει σ' έναν ανώτερο μηχανικό του ανθρώπινου είδους, σε αντίθεση με τη θεωρία της τυχαιότητας και τον δαρβινισμό, όπως τον γνωρίζαμε. Το θρησκευτικό στοιχείο δεν παίρνει περαιτέρω διαστάσεις, σε μια ταινία όπου ο συνδυασμός μεταφυσικής και υπαρξιακής ατμόσφαιρας του πρώτου μέρους δίνει τη θέση του σε μια διαστημική περιπέτεια τρόμου και φρίκης. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ ανοίγει διάλογο, όχι μόνο με τις δύο πιο γνωστές ταινίες του από την πρώτη περίοδο της καριέρας του, δηλαδή το Alien και το Blade Runner, αλλά κυρίως με την Οδύσσεια του Διαστήματος. Το σκάφος είναι εξαιρετικά σχεδιασμένο, ένα ψυχρό και απειλητικό όχημα μιας αποστολής που αναγκαστικά ακροβατεί ανάμεσα στον θρίαμβο της τεράστιας ανακάλυψης και του φριχτού θανάτου. Ένα ρομπότ (ο Μάικλ Φασμπέντερ σε έξοχα ευνουχισμένο διπλό ρόλο πράκτορα και υπηρέτη που ξεσηκώνει την εκφορά του Πίτερ Ο' Τουλ από την αγαπημένη του ταινία, Ο Λόρενς της Αραβίας) παραπέμπει στον Χαλ, τον ηλεκτρονικό υπολογιστή-προδότη του διαστημοπλοίου στο 2001 με τη μονότονη φωνή και τις corporate εντολές. Αλλά και η αρχική σεκάνς, με την Ελίζαμπεθ Σο και τον σύντροφό της Τσάρλι Χόλογουεϊ να ανακαλύπτουν πανάρχαια ευρήματα που οδηγούν σε μοτίβα και συσχετισμούς στη μακρινή σελήνη LV-223, μας φέρνει στη μνήμη την ανατριχιαστική αποκάλυψη του γιγαντιαίου, τέλειου μονόλιθου στη δική μας Σελήνη, και πάλι στο 2001. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ δεν είναι Στάνλεϊ Κιούμπρικ -και ευτυχώς το γνωρίζει- κι έτσι δεν μπαίνει σε ελλειπτικές φαντασμαγορίες του πνεύματος, που μάλλον δεν θα μπορούσε να παρακολουθήσει και ο ίδιος - διότι το 2001 είναι, εκτός από στοχασμός πάνω στα ανθρώπινα επιτεύγματα, μια ειρωνεία για την περιορισμένη φόρμα της τεχνολογίας. Αντανακλαστικά, ο Σκοτ επαναφέρει την ταινία σε μια απτή, λαϊκότερη αποτύπωση του ερωτήματος «είμαστε μόνοι στο σύμπαν;». Επιδιώκει τη δράση κι εμπιστεύεται το σενάριο οδεύοντας σε μια περιπετειώδη λύση, έστω κι αν στο φινάλε τα ερωτήματα πολλαπλασιάζονται και μετατίθενται σε ένα ή περισσοτερα sequels του prequel. Αντίθετα από το Alien, όπου οι μεταλλωρύχοι ήρθαν αντιμέτωποι έξαφνα με κάτι τρομακτικό (το οποίο αποκαλύφθηκε μαεστρικά σε θραύσματα), εδώ έχουμε μια πιο προσηλωμένη αποστολή, που καλείται να φέρει στο φως ενδεχομένως κάτι πιο ευγενές, ν' αντεπεξέλθει σε μια αναζήτηση σχεδόν φιλοσοφική. Το πλήρωμα έχει επιστημονικές ιδιότητες και καθορισμένους ρόλους, έστω κι αν κάποιοι από αυτούς φαίνεται από την αρχή ότι θα αποτελέσουν αναλώσιμα θύματα. Ο κεντρικός ρόλος της Ρίπλεϊ, αλλά και η διττή ευθύνη, έχει διασπαστεί στις δύο γυναίκες αρχηγούς: εκτός απο τη φυγόκεντρη Σο υπάρχει και η ψυχρή, αινιγματική, συγκεντρωτική, αρχομανής και κεντρομόλος Μέρεντιθ Βίκερς, η διευθύντρια της αποστολής και δεξί χέρι του Γουέιλαντ, η οποία έχει την εντολή να επιστρέψει μόλις βρεθούν εξωγήινοι.

Αυτό που απασχολεί δραματουργικά τον Σκοτ είναι οι συνέπειες που έχουν οι άνθρωποι όταν χάνουν τον έλεγχο που νομίζουν πως έχουν. Με τον δυναμισμό της σκηνογραφίας και του μοντάζ καταφέρνει να αναπληρώσει με μεγαλοπρεπές θέαμα, όσους σπόρους μεταφυσικής ανησυχίας σκόρπισε στην αρχή, αλλά δεν θεώρησε σκόπιμο να θερίσει στη συνέχεια. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που επικρέμεται στον απόηχο της κόλασης στον εχθρικό πλανήτη είναι η αμφιβολία γύρω από το αν το ανθρώπινο προϊόν είναι μια ασαφής γενετική μνήμη (κάτι που έχει θιγεί και στο Blade Runner, ψήγματα του οποίου βρίσκονται στον Προμηθέα) ή προϊόν μηχανικής και μετάλλαξης. Τα συμπεράσματα παραμένουν ανοιχτά, όχι επειδή ο Ρίντλεϊ Σκοτ είναι ένας ποιητής των εικόνων στη φλέβα του Κιούμπρικ ή του Ταρκόφσκι αλλά χάρη στο ταλέντο του να μη διστάζει μπροστά στο υλικό του, σαν τον ζηλωτή που καλείται να αποδείξει την πίστη με όλα του τα όπλα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO.

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ