Εκείνη (Elle)

0

Η Μισέλ μοιάζει ατρόμητη. Επιτυχημένη επιχειρηματίας, φέρνει την ίδια δυναμική και στην προσωπική της ζωή. Η ζωή της θα αλλάξει δια παντός όταν θα δεχτεί επίθεση μέσα στο ίδιο της το σπίτι. Αναζητά με μανία τον άντρα που εισέβαλε στη ζωή της και το παιχνίδι που προκύπτει ανάμεσά τους μπορεί να βγει εκτός ελέγχου ανά πάσα στιγμή.

Μία από τις καλύτερες ταινίες, για να μην πω η κορυφαία, ενός ικανότατου, παραγωγικού κι ενίοτε εξωφρενικού σκηνοθέτη, του Ολλανδού Πολ Βερχόφεν, που επανέρχεται 10 χρόνια μετά το σχετικά ατυχές Black Book και 20 μετά το εντελώς δυστυχές Showgirls. Το δυναμικό ύφος του ξεκούραστου 78χρονου ανταποκρίνεται στις απανωτές τροπές και ανατροπές της τολμηρής ανάπτυξης του ακανθώδους θέματος του βιασμού, καθώς η παθούσα, η σθεναρή και ακατάβλητη Μισέλ, μόνο θύμα δεν είναι, γιατί ποτέ δεν υπήρξε και σίγουρα δεν θέλει να είναι – ακριβώς το αντίθετο μάλιστα. Ακριβώς σε αυτή την επιλογή μιας ισχυρής κεντρικής προσωπικότητας υφαίνεται και δικαιολογείται η αντιστροφή των όρων, δηλαδή η εκδίκηση που σχεδιάζεται από την ίδια και η ηδονή που απολαμβάνει από την προσμονή, κάτι που εξοργίσει τις φεμινίστριες.

Ξεχάστε το χοντροκομμένο, οφθαλμολάγνο exploitation του Βασικού Ένστικτου: το Εκείνη, που είδαμε στο επίσημο Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Καννών και αγνοήθηκε σκανδαλωδώς, κι αυτό, από την ιταμή επιλογή βραβείων της επιτροπής του Τζορτζ Μίλερ, πετάει πολλές μπάλες στο αέρα, τις ισορροπεί με γούστο και ηλεκτρισμό, κρατώντας σφιχτά την περιέργεια, και δεν υποπίπτει στο σφάλμα του τετριμμένου ψυχαναλυτικού αυτο-μαστιγώματος που προκάλεσε στο ερωτικό θρίλερ με τη Σάρον Στόουν ο Τζο Έστερχαζ με το σενάριό του και τον ακολούθησε με χειρουργικά, μετα-χιτσκοκικά βήματα ο Ολλανδός. Εδώ, πάντα με σβελτάδα και πρέζες πονηρού χιούμορ, ο Βερχόφεν χαλυβδώνει τη Μισέλ σε μια αξιοζήλευτη αυτονομία πρωτεϊκής, μοντέρνας γυναίκας που έχει σχεδιαστεί να μην αρέσει καθόλου στους φαλλοκράτες και τους περί Ανατολή τυρβάζοντες.

Ο σκηνοθέτης, που έχει κατηγορηθεί πλειστάκις για μισογυνισμό, παραδίδει μια υπερ-γυναικεία οντότητα με τη μορφή της μοναδικής Ιπέρ σε έναν ρόλο που την ανεβάζει ακόμη ψηλότερα στην κατηγορία της τόλμης και του ρίσκου – ένα κλαμπ με ελάχιστες και εκλεκτές ηθοποιούς. Μετά το πάθημά του στο Χόλιγουντ, όπως ο ίδιος το περιγράφει, αφού δεν καταλάβαινε πλήρως τα αγγλικά και του ξέφυγε το πνεύμα των ταινιών του, με αποκορύφωμα το φιάσκο του Hollow Man, ο Βερχόφεν μελέτησε ταχύρρυθμα και έμαθε να χειρίζεται τη γαλλική για να είναι σίγουρος για τη σημασία «ανάμεσα στις γραμμές», και ευτυχώς εγκατέλειψε την αρχική ιδέα να γυρίσει την ταινία στις ΗΠΑ με τη Νικόλ Κίντμαν, προτιμώντας τη Γαλλία και την Ιζαμπέλ Ιπέρ, μετά την άρνηση της Μαριόν Κοτιγιάρ και της Καρίν βαν Χούτεν. Στο Εκείνη ξεπέρασε τις κακοτοπιές με άνεση και σιγουριά, ιδιότητες που ούτως ή άλλως τον χαρακτηρίζουν ακόμη και στις ορθοπεταλιές του Starship Troopers (κυρίως εκεί), κατακτώντας τις αποχρώσεις ενός πολύπλοκου θέματος, χωρίς να απολέσει τη σκηνοθετική πυγμή του. Το Εκείνη είναι η επίσημη υποβολή στα επερχόμενα ξενόγλωσσα Όσκαρ, όχι της Ολλανδίας, αλλά της Γαλλίας, ως γαλλόφωνη παραγωγή.

Oscars Critics
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ