«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη

«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Το «Nude on the Moon», σε μια απόφαση-προσβολή της λογικής, απαγορεύτηκε τελικά τα πρώτα χρόνια στη Νέα Υόρκη με το δικαστήριο να αποφασίζει πως ναι μεν επιτρέπονται οι ταινίες που διαδραματίζονται σε camp γυμνιστών αλλά όχι όταν υπονοούν πως αυτά είναι κάτι άλλο – στην προκειμένη αποικία γυμνιστών στη Σελήνη.
0

Η λογοτεχνία και το σινεμά πήγαν στη Σελήνη πολύ πριν ο Νιλ Άρμστρονγκ κάνει ένα μικρό βήμα για τον ίδιο και ένα μεγάλο για την ανθρωπότητα. Οραματίστηκαν το έδαφός της με αφελή φαντασία, το παρουσίασαν ως αφιλόξενο τόπο, ως μια απειλή για τον πλανήτη μας. Ειδικά τη δεκαετία του '50, το αμερικανικό σινεμά υποβίβασε το είδος της επιστημονικής φαντασίας αντικατοπτρίζοντας στην εξωγήινη απειλή την κομμουνιστική. Τα χρόνια περνούσαν όμως, ο ΜακΚάρθι έχανε δυνάμεις και η φαντασία επέστρεφε σε πιο ανάλαφρα θεάματα.

Σε έναν άλλο κινηματογραφικό πλανήτη, η Νεοϋορκέζα Ντόρις Γουάισμαν έτριβε τα χέρια της το 1957 όταν δικαστήριο της πολιτείας της αποφάσιζε πως θα επιτρέπεται πλέον και εκεί η προβολή ταινιών που σχετίζονται με την κουλτούρα των camps γυμνιστών που υπήρχαν ήδη στη χώρα. Η προβολή ταινιών, όπως το Garden of Eden (1954) επιτρέπονταν ήδη σε άλλες πολιτείες, όμως στο φιλέτο της Νέας Υόρκης η Γουάισμαν ονειρεύονταν περισσότερα κέρδη.

Γήινοι και σελήνιοι γυμνιστές αγαπιούνται και επιστήμονες επιστρέφουν απρόθυμα στη Γη σκεπτόμενοι μόνο τον παράδεισο που άφησαν πίσω και αναρωτόμενοι αν όντως τον συνάντησαν ή όλα αυτά ήταν ένα υπέροχο όνειρο.

Η πρώτη ταινία που γύρισε μετά τον νέο νόμο ήταν το Hideout in the Sun, όπου δύο ληστές βρίσκουν κρησφύγετο σε camp γυμνιστών στη Φλόριντα – εκεί που άλλωστε βρίσκονταν τα περισσότερα. Η ταινία γυρίστηκε το 1958 και προβλήθηκε το 1960 φέρνοντας πίσω χρήματα αρκετά ώστε να υπάρξει μια συνέχεια στη γραμμή παραγωγής. Η Γουάισμαν κοίταξε ψηλά στον ουρανό, ψάχνοντας ιδέες out of the box, και έγραψε σε λίγες μέρες το Nude in the Moon, μια ιστορία δύο επιστημόνων που γίνονται οι πρώτοι άνθρωποι που πατούν στην επιφάνεια της Σελήνης για να ανακαλύψουν πως πέρα από χρυσό υπάρχει μια φυλή γυμνών (ημίγυμνων για την ακρίβεια, καθώς όλοι φορούν ένα εσώρουχο με κάτι σαν ακανθωτή άκρη) που επικοινωνούν τηλεπαθητικά, και περιφέρονται με ένα χαζοχαρούμενο χαμόγελο όλη μέρα μέσα σε πρασινάδες και λιμνούλες υπό τους ήχους του I'm Mooning Over You (My Little Moon Doll) που γράφτηκε ειδικά για την ταινία!

«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι ταινίες που έκανε η Γουάισμαν προσπαθούσαν να βρουν μια ισορροπία ανάμεσα σε μια πρωτόλεια ιδεολογία προώθησης του γυμνισμού ως στάσης ζωής αλλά και την ξεκάθαρη εκμετάλλευσή του για την προσέλκυση των ματάκηδων.

Οι ταινίες που έκανε η Γουάισμαν προσπαθούσαν να βρουν μια ισορροπία ανάμεσα σε μια πρωτόλεια ιδεολογία προώθησης του γυμνισμού ως στάσης ζωής αλλά και την ξεκάθαρη εκμετάλλευσή του για την προσέλκυση των ματάκηδων. Στην ταινία της όλα γίνονται με τον πιο απλό, φθηνό και σουρεαλιστικό τρόπο. Οι δύο επιστήμονες φοβούνται τους κινδύνους της αποστολής, δεν μιλούν με κανέναν άλλο με τη δικαιολογία πως αν μαθευτεί από τα μέσα η αποστολή τους μπορεί να κινδυνεύσουν και οδεύουν προς τη Σελήνη μπαίνοντας σε κάτι που μοιάζει εμφανώς με μικρό αεροπλάνο με την προοπτική να φτάσουν εκεί σε λίγες ώρες. Για εφέ ούτε λόγος, το γυμνό κορμί που ακολουθεί ήταν άλλωστε το δόλωμα για τον κόσμο.

Οι σκηνές της Σελήνης γυρίστηκαν στην κοινότητα γυμνιστών Coral Castle στη Φλόριντα, αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας και προβάλλουν παιχνιδάκια, χαμογελαστά πρόσωπα, ηλιοκαμμένα κορμιά και μια βασίλισσα της φυλής που επικοινωνεί με κεραίες, ενώ μόνο εμείς ακούμε τις σκέψεις της. Γήινοι και σελήνιοι γυμνιστές αγαπιούνται και επιστήμονες επιστρέφουν απρόθυμα στη Γη σκεπτόμενοι μόνο τον παράδεισο που άφησαν πίσω και αναρωτόμενοι αν όντως τον συνάντησαν ή όλα αυτά ήταν ένα υπέροχο όνειρο.

«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι σκηνές της Σελήνης γυρίστηκαν στην κοινότητα γυμνιστών Coral Castle στη Φλόριντα.

Το Nude on the Moon, σε μια απόφαση-προσβολή της λογικής, απαγορεύτηκε τελικά τα πρώτα χρόνια στη Νέα Υόρκη με το δικαστήριο να αποφασίζει πως ναι μεν επιτρέπονται οι ταινίες που διαδραματίζονται σε camp γυμνιστών αλλά όχι όταν υπονοούν πως αυτά είναι κάτι άλλο – στην προκειμένη αποικία γυμνιστών στη Σελήνη. Προβλήθηκε σε άλλες πολιτείες, η Γουάισμαν συνέχισε στο ίδιο μοτίβο μέχρι να μπει για τα καλά στον χώρο του sexploitation την επόμενη δεκαετία, όταν και κάθε κριτική ηθικολογία είχε χαλαρώσει υπερβολικά.

«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter

Η ταινία είναι ελεύθερη δικαιωμάτων σήμερα και μπορείτε να τη δείτε εδώ:

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ