Under Control

Under Control Facebook Twitter
0

Η επιλογή σκηνοθέτη για την πρώτη ταινία που φτιάχτηκε ποτέ για τη ζωή του Ian Curtis δεν θα 'ταν ποτέ εύκολη υπόθεση. Ο τραγουδιστής των Joy Division, που κρεμάστηκε μόλις στα 24 του χρόνια, άφησε πίσω του τη φήμη του θρύλου και μια μεγάλη μερίδα φανατικών θαυμαστών έτοιμων να απορρίψουν μια ταινία που δεν θα ταίριαζε με την εικόνα του ειδώλου τους. Φαινομενικά ο Ολλανδός φωτογράφος Anton Corbijn ήταν άπειρος - τοControl ήταν μόλις η πρώτη του ταινία. Kι όμως ο Corbijn ήταν ο πιο κατάλληλος για να σκηνοθετήσει μια ταινία για τον Ian Curtis: εκτός από τα ροκ διαπιστευτήριά του (έγινε γνωστός ως φωτογράφος ροκ προσωπικοτήτων -ένας τίτλος που ο ίδιος απεχθάνεται- και σκηνοθέτης των βίντεο κλιπ των U2 και των Depeche Mode), ο Corbijn όχι μόνο φωτογράφισε τους Joy Division δύο φορές, αλλά τους αγαπούσε τόσο πολύ που εξαιτίας τους μετακόμισε από την Ολλανδία στην Αγγλία το 1979.

Eίστε φωτογράφος σχεδόν 35 χρόνια. Στο παρελθόν έχετε κάνει ταινίες μικρού μήκους και video, αλλά ποτέ μια ταινία μεγάλου μήκους. Πώς πήρατε την απόφαση;
Ήθελα να κάνω μια ταινία εδώ και χρόνια, αλλά δεν είχε έρθει η κατάλληλη στιγμή. Ήμουν αφοσιωμένος στη φωτογραφία. Περίμενα να έρθει το σωστό σενάριο - μέχρι τώρα ποτέ δεν είχα νιώσει πως θα μπορούσα να κάνω ένα φιλμ καλύτερο ή διαφορετικό από οποιονδήποτε άλλο. Όταν με πλησίασαν για να σκηνοθετήσω το Control, ήξερα πως είναι η σωστή ταινία για μένα γιατί έχω ένα συναισθηματικό δεσμό με την ιστορία, που στο μυαλό μου τουλάχιστον θα αναπλήρωνε τα όποια μειονεκτήματα της ταινίας. Αν αρχίσεις μια ταινία πρέπει να καθαρίσεις το γραφείο σου για τουλάχιστον έναν χρόνο - θέλω να πω πως δεν είναι μια εύκολη απόφαση. Η αγάπη μου για τους Joy Division ήταν ο λόγος που μετακόμισα στην Αγγλία το 1979 και το να φτιάξω μια ταινία για τη ζωή του Ian Curtis ήταν κατά κάποιο τρόπο ένας τρόπος να κλείσει ένας κύκλος για μένα.

Θεωρείτε πως ρισκάρατε με αυτή την ταινία; Το φιλμ ήταν ασπρόμαυρο, είχατε άγνωστο πρωταγωνιστή και διευθυντή φωτογραφίας. Είναι πολλά ρίσκα όλα αυτά, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως αυτή είναι η πρώτη σας ταινία.
Το να κάνεις μια ταινία πάντα έχει ρίσκο, αλλά ήμουν πολύ παθιασμένος με το θέμα της και ήμουν αποφασισμένος να την κάνω να πετύχει. Το πρόβλημα ήταν κυρίως στο να βρούμε λεφτά για την ταινία για όλους τους λόγους που προανέφερες, αλλά ένιωθα πως όλες μου οι επιλογές ήταν πολύ τεκμηριωμένες. Έτσι κι αλλιώς ο κύριος λόγος που η ταινία είχε επιτυχία με τους κριτικούς ήταν ο πρωταγωνιστής Sam Riley, το ύφος της ταινίας, η ιστορία και η σκηνοθεσία, οπότε αισθάνομαι δικαιωμένος που πήρα αυτά τα «υποτιθέμενα» ρίσκα. Η δημιουργία της ταινίας ήταν η δυσκολότερη δουλειά που έχω κάνει, αλλά και αυτή που μου έχει δώσει τη μεγαλύτερη επιβράβευση.

Είναι αλήθεια ότι επενδύσατε 1 εκατομμύριο λίρες για να γίνει η ταινία;
Το πραγματικό ποσό που έβαλα για την ταινία είναι διαφορετικό, αλλά έτσι κι αλλιώς αν δεν είχαμε πληρώσει για το γύρισμα δεν θα μπορούσαμε να γυρίσουμε την ταινία, οπότε η επιλογή μου ήταν να κάνω ή να μην κάνω την ταινία. Φυσικά οι πάντες (φίλοι, δικηγόροι κ.λπ.) με συμβούλεψαν να μην επενδύσω δικά μου λεφτά, αλλά αν είσαι καλλιτέχνης συχνά πρέπει να βάζεις λεφτά στην τέχνη σου. Το μόνο αρνητικό όλης αυτής της ιστορίας ήταν πως αναγκάστηκα να γίνω και παραγωγός της ταινίας και πως αισθάνθηκα πολύ πιεσμένος.

Έχετε συναντήσει και φωτογραφήσει τον Ian Curtis αρκετές φορές. Τι αναμνήσεις έχετε απ' αυτόν;
Χμμμ.. ήταν ένας τύπος που μιλούσε μάλλον απαλά - κρατούσε πάντα μια απόσταση απ' τους γύρω του. Κάνοντας την έρευνα για την ταινία ανακάλυψα πολλά περισσότερα για τον Ian - συνειδητοποίησα πως υπήρχε και μια άλλη persona, την οποία δεν είδα ποτέ.

Πώς φάνηκε η ταινία στους αληθινούς Joy Division;
Τα εναπομείναντα μέλη των Joy Division, οι New Order δηλαδή, υποστήριξαν πολύ την ταινία. Όχι μόνο όταν τους έπαιρνε ο σεναριογράφος συνέντευξη -πριν αρχίσει το γύρισμα δηλαδή- αλλά και αφού είδαν μια πρώτη βερσιόν. Την υποστηρίζουν από τότε, έγραψαν τη μουσική επένδυση κι ήρθαν και στις Κάννες για την πρεμιέρα. Είπαν μάλιστα πως η ταινία ήταν μια πολύ ακριβής αναπαράσταση της ζωής τους.

Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι το πόσο «ανθρώπινος» έμοιαζε ο Curtis στην ταινία. Ίσως επειδή είναι συνδεδεμένος με ένα rock ‘n' roll lifestyle, αλλά στην ταινία σας η έμφαση ήταν σε μια ιστορία αγάπης.
Χμμ... Δεν νομίζω πως η ζωή είναι απλά μια συλλογή όμορφων στιγμών και η ταινία δείχνει πως κάτι πολύ όμορφο μπορεί να μεγαλώσει σε πολύ άχαρες περιστάσεις. Το rock 'n' roll lifestyle είναι πολύ βαρετό θέμα για ταινία, έτσι κι αλλιώς - αυτή η ταινία είναι μια ιστορία αγάπης με καταπληκτική μουσική. Η έμφαση στην ταινία -όπως και στις φωτογραφίες μου- είναι πάντα οι άνθρωποι. Ο Ίαν έγινε είδωλο επειδή πέθανε νέος με τραγικό τρόπο και άφησε πίσω του καταπληκτική μουσική. Δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου υλικό των Joy Division και ειδικά του Ίαν να μιλάει, ας πούμε σε μια συνέντευξη, οπότε αυτό τον κάνει ακόμα πιο μυστηριώδη και πιο εικονικό.

Γιατί πιστεύετε πως αυτοκτόνησε ο Curtis;
Κανείς δεν ξέρει στ' αλήθεια και δεν θα ήθελα να κάνω υποθέσεις όσον αφορά το γιατί, αλλά η επιληψία, τα ναρκωτικά και οι σοβαρές τους επιπτώσεις έπαιξαν σίγουρα μεγάλο ρόλο. Ο καθένας πρέπει να δει την ταινία και να αποφασίσει από μόνος του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ