ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Under Control

Under Control Facebook Twitter
0

Η επιλογή σκηνοθέτη για την πρώτη ταινία που φτιάχτηκε ποτέ για τη ζωή του Ian Curtis δεν θα 'ταν ποτέ εύκολη υπόθεση. Ο τραγουδιστής των Joy Division, που κρεμάστηκε μόλις στα 24 του χρόνια, άφησε πίσω του τη φήμη του θρύλου και μια μεγάλη μερίδα φανατικών θαυμαστών έτοιμων να απορρίψουν μια ταινία που δεν θα ταίριαζε με την εικόνα του ειδώλου τους. Φαινομενικά ο Ολλανδός φωτογράφος Anton Corbijn ήταν άπειρος - τοControl ήταν μόλις η πρώτη του ταινία. Kι όμως ο Corbijn ήταν ο πιο κατάλληλος για να σκηνοθετήσει μια ταινία για τον Ian Curtis: εκτός από τα ροκ διαπιστευτήριά του (έγινε γνωστός ως φωτογράφος ροκ προσωπικοτήτων -ένας τίτλος που ο ίδιος απεχθάνεται- και σκηνοθέτης των βίντεο κλιπ των U2 και των Depeche Mode), ο Corbijn όχι μόνο φωτογράφισε τους Joy Division δύο φορές, αλλά τους αγαπούσε τόσο πολύ που εξαιτίας τους μετακόμισε από την Ολλανδία στην Αγγλία το 1979.

Eίστε φωτογράφος σχεδόν 35 χρόνια. Στο παρελθόν έχετε κάνει ταινίες μικρού μήκους και video, αλλά ποτέ μια ταινία μεγάλου μήκους. Πώς πήρατε την απόφαση;
Ήθελα να κάνω μια ταινία εδώ και χρόνια, αλλά δεν είχε έρθει η κατάλληλη στιγμή. Ήμουν αφοσιωμένος στη φωτογραφία. Περίμενα να έρθει το σωστό σενάριο - μέχρι τώρα ποτέ δεν είχα νιώσει πως θα μπορούσα να κάνω ένα φιλμ καλύτερο ή διαφορετικό από οποιονδήποτε άλλο. Όταν με πλησίασαν για να σκηνοθετήσω το Control, ήξερα πως είναι η σωστή ταινία για μένα γιατί έχω ένα συναισθηματικό δεσμό με την ιστορία, που στο μυαλό μου τουλάχιστον θα αναπλήρωνε τα όποια μειονεκτήματα της ταινίας. Αν αρχίσεις μια ταινία πρέπει να καθαρίσεις το γραφείο σου για τουλάχιστον έναν χρόνο - θέλω να πω πως δεν είναι μια εύκολη απόφαση. Η αγάπη μου για τους Joy Division ήταν ο λόγος που μετακόμισα στην Αγγλία το 1979 και το να φτιάξω μια ταινία για τη ζωή του Ian Curtis ήταν κατά κάποιο τρόπο ένας τρόπος να κλείσει ένας κύκλος για μένα.

Θεωρείτε πως ρισκάρατε με αυτή την ταινία; Το φιλμ ήταν ασπρόμαυρο, είχατε άγνωστο πρωταγωνιστή και διευθυντή φωτογραφίας. Είναι πολλά ρίσκα όλα αυτά, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως αυτή είναι η πρώτη σας ταινία.
Το να κάνεις μια ταινία πάντα έχει ρίσκο, αλλά ήμουν πολύ παθιασμένος με το θέμα της και ήμουν αποφασισμένος να την κάνω να πετύχει. Το πρόβλημα ήταν κυρίως στο να βρούμε λεφτά για την ταινία για όλους τους λόγους που προανέφερες, αλλά ένιωθα πως όλες μου οι επιλογές ήταν πολύ τεκμηριωμένες. Έτσι κι αλλιώς ο κύριος λόγος που η ταινία είχε επιτυχία με τους κριτικούς ήταν ο πρωταγωνιστής Sam Riley, το ύφος της ταινίας, η ιστορία και η σκηνοθεσία, οπότε αισθάνομαι δικαιωμένος που πήρα αυτά τα «υποτιθέμενα» ρίσκα. Η δημιουργία της ταινίας ήταν η δυσκολότερη δουλειά που έχω κάνει, αλλά και αυτή που μου έχει δώσει τη μεγαλύτερη επιβράβευση.

Είναι αλήθεια ότι επενδύσατε 1 εκατομμύριο λίρες για να γίνει η ταινία;
Το πραγματικό ποσό που έβαλα για την ταινία είναι διαφορετικό, αλλά έτσι κι αλλιώς αν δεν είχαμε πληρώσει για το γύρισμα δεν θα μπορούσαμε να γυρίσουμε την ταινία, οπότε η επιλογή μου ήταν να κάνω ή να μην κάνω την ταινία. Φυσικά οι πάντες (φίλοι, δικηγόροι κ.λπ.) με συμβούλεψαν να μην επενδύσω δικά μου λεφτά, αλλά αν είσαι καλλιτέχνης συχνά πρέπει να βάζεις λεφτά στην τέχνη σου. Το μόνο αρνητικό όλης αυτής της ιστορίας ήταν πως αναγκάστηκα να γίνω και παραγωγός της ταινίας και πως αισθάνθηκα πολύ πιεσμένος.

Έχετε συναντήσει και φωτογραφήσει τον Ian Curtis αρκετές φορές. Τι αναμνήσεις έχετε απ' αυτόν;
Χμμμ.. ήταν ένας τύπος που μιλούσε μάλλον απαλά - κρατούσε πάντα μια απόσταση απ' τους γύρω του. Κάνοντας την έρευνα για την ταινία ανακάλυψα πολλά περισσότερα για τον Ian - συνειδητοποίησα πως υπήρχε και μια άλλη persona, την οποία δεν είδα ποτέ.

Πώς φάνηκε η ταινία στους αληθινούς Joy Division;
Τα εναπομείναντα μέλη των Joy Division, οι New Order δηλαδή, υποστήριξαν πολύ την ταινία. Όχι μόνο όταν τους έπαιρνε ο σεναριογράφος συνέντευξη -πριν αρχίσει το γύρισμα δηλαδή- αλλά και αφού είδαν μια πρώτη βερσιόν. Την υποστηρίζουν από τότε, έγραψαν τη μουσική επένδυση κι ήρθαν και στις Κάννες για την πρεμιέρα. Είπαν μάλιστα πως η ταινία ήταν μια πολύ ακριβής αναπαράσταση της ζωής τους.

Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι το πόσο «ανθρώπινος» έμοιαζε ο Curtis στην ταινία. Ίσως επειδή είναι συνδεδεμένος με ένα rock ‘n' roll lifestyle, αλλά στην ταινία σας η έμφαση ήταν σε μια ιστορία αγάπης.
Χμμ... Δεν νομίζω πως η ζωή είναι απλά μια συλλογή όμορφων στιγμών και η ταινία δείχνει πως κάτι πολύ όμορφο μπορεί να μεγαλώσει σε πολύ άχαρες περιστάσεις. Το rock 'n' roll lifestyle είναι πολύ βαρετό θέμα για ταινία, έτσι κι αλλιώς - αυτή η ταινία είναι μια ιστορία αγάπης με καταπληκτική μουσική. Η έμφαση στην ταινία -όπως και στις φωτογραφίες μου- είναι πάντα οι άνθρωποι. Ο Ίαν έγινε είδωλο επειδή πέθανε νέος με τραγικό τρόπο και άφησε πίσω του καταπληκτική μουσική. Δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου υλικό των Joy Division και ειδικά του Ίαν να μιλάει, ας πούμε σε μια συνέντευξη, οπότε αυτό τον κάνει ακόμα πιο μυστηριώδη και πιο εικονικό.

Γιατί πιστεύετε πως αυτοκτόνησε ο Curtis;
Κανείς δεν ξέρει στ' αλήθεια και δεν θα ήθελα να κάνω υποθέσεις όσον αφορά το γιατί, αλλά η επιληψία, τα ναρκωτικά και οι σοβαρές τους επιπτώσεις έπαιξαν σίγουρα μεγάλο ρόλο. Ο καθένας πρέπει να δει την ταινία και να αποφασίσει από μόνος του.

0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ