«O Morrissey δεν δικαιούται πλέον μερίδιο στη δημόσια συζήτηση»

«O Morrissey δεν δικαιούται πλέον μερίδιο στη δημόσια συζήτηση» Facebook Twitter
O Morrissey έχει ξεφύγει πέρα από προσχήματα με τις δηλώσεις για τους μετανάστες και για μια ιδεατή «αγγλικότητα».
3

O David Stubbs είναι ένας από τους κορυφαίους εναπομείναντες «μουσικογραφιάδες» ή «ροκ συγγραφείς» ή απλά μια εξαιρετική πένα που προέρχεται όπως και άλλοι επιφανείς εκπρόσωποι του σύγχρονου γραπτού λόγου στη Βρετανία από τα χαρακώματα των απείρως επιδραστικών κάποτε μουσικών εφημερίδων όπως το NMΕ και το Melody Maker, για να εξελιχθεί σε συγγραφέα βιβλίων υψηλού επιπέδου πολιτισμικής ανάλυσης με άξονα (και πάθος) τη μουσική, όπως το "Fear of Music: Why People Get Rothko But Don't Get Stockhausen", το "Future Days: Krautrock and the Building of Modern Germany" και το περσινό "Mars by 1980: The Story of Electronic Music".

 

Εδώ επιχειρεί να «τελειώσει» τον Morrissey και δεν είμαι σίγουρος ότι συμφωνώ με τόσο δραστικά μέτρα σαν αυτό που προτείνει στην επικεφαλίδα και στην κατακλείδα του άρθρου του (ουσιαστικά πρόκειται για ανάπτυξη πρόσφατης ανάρτησής του στο Facebook) στο εξαιρετικό μουσικό site, The Quietus, με τίτλο "Why It's Time To Ditch Your Morrissey-Loving Friend". Έχει ενδιαφέρον όμως η αποτίμηση που επιχειρεί και όχι μόνο σχετικά μ' αυτό που έχει φτάσει να αντιπροσωπεύει ο Morrissey με τις επιπόλαιες – αν μη τι άλλο – θέσεις του και με τη μανία καταδιώξεως που φαίνεται να τον έχει αποπλανήσει καθοριστικά και αμετάκλητα. — Δ.Πολιτάκης

O Morrissey εξακολουθεί να έχει πολλούς οπαδούς. Πολλοί από αυτούς δηλώνουν ότι δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον για τις πολιτικές του απόψεις, ότι τον αντιμετωπίζουν αποκλειστικά ως προμηθευτή μουσικού περιεχομένου, ως ερμηνευτή. Πίπες, φυσικά.

Οι Smiths ήταν απαραίτητοι. Αντίθετα από την πολυχρωματική εξέγερση των ύστερων '60s και των '70s, από τους Beatles και τους Stones στην ψυχεδέλεια και το glam, οι Smiths έσπευσαν να εκπροσωπήσουν μια αντεπανάσταση των '8Οs με έμβλημα τις παλιές αλήθειες των ασπρόμαυρων ημερών, η οποία όμως δεν φαινόταν οπισθοδρομική αλλά μάλλον ριζοσπαστική και σίγουρα σαγηνευτικά μελαγχολική...

Οι Smiths ήταν κομμάτι μιας νέας και ισχυρής αντικουλτούρας όπως εκφραζόταν στην μουσική σκηνή εκείνη την εποχή. Κανείς δεν θα μπορούσε να διανοηθεί τότε ότι ο Morrissey θα μπορούσε ποτέ να συνταχτεί με την Δεξιά (πόσο μάλλον την ακροδεξιά) όπως κανείς δεν θα μπορούσε να τον φανταστεί με γαλάζιο παντελόνι καμπάνα...

Ο Eric Clapton ήταν θαμμένος διά παντός εξαιτίας του θαυμασμού που είχε εκφράσει κάποτε για τις ιδέες του [ακροδεξιού εθνικιστή Βρετανού πολιτικού] Ίνοχ Πάουελ και ο Bowie ξόδεψε μεγάλο μέρος των '80s απολογούμενος για το ιδιοσυγκρασιακό φλερτ του με τον φασισμό στα μέσα της δεκαετίας του '70. Τα συγκροτήματα του «κινήματος» Oi και οι Skrewdriver [η μοναδική μπάντα που παραδεχόταν τη σύνδεση της με το Εθνικό Μέτωπο] αποτελούσαν παρίες. Ήταν δεδομένο ότι οι Smiths έκλιναν κι αυτοί προς τα αριστερά, δεν υπήρχε καν συζήτηση επί του θέματος. Υπήρχαν και τα πειστήρια άλλωστε: Οι εμφανίσεις στις συναυλίες του Red Wedge, το 'Margaret On The Guillotine'... Επιπλέον, ο ίδιος ο Morrissey ήταν γκέι, χορτοφάγος, φανατικά αντιμοναρχικός, Ιρλανδικής καταγωγής...

Ξαφνικά όμως λίγο μετά, το 1986, σε συνέντευξη του στη Melody Maker ο Morrissey καταγράφηκε να επιμένει ότι υπάρχει κάποια συνωμοσία που ενισχύει την παρουσία της μαύρης μουσικής στους καταλόγους επιτυχιών. Είχε ήδη τότε κάνει λόγο για την χυδαιότητα της reggae και για το πόσο απαίσια του φαινόταν η Diana Ross...

Είχαν ανασηκωθεί πολλά φρύδια τότε, γρήγορα όμως χαμήλωσαν και πάλι.

«O Morrissey δεν δικαιούται πλέον μερίδιο στη δημόσια συζήτηση» Facebook Twitter
"Έχει φτάσει να εκπροσωπεί μαζί με άτομα σαν τον Φάρατζ κάτι μοχθηρό, αντιδραστικό και επικίνδυνο στην κουλτούρα μας, μια φωνή που στάζει δηλητήριο σ' αυτό το τόσο κρίσιμο σημείο της ιστορίας. Με το πέρασμα του χρόνου, κάτι σκληρό αναπτύχθηκε μέσα του σαν όγκος".

Εκ των υστέρων μόνο έγινε φανερό ότι οι Smiths σηματοδότησαν μια σημαντική παρέκκλιση από την ιστορία του post-punk. Αμέσως σχεδόν μετά το punk, ο μετα-πανκ / indie χώρος ξεκίνησε ένα πολύ γόνιμο διάλογο με την μαύρη μουσική με αποτέλεσμα μια εντυπωσιακή σοδειά σχημάτων: The Pop Group, Cabaret Voltaire, A Certain Ratio, The Specials, The Beat, ABC, PiL, κλπ. Οι Smiths αντιθέτως σημάδεψαν το κομβικό εκείνο σημείο όπου το "indie" υποχώρησε σε μια εξαντλημένη 'λευκότητα' ήχου και αισθητικής... Ο διάλογος με την μαύρη μουσική δεν τερματίστηκε, υποβαθμίστηκε όμως σημαντικά εξαιτίας της επίδρασης των Smiths...

Και μετά διαλύθηκαν. Και στα προσωπικά άλμπουμ του Morrissey άρχισαν να επιπλέουν τραγούδια ενδεικτικά μιας συνειδητά αμφιλεγόμενης στάσης που παίζει με τη φωτιά, όπως το 'Bengali In Platforms' και το 'Asian Rut'...

Στο μεταξύ, ο διαλεκτικός τροχός εξακολουθούσε να γυρίζει. Το rave και οι Stone Roses ήταν μέρος μιας μαζικής παλίρροιας που παρέσυρε στο πέρασμα της τις φυλές των 80s αφήνοντας τον Morrissey, που δεν βρισκόταν πλέον στην εμπροσθοφυλακή των μουσικών δυνάμεων, να αγωνίζεται για να κερδίσει την προσοχή. Φτάσαμε έτσι στο 1992 με το τραγούδι του "National Front Disco" και με τον ίδιο να ανοίγει τη μεγάλη συναυλία των Madness εκείνο το καλοκαίρι τυλιγμένος στη βρετανική σημαία, επιχειρώντας έτσι υποτίθεται να προβοκάρει τους ακροδεξιούς ηλίθιους που ανέκαθεν κατάφερναν να βρεθούν σπρώχνοντας μπροστά στις εμφανίσεις των Madness. Παρότι ερμηνεύτηκε τότε ως τέτοια, δεν ήταν ρατσιστική αυτή του η χειρονομία αλλά περισσότερο στο πλαίσιο των σαρδόνιων και συχνά επιπόλαιων παιχνιδιών που έπαιζε με μια παραδοσιακή αγγλική εικονογραφία. Κάτι περίεργο έμοιαζε να κυοφορείται πάντως...

Όταν ακολούθως συνέβη η λαίλαπα της 'Britpop', και πάλι δεν βρέθηκε πρωταγωνιστικός ρόλος για τον Morrissey. Ήταν σα να έχει χρησιμοποιηθεί ως πειραματική δοκιμή επανένταξης της βρετανικής σημαίας στην ποπ κουλτούρα. Το 1995 είχε ήδη μετακομίσει στο Λος Άντζελες.

Δέκα χρόνια μετά, σε συνέντευξή του στο GQ, θα δήλωνε ότι το άγριο κυνηγητό του από τον βρετανικό τύπο ήταν αυτό που τον είχε εξαναγκάσει να εγκαταλείψει την Αγγλία. Ως μέλος αυτής της αναξιοπαθούσας συνομοταξίας όμως, μου φαίνεται δύσκολο να φανταστώ ένα σενάριο στο οποίο εξέχοντες εκπρόσωποι της Τέταρτης Εξουσίας περικυκλώνουν την ιδιοκτησία του, συγκρατώντας εκπαιδευμένα κυνηγόσκυλα και απαιτώντας μέσω τηλεβόα να εγκαταλείψει άμεσα την χώρα αν δεν θέλει να υποστεί την αμείλικτη τιμωρία μιας κριτικής με δύο αστεράκια στον Independent για το επόμενο άλμπουμ του. Τέτοιου είδους ανοησία όμως κυριεύει τα άτομα εκείνα που βαθμιαία απομονώνουν τον εαυτό τους από τις αντιφάσεις της πραγματικότητας...

«O Morrissey δεν δικαιούται πλέον μερίδιο στη δημόσια συζήτηση» Facebook Twitter
Κανείς δεν θα μπορούσε να διανοηθεί τότε ότι ο Morrissey θα μπορούσε ποτέ να συνταχτεί με την Δεξιά (πόσο μάλλον την ακροδεξιά) όπως κανείς δεν θα μπορούσε να τον φανταστεί με γαλάζιο παντελόνι καμπάνα...

Από τότε και μέχρι σήμερα, πάντα με την ασφάλεια της απόστασης τόσο από την πατρίδα του, όσο κι από τις συνέπειες των όσων δηλώνει, o Morrissey έχει ξεφύγει πέρα από προσχήματα με τις δηλώσεις για τους μετανάστες και για μια ιδεατή «αγγλικότητα». Απαντώντας πρόσφατα στις αντιδράσεις που προκάλεσε η δημόσια εμφάνιση του με την κονκάρδα του ακροδεξιού πολιτικού σχηματισμού For Britain του οποίου ηγείται η φανατική αντι-ισλαμίστρια Αν Μαρί Γουότερς, αυτό που βρήκε να πει ήταν (εκτός από τα θερμά λόγια για την Γουότερς) ήταν ότι δεν πιστεύει ότι ο όρος «ρατσιστής» έχει κάποιο νόημα στην εποχή μας...

O Morrissey εξακολουθεί να έχει πολλούς οπαδούς. Πολλοί από αυτούς δηλώνουν ότι δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον για τις πολιτικές του απόψεις, ότι τον αντιμετωπίζουν αποκλειστικά ως προμηθευτή μουσικού περιεχομένου, ως ερμηνευτή. Πίπες, φυσικά. Είναι ξεκάθαρο πόσο έντονα και αμετάκλητα έχουν επενδύσει συναισθηματικά πάνω του. Και σε κάθε περίπτωση, αν μπορείς τόσο εύκολα να παραβλέπεις τις απόψεις του, κάτι δεν πάει καλά με σένα...

O Morrissey έχει πάψει εδώ και καιρό να δικαιούται επαναξιολόγηση και επανένταξη. Δεν δικαιούται πλέον να αποτελεί σοβαρό κομμάτι της συζήτησης. Έχει φτάσει να εκπροσωπεί μαζί με άτομα σαν τον Φάραντζ κάτι μοχθηρό, αντιδραστικό και επικίνδυνο στην κουλτούρα μας, μια φωνή που στάζει δηλητήριο σ' αυτό το τόσο κρίσιμο σημείο της ιστορίας. Με το πέρασμα του χρόνου, κάτι σκληρό αναπτύχθηκε μέσα του, σαν όγκος. Αυτό που κάποτε έμοιαζε ανάλαφρο, ευφάνταστο, διασκεδαστικό, ταιριαστό με τα τερτίπια της ποπ κουλτούρας, τώρα φαίνεται νοσηρό... Και παραείναι πολλοί οι άνθρωποι πλέον που μοιράζονται τέτοιες ιδέες και τέτοια συναισθήματα. Και το κρύβουν όλο και λιγότερο. Είναι τρομακτικό.

Εδώ καταλήγουμε λοιπόν. Εκφράζοντας τις απολογίες μου στους Specials [για την παράφραση των στίχων του τραγουδιού τους 'Racist Friend'], αν έχεις κάποιον φίλο που λατρεύει τον Morrissey, «ήρθε η στιγμή, ήρθε η στιγμή να δώσεις τέλος στη φιλία αυτή».

Μουσική
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O Morrissey απαντά: Τέλος στην υποκρισία και την ασχετοσύνη των media -Όχι στη Σοβιετική Βρετανία

Πολιτισμός / O Morrissey απαντά: Τέλος στην υποκρισία και την ασχετοσύνη των media -Όχι στη Σοβιετική Βρετανία

Με βαρυσήμαντο διάγγελμά του στην επίσημη σελίδα του στο Facebook, ο Morrissey αντεπιτίθεται στην έντονη κριτική αλλά και τις κυρώσεις που του έχουν ασκηθεί εξαιτίας των αμφιλεγόμενων πολιτικών του θέσεων.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ