Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
«Ο σκηνοθέτης, Wim Vanacker, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το να επιλεχτείς στο πρόγραμμα τού TiSFF σημαίνει πολλά, περισσότερα και από το αν σε διάλεγαν στα φεστιβάλ με "οσκαρικές" υποψήφιες ταινίες ή στα φεστιβάλ με βαρύγδουπες ονομασίες.» Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr
1

 

 

Ο Γιάννης Ζαχόπουλος,  ο άνθρωπος πίσω από τη σημαντικότερη ταινιοθήκη της πόλης και του κινηματογραφικού θησαυρού ΑΖΑ, είναι η ψυχή και ο διοργανωτής του Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Θεσσαλονίκης. Κοσμογυρισμένος, με  λατρευτική αφοσίωση στο καλό κινηματογράφο μας μιλά για το ετήσιο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους που διοργανώνεται εδώ και 10 χρόνια στην πόλη και αποτελεί έναν από τους πιο δυνατούς και σύγχρονους τουριστικούς πόλους έλξης της Θεσσαλονίκης στο διεθνές πολιτιστικό πεδίο.

 

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Από 17 μέχρι και 22 Οκτωβρίου, στον κινηματογράφο Αλέξανδρο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

— Από τον κινηματογραφικό θησαυρό ΑΖΑ της Θεσσαλονίκης στο Διεθνές Φεστιβάλ Μικρού Μήκους της πόλης. Ήταν μια φυσική συνέχεια η διοργάνωσή του ή ένας διακαής πόθος;

Ήταν δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι έλειπε από τη Θεσσαλονίκη ένα τέτοιο Φεστιβάλ. Ο λόγος που παράτησα το management και το μηχανιλίκι, γιατί μηχανικός έχω υπάρξει και τεχνικός διευθυντής, είναι η απουσία μιας δημοτικής ταινιοθήκης. Το ΑΖΑ δημιουργήθηκε για να καλύψει το κενό μιας δημοτικής ταινιοθήκης στην πόλη. Είναι ένα βιντεοκλάμπ στο οποίο έχεις τη δυνατότητα να βρεις όποια ταινία θέλεις, το καλό σινεμά όλου του κόσμου, από το 1903 και μετά. Από τη Θεσσαλονίκη, όμως, έλειπε και ένα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους που ακόμα η πόλη δεν έχει καταλάβει την αξία του. Πόλεις από Βρυξέλλες μέχρι Σεράγεβο επέκτειναν τη φήμη λόγω του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους που φιλοξενούσαν. Η Θεσσαλονίκη πρέπει κάποια στιγμή να συνειδητοποιήσει ότι η ύπαρξη ενός τέτοιου Φεστιβάλ αποτελεί συνέχεια του τουρισμού. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι πολλά παιδιά έμαθαν τον κινηματογράφο μέσα στο ΑΖΑ. Ένα άρθρο στο New Yorker, αναφέρει ότι τα κινηματογραφικά πανεπιστήμια είναι τα βιντεοκλάμπ. Αυτά λοιπόν τα παιδιά, πήγαν έξω σπούδασαν σινεμά, δούλεψαν στο Mega και σε διάφορες κινηματογραφικές εταιρείες στην Αθήνα και με πίεζαν να διοργανώσω ένα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους για να παρουσιάσουν τις δουλειές τους. Ήταν μια παρότρυνση από τους «απόφοιτους» του ΑΖΑ.

— Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους ξεκίνησε το 2007 και συνεχίζει ακάθεκτο. Τι άλλαξε από την πρώτη χρονιά της διοργάνωσής του;

Τίποτα. Από τη πρώτη χρονιά δεσμεύτηκα ότι το Φεστιβάλ που θα διοργανώνω θα είναι βασισμένο μόνο στην ποιότητα, ούτε σε χορηγούς, ούτε σε budgets. Είμαστε οι πιο αυστηροί από όλους στην επιλογή ταινιών γι’ αυτό είμαστε και το μόνο ελληνικό Φεστιβάλ που συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των πιο σημαντικών στο κόσμο. Η μελέτη που μας κατατάσσει στα καλύτερα του κόσμου ήταν γερμανική και λειτούργησε σαν οδηγός Φεστιβάλ  που αξίζει να στείλουν το έργο τους οι σκηνοθέτες. Από 2500 Φεστιβάλ, κατέληξαν σε 45 από τα οποία τα 28 είναι ευρωπαϊκά και μέσα σ’ αυτά είμαστε και εμείς, το μοναδικό Φεστιβάλ από την Ελλάδα. 

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr

— Πρόκειται για ένα Φεστιβάλ με ειδικό κοινό;

Θέλει πραγματικούς σινεφίλ. Για μένα τα φιλμ μας είναι ποιοτικά πιο ψηλά από τις ταινίες που βλέπουμε στους κινηματογράφους. Πέρυσι είχαμε 900 συμμετοχές, φέτος οι συμμετοχές έφτασαν τις 1480. Αυτό σημαίνει ότι 1480 σκηνοθέτες ή παραγωγοί ή διανομείς ξέρουν το έργο μας. Δεν γίνεσαι γνωστός αν δεν έχεις κάποιο καλό όνομα. Ο σκηνοθέτης, Wim Vanacker, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το να επιλεχτείς στο πρόγραμμα τού TiSFF σημαίνει πολλά, περισσότερα και από το αν σε διάλεγαν στα φεστιβάλ με «οσκαρικές» υποψήφιες ταινίες ή στα φεστιβάλ με βαρύγδουπες ονομασίες.

Τα φιλμ μικρού μήκους σε τι διαφέρουν από τα μεγάλα; Είναι νέοι δημιουργοί, οι ιδέες, η μικρή διάρκεια προβολής τους;

Το ακροατήριο στο Φεστιβάλ Μικρούς Μήκους στις Βρυξέλλες και το ανάλογο στο Φεστιβάλ της Ισπανίας ήταν συγκριτικά ποιοτικότερο από τους θεατές τόσο του δικού μας Φεστιβάλ όσο και των Φεστιβάλ Ταινιών Μεγάλου Μήκους. Σαν τρελός ήθελα να έχω τέτοιας ποιότητας σινεφίλ στην πόλη μου. Εδώ συναντάμε τους θεατές που ενθουσιάζονται και αυτούς που μιζεριάζουν και δεν είναι με τίποτα ευχαριστημένοι.

Έχει μια αβάντα η ταινία μικρού μήκους, μπορεί να είναι όλο το έργο μια ανθρώπινη αντίδραση, μια ερωτική αντίδραση, μια πολιτική αντίδραση των ηρώων, αλλά αναμφισβήτητα κάτι αξέχαστο.

— Ποιο είναι εκείνο το χαρακτηριστικό που τοποθετεί  το Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης σε ένα από τα καλύτερα του είδους στην Ευρώπη;

Η φοβερά αυστηρή επιλογή με βάση την κινηματογραφική ποιότητα και καμιά άλλου είδους επιρροή. Στα οχτώ χρόνια ζωής του Φεστιβάλ δεν θα συναντήσεις κάποιον που να έμεινε δυσαρεστημένος από την ποιότητα των ταινιών που παρακολούθησε. Επιμένω να περάσω την ιδέα ότι η ύπαρξη και συνέχιση του Φεστιβάλ είναι μια τουριστική επένδυση για τη Θεσσαλονίκη, όπως έγινε με το Σεράγεβο. City of cinema είναι το Σεράγεβο όχι η Θεσσαλονίκη και αυτό λόγω του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους. Το Φεστιβάλ Δράμας διέθετε την περασμένη χρονιά 500.000 budget, το Φεστιβάλ Νάουσας είχε 250.000 budget, το δικό μας Φεστιβάλ είχε 5.000 budget πέρυσι, 3.000 φέτος. Μ’ αυτό το ελάχιστο ποσό που θα δοθεί μετά από αρκετούς μήνες και ελαττωμένο λόγω εφορίας μπορεί να στεριώσει το Φεστιβάλ; Το Φεστιβάλ δεν χρειάζεται μόνο ποιότητα, αλλά επισκέπτες, μεγάλα ονόματα και στήριξη, να ακουστεί. Λειτουργεί 5- 7 μέρες είναι διεθνές, προϋποθέτει ετήσια δουλειά και οργάνωση και διαφημίζει τόσο τη Θεσσαλονίκη όσο και τους σκηνοθέτες που λαμβάνουν μέρος.

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr

— Υπάρχει επικοινωνία και διάδραση με ανάλογα Φεστιβάλ σε Αθήνα και Ευρώπη;

Ναι, ασφαλώς. Η Αθήνα διέθετε το psarokokalo και κάθε χρόνο φιλοξενούσε 1-2 από τα καλύτερα μικρού μήκους δικά μας και εμείς πράτταμε το ίδιο εδώ. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζω επακριβώς για το πώς θα συνεχίσει την πορεία του το psarokokalo. Με τα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους, υπάρχει επαφή με αυτό των Βρυξελλών αν και τα περισσότερα αφορούν αφιερώματα. Δεν σας κρύβω ότι θέλει κυνήγι. Από το Νοέμβριο που θα ξεκινήσω την προετοιμασία του επόμενου Φεστιβάλ χρειάζομαι τουλάχιστον 5 ώρες σε καθημερινή βάση, η αλληλογραφία, η επαφή με τους δημιουργούς, όλα απαιτούν χρόνο και οργάνωση.

— Τι σημαίνει για το δικό σας Φεστιβάλ, καλή ταινία, καλή δουλειά;

Να είναι κινηματογραφικά καλή δουλειά, οπτικά όμορφη, να διαθέτει ένα σημαντικό μήνυμα, να έχει ανατροπές ώστε να μην καταντάει προβλέψιμο το έργο. Οι περισσότερες ταινίες που διαθέτουμε είναι 25- 40 λεπτά, πιο ολοκληρωμένες δουλειές με μεγάλα σενάρια, αν και ο χρόνος είναι κάτι γενικό. Θέλω ο κόσμος να χειροκροτήσει την ταινία και να του μείνει αξέχαστη. Υπάρχουν θεατές από το πρώτο Φεστιβάλ που θυμούνται ποιες ταινίες είδαν και ποια ξεχώρισαν. Έχει μια αβάντα η ταινία μικρού μήκους, μπορεί να είναι όλο το έργο μια ανθρώπινη αντίδραση, μια ερωτική αντίδραση, μια πολιτική αντίδραση των ηρώων, αλλά αναμφισβήτητα κάτι αξέχαστο. Εγώ θυμάμαι όλα όσα έχουμε δείξει τόσα χρόνια.

Το φεστιβάλ που φτιάχνει ο Γιάννης Ζαχόπουλος θέλει πραγματικούς σινεφίλ Facebook Twitter
Φωτ.: Αιμιλία Παναγιώτου / LIFO.gr

— Πόσες ταινίες θα έχουν την ευκαιρία να διακριθούν στο Φεστιβάλ και ποια η μετέπειτα τύχη τους;

Αυτό που είναι σημαντικό για μας, είναι οι ταινίες που μας έχουν στείλει έχουν ήδη διακριθεί, έχουν λάβει σημαντικά βραβεία. Η τρέλα η δική μου είναι να ανακαλύψω τα έργα που θα διακριθούν μέχρι το τέλος του 2015 και το 2016. Ποια θα είναι στα επόμενα 5 για τα Όσκαρ, ποια στα επόμενα 10 για τα καλύτερα ευρωπαϊκά; Η γλύκα είναι να βρούμε τα έργα που θα πάρουν τα βραβεία. Ο κόσμος θα δει σημαντικό σινεμά.

  

*Από Δευτέρα 17 μέχρι και Σάββατο 22 Οκτωβρίου, στο Πολιτιστικό Κέντρο Αλέξανδρος, Εθνικής Αμύνης 1, περιοχή Λευκού Πύργου. Τηλ.: 2310 270.073,

Ώρες προβολών: 17:00 – 24:00

Τιμές εισιτηρίων:, Είσοδος 5 ευρώ

To πλήρες πρόγραμμα εδώ.  

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ

σχόλια

1 σχόλια
Ο άνθρωπος είναι κινητή εγκυκλοπαίδεια! Θυμάμαι μια φορά που προσπαθούσα να βρώ μια αγαπημένη ταινία που είχα δει στην ερτ 2 και δεν ήξερα ποια ήταν μια και δεν είχα δει τα πρώτα 5 λεπτά. Του είπα την περίληψη και πριν τελειώσω μου λέει "Monsieur Hire" του Πατρίς Λεκόντ! Δεν έχει γίνει διανομή στη Ελλάδα, μόνο στην τηλεόραση παίχτηκε μια φορά!!! Το έχω μου λέει!! Έτσι ξαναείδα την ταινία που με είχε συγκινήσει στα 20 μου!!!!!!