O τρίτος (και καλύτερος) δίσκος του Ευριπίδη Σαμπάτη είναι ένας ύμνος στην απώλεια και στα όνειρα που ξεθυμαίνουν όταν ξημερώνει.

O τρίτος (και καλύτερος) δίσκος του Ευριπίδη Σαμπάτη είναι ένας ύμνος στην απώλεια και στα όνειρα που ξεθυμαίνουν όταν ξημερώνει. Facebook Twitter
0
O τρίτος (και καλύτερος) δίσκος του Ευριπίδη Σαμπάτη είναι ένας ύμνος στην απώλεια και στα όνειρα που ξεθυμαίνουν όταν ξημερώνει. Facebook Twitter
Με τρομάζουν οι αλλαγές όταν συμβαίνουν, ακόμα κι όταν καταλαβαίνω ότι είναι για καλό. Δυσκολεύομαι πολύ και να τις προκαλέσω και να τις συνηθίσω... Φωτό: Πάρις Ταβτιτιάν/ LIFO

Ένα από τα πιο όμορφα τραγούδια που έχει γράψει ο Ευριπίδης Σαμπάτης έχει τίτλο «You 'll have to learn», «ένα κομμάτι που λέει ότι πρέπει να μάθεις να λες αντίο, να αφήνεις πίσω ό,τι σε κρατάει στάσιμο και να σαλπάρεις για νέα νησιά, κι ας μην ξέρεις αν στο μέρος που θα καταλήξεις θα περνάς υπέροχα ή αν θα είσαι ο μεθυσμένος στην ντίσκο του κρουαζιερόπλοιου». Είναι ένας γλυκόπικρος ύμνος για τα «αντίο» που σε κάνουν να χύσεις τόνους δάκρυα πάνω από χίλιες και μία μπίρες. «Το φαντάστηκα λίγο σαν μια ψυχική και πνευματική κρουαζιέρα» λέει ρουφώντας αθόρυβα το Bloody Mary του. «Νομίζω ότι με αντιπροσωπεύει πολύ ως κομμάτι, δυσκολεύομαι πάρα πολύ να πω αντίο, να αφήσω πίσω το σίγουρο. Με τρομάζουν οι αλλαγές όταν συμβαίνουν, ακόμα κι όταν καταλαβαίνω ότι είναι για καλό. Δυσκολεύομαι πολύ και να τις προκαλέσω και να τις συνηθίσω». «Σου αρέσει η ρουτίνα;». «Τη χρειάζομαι, δεν μου αρέσει, γιατί δεν αντέχω τη βαρεμάρα και να είναι όλα προγραμματισμένα. Έχω διαπιστώσει ότι είναι το μόνο που μπορεί να μου δώσει ψυχική ηρεμία και να με κάνει κάπως πιο παραγωγικό. Γι' αυτό και ξεκίνησα να κολυμπάω κάθε μέρα, για να έχω κάτι σταθερό. Από τότε που σταμάτησα τη δουλειά γραφείου η ζωή μου είναι μεν πολύ πιο ελεύθερη απ' ό,τι ήταν, αλλά υπάρχουν στιγμές που νιώθω σαν καρυδότσουφλο στη θάλασσα».

Το ανθρώπινο γένος είμαστε τα πιο σκληρά όντα του πλανήτη, με μεγάλη διαφορά. Ο άνθρωπος γενικά είναι ένα βάναυσο πλάσμα.


Ο Ευριπίδης τα τελευταία δώδεκα χρόνια έχει για έδρα του τη Βαρκελώνη, αλλά επιστρέφει συχνά στην Ελλάδα, με την πρώτη ευκαιρία. Αυτό το καλοκαίρι έμεινε εδώ τρεις ολόκληρους μήνες. «Νοσταλγώ την πατρίδα μου περισσότερο απ' ό,τι παλιότερα», λέει, «αν και έχω συνηθίσει, πια, να είμαι μακριά. Ιδανικά, θα ήθελα να περνάω μεγάλο μέρος της ζωής μου εδώ, χωρίς να σταματήσω να ζω και έξω. Έχω τον φόβο ότι αν έρθω και εγκατασταθώ εδώ, θα είναι το τέλος του ταξιδιού μου. Η Ελλάδα νομίζω ότι είναι μια μαύρη τρύπα. Πρώτον, γιατί βολευόμαστε να έχουμε τους παλιούς μας φίλους, την οικογένειά μας, τη ζωούλα μας και, δεύτερον, γιατί έχει μεγάλη κρίση. Δεν ξέρω αν είναι εύκολο ή δύσκολο να φύγεις, αλλά σίγουρα το να μείνεις πίσω και να κάνεις κάτι δημιουργικό δεν είναι εύκολο. Υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν πολύ ενδιαφέροντα πράγματα στην Ελλάδα και την παλεύουν και τους θεωρώ ήρωες – κάνουν πολύ σημαντικό έργο. Το θεωρώ αξιοθαύμαστο να παλεύεις χωρίς απολαβές σε έναν τομέα όπως η τέχνη».


Ο Ευριπίδης ζωγραφίζει, γράφει ιστορίες, αλλά, πάνω απ' όλα, γράφει όμορφη μουσική με στίχους πολύ προσωπικούς και ως Evripidis and his Tragedies έχει κυκλοφορήσει δύο άλμπουμ που τον έβαλαν στον παγκόσμιο μουσικό χάρτη. Αυτήν τη στιγμή ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει την πιο φιλόδοξη δουλειά του, έναν δίσκο με πολλές συνεργασίες και συμμετοχές φίλων και ανθρώπων που θαυμάζει, όπως δύο μέλη των Magnetic Fields και η Sara P., που τραγουδάει δύο από τα κομμάτια. «O τίτλος του δίσκου είναι "Futile games in space and time" και έχει να κάνει λίγο με τη ματαιότητα» εξηγεί. «Είναι μια απαισιόδοξη άποψη, κατά μια έννοια. Βλέπω την ύπαρξη σαν ένα παιχνίδι με μια αρχή κι ένα τέλος – το υπόλοιπο δεν ξέρουμε τι σημαίνει. Ο τρίτος δίσκος παντρεύει τις μινιμαλιστικές στιγμές του πρώτου με τον μαξιμαλισμό του δεύτερου, αλλά είναι πιο απαλός απ' οτιδήποτε έχω κάνει μέχρι τώρα, έχει πέσει ο τόνος της φωνής. Κι έχει να κάνει με τα φαντάσματα, είτε αυτά είναι τα φαντάσματα της αγάπης είτε τα φαντάσματα των ανθρώπων που έχουν φύγει είτε είναι τα όνειρα που ξεθυμαίνουν όταν ξημερώνει. Έχει μια αίσθηση ειδοποιημένης θλίψης που δεν είναι ένα φρένο για τη ζωή και τη δημιουργία, είναι η κινητήριος δύναμη με τη συνειδητοποίηση ότι η ύπαρξη είναι συνεχώς θλίψη και χαρά που εναλλάσσονται σε όλες τις διακυμάνσεις». Ανάμεσα στις σπαρακτικές μπαλάντες και τα όμορφα ποπ κομμάτια υπάρχει κι ένα κομμάτι με ελληνικό στίχο που λέει με τη Sara P. Το τραγούδι με τίτλο «Πόλη Φάντασμα» αναφέρεται σε μια πόλη στα όρια της κατάρρευσης που τη διασχίζει ένα ζευγάρι ερωτευμένων οι οποίοι, παρ' όλα όσα συμβαίνουν γύρω τους και περιγράφονται με μεγάλη λεπτομέρεια, δεν σκέφτονται ούτε το αύριο ούτε το χθες. Ζουν για τη στιγμή που τους ανήκει, ενώ όλα γύρω τους καταρρέουν. «Μιλάει στην ουσία γι' αυτά που βλέπω στην Αθήνα» λέει ο Ευριπίδης. «Την άφησα μια πόλη σε άνθηση λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς, και μετά την ευημερία των '00s, που όλοι ήταν μέσα στα πάρτι και την τρέλα, κατάντησε η πόλη με τις πολύ ζοφερές εικόνες που μου περιέγραφαν στο τηλέφωνο οι φίλοι μου μετά το 2010. Έχω μια σχέση αγάπης-μίσους με αυτή την πόλη».

O τρίτος (και καλύτερος) δίσκος του Ευριπίδη Σαμπάτη είναι ένας ύμνος στην απώλεια και στα όνειρα που ξεθυμαίνουν όταν ξημερώνει. Facebook Twitter
Το θεωρώ αξιοθαύμαστο να παλεύεις χωρίς απολαβές σε έναν τομέα όπως η τέχνη... Φωτό: Πάρις Ταβτιτιάν/ LIFO


Του ζητάω να σχολιάσει το info του που έχει βάλει στο bandcamp, όπου αναφέρει ότι στα τραγούδια του «οι νύχτες είναι στοιχειωμένες αναμνήσεις, η παιδική ηλικία άτακτη, οι μνήμες γλυκόπικρες και οι άντρες σκληροί». Τον ρωτάω ειδικά για την τελευταία φράση: «Είμαστε οι πιο σκληροί, και βάζω και τον εαυτό μου μέσα σε αυτό» λέει. «Κι όταν λέω men, δεν εννοώ τους άντρες απαραίτητα, εννοώ το ανθρώπινο γένος. Είμαστε τα πιο σκληρά όντα του πλανήτη, με μεγάλη διαφορά. Μπορείς να πεις ότι οι άντρες είμαστε σκληροί ερωτικά, αλλά και ότι ο άνθρωπος γενικά είναι ένα βάναυσο πλάσμα. Διακρίνω και στον εαυτό μου πολλά στοιχεία της σκληρότητας, δεν με βγάζω απ' έξω. Έχω μια τάση να βγάζω κι έναν πολύ κακό εαυτό μερικές φορές».
«Ο έρωτας τι ρόλο έχει παίξει στη ζωή σου;». «Ο έρωτας είναι η πιο σημαντική πηγή έμπνευσης στη ζωή μου. Αν ακούσεις τα τραγούδια ένα-ένα, στον πιο μεγάλο βαθμό γι' αυτό μιλάνε. Δεν μπορώ να πω ότι τον έχω στερηθεί γενικά, τον έχω κυνηγήσει πολύ. Έχω αφήσει να με παρασύρει, να με αλλάξει, να με πλάσει, κι έχω γνωρίσει και κορυφές και φαράγγια. Είναι σίγουρα η κινητήριος δύναμη στη ζωή μου. Διυλίζεται μέσα από τη μουσική, μέσα από τη ζωγραφική, μέσα από αυτά που γράφω».


Μιλάμε πάλι για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα και τον ρωτάω αν θα ψηφίσει. «Θα ψηφίσω», λέει, «αλλά δεν θέλω να μιλήσω γι' αυτό. Μιλάω για πολιτική με τους φίλους μου, αλλά περισσότερο είμαι παθητικός ακροατής. Δεν θέλω να είμαι κάποιος που έχει πολύ έντονη γνώμη, όταν δεν έχει βαθιά γνώση. Αυτό είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των Ελλήνων. Δεν θα ήθελα να πέσω στο ίδιο λάθος...».

O τρίτος (και καλύτερος) δίσκος του Ευριπίδη Σαμπάτη είναι ένας ύμνος στην απώλεια και στα όνειρα που ξεθυμαίνουν όταν ξημερώνει. Facebook Twitter
Δεν ξέρω αν είναι εύκολο ή δύσκολο να φύγεις, αλλά σίγουρα το να μείνεις πίσω και να κάνεις κάτι δημιουργικό δεν είναι εύκολο... Φωτό: Πάρις Ταβτιτιάν/ LIFO

Ο δίσκος του «Futile games in space and time» θα κυκλοφορήσει σύντομα (στην Ελλάδα από την Inner Ear).


www.facebook.com/evripidiss

www.evripidisandhistragedies.com
http://www.evripidisandhistragedies.blog

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ