Ένας στους δύο νέους δεν αυτοχαρακτηρίζεται 100% στρέιτ

 Ένας στους δύο νέους δεν αυτοχαρακτηρίζεται 100% στρέιτ Facebook Twitter
2

Είναι πλέον κοινώς αποδεκτό ότι η σεξουαλικότητα είναι μια ρευστή έννοια η οποία δεν θα έπρεπε να επιδέχεται ταμπέλες και «κουτάκια». Οι σημερινοί έφηβοι μεγαλώνουν με πρότυπα που προβάλλουν αυτή την αλήθεια στον τρόπο ζωής τους, συνεπώς είναι πολύ πιο εξοικειωμένοι μαζί της - από την Κρίστεν Στούαρτ μέχρι τη Μάιλι Σάιρους, τα παραδείγματα είναι πολλά. Από ό,τι φαίνεται λοιπόν, ολοένα και περισσότεροι νέοι απορρίπτουν τα στεγανά και αυτοπαρουσιάζονται ως περισσότερο «ανοιχτόμυαλοι».

Το δίκτυο YouGov ζήτησε από 1632 ανθρώπους να κατατάξουν τον εαυτό τους σε μια κλίμακα σεξουαλικότητας που κυμαίνεται από το 0 (αποκλειστικά ετεροφυλόφιλος) μέχρι το 6 (αποκλειστικά ομοφυλόφιλος). Όπως μεταδίδει το Dazed, ανάμεσα στο σύνολο του δείγματος, το 72% των ενηλίκων αυτοπροσδιορίστηκαν ως αποκλειστικά ετεροφυλόφιλοι, το 4% ως αποκλειστικά ομοφυλόφιλοι, ενώ ένα 19% κάλυψε τις ενδιάμεσες θέσεις της κλίμακας.

Πιθανόν οι νέοι νιώθουν πιο σίγουροι στο να εξερευνήσουν τη σεξουαλικότητά τους σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές.

Αν όμως απομονώσουμε ηλικιακά όσους από τους ερωτηθέντες ανήκουν στο ηλικιακό γκρουπ 18-24, το «μαύρο-άσπρο» ως απάντηση καλύπτει πολύ μικρότερα ποσοστά. Μόνο ένα ποσοστό της τάξης του 46% αυτοχαρακτηρίζεται αποκλειστικά στρέιτ. Αυτό δεν συμβαίνει όμως επειδή έχει αυξηθεί τόσο πολύ το ποσοστό των γκέι: και εδώ μόνο ένα 6% θεωρεί τον εαυτό του αποκλειστικά γκέι. Όλοι οι υπόλοιποι κατατάσσονται κάπου στο ενδιάμεσο.

 Ένας στους δύο νέους δεν αυτοχαρακτηρίζεται 100% στρέιτ Facebook Twitter

«Είναι σαφές ότι οι μετρήσεις αυτές δεν αποδεικνύουν ενεργή αμφιφυλοφιλία. Αυτό που εξάγουμε είναι ότι αν κατατάσσεις τον εαυτό σου στο επίπεδο 1 της κλίμακας, του δίνεις περιθώρια να έχει ομοφυλοφιλικές εμπειρίες και συναισθήματα. Επί της ουσίας το συμπέρασμα είναι μια αυξανόμενη ανοχή στη σεξουαλικότητα. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι νέοι είναι πλέον πιο ανοιχτόμυαλοι» αναφέρουν οι υπεύθυνοι της έρευνας.

Στη συνέχεια του τεστ, τα υποκείμενα ρωτήθηκαν αν θα μπορούσαν να νιώσουν έλξη, να κάνουν σεξ ή να συνάψουν σχέση με άτομο του ίδιου φύλου (αν γνώριζαν το σωστό άτομο στη σωστή στιγμή). Τα άτομα που βρίσκονταν στο επίπεδο 1 ήταν τουλάχιστον 35% πιο πιθανό να απαντήσουν «ναι», σε σχέση με εκείνα του επιπέδου 0.

Μια εύκολη εξήγηση για το αποτέλεσμα θα μπορούσε να πηγάζει από τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα που διαθέτει περισσότερα άτομα από την LGBT κοινότητα που δεν κρύβουν τις προτιμήσεις τους. Πιθανόν οι νέοι νιώθουν πιο σίγουροι στο να εξερευνήσουν τη σεξουαλικότητά τους σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Είναι φανερό πάντως πως σε χώρες όπως η Βρετανία, η πλειοψηφία των ανθρώπων θεωρεί ότι η σεξουαλικότητα δεν είναι μια έννοια για την οποία πρέπει να λαμβάνονται σαφείς και οριστικές αποφάσεις.

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Οκτώ ιστορίες που κοιτούν την εποχή κατευθείαν στα μάτια και βλέπουν λίγο πιο βαθιά απ’ όσο θα περίμενες. Η Tina Brown που ξεγυμνώνει την αλήθεια των new media, ο Tillmans που κρατά ένα τραγούδι αθάνατο, η νύχτα του Chengdu που χάνεται μπροστά μας, το wool-camp σαν μικρή τελετουργία επιβίωσης, ο Hujar που φωτογράφιζε ψυχές, η Swinton που κουβαλά φως για όσους έφυγαν, ο νέος «Φρανκενστάιν» ως καθρέφτης της πατριαρχίας και ο Λαπαθιώτης που βρίσκει ξανά στόμα στη σκηνή. Διαφορετικά μεταξύ τους, συντονίζονται σαν ένας χάρτης του τώρα, λαμπερός, σκοτεινός, ακριβής.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
 Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στην εποχή όπου η πρόοδος μιμείται την ευαισθησία για να επιβιώσει,το queer βλέμμα γίνεται η μόνη αξιόπιστη μέθοδος διάκρισης. Από την Ελεωνόρα Μελέτη και τη Τζένη Χειλουδάκη, δύο καθρέφτες μιας κοινωνίας που φοβάται να ρευστοποιηθεί ως τη σιωπηλή αξιοπρέπεια του Orlando, τη Róisín Murphy, τον Daniel Obasi, το t-fags και τη Δήμητρα της Λέσβου, οι εικόνες του κόσμου αποκαλύπτουν το αόρατο ρεύμα που τις διαπερνά: την πειθαρχία της τρυφερότητας.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
Κατά τη γνώμη μου η σεξουαλικότητα δε μετράται σε ποσοστά. Από τη στιγμή που υπάρχει έλξη σωματική και για τα δύο φύλα (κοινώς καυλώνεις κι οι φαντασιώσεις σου συμπεριλαμβάνουν και τα δύο φύλα) θεωρείσαι αμφισεξουαλικός. Τώρα, αν η ζωή στα φέρει έτσι και τυχαίνει να πας με περισσότερες γυναίκες από ότι άντρες αυτό δε σε κάνει πιο straight από ότι έναν άλλον που για τους αντίστοιχους λόγους πάει με περισσότερους άντρες αλλά ελκύεται κι από γυναίκες. 'Ολοι καταβάθως ξέρουν τί είναι μέσα τους, άσχετα με το τί εκδηλώνουν προς τα έξω, γιατί η σεξουαλικότητα αφορά την έλξη που νιώθει ένας άνθρωπος για τους άλλους, όχι με πόσους θα πας. Κατά τ' άλλα, το βρίσκω λογικό που τόσο μεγάλο ποσοστό σε ηλικία 18-24 δε νιώθει 100% straight γιατί οι περισσότεροι σ' αυτή την περίοδο πειραματίζονται. 'Αλλοι θα απορρίψουν την ομοφυλοφιλία, γιατί πολύ απλά δεν τους ταιριάζει, κι υπόλοιποι θα ακολουθήσουν τον άλλο δρόμο.