Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη)

Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
1
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
Anna Maria Taigi, κέρινο ομοίωμα πάνω από σκελετό στο San Crisogono, Ρώμη

Είναι εκπληκτικό το πόσο η λαϊκή φαντασία, πιστεύει και συντηρείται από τις εικόνες των αγίων σωμάτων, και πόσο δημοφιλή είναι τα προσκυνήματα σε αγγελικές μορφές. Η πραγματικότητα είναι λίγο πιο σύνθετη, καθώς – ακόμα και αν ένα σώμα έχει συντηρηθεί στο μικροκλίμα ενός φερέτρου αποσυντίθεται μόλις έρθει σε επαφή με την ατμόσφαιρα. Το άφθαρτο είναι κάτι συναρπαστικό. Ειδικά όταν συνοδεύεται από τον μύθο της αγιότητας.

 

Στη συνέχεια επεμβαίνει η επιστήμη, η τέχνη, το μακιγιάζ. Στο σκήνωμα της οσίας Anna Maria Taigi, οι ρυτίδες στο πρόσωπό της είναι σχηματισμένες από κερί. Λίγες μαύρες τρίχες που ξεπηδούν κάτω από τις ξανθές της μπούκλες δίνουν μια εικόνα λίγο πιο ζοφερή, κρυμμένη κάτω από την γαλήνια επιφάνεια. Το μόνο που έχει στην πραγματικότητα απομείνει από την αγία είναι ο σκελετός.

Γενικώς η εικόνα των άφθαρτων αγίων είναι μια εικόνα που επιτείνει τη σύγχυση γύρω από το άγιο και το καλό. Και πολλές από τις ιστορίες των άφθαρτων αγίων, των οποίων μόνο ένα μικρό ίχνος βρέθηκε είναι εξ ολοκλήρου μια κατασκευή που συνδέεται με τον μύθο της πίστης. Οι περισσότεροι που φτάνουν στα παρεκκλήσια να θαυμάσουν τα εξαιρετικής θεατρικότητας γυάλινα φέρετρα των αγίων ακούνε μια αφήγηση πολύ πειστική. Το μακιγιάζ και οι εργασίες συντήρησης δεν έχουν γίνει για να ξεγελαστεί κανένας, αλλά για να διατηρήσουν την εντύπωση του αγίου την ώρα που ανακαλύφθηκε στον τάφο του.

Στο μυστηριώδες πρόσωπο των αγίων κρύβεται το χαμόγελο που συνδέει τον Ύπνο και το Θάνατο. Είναι κατά κάποιο τρόπο ένα momentum mori που μας λέει ένα κρανίο. Θα πεθάνουμε όλοι, αλλά ίσως, αν είμαστε καλοί, θα μπορέσουμε να ξαναϋπάρξουμε  σε αυτό τον κόσμο. Έστω και με κέρινο μακιγιάζ.

Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Carlo da Sezze.Κέρινη ανάπλαση πάνω από τον σκελετό του στο San Francesco d’Assisi a Ripa Grande, στη Ρώμη
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
Ο St. Robert Bellarmine, Sant’Ignazio di Loyola στο Campo Marzio, στη Ρώμη.
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Camillus de Lellis στον ναό La Maddalena, στη Ρώμη
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St Wittoria, ο σκελτός της ντυμένος και καλυμένος στην Santa Maria sopra Minerva, στη Ρώμη.
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Cecilia,στο Τραστέβερε, στη Ρώμη
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Francesca Romana, στην Maria Nova, στη Ρώμη


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Giovanni da Triora Santa Maria, στη Santa Maria in Aracoeli, στη Ρώμη.


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Paula Frassinetti, στην Convento di Santa Dorotea, στη Ρώμη

Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Pope Pius V, στην Santa Maria Maggiore, στη Ρώμη.


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Victoria, στην Santa Maria della Vittoria, στη Ρώμη.


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Victoria, στην Santa Maria della Vittoria, στη Ρώμη.


 

Οι φωτογραφίες είναι της Ελίζαμπεθ Χάρπερ και δημοσιεύθηκαν στο Atlas Obscura

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Ενδιαφέρουσα η πληροφορία της ύπαρξης των ανασυντιθεμενων σκηνωμάτων αλλά ελλιπέσ τουλάχιστον το άρθρο και ο σχολιασμός καθώς δεν εμβαθύνουν στον συμβολισμό και την ιστορία του θέματος.