Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης»

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
0
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

O Μανούσος Μανουσάκης επιστρέφει στις κινηματογραφικές αίθουσες με μια ταινία με φόντο τα ταραγμένα ιστορικά χρόνια της Ελλάδας (1942-1943) και επίκεντρο ένα έρωτα ανάμεσα σε ένα Χριστιανό και μια Εβραία. Ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης εκδίδει το 2001, το μυθιστόρημα, «Ουζερί Τσιτσάνης» που αποκτάει εικόνα και κινηματογραφική υπόσταση κάτω από τις σκηνοθετικές συλλήψεις του Έλληνα σκηνοθέτη.

Μέσα από την ταινία του Μανουσάκη θα ξαναζωντανέψει η συμβολική φυσιογνωμία του Βασίλη Τσιτσάνη και η Ελλάδα θα μεταφερθεί σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της ιστορίας της. Για τον ίδιο ο έρωτας δεν έχει εποχή, δεν υπόκεινται σε φυλετικούς νόμους, δεν αναγνωρίζει κοινωνικές προκαταλήψεις αλλά επιβιώνει με οδηγό την αντισυμβατικότητα και την ελευθερία. Τα γυρίσματα της ταινίας ξεκίνησαν τέλη Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη με σύσσωμη την υποστήριξη των κατοίκων και η ταινία έχει προγραμματιστεί να προβληθεί από 3 Δεκεμβρίου του 2015 από τη Feelgood.

Ποιος αμφιβάλλει ότι ο έρωτας είναι η κινητήρια δύναμη του σύμπαντος; Πώς είναι δυνατόν να μην διψάς και τις πιο επώδυνες στιγμές; Πώς είναι δυνατόν να μην ανασαίνεις; Πώς είναι λοιπόν δυνατόν να μην ερωτεύεσαι;

— Μετά από χρόνια κινηματογραφικής σιωπής, επιστρέφετε με την ταινία, «Ουζερί Τσιτσάνης».

Κινηματογραφική σιωπή δεν θα το έλεγα, έκανα τηλεόραση κινηματογραφικά. Μόνο το μέγεθος της οθόνης είναι για εμένα η διαφορά. Η ευθύνη για την ποιότητα είναι η ίδια.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Ο Γιάννης Στάνκογλου και ο Αλμπέρτο Εσκενάζι πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία του Μανούσου Μανουσάκη. Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

— Τι σας γοητεύει σε μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού;

Το πάθος για δημιουργία, η τελειομανία, η επιμονή του ήρωα και το βλέμμα του στην εποχή του.

— Μεταφέρετε και επεκτείνετε στη μεγάλη οθόνη, το ομώνυμο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη. Τι κρατάτε αυτούσιο από το κείμενο και τι εξελίσσετε;

Κρατάω αυτούσιες όλες τις σχέσεις των ηρώων του βιβλίου και τις πράξεις τους. Δίνω περισσότερο βάρος στην ερωτική ιστορία και στην εξόντωση της Εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης από τους Ναζί κατακτητές.

 Η ιστορία διαδραματίζεται σ' ένα ιστορικό πλαίσιο με έμφαση μια ερωτική ιστορία. Ο έρωτας καιροφυλακτεί και τις πιο επώδυνες στιγμές;

Ποιος αμφιβάλλει ότι ο έρωτας είναι η κινητήρια δύναμη του σύμπαντος; Πώς είναι δυνατόν να μην διψάς και τις πιο επώδυνες στιγμές; Πώς είναι δυνατόν να μην ανασαίνεις; Πώς είναι λοιπόν δυνατόν να μην ερωτεύεσαι;

 Η εβραϊκή κοινότητα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της Θεσσαλονίκης, ωστόσο αυτό το κομμάτι φαίνεται να έχει σβηστεί από τη μνήμη μας ή να μην του έχει δοθεί επαρκή σημασία. Οι άνθρωποι επιλέγουν να ξεχνούν;

Η Θεσσαλονίκη πάντα ήταν μια πολυπολιτισμική πόλη από την εποχή ακόμη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Πολλές μνήμες προσπαθούμε να αποτάξουμε σαν να μην υπήρχαν για να προστατέψουμε, δήθεν, την «καθαρότητα» της ιστορίας. Κατεδαφίσαμε τα τεμένη, συλήσαμε τα νεκροταφεία προσποιούμενοι ότι δεν υπήρξαν ποτέ.

Η ιστορία όμως δεν είναι ποτέ «καθαρή» και αυτή η πολυπλοκότητά της, η «μουτζούρα» της την κάνει γοητευτική και διδακτική. Εάν στειρώσουμε την ιστορία χάνουμε την πολυτιμότητα των διδαχών της.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

 Μέρος των γυρισμάτων πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη με ένθερμη κινητοποίηση του κόσμου. Τι εντυπώσεις αποκομίσατε;

Η εμπειρία στην Θεσσαλονίκη ήταν μια έκρηξη ψυχής και μυαλού. Αυτό που συνέβη ήταν απίστευτο, η αγκαλιά του κόσμου, η αγάπη, η δοτικότητα, η ουσιαστική εμπλοκή τους στο θέμα της ταινίας ήταν απρόσμενο. Η Θεσσαλονίκη μας έκανε υπερήφανους που είμαστε Έλληνες.

 Η Θεσσαλονίκη μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα ατελείωτο κινηματογραφικό σκηνικό;

Δυστυχώς έχουμε κατεδαφίσει όλη την σύγχρονη πολιτιστική αρχιτεκτονική κληρονομιά μας μαζί με τις μνήμες της ιστορίας όπως είπαμε και πιο πάνω.
Οι περισσότερες Ελληνικές μεγαλουπόλεις έχουν κατορθώσει να περισώσουν μόνο ελάχιστα τμήματά τους που σώθηκαν από την απληστία και την έκπτωση του πολιτισμού μας. Το ίδιο και η Θεσσαλονίκη, δυστυχώς. Η εύρεση χώρων, που διατηρούν την σφραγίδα του χρόνου και της ιστορίας, ήταν ίσως η μεγαλύτερη δυσκολία μας.

— Στο πρωταγωνιστικό ρόλο της Εβραίας, ένα νέο πρόσωπο, η Χριστίνα Χειλά. Είστε από τους σκηνοθέτες που εμπνέονται από νεόφερτες Μούσες;

Εμπνέομαι από τους νέους ανθρώπους. Σε όλη μου την πορεία συνεργάστηκα με νέους ηθοποιούς, τεχνικούς, σκηνοθέτες και κέρδισα πολλά από την καθαρή, αλογόκριτη ματιά τους.

 Πολλοί σας φορτώνουν την ταμπέλα του «σκηνοθέτη των σήριαλ», τι τους απαντάτε;

Δεν υπάρχει πιο γλυκό φορτίο από αυτόν τον χαρακτηρισμό. Είμαι υπερήφανος για το ό,τι έκανα για την Ελληνική, ιδιωτική και Δημόσια, τηλεόραση. Έγινα φίλος με τους ανθρώπους, με δέχτηκαν στο σπίτι τους, μου έκαναν και τους έκανα παρέα.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

— Ο κινηματογράφος στην Ελλάδα τι έχει ανάγκη; Μεγάλες παραγωγές, low-budget ταινίες, ψαγμένο κοινό;

Όλων των ειδών τις καλές ταινίες.

— Ανεξάρτητα με την πορεία της ταινίας, θα το ξαναεπιχειρήσετε;

Εάν βρώ κάποιο θέμα, που θα μιλήσει στην ψυχή μου και στην εποχή μας, ναι.

— Ποιος άνθρωπος είναι για σας σιωπηλό στήριγμα στην καριέρα σας;

Ε, ξέρετε την απάντηση.... Η Μαρία, αν και όχι τόσο σιωπηλή όσο θέλει να νομίζετε.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ