Μοντγκόμερι Κλιφτ: Μυστικά και ψέματα για τον «τραγικό σταρ» αποκαλύπτονται για πρώτη φορά σε μια νέα ταινία

Μοντγκόμερι Κλιφτ: Μυστικά και ψέματα για τον «τραγικό σταρ» αποκαλύπτονται για πρώτη φορά σε μια νέα ταινία Facebook Twitter
Ο Μοντγκόμερι Κλιφτ υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς, καινοτόμους και όμορφους ηθοποιούς στην ιστορία του κινηματογράφου
1

Εδώ και τρεις δεκαετίες τουλάχιστον περιφέρονται διάφορα σενάρια στο Χόλιγουντ που υπόσχονται να αφηγηθούν την ιστορία του Μοντγκόμερι Κλιφτ - ενός από τους πιο σημαντικούς, καινοτόμους και όμορφους ηθοποιούς στην ιστορία του κινηματογράφου – με τίτλους εργασίας όπως «Beautiful Loser» ή «Τραγική Ομορφιά».

Με οδηγό τις κατά καιρούς βιογραφίες του Κλιφτ οι οποίες εστίαζαν στην καταπιεσμένη (;) ομοφυλοφιλία του, στο αυτοκινητιστικό ατύχημα που παραμόρφωσε τα χαρακτηριστικά του και τον κλόνισε ανεπανόρθωτα, στον εθισμό του στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και σε άλλα κλισέ του ρομαντικού, καταραμένου ήρωα που ζούσε σε μια κόλαση δικής του επινόησης υπό το βάρος «ενός μεγάλου μυστικού».

Αυτό το «μυστικό» - ότι δηλαδή υπήρξε γκέι σε πολύ ζόρικες εποχές (από τα 1930s ως τα '60s) – έχει κατά καιρούς οδηγήσει πολλούς στο συμπέρασμα ότι η ζωή του ήταν βουτηγμένη στο φόβο και την ντροπή.

Ειδικά αν συνυπολογίσει κάποιος τον χρόνιο αλκοολισμό του και τον εθισμό σε βαριά παυσίπονα, καταχρήσεις που πιθανότατα επέσπευσαν τον θάνατό του από καρδιακή προσβολή το 1965 σε ηλικία μόλις 45 χρονών.

Κι όμως, σύμφωνα με ένα καινούριο βιογραφικό ντοκιμαντέρ που φέρει τον τίτλο «Making Montgomery Clift», οι καταχρήσεις καμία σχέση δεν είχαν με τη σεξουαλικότητά του ενώ τόσο οι δικές του αντιλήψεις όσο και της οικογένειάς του όσον αφορά στις ερωτικές σχέσεις με άλλους άντρες ήταν πολύ προοδευτικές και μπροστά από την εποχή τους.

Η ταινία, που κάνει πρεμιέρα στο «New Fest»,το φεστιβάλ LGBTQ ταινιών της Νέας Υόρκης, απορρίπτει πολλές από τις κατά κόρον επαναλαμβανόμενες εικασίες σχετικά με την ταραχώδη του ύπαρξη, με τη σχέση με τη μητέρα του και με τις διαταραχές προσωπικότητας στα τελευταία χρόνια της ζωής του.

Η ταινία, που κάνει πρεμιέρα στο «New Fest»,το φεστιβάλ LGBTQ ταινιών της Νέας Υόρκης, απορρίπτει πολλές από τις κατά κόρον επαναλαμβανόμενες εικασίες σχετικά με την ταραχώδη του ύπαρξη, με τη σχέση με τη μητέρα του και με τις διαταραχές προσωπικότητας στα τελευταία χρόνια της ζωής του.

Τονίζει επίσης τον κρίσιμο ρόλο του στην μεταβολή της εξουσιαστικής σχέσης μεταξύ των διευθυντικών στελεχών των στούντιο και των στούντιο, υπέρ των πρώτων καθώς και για την εξέλιξη που επέφεραν οι ερμηνείες του στην υποκριτική τέχνη του σινεμά, ενώ παράλληλα επιχειρεί και μια ανάλυση μιας νέας και σύνθετης αντρικής ομορφιάς που εισήγαγε στην οθόνη.

Μοντγκόμερι Κλιφτ: Μυστικά και ψέματα για τον «τραγικό σταρ» αποκαλύπτονται για πρώτη φορά σε μια νέα ταινία Facebook Twitter
Ο πρώτος ρόλος του ήταν δίπλα στον Τζόν Γουέιν, τον οποίο αντιπαθούσε, στο κλασικό γουέστερν του Χάουαρντ Χικς, "Το Κόκκινο Ποτάμι" (Red River, 1948).
 

Οι δημιουργοί (στους οποίους συμπεριλαμβάνεται ο ανιψιός του Ρόμπερτ Κλίφτ) είχαν απεριόριστη πρόσβαση στα αρχεία του ηθοποιού και ειδικά στις μαγνητοταινίες που διατηρούσε ο αδελφός του και περιέχουν ατέλειωτες συνομιλίες με τον σταρ αλλά και με την μητέρα του, η οποία ακούγεται να λέει στις αρχές της δεκαετίας του '60 με χαλαρό ύφος ότι «ο Μόντι ήταν ομοφυλόφιλος από νωρίς. Νομίζω εκεί γύρω στα 12 ή στα 13».

Γεννηθείς το 1920 στην Όμαχα της Νεμπράσκα (όπως κι ο Μάρλον Μπράντο), ο Κλιφτ ανατράφηκε αριστοκρατικά με αποκλειστικούς δασκάλους στο σπίτι και συχνά ταξίδια στην Ευρώπη.

Η εξαιρετική έφεσή του στην τέχνη της υποκριτικής εμφανίστηκε νωρίς και στα 15 του ήδη είχε κάνει το ντεμπούτο του στο Μπρόντγουεϊ και στη δεκαετία που ακολούθησε πρωταγωνίστησε σε σημαντικά θεατρικά έργα συγγραφέων όπως ο Τενεσί Γουίλιαμς και ο Θόρντον Γουάιλντερ.

Το Χόλιγουντ τον καλούσε επίμονα αλλά ο ίδιος δίσταζε, με αποτέλεσμα να αρνηθεί κεντρικούς ρόλους σε κλασικές ταινίες όπως το «Ανατολικά της Εδέμ» και η «Λεωφόρος της Δύσης». Σύμφωνα με τις καταγεγραμμένες συνομιλίες που παρουσιάζονται στο ντοκιμαντέρ, δεν ήθελε να του υπαγορεύσουν τα στούντιο την όποια πορεία που θα ακολουθούσε στο σινεμά.

Ο πρώτος ρόλος που αποδέχτηκε ήταν δίπλα στον Τζόν Γουέιν στο κλασικό γουέστερν του Χάουαρντ Χικς, «Το Κόκκινο Ποτάμι» (Red River, 1948). Το κοντράστ ανάμεσα στους δύο σταρ δεν θα μπορούσε να είναι πιο έντονο.

Επίσης, ο Τζον Γουέιν του ήταν εξαιρετικά αντιπαθής. Με την πρώτη του κιόλας εμφάνιση, ο Μοντγκόμερι Κλιφτ κατέθεσε μια διαφορετική αντίληψη αρρενωπότητας στη οθόνη, αυτή του άντρα που όχι μόνο μπορεί να είναι ευάλωτος και ευαίσθητος αλλά ακούει και τι έχουν να πουν οι γυναίκες.

 

Μοντγκόμερι Κλιφτ: Μυστικά και ψέματα για τον «τραγικό σταρ» αποκαλύπτονται για πρώτη φορά σε μια νέα ταινία Facebook Twitter
Μια διαφορετική αντίληψη αρρενωπότητας: Με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ στο "Μια Θέση στον Ήλιο" (1951)

Όπως αναφέρεται και στην ταινία, ο Κλιφτ είχε σεξουαλικές σχέσεις με γυναίκες ενώ οι αντίστοιχες με άντρες είχαν πιο πολύ να κάνουν με την πράξη αυτή καθαυτή παρά με κάποια βαθιά συναισθηματική σύνδεση.

Εξαίρεση αποτελεί η σχέση του προς το τέλος της ζωής του με τον Λορέντζο, τον βοηθό και εραστή του, ο οποίος μάλιστα τον είχε πείσει να πίνει λιγότερο.

Όσον αφορά στην κατάχρηση αλκοόλ και χαπιών, οφειλόταν μάλλον στους έντονους πόνους που είχε μετά το σχεδόν μοιραίο τροχαίο ατύχημα του 1956, μετά το οποίο τα χαρακτηριστικά του προσώπου του άλλαξαν και πολλοί βιογράφοι θεώρησαν ότι αυτό τον κατέβαλλε και τον οδήγησε στον ακραίο αλκοολισμό.

Όπως όμως σημειώνεται στο ντοκιμαντέρ, μετά το ατύχημα γύρισε όσες ταινίες είχε γυρίσει και πριν ενώ σε κάποιες από αυτές κατέθεσε και μερικές από τις σημαντικότερες ερμηνείες του. Ένας πρώην εραστής του μάλιστα δηλώνει ότι ο Κλιφτ προτιμούσε τη δουλειά του κατά την τελευταία δεκαετία της ζωής του.

 

Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ Making Montgomery Clift

Με στοιχεία από την The Guardian

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Πανέμορφος, πανέξυπνος, μελαγχολικός και πληγωμένος με ψυχή σε άλλο παράλληλο και σκοτεινό σύμπαν, μια σκούρα μπλε θάλασσα...Ας είναι η ψυχή του αναπαυμένη μαζί με την Liz Taylor που του έσωσε την ζωή σε ένα ξέφρενο χορό με whiskey and soda.