Για τη rock ''Απόπειρα'' του Νίκου Καλλίτση

Για τη rock ''Απόπειρα'' του Νίκου Καλλίτση Facebook Twitter
0

Για τη rock ''Απόπειρα'' του Νίκου Καλλίτση Facebook Twitter

 

Το άλμπουμ ''Απόπειρα'' κυκλοφόρησε το 1981 και μαζί με το άλμπουμ ''Ο Επιβάτης'' του Μίκη Θεοδωράκη της ίδιας χρονιάς ήταν κατά τη γνώμη μου δύο σοβαρές απόπειρες μεταφοράς ενός rock κλίματος στο πλαίσιο του ελληνικού έντεχνου τραγουδιού. Στον ''Επιβάτη'' υπήρχαν οι στίχοι του Κώστα Τριπολίτη, στην ''Απόπειρα'' αυτοί του ποιητή Γιάννη Κοντού, που χάσαμε σήμερα το πρωί σε ηλικία 71 ετών.

Την έξοδο του όμως στη δισκογραφία ο Κοντός οφείλει στον Καλλίτση, ο οποίος ιστορικά επίσης είναι ο πρώτος συνθέτης που μελοποίησε την Κατερίνα Γώγου.

Η ''Απόπειρα'' ακόμη είναι ο μοναδικός μέχρι σήμερα ελληνικός δίσκος που περιέχει τον Κοντό μελοποιημένο από τον στενό του φίλο και ιδεολογικό συνοδοιπόρο του, συνθέτη Νίκο Καλλίτση. Για την ιστορία να πούμε ότι τον Κοντό είχε μελοποιήσει και ο Θεσσαλονικιός συνθέτης, πιανίστας και ενορχηστρωτής Σαράντης Κασσάρας σε μια σειρά τραγουδιών που παρουσιάστηκαν από το Τρίτο Πρόγραμμα με ερμηνεύτρια την Ισιδώρα Σιδέρη.

Την έξοδο του όμως στη δισκογραφία ο Κοντός οφείλει στον Καλλίτση, ο οποίος ιστορικά επίσης είναι ο πρώτος συνθέτης που μελοποίησε την Κατερίνα Γώγου.

Τηλεφώνησα του Νίκου Καλλίτση κι αφού δήλωσε σοκαρισμένος με την είδηση του θανάτου του Γιάννη Κοντού, με προθυμία ξετύλιξε μνήμες για το LIFO.gr:

Το 1980 γνώρισα την Αφροδίτη Μάνου. Είχα μελοποιήσει τότε τα ''Θολά ποτάμια'' και τις ''33 ημέρες'' του Νικηφόρου Βρεττάκου που τα παρουσιάσαμε με ερμηνευτές τη Μάνου και τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου στο θέατρο του δήμου Υμηττού με δήμαρχο τον Ανδρέα Λεντάκη. Αμέσως μετά βάλαμε μπροστά με την Αφροδίτη ένα δίσκο σε ποιήματα της Γώγου, ο οποίος, ως γνωστόν, ποτέ δεν κυκλοφόρησε. Έχοντας πια μπει στο ΄81, όμως, παρουσιάσαμε αυτά τα τραγούδια στις νεολαίες του ΠΑΣΟΚ και του Ρήγα, του ΚΚΕ Εσωτερικού. Λίγο μετά τα ίδια τραγούδια παίξαμε και στο ''Σούσουρο'' στην Πλάκα. Όταν συνειδητοποιήσαμε πως δεν θα έβγαινε ο δίσκος από τη Lyra του Πατσιφά, καθώς είχε προηγηθεί στη ΜΙΝΟΣ το άλμπουμ του Κυριάκου Σφέτσα ''Στον Δρόμο'' με τις απαγγελίες της Γώγου, αποφάσισα να μελοποιήσω τον Γιάννη Κοντό με σκοπό να γίνει μία ολοκληρωμένη δουλειά που θα δισκογραφηθεί.

 

Μεγαλώσαμε μαζί με τον Γιάννη Κοντό στο ίδιο προάστιο, είχαμε τα ίδια βιώματα, τις ίδιες ανησυχίες και τον ίδιο καιρό που εκείνος έγραφε ποίηση, εγώ έγραφα μουσικές. Τι πιο λογικό απ' το να κάναμε έναν κοινό δίσκο κάποια στιγμή, πέραν των νυχτερινών συναντήσεων και της παρέας στα σπίτια μας όλα αυτά τα χρόνια;

Το rock ύφος προέκυψε από τους στίχους του. Ο Γιάννης ήταν ο πρώτος που μίλησε για τις ''πολιτικές εξουσίες'', καταθέτοντας μια ποίηση πιο ενδοσκοπική συγκριτικά με τη μεταπολιτευτική συνθηματολογία στους κόλπους του τραγουδιού. Θεωρώ τον στίχο του, ''Εδώ θα φτύσεις τα σπασμένα σου λόγια, ρουφιάνε εαυτέ μου'' από τους σημαντικότερους που γράφτηκαν όχι μόνο για εκείνη την περίοδο, αλλά ίσαμε σήμερα.

Τελικά η ''Απόπειρα'' κυκλοφόρησε το 1981, αλλά για κακή μας τύχη συνέπεσε με την ανάληψη της διεύθυνσης της ΕΡΤ από τον συχωρεμένο τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, όπου οι διαφημίσεις δισκογραφικών εταιρειών από το ραδιόφωνο περιορίστηκαν στο ελάχιστο. Έτσι, όλα έγιναν ''από στόμα σε στόμα''. Η Αφροδίτη παρουσίαζε τα τραγούδια αυτά σε μπουάτ στην Πλάκα στο πλαίσιο της δικής της καριέρας κι έτσι, λίγο μετά, άρχισαν να ακούγονται από το Δεύτερο και από το Τρίτο Πρόγραμμα της εποχής.

 

Για τη rock ''Απόπειρα'' του Νίκου Καλλίτση Facebook Twitter
Ο συνθέτης Νίκος Καλλίτσης και ο ποιητής Γιάννης Κοντός το 1981 δοκιμάζοντας στο στούντιο τα τραγούδια της ''Απόπειρας''.

Η ''Απόπειρα'' ανακαλύφθηκε εκ νέου τη δεκαετία του 1990 λόγω της πίστης και της αγάπης του παραγωγού και στιχουργού Οδυσσέα Ιωάννου, ο οποίος έπαιζε συχνά τα κομμάτια από τον ''Μελωδία''. Να σημειωθεί ότι ο Ιωάννου γνωριζόταν με τον Κοντό και τους συνέδεε αλληλοεκτίμηση.

 

Με τον Γιάννη κρατήσαμε επαφή μέσα στα χρόνια. Τελευταία χαθήκαμε λίγο, όπως συμβαίνει με όλους τους ανθρώπους. Κι αν δε γνώριζα για το τελευταίο διάστημα της νοσηλείας του στο νοσοκομείο, η άσχημη όψη του σε μία τηλεοπτική εμφάνιση του με είχε κάπως προϊδεάσει για την υγεία του.

Ευχαριστώ την Αφροδίτη Μάνου για τις ερμηνείες που χάρισε στην ''Απόπειρα'', όπως ευχαριστώ και τον Γιάννη Κοντό για τους βαθιά αυτοκριτικούς στίχους του στην περίοδο της γηπεδικής εκτόνωσης.

Τιμή μου που τον μελοποίησα και θα τον θυμάμαι πάντα με αγάπη.

* Κι εγώ ευχαριστώ τον συνθέτη Νίκο Καλλίτση γι'αυτή την τηλεφωνική συνομιλία μας, μεσημέρι Τετάρτης 21 Ιανουαρίου του 2015.

** Από το κανάλι του συνθέτη στο youtube, μπορείτε να ακούσετε ολόκληρη την ''Απόπειρα'' του 1981 σε ποίηση Γιάννη Κοντού (7 τραγούδια) και Αντώνη Κολυβά (2 τραγούδια) με ερμηνεύτρια την Αφροδίτη Μάνου.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Φεύγει σαν σήμερα από τη ζωή η Edith Piaf. «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ