Ο Κορνέλ Μουντρούτσο στο LIFO.gr: "Δεν πουλιέμαι στους Γιάνκηδες"

Ο Κορνέλ Μουντρούτσο στο LIFO.gr: "Δεν πουλιέμαι στους Γιάνκηδες" Facebook Twitter
Χρειαζόμουν μια νέα κινηματογραφική γλώσσα, την οποία "επικαλέστηκε" η νέα κατάσταση. Η παραδοσιακή μελαγχολική προσέγγιση, η αργή και ζοφερή και συγκρατημένη στάση, δεν λειτουργούν πλέον. Ρισκάραμε εισάγοντας νέους τρόπους... Φωτο: Magócsi Márton - Origo
0

Ο Ούγγρος σκηνοθέτης του "Λευκού Θεού", της έκτης και καλύτερης ταινίας του, που βραβεύτηκε στο διαγωνιστικό τμήμα "Ένα Κάποιο Βλέμμα" στις Κάννες και υποβλήθηκε από τη χώρα του στα επερχόμενα Όσκαρ, μιλάει αποκλειστικά στο LIFO.gr  για τον τίτλο και τις θεματικές γραμμές της ταινίας του, τον Τζ. Μ. Κούτσι, τον φασισμό και τους άτιμους τους Γιάνκηδες...

 — Έχετε δηλώσει πως η έμπνευση για τον τίτλο της ταινίας σας προέρχεται από το μυθιστόρημα Ατίμωση του Νομπελίστα Νοτιοαφρικανού συγγραφέα, Τζ. Μ. Κούτσι. Δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να έχετε ασυνείδητα επιλέξει το God του τίτλου ως αντιστροφή του Dog που πραγματεύεστε, παρά το γεγονός πως μέχρι το φεστιβάλ Καννών και την επισήμανση από κριτικούς, δεν είχατε δει ούτε καν ακούσει το White Dog του Σάμιουελ Φούλερ;
Είναι αλήθεια πως ο Κούτσι έχει υπάρξει πηγή έμπνευσης για μένα επί καιρό. Φυσικά είναι πολύ πιθανό ο τίτλος της ταινίας να υπονοεί αντιστροφή. Χωρίς να βρίσκεται στις προθέσεις μου, δεν το αποκλείω, και δεν με ενοχλεί. Αυτό που επιζητούσαμε ήταν ένας τίτλος αντιστικτικός, όχι περιγραφικός.

Δεν φαίνεται να έχουμε διδαχθεί σωστά την Ιστορία μας. Όλος ο κόσμος πρέπει να ξεκαθαρίσει χωρίς περιστροφές πως οι (φασιστικές) ιδέες δεν είναι επιτρεπτές, πως είναι αδύνατο να παραδοθούμε σε αυτές τις ιδέες. Δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε τη δημοκρατία, ακόμη κι αν έχει περιέλθει σε σοβαρή κρίση.

— Θαύμασα τις δυνατές σκηνές στο καταφύγιο: με παρέπεμψαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Άουσβιτς, με τους φούρνους στο πίσω μέρος, τα συρματοπλέγματα, τους φρουρούς και τους εκτελεστές. Αυτό έγινε επίτηδες;
Ο γραφειοκρατικός χαρακτήρας του συστήματος αλλά και ο τρόπος μετατόπισης της ευθύνης στα θύματα υπενθυμίζουν σε κάποιον τη ναζιστική πρακτική.

— Γεννιέται ή γίνεται βίαιος ο άνθρωπος; Γνωρίζω τη γενική κι αόριστη φύση της ερώτησης αλλά την θέτω διότι στον Λευκό Θεό η τέχνη, μέσω της μουσικής, γίνεται συνδετικός κρίκος ανάμεσα στην έννοια του ανθρώπου και του κτήνους...
Η Λίλι αντιπροσωπεύει την αθωότητα. Η βίαιη κοινωνία των ενηλίκων την αναγκάζουν να γίνει αποφασιστική και δυνατή. την ίδια στιγμή που τα σκυλιά αποκτούν επιθετικότητα. Η μουσική, η πλέον υπερβατική μορφή τέχνης, εκφράζει το καλύτερο κομμάτι του ανθρώπου.

— Η ταινία είναι μια ευθεία επίθεση στον ρατσισμό. Ποιά είναι η κατάσταση στην Ουγγαρία, όπως εσείς την αντιλαμβάνεσθε; Έχει επηρεάσει διακριτά την καλλιτεχνική έκφραση της κινηματογραφίας της χώρας;
Καθώς πραγματεύεται την ηθική, την ανεκτικότητα και την αλληλεγγύη, ο Λευκός Θεός δείχνει ορισμένες ακρότητες στην Ουγγρική κοινωνία. Εμείς, οι κινηματογραφιστές της χώρας μου, προσπαθούμε να δώσουμε επαρκείς απαντήσεις σε αυτά τα φαινόμενα.

Ο Κορνέλ Μουντρούτσο στο LIFO.gr: "Δεν πουλιέμαι στους Γιάνκηδες" Facebook Twitter
O σκηνοθέτης στις Κάννες με τους δύο βασικούς πρωταγωνιστές του φιλμ του

— Τι πιστεύετε για την επικίνδυνη άνοδο του ακροδεξιού κόμματος της Χρυσής Αυγής στην Ελλάδα;
Αυτά τα φαινόμενα όντως υπάρχουν και αυξάνονται σε σπουδαιότητα στην Ευρώπη. Δεν φαίνεται να έχουμε διδαχθεί σωστά την Ιστορία μας. Όλος ο κόσμος πρέπει να ξεκαθαρίσει χωρίς περιστροφές πως οι (φασιστικές) ιδέες δεν είναι επιτρεπτές, πως είναι αδύνατο να παραδοθούμε σε αυτές τις ιδέες. Δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε τη δημοκρατία, ακόμη κι αν έχει περιέλθει σε σοβαρή κρίση.

— Έχετε δει τα πρόσφατα ελληνικά φιλμ, τα οποία ασχολούνται με την πολιτικοκοινωνική δομή της Ελλάδας με έναν σκληρό και αλληγορικό τρόπο;
Δυστυχώς, δεν είμαι και τόσο ενήμερος. Ωστόσο, έχω δει τον Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου και εκτίμησα το συνεκτικό, δυνατό, δραματικό, θεατρικό κόσμο που δημιούργησε στην ταινία του. Ένα νέο κύμα σημαίνει και τη γέννηση μιας νέας γλώσσας και αυτό είναι πάντα καλό, διότι η κινηματογραφική σκηνή αποκτά πολυχρωμία.

Ο Κορνέλ Μουντρούτσο στο LIFO.gr: "Δεν πουλιέμαι στους Γιάνκηδες" Facebook Twitter

— Η χρήση της υφής στο Λευκό Θεό ποικίλει και εκπλήσσει θετικότατα. Ξεκινήσατε έχοντας συγκεκριμένα πλάνα και φιλοδοξίες, ή εξελίχθηκε το υλικό καθώς κάνατε τα γυρίσματα σας;
Χρειαζόμουν μια νέα κινηματογραφική γλώσσα, την οποία "επικαλέστηκε" η νέα κατάσταση. Η παραδοσιακή μελαγχολική προσέγγιση, η αργή και ζοφερή και συγκρατημένη στάση, δεν λειτουργούν πλέον. Ρισκάραμε εισάγοντας νέους τρόπους. Με την επιτυχία μας, μπορέσαμε να ξεκινήσουμε έναν νέα διάλογο με το κοινό.

— Ο Λευκός Θεός είναι πιθανός διεκδικητής του ξενόγλωσσου Όσκαρ και ταυτόχρονα το διαβατήριο για το Χόλιγουντ, στο μέτρο που η αμερικανική βιομηχανία επιλέγει από την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο νέες, βραβευμένες φωνές που διαθέτουν στιλ και πρωτοτυπία. Θα το σκεπτόσασταν να δουλέψετε στις ΗΠΑ ακόμη και με υλικό που δεν είναι δικό σας;
Οι Γιάνκηδες μπορούν να αγοράσουν ότι υπάρχει στη Γη. Εγώ δεν είμαι προς πώληση. Ωστόσο, δεν πιστεύω πως το Χόλιγουντ είναι ταυτόσημο με τον Διάβολο. Στην ουσία, ξεκινώ να σκέφτομαι με τη διατύπωση των πραγματών που επιθυμώ να αποκαλύψω, και στη συνέχεια ρωτάω πόση ανεξαρτησία εγγυώνται, πόση ελευθερία μπορώ να έχω. Επομένως, παίρνει χρόνο μέχρι να αναλογιστώ αν υπάρχει όντως σοβαρό ενδεχόμενο να κάνω κάτι (στην άλλη άκρη του Ατλαντικού).

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ