White Rabbit, Red Rabbit: Ο Νασίμ Σολεΐμανπούρ "έρχεται" στην Θεσσαλονίκη

White Rabbit, Red Rabbit: Ο Νασίμ Σολεΐμανπούρ "έρχεται" στην Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
0

 

White Rabbit, Red Rabbit: Ο Νασίμ Σολεΐμανπούρ "έρχεται" στην Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
O συγγραφέας Νασίμ Σολεΐμανπούρ στην Τεχεράνη

Για δύο μόνο παραστάσεις, το BIOS παρουσιάζει στα πλαίσια των 49ων Δημητρίων την πολυσυζητημένη περφόρμανς του Νασίμ Σολεΐμανπούρ White Rabbit, Red Rabbit.


Χωρίς καμία σκηνοθετική οδηγία, χωρίς πρόβες, σκηνικό, και απέναντι από μία άδεια καρέκλα – κρατημένη για τον συγγραφέα- ένας διαφορετικός κάθε βράδυ ηθοποιός καλείται να διαβάσει στο κοινό το κείμενο του Ιρανού συγγραφέα στον οποίο απαγορεύθηκε η έξοδος από την χώρα του όταν αρνήθηκε να υπηρετήσει στο στρατό.

Κανένας ηθοποιός δεν έχει διαβάσει το κείμενο πριν το ερμηνεύσει. Οι ηθοποιοί ανακαλύπτουν το έργο και περί τίνος αυτό πρόκειται με την ίδια έκπληξη που το ανακαλύπτει και το κοινό καθιστώντας άγνωστη την έκβαση της όλης παράστασης.


Στις παράξενες και ανατρεπτικές συνθήκες του έργου προστίθεται και μία ακόμη σημαντική λεπτομέρεια:

Κανένας ηθοποιός δεν έχει διαβάσει το κείμενο πριν το ερμηνεύσει. Οι ηθοποιοί ανακαλύπτουν το έργο και περί τίνος αυτό πρόκειται με την ίδια έκπληξη που το ανακαλύπτει και το κοινό καθιστώντας άγνωστη την έκβαση της όλης παράστασης.

Η ολοκληρωτική άγνοια του ηθοποιού είναι απαραίτητη προϋπόθεση και ρητή οδηγία του "εγκλωβισμένου" στο Ιράν συγγραφέα, και είναι η πρώτη μόνο από μια σειρά εκπλήξεων που επιφυλάσσει στο κοινό η ιδιοφυής παραβολή του Νασίμ Σολεΐμανπούρ.

"Όταν ο συγγραφέας αρνήθηκε να υπηρετήσει την στρατιωτική του θητεία, του απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα. Το White Rabbit, Red Rabbit γράφτηκε για να ταξιδέψει ανά τον κόσμο ενώ αυτός δεν μπορούσε."

 
Σύμφωνα με τον ίδιο, το White Rabbit, Red Rabbit γράφτηκε για να ταξιδέψει ανά τον κόσμο ενώ αυτός δεν μπορούσε.

Ο Σολεΐμανπούρ είναι από την Τεχεράνη. Όταν αρνήθηκε να υπηρετήσει την στρατιωτική του θητεία του απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα. Έτσι, αποφάσισε να μετατρέψει την εμπειρία του αποκλεισμού, εμπειρία κοινή για μία ολόκληρη γενιά στο Ιράν ( η στρατιωτική θητεία είναι υποχρεωτική) σε ένα πρωτότυπο διαφορετικό έργο.
Με έναν τρυφερό και ευρηματικό τρόπο ο συγγραφέας κατάφερε να αμφισβητήσει τις αρχές, να αντιδράσει στην καταπίεση και τον εξαναγκασμό, να διεγείρει την σκέψη και να θέσει ηθικά διλήμματα.


Το White Rabbit, Red Rabbit συζητήθηκε περισσότερο από κάθε άλλη παράσταση στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου του 2011 και βραβεύθηκε με το Arches Brick Award της ίδιας διοργάνωσης. Ο συγγραφέας έγινε ευρύτερα γνωστός και το έργο τού συνέχισε να κερδίζει διακρίσεις και βραβεία (Καλύτερη Νέα Περφόρμανς, στο Fringe Festival του Δουβλίνου, Summerworks Outstanding New Performance Text Award, κ.α.), ενώ ήταν επίσης υποψήφιο για τα Total Theatre και Brighton Fringe Pick of Edinburgh Award.

White Rabbit, Red Rabbit: Ο Νασίμ Σολεΐμανπούρ "έρχεται" στην Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
H παράσταση συνεχίζει να παίζεται σε όλο τον κόσμο, ανοίγοντας την επικοινωνία του συγγραφέα με όλους αυτούς τους ανθρώπους που ακούνε και 'βιώνουν' την ιστορία του κάθε βράδυ.


Σήμερα η παράσταση συνεχίζει να παίζεται σε όλο τον κόσμο, ανοίγοντας την επικοινωνία του συγγραφέα με όλους αυτούς τους ανθρώπους που ακούνε και 'βιώνουν' την ιστορία του κάθε βράδυ.
Στην Ελλάδα το White Rabbit, Red Rabbit ανέβηκε για πρώτη φορά στο περσινό φεστιβάλ περφόρμανς Live Manual με πέντε διαφορετικούς ερμηνευτές (Θεοδώρα Τζήμου, Μαρία Σκουλά, Νίκος Φλέσσας, Γιώργος Γάκης, και Νίκος Καραθάνος), ενώ στην Θεσσαλονίκη το κείμενο διαβάζουν ο Βασίλης Σπυρόπουλος και η Ελένη Δημοπούλου, αντίστοιχα.


Οι δύο ηθοποιοί μοιράζονται τις σκέψεις τους γι' αυτό το ασυνήθιστο θεατρικό εγχείρημα με το LIFO.gr


Βασίλης Σπυρόπουλος

Βασίλης Σπυρόπουλος
"Μία πρόταση-πρόκληση, έξω από τις καθιερωμένες θεατρικές συμβάσεις. Σκηνικό αποτέλεσμα; Άγνωστο αλλά και πολύ ενδιαφέρον συγχρόνως.

Τη διαδικασία τη φαντάζομαι συναρπαστική. Μόνος επί σκηνής χωρίς πληροφορίες για το κείμενο που πρώτη φορά  συναντώ. Ωραίο το ρίσκο. Το αποδέχεσαι και βουτάς.. Στα ρυχά, στα βαθιά, δεν ξέρω. Ξέρω όμως ότι δεν λες όχι σε αυτήν την πρόκληση.
Ακόμα, ελπίζω να καταφέρω να ανταποκριθώ στις προσδοκίες του Νασίμ που δραπετεύει με όλη τη δύναμη της ψυχής και του νού του και καταφέρνει να επικοινωνήσει με όλους μας στον ''ελεύθερο κόσμο"."


Ελένη Δημοπούλου

Ελένη Δημοπούλου

"To White Rabbit, Red Rabbit είναι μία εξαιρετική θεατρική πράξη.

Ένας νέος και σημαντικός συγγραφέας βρήκε αυτόν τον ιδιοφυή τρόπο να "μιλήσει"¨για ένα θέμα το οποίο κρατά κλειστό μέχρι την τελευταία στιγμή. Την στιγμή που θα μου επιδοθεί σε έναν φάκελο, την Πέμπτη το βράδυ, το κείμενο ξέρω ότι θα νιώσω πολύ συγκινημένη.

Η σκέψη και μόνο ότι θα διαβαστεί ένα κείμενο ενός νέου που του έχει απαγορευτεί η έξοδος από τη χώρα του από μόνη της προσδίδει ένα μέγεθος . Δεν έχω δοκιμαστεί σε κάτι τόσο ενδιαφέρον από καλλιτεχνικής άποψης, και ανησυχώ για το αποτέλεσμα.

Το μόνο που εύχομαι για μένα και για το κοινό είναι να καταφέρουμε να φέρουμε τον Νασίμ μέσα στην αίθουσα, και πριν κοιμηθώ να τον ρωτήσω όλα όσα δεν θα μου αποκαλυφθούν από το κείμενο."

_____________________________

White Rabbit, Red Rabbit
Πού: Δημήτρια (πρώην maison crystal) - Λεωφόρος Μ. Αλεξάνδρου 6, Ν. Παραλία Θεσσαλονίκης
Παραστάσεις: Τετάρτη 22 Οκτωβρίου, με τον Βασίλη Σπυρόπουλο
                       Πέμπτη 23 Οκτωβρίου, με την Ελένη Δημοπούλου
Ώρα έναρξης: 21.00

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ