Φοράς Chanel παπούτσια, αλλά δεν έχεις να φας - Η ενοχλητική πλευρά της μόδας αποκαλύπτεται

Φοράς Chanel παπούτσια, αλλά δεν έχεις να φας - Η ενοχλητική πλευρά της μόδας αποκαλύπτεται Facebook Twitter
2

H Julia Mensitieri δεν έχει κανένα προσωπικό ενδιαφέρον για τα ακριβά ρούχα και μάλλον ήταν άσχημη έκπληξη για τη γαλλική βιομηχανία μόδας ότι το διδακτορικό της - τώρα ένα βιβλίο με τίτλο «Η πιο όμορφη δουλειά στον κόσμο»- έχει προκαλέσει τόσο μεγάλη αίσθηση.

Ανάμεσα στα ευρήματα του βιβλίου είναι ότι η μόδα, ο δεύτερος μεγαλύτερος οικονομικός κλάδος της Γαλλίας εκμεταλλεύεται τους ανθρώπους που εργάζονται στο χώρο.

«Ο αδίστακτος κόσμος της μόδας», «Η σκοτεινή πλευρά της μόδας» και «Ένας εξαιρετικά πλούσιος κλάδος που βασίζεται στην απλήρωτη εργασία», ήταν μόνο μερικοί από τους τίτλους που συνόδευαν τα δημοσιεύματα για τo βιβλίo.

Οι αποκαλύψεις έγιναν καθώς η Mensitieri συνάντησε πριν από οκτώ χρόνια, το αντικείμενο της: την Mia, μια επιτυχημένη στιλίστρια από την Ιταλία που είχε μετακομίσει στο Παρίσι.

«Φορούσε παπούτσια Chanel και μια τσάντα Prada, πετούσε σε όλο τον κόσμο business class... Ποτέ δεν θα φανταζόμουν ότι ήταν στην κατάσταση στην οποία βρισκόταν. Η Mia δεν μπορούσε να  νοικιάσει ένα δωμάτιο, κοιμόταν στον καναπέ στο σπίτι ενός φίλου στην κουζίνα», αφηγείται.

«Μερικές φορές δεν είχε χρήματα να πληρώσει τον τηλεφωνικό της λογαριασμό. Έτρωγε McDonald's κάθε μέρα. Ποτέ δεν ήξερε πότε θα πληρώνονταν για δουλειά και πόσα θα έπιανε. Για παράδειγμα, για μια δουλειά μιας εβδομάδας, μια πολύ μεγάλη μάρκα πολυτέλειας της έδωσε ένα κουπόνι αξίας 5.000 ευρώ για να πάρει πράγματα από την μπουτίκ της».

Είναι αλήθεια ότι η Mia θα μπορούσε να τα πουλήσει και, μεταξύ των σκληρών εργαζομένων μόδας, υπάρχει το φαινόμενο μεταπώλησης ειδών πολυτελείας. Αλλά η Mensitieri επισημαίνει ότι η εργασία στη μόδα σημαίνει πως τα ακριβά ρούχα και αξεσουάρ που πληρώνονται με κουπόνια αντί για μισθό, είναι απαραίτητη στολή, οπότε αυτά τα ρούχα της ήταν απαραίτητα.

Μια πρώην δημοσιογράφος μόδας σε ένα γνωστό περιοδικό, περιγράφει πως μια μέρα βρέθηκε ξαφνικά εκτός χώρου. Κανείς δεν απαντούσε στις κλήσεις της, ακόμη και αυτοί που πίστευε πως ήταν φίλοι της. «Δεν υπήρξε καμία εξήγηση. Αυτή είναι η βία που μου περιέγραψαν όλοι», λέει η Mensitieri. 

«Ήμουν λίγο φοβισμένη όταν βγήκε το βιβλίο μου», λέει. «Είμαι ανθρωπολόγος και όχι δημοσιογράφος. Ο σημαντικότερος ισχυρισμός του βιβλίου είναι ότι όταν σκεφτόμαστε την εκμετάλλευση στη μόδα, σκεφτόμαστε τη σεξουαλική παρενόχληση των μοντέλων. Αλλά αυτό δεν με ενδιέφερε. Κοίταξα τη δημιουργική πλευρά: στιλίστες, επαγγελματίες μακιγιάζ, νέοι σχεδιαστές, ασκούμενοι, βοηθοί».

Οι επικριτές παραπονιούνται ότι η Mensitieri έβγαλε βιβλίο έχοντας συνεντεύξεις από μόνο 50 ανθρώπους. Δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία και έρευνα. Ο Karl Lagerfeld είπε πως «Η μόδα είναι μια πλήρης αδικία. Έτσι είναι...». Ο Jean Paul Gaultier, ο μόνος γνωστός σχεδιαστής που έχει σχολιάσει μέχρι τώρα εκτενώς το βιβλίο, το απέρριψε, λέγοντας ότι η μόδα ήταν σαν οποιαδήποτε άλλη βιομηχανία, ότι "η μόδα είναι σαν μια οικογένεια". Όμως κανείς δεν είπε πως το βιβλίο περιλαμβάνει ψέματα.

«Η φιλοσοφία είναι ότι δεν χρειάζεται να πληρώνεστε επειδή είστε τυχεροί που είστε στο χώρο. Η δουλειά στη μόδα είναι ένα είδος καταξίωσης, ακόμα και αν δεν πληρώνεται. Αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο για μένα. Η μόδα παρουσιάζεται ως κάτι εξαιρετικό, ένας κόσμος εκτός των συνηθισμένων», λέει η συγγραφέας τονίζοντας  πως υπάρχει καταστρατήγηση των συνθηκών εργασίας. 

«Αυτό που είναι εκπληκτικό είναι ότι κάποιο εργαζόμενοι δικαιολογούν αυτό. Λένε πως ναι μεν, αλλά είναι ιδιοφυΐα. Ένας σχεδιαστής που εργάστηκε για μια πολυτελή γνωστή εταιρεία που έντυνε τη Lady Gaga ήταν στην εταιρεία για πέντε χρόνια, σχεδιάζοντας τις συλλογές ανδρών και γυναικών στην παραγωγή. Αμείβονταν με τον κατώτατο μισθό. Όταν μιλούσε γι 'αυτό, έλεγε πως δημιουργικός διευθυντής, ήταν ο μέντοράς του, ήταν σαν πατέρας του, ήταν ιδιοφυΐα».

Όμως η συγγραφέας πιστεύει ότι υπάρχει ελπίδα για μεταρρύθμιση. «Αν θέλετε να αλλάξετε τα πράγματα, πρέπει να κοιτάξετε πέρα από τη μόδα ή από οποιαδήποτε βιομηχανία βρίσκεστε και να μιλήσετε σε ανθρώπους σε διαφορετικά πεδία που εργάζονται υπό τις ίδιες συνθήκες», λέει.

«Δεν είμαι αισιόδοξη, αλλά υπάρχουν ενδιαφέροντα πράγματα που συμβαίνουν στο περιθώριο. Υπάρχει ένα ισχυρό κίνημα κατά της μόδας στο Ηνωμένο Βασίλειο και, στη Γαλλία, τα μοντέλα συνεργάζονται για καλύτερες συνθήκες εργασίας. Είναι συμβουλές που μερικοί άνθρωποι που εργάζονται στον κλάδο της μόδας μπορεί να μην θέλουν να ακούσουν. Πρέπει να ξεκινήσετε τη συνεργασία - η οποία είναι σχεδόν αιρετική ιδέα στη μόδα. Πρέπει να σταματήσετε να σκέφτεστε τον εαυτό σας ως κάτι ξεχωριστό», λέει.

Μόδα & Στυλ
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT
Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

Μόδα & Στυλ / Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

H πιο ισχυρή παρέλαση διασημοτήτων και brands στον κόσμο ή, για άλλους, η άποψη της «Vogue» για τον κόσμο, τιμά σήμερα τους Μαύρους Δανδήδες της ιστορίας με ένα show που υπόσχεται άψογο tailoring, διαμάντια και φρου φρου. Λίγο πριν συντονιστείτε στο livestreaming της βραδιάς, δείτε μαζί μας τι σημαίνει το φετινό θέμα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

σχόλια

2 σχόλια