Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter
Πάνος Κωνσταντόπουλος
0

Πώς θα περιγράφατε το gr design, και πώς αποφασίσατε να το δημιουργήσετε;

Ένα περιοδικό που θέλει να είναι κοντά στους νέους που ασχολούνται με τοπ ντιζάιν, αλλά όχι με την μορφή επίδειξης και πασαρέλας αλλά με εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Ο ρόλος του θέλουμε να είναι ουσιαστικός, ένα ζωντανό περιοδικό παρότι τριμηνιαίο. Η απόφαση να εκδοθεί ήρθε από μια δυνατή παρέα έμπειρων γραφιστών αλλά και δημοσιογράφων που αγαπάνε την αισθητική και το ντιζάιν.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Μπορείτε να μας αναφέρετε μερικά θέματα από τα τεύχη που έχετε βγάλει μέχρι στιγμής για τα οποία είστε έξτρα περήφανος;

Περήφανοι είμαστε που στην συντακτική ομάδα έχουμε έναν άνθρωπο του χώρου μας παγκόσμιας εμβέλειας όχι μόνο για την δουλειά του που είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα αλλά για την προσωπικότητά του και τις κοινωνικές τους ευαισθησίες, τον Δημήτρη Αρβανίτη, τον δάσκαλό μας. H στήλη του «Σκέψεις για το ντιζάιν» μάς κάνει περήφανους!
Από θέματα η αποκλειστική συνέντευξη του Milton Glaser που μάς έδωσε ήταν ενα γεγονός πολύ σημαντικό για το περιοδικό. Αλλά και η στήλη με τις δουλειές, εργασίες, πτυχιακές των νέων σχεδιαστών είναι από αυτές που δείχνουν το μέλλον και μας κάνουν αρκετά περήφανους.

Είμαι μιας γενιάς που ανήκει πιο κοντά στο χαρτί, αλλά δεν νομίζω πως υπάρχει ούτε διαμάχη, ούτε λάθος στην επιλογή του μέσου για να επικοινώνήσεις ένα περιοδικό. Αγαπάω την τεχνολογία, με γοητεύει η εξέλιξη των υπολογιστών, η ταχύτητα, η ευκολία αλλά μου αρέσουν οι αισθήσεις, το ξεφύλισμα, η αφή, η μυρωδιά. Αυτά τα έχει το χαρτί και το μελάνι.

Από όλες τις συνεντεύξεις που έχετε δημοσιεύσει, μπορείτε να μας μεταφέρετε τα λόγια κάποιου καλεσμένου σας που σας έχουν μείνει;

Πολλά ενδιαφέροντα έχουν γραφτεί σε συνεντέυξεις. Η φράση του Milton Glaser «Μεγάλωσα με εικόνες από άσπρο και μαύρο, με φως και σκοτάδι, με φτώχεια και πλούτο, με γλυκό ξινό...» ήταν μια από τις αγαπημένες μου.

Καθώς επίσης και οι σκέψεις του Φώτη Πεχλιβανίδη που με εχουν συγκινήσει όταν τον ρωτήσαμε για μια εικόνα που αγαπάει: «Όλη µου η ζωή είναι µια διαδοχή από εικόνες που διαλύονται η µία µέσα στην άλλη. Μερικές απ' αυτές επικράτησαν και µε ενέπνευσαν για άλλες εικόνες. Μία απ' αυτές είναι η «Sun in an Empty Room», 1963, του Edward Hopper. Απεικονίζει το φως του ήλιου που µπαίνει σ' ένα άδειο δωµάτιο, τόσο λιτό και έρηµο, χωρίς την ανθρώπινη παρουσία, µια εικόνα τόσο διφορούµενη, µε µια ποιητική διάσταση που συλλαµβάνει την αποξένωση και τη µοναξιά της ζωής. Τη λατρεύω. Μερικές φορές έχω την αίσθηση πως κατοικώ µέσα εκεί και ακούω το θρόισµα των δέντρων απ' έξω».

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter
«Sun in an Empty Room», 1963, του Edward Hopper

Με μεγάλη γενναιότητα, για την εποχή, επενδύσατε στο χαρτί. Γιατί θεωρείτε πως είναι σημαντικό το gr design να κυκλοφορεί ως έντυπο, και τι παραπάνω προσφέρει αυτό από μια ιντερνετική του εκδοχή;

Είμαι 42 χρονών, μιας γενιάς που ανήκει πιο κοντά στο χαρτί, αλλά δεν νομίζω πως υπάρχει ούτε διαμάχη, ούτε λάθος στην επιλογή του μέσου για να επικοινώνήσεις ένα περιοδικό. Αγαπάω την τεχνολογία, με γοητεύει η εξέλιξη των υπολογιστών, η ταχύτητα, η ευκολία αλλά μου αρέσουν οι αισθήσεις, το ξεφύλισμα, η αφή, η μυρωδιά. Αυτά τα έχει το χαρτί και το μελάνι. Ας τα απολαύσουμε μακρυά από τις οθόνες, όσο ακόμη μπορούμε... Επίσης είναι όμορφο ένα περιοδικό να υπάρχει στην βιβλιοθήκη μας, στο γραφείο μας, ακόμη και ως αντικείμενο.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Ποια θα λέγατε πως είναι η σημασία του design αλλά και της αισθητικής γενικότερα στη σημερινή εποχή της κρίσης;

Η κρίση στην χώρα μας δεν είναι τωρινό φαινόμενο. Πάντα είχαμε κρίση από την εποχή του Καποδίστρια. Η Ελλάδα ταλαιπωρείται ιστορικά και το πληρώνει. Απλώς σήμερα είναι ορατή. Δεν είναι τόσο για μένα κρίση οικονομική αλλά ηθική. Δεν υπάρχουν θεσμοί, το κρατος είναι απέναντι από τον λαό, εχθρός, μας τιμωρεί. Οι πολιτικοί τάζουν μόνο και έχουν διαμορφώσει εναν λαό να περιμένει μόνο την επιδότηση και την επιχορήγηση. Που είναι οι νεοι; Δειτε την πόλη μας, έχουμε γεμισει με καφέ σε κάθε γωνιά. Ιδού, η απάντηση στην Ελλάδα της κρίσης. Νομιζω πως το ντιζάιν και την αισθητική πρέπει να τα ψάξουμε στην παιδεία μας. Εκει θα αναζητήσουμε την σημασία αντίστασης στην κρίση. Η πρόθεση του ντιζάιν είναι να προσδώσει λύσεις σε χρηστικά πράγματα λέει ο Μιχάλης Κατζουράκης. Για να δώσουμε λύσεις χρειάζεται μόρφωση, παιδεία, αλληλεγγύη, σεβασμός, αξοπρέπεια και αγάπη για την κοινωνία. Τότε το ντιζάιν έχει ρόλο και απαντήσεις.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Είναι αγνοημένη σε ένα βαθμό η ιστορία του ελληνικού graphic design αλλά τα τελευταία χρόνια, χάρη σε εκθέσεις αλλά και προσπάθειες όπως η δική σας, αναγνωρίζεται επιτέλους. Ποια είναι η γνώμη σας;

Έχω την αίσθηση πως η καταγραφή και οι εκθέσεις παίζουν τον σημαντικότερο ρόλο. Βιβλία εκδίδονται ελληνικά για το ντιζάιν αλλά δύσκολα αγοράζονται.... Θα μιλήσω όμως για τις εκθέσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Μουσείο Μπενάκη, το «Design Routes» για τον Φρέντυ Κάραμποτ την Αγνή και τον Μιχάλη Κατζουράκη με πρωτοβουλία του Δημήτρη Αρβανίτη, την έκθεση Τυπογραφίας του κ. Τάκη Κατσουλίδη και τα «Τέρατα» της Beetroot. Ηταν σημαντικά γεγονότα που οι γραφίστες ήρθαν πιο κοντά με την ιστορία και την γνώση. Αρα λοιπόν όσο περισσότερες εκθέσεις και γεγονότα γίνονται τόσο δυναμώνει το ελληνικό ντιζάιν.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Στην Θεσσαλονίκη είχε γίνει μια μεγάλη προσπάθεια απ' τον Στέργιο Δελιαλή για τη δημιουργία ενός μουσείου ντιζάιν (ώστε να αξιοποιηθεί και η μοναδική στην Ελλάδα, τεράστια συλλογή του). Πιστεύετε ότι θα μπορούσε να βρει ανταπόκριση μια παρόμοια ιδέα στην Ελλάδα του σήμερα;

Προτιμώ, προς το παρόν, καλύτερες σπουδές ντιζάιν, καλούς και δημιουργικούς καθηγητές στις Σχολές. Σχολάρχες με στόχους και σχέδιο εκπαίδευσης. Συναδέλφους με αλληλεγγύη και στοχασμό. Σπουδαστές που να λειτουργούν με ελευθερία και μεράκι. Και ενα κοινό εκπαιδευμένο και προβληματισμένο. Ολα αυτά είναι πιο σημαντικά, γιατί χωρίς αυτά ενα μουσείο που μπορεί να γίνει φοβάμαι πως θα το επισκέπτονται μόνο οι φύλακές του.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Πώς προέκυψαν τα δέκα διαφορετικά εξώφυλλα για το νέο σας τεύχος; Και πώς επιλέξατε τους δημιουργούς τους;
Συνήθως κάθε τεύχος είναι αφιερωματικό. Φέτος το Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς κλείνει 10 χρόνια λειτουργίας. Το αφιέρωμα ήταν δεδομένο, η πρώτη ψηφιακή μηχανή στην Ελλάδα που ήρθε πρόσφατα και τυπώνει περιορισμένα αντίτυπα μας έδωσε την ευκαιρία να τυπώσουμε δεκα διαφορετικά εξώφυλλα και να λειτουργήσουν σημειολογικά. Οι δημιουργοί επελέγησαν από την συντακτική ομάδα του περιοδικού με παλαιούς αλλά και νεότερους σχεδιαστές. Το gr design έχει ως αρχή να δίνει βήμα προβολης και δημιουργίας σε δημιουργούς. Το αποτέλεσμα ήταν όμορφο, χαρούμενο και οι δουλειές αποτελούν ευκαιρία για προβληματισμό.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την νέα έκδοση των εκδόσεων Gramma που υπογράφετε και έχει τίτλο GRAPHIC DESIGN;

Το βιβλίο 200 σελίδων, είναι μια προσπάθεια κάλυψης ενός βιβλιογραφικού κενού στην Ελλάδα γύρω από τις γραφικές τέχνες. Ειμαι πολύ χαρούμενος για την έκδοσή αυτή και περισσότερο γιατι έχει στηριχτεί με παραδείγματα από δουλειές καταξιωμένων δημιουργικών γραφείων που αναποκρίθηκαν άμεσα. (Beetroot, Cannibal, Designers United, Espresso Studio, K&K, K2 design, Mouse graphics και Red design). Εχει ιδαίτερη εκαπιδευτική αξία δίοτι είναι γραμμένο στα ελληνικά και απευθύνεται στην ελληνική αγορά, ενας«ελβετικός σουγιάς» όπως είπε ο Δ. Αρβανίτης. Περιέχει βασικές αρχές γραφιστικής για την Σύνθεση το Χρώμα την Τυπογραφία, την δημιουργία Μακέτας, την συσκευασία, την σχεδίαση βιβλίου και μια αναφορά στα pictograms.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ