ΑΘΗΝΑ

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο)

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
0

 Στην εποχή όπου βασιλεύει η εύκολη ψηφιακή εικόνα και οι αμέτρητες selfie, μια ομάδα σπουδαστών φωτογραφίας από την Θεσσαλονίκη ταξιδεύει στο μακρινό 1842 - την εποχή που o καινοτόμος Sir John F.W. Herscel εφευρίσκει σχεδόν τυχαία μια διαφορετική τεχνική εκτύπωσης- και παρουσιάζει μια έκθεση φωτογραφίας με αυτοπροσωπογραφίες, διαφορετικές από αυτές που έχουμε σήμερα συνηθίσει.

Η έκθεση κυανοτυπίας με τίτλο "Υποσυνείδητο σώμα" εγκαινιάστηκε χθες στον χώρο πολιτισμού του Ιανού, και αποτελείται από δώδεκα συνολικά έργα - αυτοπροσωπογραφίες των σπουδαστών εκτυπωμένες σε ύφασμα.


Η επιμελήτρια της έκθεσης, και καθηγήτρια φωτογραφίας της +esp Νέκτι Αραμπατζή, μας ξεναγεί, και μας μιλάει για τις απαρχές της "ξεχασμένης" αυτής τεχνικής, και για την σύγχρονη εποχή της καταιγιστικής αυτοπροβολής μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα.

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
φωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

"Η τεχνική της κυανοτυπίας (cyanotype or blueprint process) εφευρέθηκε από τον Sir John Herschel το 1842, προσπαθώντας να βρει έναν γρήγορο και εύκολο τρόπο να αντιγράφει τις σημειώσεις του.
Πρόκειται για μία μορφή γρήγορης εκτύπωσης όπου η εικόνα σχηματίζεται από μια χαρακτηριστική μπλε ένωση του σιδήρου με την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Ήταν από τις πρώτες μη αργυρούχες φωτογραφικές τεχνικές."

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
φωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

Πρόκειται για μία μορφή γρήγορης εκτύπωσης όπου η εικόνα σχηματίζεται από μια χαρακτηριστική μπλε ένωση του σιδήρου με την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Ήταν από τις πρώτες μη αργυρούχες φωτογραφικές τεχνικές

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Άννα Βαρελά
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Άννα Βαρελάφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

"Η αφορμή για την δημιουργία της συγκεκριμένης έκθεσης έχει ως αφετηρία την ενασχόληση των σπουδαστών με την συγκεκριμένη τεχνική, πέρα από τα πλαίσια συγκεκριμένου μαθήματος που είχε προηγηθεί.
Παρατηρώντας το ενδιαφέρον τους γεννήθηκε και η ιδέα για το project "Υποσυνείδητο Σώμα".


Η έκθεση αποτελείται από δώδεκα αυτοπροσωπογραφίες εκτυπωμένες σε ύφασμα με την τεχνική της κυανοτυπίας.
O χρόνος εκτύπωσης για τα συγκεκριμένα έργα κυμάνθηκε από 12 έως 20 λεπτά έκθεσης σε υπεριώδη ακτινοβολία (ο χρόνος εξαρτάται από την πυκνότητα του αρνητικό)."

 

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Αργυρώ Μυτηλινούφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Αριστοτέλης Φακιόλαςφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Βάσια Κατσέαφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Βιβή Παπαδοπούλου

"Η ψηφιακή εικόνα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής.
Η αυτοπροβολή μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσω των selfie είναι καταιγιστική.
Στο σημείο αυτό θα δανειστώ την αποσαφηνίσει των όρων selfie & self portrait από την φωτογράφο/ καλλιτέχνη Cristina Nuñez:
Selfie είναι μια εικόνα του εαυτού μας που παράγεται από ένα smartphone ή ένα tablet, σε μια ορισμένη κατάσταση. Ο δημιουργός ελέγχει την δική του εικόνα και σκοπός είναι η άμεση δημοσιεύσει του.
Δίνεται βαρύτητα στην άμεση αυτοπροβολή πάρα στην καλλιτεχνική ποιότητα της.


Μια αυτοπροσωπογραφία είναι η εσωτερική αποτύπωση του εαυτού μας (προσωπική εικόνα). Παράγεται σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και επικεντρώνεται στην δημιουργική διαδικασία. Ο ίδιος δεν ελέγχει τόσο την εικόνα του, αλλά την δημιουργική διαδικασία που επιτρέπει το ασυνείδητο να μιλήσει μέσω της τέχνης.

Η αυτοπροσωπογραφία αποτελεί ένα βαθύ διάλογο με τον εαυτό μας."

 

H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Βιβή Παπαδοπούλουφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Γιώργος Μόκκας
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Δημήτρης Γκούμας
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Θεοδώρα Σαχίνη
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Κατερίνα Μαστορα
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Παναγιώτης Μπακογιώργος
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Παναγιώτης Μπακογιώργοςφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO
H "ξεχασμένη" τέχνη της Κυανοτυπίας, αναβιώνει (για λίγο) Facebook Twitter
Νέκτι Αραμπατζήφωτ.: Γιώργος Πλανάκης/LIFO

Who is who

Η Νέκτι Αραμπατζή κατάγεται από τη Δαδιά Έβρου, και ζει και εργάζεται από το 1997 στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα με την ενασχόληση της ως εκπαιδεύτρια φωτογραφίας, έχει επιμεληθεί μια σειρά από φωτογραφικά workshops σε συνεργασία με την +esp καθώς και προσωπικές της εκθέσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ δραστηριοποιείται στο χώρο της μουσικής ως video artist σε ιδιωτικές παραγωγές.


________________________________

Υποσυνείδητο Σώμα

Πού: Ιανός, Αριστοτέλους 7, Θεσσαλονίκη

Διάρκεια: 30 Σεπτεμβρίου - 7 Οκτωβρίου 2014

Εκθέτουν οι: Άννα Βαρελά, Δημήτρης Γκούμας, Μενέλαος Καζακίδης, Βάσια Κατσέα, Κατερίνα Μάστορα ,Γιώργος Μόκκας, Παναγιώτης Μπακογιώργος, Αργυρώ Μυτιληνού, Βιβή Παπαδοπούλου, Θεοδώρα Σαχίνη, Κωνσταντίνα Τσελεπή, Αρίστος Φακιολάς.

0

ΑΘΗΝΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ