΄71 & Χέρια βρώμικα στις Νύχτες Πρεμιέρας

 ΄71 & Χέρια βρώμικα στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
2

Δύο ταινίες που είδαμε πριν μερικές ώρες, που προβάλλονται απόψε και που αποτελούν έξοχα δείγματα ηλεκτρισμένου σινεμά είναι το ΄71 και τα Χέρια βρώμικα, από την Αγγλία και από την Κολομβία αντίστοιχα. Κοινό χαρακτηριστικό αυτών των ταινιών είναι η άμυνα των ανθρώπων απέναντι στον παραλογισμό και τις εχθροπραξίες - μία άμυνα που εκδηλώνεται με συναισθήματα κρυμμένης τρυφερότητας και ευαισθησίας. Δεν είναι τυχαίο που δύο χαρακτήρες τελείως διαφορετικοί, εφόσον διαφορετικά είναι εξίσου και τα δύο φιλμ, κλαίνε όταν φτάνουν στο σημείο να διαπράξουν φόνο. 

 

 

Το ΄71 που σκηνοθέτησε ο Γιαν Ντεμάνζ διαδραματίζεται ακριβώς στο 1971, στο Μπέλφαστ της Ιρλανδίας, τότε που η πόλη θύμιζε πεδίο μάχης μεταξύ Προτεσταντών και Καθολικών. Παρακολουθούμε την ιστορία του Χουκ, ενός συνεσταλμένου φαντάρου του βρετανικού στρατού (εξαιρετικός πραγματικά ο νέος ηθοποιός Τζακ Ο΄Κόνελ) που στέλνεται με το λόχο του στην Ιρλανδία προς βοήθεια της τοπικής αστυνομίας. Κατά την έφοδο σε ένα σπίτι, προξενείται ανταρσία στους δρόμους και ο Χουκ εγκαταλείπεται από τη μονάδα του. Από κει και πέρα ξεκινά η οδύσσεια του στις φλεγόμενες οδούς και στα σοκάκια του Μπέλφαστ, εφόσον δύο διαφορετικές αντίπαλες ομάδες τον αναζητούν. Ο Χουκ προσπαθεί να επιβιώσει, ενόσω γύρω του άνθρωποι πέφτουν νεκροί από σφαίρες, το μίσος βασιλεύει παντού και η νύχτα γίνεται Κόλαση.

 

Η ταινία είναι μια καθηλωτική περιπέτεια με τρομερά καλογυρισμένες σκηνές μαχών και συγκρούσεων, όλο αγωνία για το αν θα τα καταφέρει ο πρωταγωνιστής να σωθεί και να γυρίσει σώος στην πατρίδα του και στο μικρό παιδί που τον περιμένει. Ως ταινία εποχής, αποτελεί κατά κάποιο τρόπο ντοκουμέντο για μία από τις πιο μαύρες σελίδες της νεότερης ιστορίας της Αγγλίας και της Ιρλανδίας, ένα χρόνο πριν από τη διαβόητη Ματωμένη Παρασκευή που κόστισε τη ζωή 9 ανθρώπων.

 

 ΄71 & Χέρια βρώμικα στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
'71: μια καθηλωτική περιπέτεια με τρομερά καλογυρισμένες σκηνές μαχών και συγκρούσεων...

 

Το μεγαλύτερο ατού της όμως είναι ο ουμανισμός που αναδύεται μέσα από τη φρίκη του πολέμου: Ο σκηνοθέτης θέλει τον ήρωα του να έχει μία ιδιαίτερη σχέση αγάπης με τα μικρά παιδιά, απ' αυτό που άφησε πίσω του και το άλλο αγόρι που σκοτώνεται κατά την ανατίναξη της παμπ μέχρι τον έφηβο επίδοξο στρατευμένο δολοφόνο. Και στο επίκεντρο, η πιο τυφλή και φανατική βία, ικανή να μετατρέψει ανθρώπους σε ψυχρούς εκτελεστές.

 

Δεν μου κάνει καμία εντύπωση που το ΄71 ήταν υποψήφιο για τη Χρυσή Άρκτο του φεστιβάλ Βερολίνου. Ένα σινεμά τόσο νευρώδες και ορμητικό, αλλά και τόσο ανθρώπινο παράλληλα!

 

Σχεδόν τα ίδια βασικά χαρακτηριστικά διαθέτει και η δεύτερη ταινία, το Manos Sucias (ελλ. τίτλος Χέρια βρώμικα), μία συμπαραγωγή Κολομβίας και ΗΠΑ σε σκηνοθεσία Τζόσεφ Κουμπότα Βλάντικα με το όνομα του Σπάικ Λι να φιγουράρει στο ζενερίκ έναρξης ως παραγωγός!

 

 

Εδώ ήρωες είναι ένας απεγνωσμένος ψαράς που οι παραστρατιωτικοί σκότωσαν το παιδί του και ένας αφελής 19χρονος ράπερ. Οι δύο αυτοί άνθρωποι, το ίδιο χτυπημένοι από τη μοίρα, δέχονται να μεταφέρουν κοκαΐνη αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων μέσα σε μία τορπίλη, διασχίζοντας τον Ειρηνικό. Αρχικά σκοτώνουν τον έτερο συνεργάτη τους, λευκό και ρατσιστή μαζί τους, έπειτα έχουν να αντιμετωπίσουν τις θαλάσσιες περιπολίες του Λιμενικού και η αγωνία φτάνει στο ζενίθ της όταν αποκοιμούνται και κάποιος τους κλέβει την τορπίλη με το stuff. Δεν πρόκειται, όμως, για κάποιον επικίνδυνο ''μεγαλοκαρχαρία'', αλλά για ένα μικρό φτωχό αγόρι που χρειάζεται λίγη κοκαΐνη για να κάνει καλά την άρρωστη ετοιμοθάνατη γιαγιά του. Στο τέλος, τα ναρκωτικά παραδίδονται εκεί που ήταν να παραδοθούν, πέφτει το χρήμα και οι ήρωες επιστρέφουν στις φτωχικές φαβέλες με το όνειρο για μια καλύτερη ζωή.

 

 ΄71 & Χέρια βρώμικα στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Χέρια βρώμικα: μια πολύ συγκινητική ταινία με κάθε πλάνο της να στάζει αλήθεια και να αποτελεί εμπειρία...

 

Εντυπωσιακή περιπέτεια, γυρισμένη σε αυθεντικά τοπία (η μισή διαδραματίζεται εν πλω και η άλλη μισή μεσ' στην κολομβιανή ζούγκλα) που σε κάνει να συμπαθήσεις τους δύο φτωχοδιάβολους - βαποράκια, καθώς βρίσκονται είτε κατά λάθος, είτε από απόγνωση σ' αυτό το θλιβερό πόστο. Σκληρότητα απ' τη μία, ουμανισμός απ' την άλλη, καθώς παρακολουθούμε να παίζουν τη ζωή τους κορώνα - γράμματα, να γελάνε, να κλαίνε, να μαλώνουν, να συμφιλιώνονται με τη δύναμη της μουσικής, ανίκανοι για να αφαιρέσουν μιαν άλλη ζωή και ουσιαστικά για να εκπληρώσουν την επικίνδυνη αποστολή τους. Κι όταν την εκπληρώνουν με επιτυχία, ένα πολυφωνικό αφρικανικό τραγούδι θυμίζει στον θεατή πως όλοι οι άνθρωποι έχουν αν μη τι άλλο δικαίωμα στ' όνειρο.

 

Ας έχει τη δομή ενός περιπετειώδους θρίλερ κι ας πέφτουν κι εδώ οι επί μέρους ηθοποιοί σαν τα κοτόπουλα. Τα Χέρια βρώμικα είναι κατά βάθος μια πολύ συγκινητική - ''έθνικ'' θα τολμούσα να τη χαρακτηρίσω - ταινία με κάθε πλάνο της να στάζει αλήθεια και να αποτελεί εμπειρία. Δικαίως συμμετείχε στα μεγαλύτερα φεστιβάλ παγκοσμίως, κάνοντας αίσθηση!

 

Info:

Το ΄71 προβάλλεται σήμερα στις 20.00 στην αίθουσα Ideal και επαναπροβάλλεται την Τετάρτη 24/9, στις 20.15 στην αίθουσα Δαναός 2.

Τα Χέρια βρώμικα προβάλλονται σήμερα στις 17.45 στην αίθουσα Δαναός 1 και επαναπροβάλλονται αύριο, Τρίτη 23/9, στις 19.30 στην αίθουσα Δαναός 2.

Οθόνες
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια
Όχι, καθόλου ιδέα σου δεν είναι και μάλλον πρέπει να βάζω στο εξής την αντίστοιχη επισήμανση, μια και πάντα έτσι γράφω για ταινίες που είδα. Άρα, σ' ευχαριστώ.