Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
1

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Αντώνης Παπαδόπουλος

Μία ενδιαφέρουσα, όσο και ιδιαίτερη, έκθεση λαμβάνει χώρα αυτές τις μέρες στην Πάτρα, στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας.

 

Η έκθεση "Vanitas – Ματαιότης, 2014" πραγματοποιείται στον υποβλητικό χώρο των Παλαιών Δημοτικών Λουτρών, και έχει θέμα την νεκροκεφαλή.

Ζωγραφιές, χαρακτικές συνθέσεις, γλυπτά, και εγκαταστάσεις σύγχρονων Ελλήνων δημιουργούν πραγματεύονται την έννοια της ματαιότητας και της φθοράς που έρχεται ως φυσικό επακόλουθο της ίδιας της ζωής.

Η Ιστορικός Τέχνης, και μία εκ των επιμελητών της έκθεσης, κ. Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, μας ξεναγεί.

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Μαρία Βοζαλή

Η νεκροκεφαλή ως σύμβολο

 

Σύμβολο αρχετυπικό και μυστικιστικό, παγανιστικό και χριστιανικό, η νεκροκεφαλή αποτέλεσε βασικό μοτίβο για τη θεματική κατηγορία vanitas (ματαιότης), νεκρών φύσεων που γνώρισαν ευρεία διάδοση και αποδοχή στην ευρωπαϊκή ζωγραφική του 16ου και 17ου αιώνα, κυρίως στην Ολλανδία και τις Κάτω Χώρες.

 

Ως θέμα η νεκροκεφαλή έχει σημαντική παρουσία στην τέχνη του δυτικού κόσμου: από τις γλυπτικές διακοσμήσεις των γοτθικών καθεδρικών ναών έως τη δημιουργία σημαντικών καλλιτεχνών του 19ου και του 20ού αιώνα.

 

Σε συνθέσεις αριστοτεχνικής απόδοσης και ακρίβειας, νατουραλιστικής δεξιοτεχνίας, χρωματικής ευαισθησίας και σχεδιαστικής ποιότητας, η νεκροκεφαλή μαζί με άλλα μοτίβα (όπως οι καρποί που σαπίζουν, τα λουλούδια, τα κεριά, οι κλεψύδρες, οι πεταλούδες και τα έντομα) λειτουργούσαν ως αλληγορίες της ματαιότητας των προσπαθειών σε μια ευημερούσα κοινωνική πραγματικότητα.

Ως υπομνήσεις του χρόνου, του κύκλου της ζωής, της αναπόδραστης μοίρας του ανθρώπου, της φθαρτότητας των υλικών αγαθών και του εφήμερου χαρακτήρα απολαύσεων και ηδονών, αλλά και της μελαγχολίας και της μετάνοιας.

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
HOPE

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Κώστας Τσιρώνης

 

Η "Ματαιότητα", παρουσιάζεται μέσα από έργα ζωγραφικά, γλυπτά και εγκαταστάσεις καλλιτεχνών, που παρ' όλο που χαρακτηρίζονται από εικαστικές διαφορετικότητες, καταφέρνουν να συνομιλούν ευφάνταστα μεταξύ τους, διαμορφώνοντας μια ενδιαφέρουσα εικαστική πρόταση.

 

Για τους περισσότερους από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες, η νεκροκεφαλή συνιστά αγαπητό θέμα το οποίο επεξεργάζονται με πρωτότυπο τρόπο σε συνθέσεις τολμηρές, ευρηματικές και ευφάνταστες, ανοιχτές σε πολλαπλές ερμηνείες και αναγνώσεις.

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Παναγιώτης Παπαδόπουλος

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Αλέξανδρος Μαγκανιώτης

 

Ο χώρος, τέλος, στον οποίον φιλοξενείται η έκθεση - τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της πόλης-  δημιουργεί ένα υποβλητικό σκηνικό για την υποδοχή και τη φιλοξενία έργων που μέσα από τον μεταξύ τους διάλογο διαμορφώνουν μια ενιαία πρόταση, μια πολυδιάστατη εικαστική παρέμβαση, στοχεύοντας, πρωτίστως, στην επικοινωνία, τη συμμετοχή και την εμπλοκή του θεατή.

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Απόστολος Κοτούλας
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Γιώργος Τσεριώνης
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Δημήτρης Καρλαφτόπουλος
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Πάτσιος
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Λία Ψωμά
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Πάτσης
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Στέφανος Επιτρόπου
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Τίμος Μπατσαούρας

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:

Μιχάλης Αρφαράς, Νίκος Βαρυτιμιάδης, Μαρία Βοζαλή, Ανδρέας Βούσουρας, Αντωνία Γρίβα, Στέφανος Επιτρόπου, Οδυσσέας Ζαχαρόπουλος, HOPE, Αντιγόνη Καββαθά, Άννα Καρατζά, Δημήτρης Καρλαφτόπουλος, Απόστολος Κοτούλας, Μάκης Κυριακόπουλος, Ανδρέας Λυμπεράτος, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Δημήτρης Μεράντζας, Έλλη Μπαρμπαγιάννη, Τίμος Μπατσαούρας, Νάτερ Νάτερ (Νίκος Παχής), Ανδρέας Νικολάου, Αλίκη Παππά, Αντώνης Παπαδόπουλος, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, Γιώργος Παπακαρμέζης, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Κωνσταντίνος Πάτσης, Κωνσταντίνος Πάτσιος, Νατάσσα Πουλαντζά, Νίκος Σεπετζόγλου, Γιώργος Τσεριώνης, Κώστας Τσιρώνης, Λία Ψωμά.

__________________________________________

Vanitas – Ματαιότης, 2014

Πού: Παλαιά Δημοτικά Λουτρά Πάτρας, Γούναρη 118, Πάτρα

Διάρκεια: Μέχρι και τις 13 Ιουλίου 2014

Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Μπόλης, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου

Οργάνωσης έκθεσης: Λιάνα Ζωζά, Cube Gallery

1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια