Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
2

Το χιπ-χοπ αυτήν τη στιγμή περνάει ίσως την πιο πανκ στιγμή του, όπως παρατηρούν διάφορα ξένα έντυπα. Ταυτόχρονα έχει γίνει πιο μελωδικό, παρά τις διαφωνίες που θα ακουστούν από ορισμένους.

Αιτία είναι η εμφάνιση μιας νέας γενιάς ράπερ που βιώνει υπαρξιακή κρίση και το εκφράζει εντονότατα μέσα από τη μουσική της. Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά αν είναι αποτέλεσμα της κοινωνικοπολιτικής κρίσης που μαστίζει την Αμερική αυτό το διάστημα ή σύμπτωμα της ψηφιακής εποχής.


Πέρσι είδαμε τη ραγδαία άνθηση ενός υβρίδιου του είδους. Το emo hip-hop δεν αποτελεί μόνο ξεχωριστή κατηγορία αλλά πλέον μπορεί να θεωρηθεί άνετα και μουσικό κίνημα.

Οι κύριοι εκπρόσωποί του είναι οι Lil Peep, ΧΧΧΤentacion, Lil Uzi Vert, Lil Tracy, Lil Xan (γενικά, όποιος έχει το Lil ως πρώτο όνομα), 6 dogs, Trippie Redd και nothing.nowhere. Εκτός από αυτούς, emo στοιχεία ή ανάλογη θεματική συναντάει κανείς στη μουσική των Post Malone, 21 Savage, Kodak Black, Young Thug, Future κ.ά.

Στην πλειονότητά τους τα κομμάτια των σημερινών emo rappers αφορούν τον θάνατο, το ανούσιο σεξ, τα ναρκωτικά και τις ψυχικές ασθένειες που αντιμετωπίζουν.


Το πόσο θα διαρκέσει η μόδα του είναι υπό συζήτηση. Έχει εξελιχθεί σε μικρό σχετικά χρονικό διάστημα. Κατάφερε να βγάλει τα πιο απρόσμενα hits της χρονιάς, όπως το εξαιρετικό «XO Tour Llif3» του Lil Uzi Vert, και έναν από τους πιο αμφιλεγόμενους ράπερ της γενιάς του, τον XXXTentacion.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήρθε ο ξαφνικός θάνατος του Lil Peep τον περασμένο Νοέμβριο από υπερβολική δόση ηρεμιστικών για να περιπλέξει την κατάσταση.

 

«XO Tour Llif3» - Lil Uzi Vert


Ξεκίνησε ως διαδικτυακό φαινόμενο και μέχρι πρόσφατα δεν είχε σταθερή ονομασία. Το Ίντερνετ αποδείχτηκε καθοριστικό για την ανοδική πορεία του είδους. Αρκετοί από τους εκπροσώπους του ανήκουν και στη SoundCloud rap. Είναι επίσης γνωστό ως emo rap ή emo trap, κατάσταση ενδεικτική του χάους που επικρατεί με διάφορα υποείδη που εμφανίζονται ξαφνικά από το πουθενά.

Το πιο γελοίο όνομα που θα μπορούσαν να του δώσουν ήταν με διαφορά το «sad trap». Μεταξύ σοβαρού και αστείου, θυμίζει ράπερ που κλαίνε τη μοίρα τους, παρά τα εκατομμύρια που βγάζουν.

Το «emo hip-hop» δεν είναι καινούργιος όρος. Υπάρχει από τις αρχές των '00s στους φορτισμένους στίχους των Jay-Z, Tupac, Eminem, Kanye West και Notorious B.I.G.

Στα τέλη της ίδιας δεκαετίας τον οικειοποιήθηκαν οι Kid Cudi και ο Drake μέσα από κομμάτια όπως το «Marvin's Room» για να μιλήσουν για συναισθήματα σαν τη μοναξιά ή την κατάθλιψη. Σήμερα όμως εκφράζει κάτι εντελώς διαφορετικό.


Αυτοί οι πιτσιρικάδες διαχώρισαν πλήρως τη θέση τους από την προηγούμενη γενιά, υιοθετώντας συνειδητά έναν lo-fi ήχο που αναμειγνύει το trap με το nu-metal και το indie. Το SoundCloud και το YouΤube έγιναν τα ιδανικά εργαλεία για να προωθήσουν την μουσική τους, την οποία ακόμη και σήμερα προσφέρουν δωρεάν στο κοινό παρά την επιτυχία τους.


Η κύρια διαφορά, όμως, μεταξύ του τωρινού emo hip-hop από το παλιότερο είναι ο απόλυτος μηδενισμός που εκφράζει. Ο μηδενισμός δεν είναι κάτι ξένο προς το χιπ-χοπ, η gangsta rap βρίθει από ζοφερά παραδείγματα. Στην πλειονότητά τους τα κομμάτια των σημερινών emo rappers αφορούν τον θάνατο, το ανούσιο σεξ, τα ναρκωτικά και τις ψυχικές ασθένειες που αντιμετωπίζουν.

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
Ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους ράπερ της γενιάς του, ο XXXTentacion.


Είναι γεμάτα από μαυρίλα που δεν δικαιολογεί απαραίτητα η σκληρή ενηλικίωσή τους στο γκέτο. Αρκετοί από αυτούς είναι λευκοί που έχουν μεγαλώσει σε μεσοαστικές οικογένειες ή ζουν σε πλούσιες αστικές συνοικίες. Το δικό τους «γκέτο» είναι τα συνταγογραφημένα χάπια.


Ηχητικά και θεματικά βρίσκονται πιο κοντά σε καλλιτέχνες όπως ο Gucci Mane και ο Lil Wayne. Η βασικότερη επιρροή τους, όμως, παραμένει ένας συνομήλικός τους ράπερ από τη Σουηδία, ο Young Lean, που κάνει ραπ από τα 17 και απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα το 2013 στην Αμερική.

Ανήκε στην cloud rap σκηνή, άλλο ένα διαδικτυακό μικροείδος, και στα κομμάτια του είχε ονειρικούς και μελαγχολικούς στίχους που μιλούσαν για την στενόχωρη εφηβεία του.

Το εφηβικό άγχος μπορεί να φαντάζει λίγο ρομαντικό ως θέμα, αλλά το emo rap έχει να κάνει περισσότερο με μια γενικότερη ανηδονία και απογοήτευση προς καθετί.

Ντυμένο με ωραίους ήχους και πιασάρικα ρεφρέν έτσι όπως εξυμνεί συνέχεια επιφανειακά ακραία συναισθήματα, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον πολιτικό ακτιβισμό των Lamar, Run The Jewels και Jay-Z.


Οι εκπρόσωποί του, εκτός από τους αυτοκαταστροφικούς στίχους, μοιράζονται κι άλλα πράγματα. Τρέφουν ιδιαίτερη αδυναμία στο Χanax και το Percocet – o Future το εξυμνεί στο «Molly Percocet». Είναι κατανοητό ότι ο εθισμός τους σε αυτά ίσως είναι η βασική αιτία των προβλημάτων τους.

Έχουν όλοι τατουάζ στο πρόσωπο (από καρδούλες μέχρι λέξεις) και βάφουν τα μαλλιά τους με περίεργα χρώματα για να ξεχωρίζουν και να φαίνονται μοναδικοί.

Είναι φανατικοί των άνιμε. Σαμπλάρουν συχνά σάουντρακ από γιαπωνέζικα καρτούν στα instrumental κομμάτια τους αλλά και εικόνες στα βίντεό τους. Τους αρέσει, τέλος, να μουρμουρίζουν τους στίχους στα κομμάτια τους.

 

Future - Mask Off (Molly Percocet)


Η πρώτη μου επαφή με το «XO Tour Llif3» ήταν αρνητική. Έφταιγε και το βίντεο που έμοιαζε με ταινία τρόμου και με αποθάρρυνε. Όταν το άκουσα, υπό άλλες συνθήκες, ήταν σχεδόν απίθανο να μη μου κολλήσει για μέρες το ρεφρέν. Ακούγεται περισσότερο ποπ παρά trap. Ιντριγκάρει ακόμη και από αυτή την άποψη.


Από τη μία, είναι ενδιαφέρον που το mainstream κοινό αγκαλιάζει ένα είδος του χιπ-χοπ που άλλες εποχές θα αντιμετώπιζε με αποστροφή. Σε ένα τόσο ματσό είδος, το να μιλάει ένας ράπερ για ψυχικές ασθένειες και να ακούγεται αδύναμος θεωρούνταν ταμπού για πολλά χρόνια. Είναι όμως ακριβώς έτσι;


Εκεί που το emo rap προβληματίζει αρκετά είναι σε περιπτώσεις όπως αυτή του XXXΤentacion. Αν και είναι μόλις 20 χρονών, έχει ήδη κάνει φυλακή για ένοπλη ληστεία, ενώ πρόσφατα κατηγορήθηκε ότι προσπάθησε να στραγγαλίσει την έγκυο φιλενάδα του.

Τίποτε από αυτά δεν τον εμπόδισε να ανέβει στο Νο 2 των τσαρτ τον Σεπτέμβριο.


Στο YouTube τα νέα του κομμάτια κάνουν εκατομμύρια views σε λίγες μόνο ώρες. Δεν ξέρω αν αυτό οφείλεται στο ότι το «Sad» είναι πραγματικά ένα όμορφο κομμάτι ή στο ότι το στερεότυπο του μαύρου οργισμένου εγκληματία πουλάει ακόμη.


Στο άλλο άκρο, κατηγορούν τον 21 Savage ότι δεν είναι αρκετά αυθεντικός όταν ραπάρει ότι πνίγει τον πόνο του στα λεφτά, παρά το γεγονός ότι έζησε τα παιδικά του χρόνια μέσα στη φτώχεια και στην εξαθλίωση.


Αυτό όμως που πρέπει να προκαλεί ανησυχία και ταυτόχρονα λύπη είναι πώς κάθε προσπάθεια του Lil Peep να μοιραστεί το πρόβλημά του στα social media χάθηκε στο πολυάσχολο feed της ημέρας. Ήταν μόνο 21 χρονών.

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
O ξαφνικός θάνατος του Lil Peep τον περασμένο Νοέμβριο από υπερβολική δόση ηρεμιστικών περιέπλεξε την κατάσταση.
Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT