ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Lady Bird

0

Η τελευταία χρονιά του λυκείου για μια 17χρονη με κλίση στις τέχνες που επιβιώνει σε καθολικό σχολείο.

Οι σεναριακές απόπειρες της Γκρέτα Γκέργουιγκ στην αποτύπωση μιας έκκεντρης, λοξής, καλοπροαίρετης και άτσαλης νέας γυναίκας στο Frances Ha και στο Mistress America ήταν προθέρμανση για το σκηνοθετικό της ντεμπούτο στο Lady Bird, ένα φρέσκο, συγκινητικό και σε πολλά σημεία απολαυστικό πορτρέτο της γλυκόπικρης εφηβείας και κυρίως της ανεπανάληπτης εμπειρίας του λάθους.

Η Κρίστιν Μακφέρσον, που αυτοαποκαλείται Lady Bird, όπως η σύζυγος του Προέδρου των ΗΠΑ Λίντον Τζόνσον, εύχεται να ζήσει κάτι δυνατό και για να το πετύχει, νιώθει πως πρέπει να αποδράσει σαφώς ανατολικότερα από τον αφόρητο συντηρητισμό του καθολικού λυκείου όπου φοιτά στο Σακραμέντο, στη «βλαχοκαλιφόρνια», όπως το αποκαλεί.

Η επίδραση της δυναμικής μητέρας της Μάριον φαίνεται από το ξεκίνημα της ταινίας, όταν, μετά από μια bonding στιγμή με ένα τραγούδι στη διαδρομή προς το κολέγιο, πηδά από το όχημα ενώ αυτό είναι εν κινήσει, επειδή δεν την αντέχει!

Η Lady Bird δεν βρίσκει παρηγοριά ούτε στη θεατρική παράσταση που ανεβάζει το σχολείο της, παρ' ότι εκεί γνωρίζει τον πρώτο της φίλο, το αστέρι του μιούζικαλ Merrily we go round, τον οποίο και ερωτεύεται. Όταν η σχέση τους τσακίζει, έλκεται από τον σούπερ cool μουσικό Κάιλ, αν και η συναισθηματική του απόσταση την ξενίζει.

Ακόμη και με την κολλητή της συμμαθήτρια, την Τζούλι, περνά κρίση, ενώ με μια άλλη, την Τζένα, δημιουργεί μια παράξενη σχέση ανταγωνισμού και αλληλεγγύης.

Lady Bird Facebook Twitter

Με λίγα λόγια, η ηρωίδα είναι χαμένη μέσα στο μυαλό της, κάνοντας σλάλομ σε όλα τα εμπόδια της ηλικίας της, παραδέρνοντας ανάμεσα στις φιλοδοξίες της για μια καλύτερη, διαφορετική ζωή και την αλαζονεία που πληγώνει τους κοντινούς της ανθρώπους και προκαλεί σύγχυση και θλίψη στην ίδια.

Σε αυτό το μικρό ταξίδι των γνώριμων σταθμών της λεπτής μεταβατικής φάσης της ενηλικίωσης η Γκρέτα Γκέργουιγκ φροντίζει να αγκαλιάζει με αδελφική θέρμη τη Lady Bird, ένα κορίτσι με το οποίο μοιράζεται πολλά (τον ίδιο τόπο καταγωγής και πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, χωρίς ωστόσο να γίνεται εξαντλητικά αυτοαναφορική), και να αναδεικνύει το ατρόμητο πνεύμα και τον ευάλωτο χαρακτήρα της.

Κυρίως το κάνει με χιούμορ και γνώση, ποντάροντας στις χοντρές γκάφες από τις οποίες η νεότητα σηκώνεται σαν να μην έχει συμβεί και τίποτε αμετάκλητο, και συνεχίζει ακάθεκτη.

Το Lady Bird δεν επισημάνθηκε τυχαία από τις Ενώσεις Κριτικών, τις Χρυσές Σφαίρες και τα Όσκαρ. Υφαίνει ένα αξιοθαύμαστο ανθρώπινο υλικό, από τους φίλους, τον ευγενικό και μπερδεμένο Λούκας Χέτζες και την αντίστιξή του, τον ποζάτο Τιμοτέ Σαλαμέ, τις αντίστοιχες φίλες (εξαιρετική η Μπίνι Φελντστάιν με τα προβλήματα βάρους και την απροσποίητη κατανόηση), ως την ηγουμένη με τις σοφές παρατηρήσεις, την οποία υποδύεται η τρομερή καρατερίστα Λόις Σμιθ, και τον πατέρα, που μόλις απολύθηκε, αλλά λειτουργεί ως στοργικό, διαλλακτικό αντίβαρο της μάνας, αλλά και τον θεατρικό συγγραφέα Τρέισι Λετς, σε μια ακόμη ερμηνεία ειλικρίνειας και ουσίας.

Ωστόσο, το ντέρμπι καρδιάς διεξάγεται ανάμεσα στη μητέρα και στην κόρη, τη Λόρι Μέτκαλφ και τη Σέρσα Ρόναν. Η Μέτκαλφ, νικήτρια βραβείων Emmy και Tony, και αδίκως αόρατη από το σύμπαν του σινεμά, δίνει ρέστα στον ρόλο της νοσοκόμας που υπενθυμίζει στο κορίτσι της πως είναι αχάριστο και απερίσκεπτο, ασκώντας μια ασφυκτική προστασία με νόστιμες μεταπτώσεις και σπαρταριστή υπερβολή.

Lady Bird Facebook Twitter

Η δε Ρόναν κυριαρχεί σε ένα πλήρες πορτρέτο, προσθέτοντας στη συγκίνηση που μετέδωσε στο Brooklyn μια σπάνια αίσθηση του χιούμορ και του timing.

Εκτός από το διαμαντένιο σενάριο που έγραψε η Γκέργουιγκ, δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητη η δουλειά της στη σκηνοθεσία γιατί χώρεσε με χάρη τόσους χαρακτήρες σε ένα έργο και βρήκε χώρο στον κινηματογραφικό τους χρόνο, χωρίς να κάμψει το τέμπο ‒ διακριτικό της μαστόρικης κομεντί από μια κομεντιέν νεοϋορκέζικης πάστας.

Δεν είναι απλώς η προέκταση του Νόα Μπάουμπακ αλλά κληρονόμος την πένας και της ματιάς μιας ολόκληρης γενιάς οξυδερκών παρατηρητών της ανθρώπινης αδυναμίας, από τον Νιλ Σάιμον μέχρι τον Γούντι Άλεν, που με το κεντρί και τη συμπόνοια τους έκαναν σχολή στο είδος.

Oscars Critics
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ