Lady Bird

0

Η τελευταία χρονιά του λυκείου για μια 17χρονη με κλίση στις τέχνες που επιβιώνει σε καθολικό σχολείο.

Οι σεναριακές απόπειρες της Γκρέτα Γκέργουιγκ στην αποτύπωση μιας έκκεντρης, λοξής, καλοπροαίρετης και άτσαλης νέας γυναίκας στο Frances Ha και στο Mistress America ήταν προθέρμανση για το σκηνοθετικό της ντεμπούτο στο Lady Bird, ένα φρέσκο, συγκινητικό και σε πολλά σημεία απολαυστικό πορτρέτο της γλυκόπικρης εφηβείας και κυρίως της ανεπανάληπτης εμπειρίας του λάθους.

Η Κρίστιν Μακφέρσον, που αυτοαποκαλείται Lady Bird, όπως η σύζυγος του Προέδρου των ΗΠΑ Λίντον Τζόνσον, εύχεται να ζήσει κάτι δυνατό και για να το πετύχει, νιώθει πως πρέπει να αποδράσει σαφώς ανατολικότερα από τον αφόρητο συντηρητισμό του καθολικού λυκείου όπου φοιτά στο Σακραμέντο, στη «βλαχοκαλιφόρνια», όπως το αποκαλεί.

Η επίδραση της δυναμικής μητέρας της Μάριον φαίνεται από το ξεκίνημα της ταινίας, όταν, μετά από μια bonding στιγμή με ένα τραγούδι στη διαδρομή προς το κολέγιο, πηδά από το όχημα ενώ αυτό είναι εν κινήσει, επειδή δεν την αντέχει!

Η Lady Bird δεν βρίσκει παρηγοριά ούτε στη θεατρική παράσταση που ανεβάζει το σχολείο της, παρ' ότι εκεί γνωρίζει τον πρώτο της φίλο, το αστέρι του μιούζικαλ Merrily we go round, τον οποίο και ερωτεύεται. Όταν η σχέση τους τσακίζει, έλκεται από τον σούπερ cool μουσικό Κάιλ, αν και η συναισθηματική του απόσταση την ξενίζει.

Ακόμη και με την κολλητή της συμμαθήτρια, την Τζούλι, περνά κρίση, ενώ με μια άλλη, την Τζένα, δημιουργεί μια παράξενη σχέση ανταγωνισμού και αλληλεγγύης.

Lady Bird Facebook Twitter

Με λίγα λόγια, η ηρωίδα είναι χαμένη μέσα στο μυαλό της, κάνοντας σλάλομ σε όλα τα εμπόδια της ηλικίας της, παραδέρνοντας ανάμεσα στις φιλοδοξίες της για μια καλύτερη, διαφορετική ζωή και την αλαζονεία που πληγώνει τους κοντινούς της ανθρώπους και προκαλεί σύγχυση και θλίψη στην ίδια.

Σε αυτό το μικρό ταξίδι των γνώριμων σταθμών της λεπτής μεταβατικής φάσης της ενηλικίωσης η Γκρέτα Γκέργουιγκ φροντίζει να αγκαλιάζει με αδελφική θέρμη τη Lady Bird, ένα κορίτσι με το οποίο μοιράζεται πολλά (τον ίδιο τόπο καταγωγής και πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, χωρίς ωστόσο να γίνεται εξαντλητικά αυτοαναφορική), και να αναδεικνύει το ατρόμητο πνεύμα και τον ευάλωτο χαρακτήρα της.

Κυρίως το κάνει με χιούμορ και γνώση, ποντάροντας στις χοντρές γκάφες από τις οποίες η νεότητα σηκώνεται σαν να μην έχει συμβεί και τίποτε αμετάκλητο, και συνεχίζει ακάθεκτη.

Το Lady Bird δεν επισημάνθηκε τυχαία από τις Ενώσεις Κριτικών, τις Χρυσές Σφαίρες και τα Όσκαρ. Υφαίνει ένα αξιοθαύμαστο ανθρώπινο υλικό, από τους φίλους, τον ευγενικό και μπερδεμένο Λούκας Χέτζες και την αντίστιξή του, τον ποζάτο Τιμοτέ Σαλαμέ, τις αντίστοιχες φίλες (εξαιρετική η Μπίνι Φελντστάιν με τα προβλήματα βάρους και την απροσποίητη κατανόηση), ως την ηγουμένη με τις σοφές παρατηρήσεις, την οποία υποδύεται η τρομερή καρατερίστα Λόις Σμιθ, και τον πατέρα, που μόλις απολύθηκε, αλλά λειτουργεί ως στοργικό, διαλλακτικό αντίβαρο της μάνας, αλλά και τον θεατρικό συγγραφέα Τρέισι Λετς, σε μια ακόμη ερμηνεία ειλικρίνειας και ουσίας.

Ωστόσο, το ντέρμπι καρδιάς διεξάγεται ανάμεσα στη μητέρα και στην κόρη, τη Λόρι Μέτκαλφ και τη Σέρσα Ρόναν. Η Μέτκαλφ, νικήτρια βραβείων Emmy και Tony, και αδίκως αόρατη από το σύμπαν του σινεμά, δίνει ρέστα στον ρόλο της νοσοκόμας που υπενθυμίζει στο κορίτσι της πως είναι αχάριστο και απερίσκεπτο, ασκώντας μια ασφυκτική προστασία με νόστιμες μεταπτώσεις και σπαρταριστή υπερβολή.

Lady Bird Facebook Twitter

Η δε Ρόναν κυριαρχεί σε ένα πλήρες πορτρέτο, προσθέτοντας στη συγκίνηση που μετέδωσε στο Brooklyn μια σπάνια αίσθηση του χιούμορ και του timing.

Εκτός από το διαμαντένιο σενάριο που έγραψε η Γκέργουιγκ, δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητη η δουλειά της στη σκηνοθεσία γιατί χώρεσε με χάρη τόσους χαρακτήρες σε ένα έργο και βρήκε χώρο στον κινηματογραφικό τους χρόνο, χωρίς να κάμψει το τέμπο ‒ διακριτικό της μαστόρικης κομεντί από μια κομεντιέν νεοϋορκέζικης πάστας.

Δεν είναι απλώς η προέκταση του Νόα Μπάουμπακ αλλά κληρονόμος την πένας και της ματιάς μιας ολόκληρης γενιάς οξυδερκών παρατηρητών της ανθρώπινης αδυναμίας, από τον Νιλ Σάιμον μέχρι τον Γούντι Άλεν, που με το κεντρί και τη συμπόνοια τους έκαναν σχολή στο είδος.

Oscars Critics
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM