Loving Vincent

0

Η ταινία δίνει ζωή στους πίνακες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ για να διηγηθούν την ξεχωριστή του ιστορία. Τα 65.000 καρέ της ταινίας είναι μια ελαιογραφία ζωγραφισμένη με το χέρι από 125 επαγγελματίες ζωγράφους, που ταξίδεψαν από όλο τον κόσμο για να έρθουν στα στούντιο της Πολωνίας και της Ελλάδας και να πάρουν μέρος στην παραγωγή.

Το Loving Vincent στάζει Βαν Γκογκ σε κάθε καρέ: αυτή η ασυνήθιστη βρετανο-πολωνική συμπαραγωγή ουσιαστικά είναι μια κινούμενη ελαιογραφία μνημειώδους κλίμακας, αφού συναπαρτίζεται από 65.000 σκίτσα, ζωγραφισμένα ένα προς ένα στο χέρι από 125 επαγγελματίες ζωγράφους.

Μέσα σε 90 λεπτά, τα αξέχαστα τοπία, τα αδρά πρόσωπα και κυρίως τα ζωηρά χρώματα του Ολλανδού ζωγράφου ξεπηδούν από τους πίνακές του σε μια πλοκή με γνώριμους χαρακτήρες, όπως ο Γκασέ και η κόρη του, η κόρη του πανδοχέα, οι αγρότες και οι κάτοικοι του Βαλ-σιρ-Ουάζ, με πρωταγωνιστή τον Αρμάν Ρουλέν και, φυσικά, ο ίδιος ο Βαν Γκογκ, αλλά σε φλασμπάκ, αφού η ιστορία διαδραματίζεται έναν χρόνο μετά τον αδόκητο θάνατό του, το καλοκαίρι του 1891.

Η ιδέα να ζωντανέψουν οι χαρακτήρες που απαθανάτισε ο εξόχως αυτοβιογραφικός ζωγράφος είναι πανέξυπνη και λογική, έτσι ώστε η ταινία να μην επινοεί πρόσωπα αλλά να αναπαριστά τις φιγούρες της εργογραφίας και να διευρύνει τις κινήσεις και τις εκφράσεις τους.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο μεταϊμπρεσιονιστής ζωγράφος, και πατέρας του μοντερνισμού, απασχολεί το σινεμά.

Ο βίος του ήταν γεμάτος κακουχίες και περιπέτειες, ένα δράμα που ξεκίνησε όταν ήταν μικρός και στερημένος από την αγάπη μιας αυστηρής μητέρας, με την άκαρπη προσπάθειά του να ευχαριστήσει τον πατέρα του, και συνεχίστηκε με την επείγουσα ανάγκη του να εκφραστεί μέσα από την Τέχνη, την πυκνή, πυρετώδη ενασχόλησή του με τη ζωγραφική (με ρυθμούς που τους δανείστηκε, θαρρείς, από μια άλλη ζωή), τις τύψεις για την οικονομική και ψυχική επένδυση του αδελφού του Θίο που ο ίδιος δεν κατάφερε να ξεπληρώσει όσο ζούσε και, φυσικά, με το διάσημο κομμένο αυτί και τον κάπως μυστηριώδη αυτοπυροβολισμό στο αγαπημένο του χωράφι που κατέληξε σε θάνατο δυο μέρες αργότερα.

Μετά το αρχικό ξάφνιασμα τη διαφορετικής εικόνας και το δέος μπροστά στην οργιώδη, πιστή και ταυτόχρονα ευφάνταστη ανασύσταση του έργου του μέσα από σκηνές που ξεδιπλώνονται σαν να πήραν οι πίνακες σάρκα και οστά, το μάτι συνηθίζει στο αλλόκοτο animation.

Επειδή δεν θα ήταν αρκετό μόνο αυτό το τόλμημα για μια ταινία μεγάλου μήκους, η πλοκή σταδιακά περιστρέφεται γύρω από τις αμφιβολίες σχετικά με τα κίνητρα της τελικής πράξης του Βαν Γκογκ, καθώς ερωτηματικά βασανίζουν τον μονίμως λυπημένο Ρουλέν για την γκρίζα ζώνη ανάμεσα στην κατάθλιψη του Βαν Γκογκ και μια πιθανή συνωμοσία εναντίον του.

Η υπόθεση είναι θεμιτή και ως έναν βαθμό κυλάει άνετα, αν και δεν παύει ποτέ να φαντάζει τεχνητή, σαν να σκαρώθηκε επί τούτου, όπως ακριβώς είχε συμβεί και με το αντίστοιχα λοξό animation του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, το Scanner Darkly, που είχε επίσης κινηματογραφήσει πρώτα τους ηθοποιούς, για να τους πειράξει στη συνέχεια με ένα περιστροφοσκόπιο.

Ήταν σαν να είπαν οι παραγωγοί «έχουμε στα χέρια μας ένα τεχνικό επίτευγμα, ένα βαρύτιμο ύφασμα, τι μπορούμε να βρούμε για να ντύσουμε την σύλληψή μας;». Ακόμη κι έτσι, το Loving Vincent γοητεύει μέσα στη μοναδικότητά του.

Με τα ασπρόμαυρα φλασμπάκ και την εικαστική τελειότητα των ζωγραφικών του εικόνων, αποτελεί μια στιβαρή κατασκευή που φιλοξενεί δημιουργικά και ρευστά μια κινηματογραφικού ρυθμού και ύφους εικασία γύρω από τον Ολλανδό ζωγράφο που ξεφεύγει από τα στενά όρια της βιογραφίας.

Oscars Critics
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ