Radiohead και Lana Del Rey στα δικαστήρια για το «Creep»

Radiohead και Lana Del Rey στα δικαστήρια για το «Creep» Facebook Twitter
Oι Radiohead μηνύουν την Αμερικανίδα pop star πως έκλεψε μέρος μιας ήδη δανεισμένης ιδέας.
6

Τι σχέση μπορεί να έχει το τραγούδι «The air I breathe» των Hollies του 1972 με το «Creep» των Radiohead του 1992, και αυτό με το «Get Free» της Lana del Rey του 2017; Θεωρητικά καμία, εκτός από το γεγονός πως όλα αποτελούν μέρος της σύγχρονης αγγλόφωνης ποπ/ροκ ιστορίας.

Ωστόσο, υπάρχει μια παράλληλη, αλυσιδωτή ιστορία που συνδέει αυτά τα τρία, φαινομενικά άσχετα μεταξύ τους τραγούδια. Οι Hollies είχαν μηνύσει τους Radiohead πως έκλεψαν τη μελωδία του κομματιού τους και τώρα, αρκετά χρόνια αργότερα, οι Βρετανοί, με τη σειρά τους, μηνύουν την Αμερικανίδα pop star πως έκλεψε μέρος μιας ήδη δανεισμένης ιδέας.

Δεν ζούμε την εποχή της παρθενογένεσης, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως ένας καλλιτέχνης έχει το δικαίωμα να ξεπατικώνει χωρίς νόμιμη άδεια ολόκληρη την ιδέα ενός άλλου τραγουδιού.

Ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή. Όταν οι Radiohead κυκλοφόρησαν το single «Creep» το 1992, κανείς δεν είχε δώσει πραγματικά σημασία. Τον επόμενο χρόνο όμως έγινε τεράστια, παγκόσμια επιτυχία κι έτσι, όταν έφτασε στ' αυτιά των Albert Hammond και Mike Hazelwood, οι οποίοι είναι οι συνθέτες του «The air I breathe», αλλά όχι μέλη των Hollies, σκέφτηκαν πως κάπου την είχαν ξανακούσει αυτήν τη μελωδία.

 

Radiohead - Creep

Πράγματι, και οι ίδιοι οι Radiohead παραδέχτηκαν πως δανείστηκαν συγχορδίες από το συγκεκριμένο τραγούδι, με αποτέλεσμα το θέμα να λήξει ανώδυνα, με τους Hammond και Hazelwood να αναγράφονται κι αυτοί ως συνθέτες του "Creep", παίρνοντας μάλιστα κι ένα μικρό ποσοστό από τα κέρδη που προκύπτουν από το δημοφιλές κομμάτι.

Είκοσι πέντε χρόνια αργότερα, οι Radiohead εντόπισαν και οι ίδιοι μια ιδιαίτερα τρανταχτή ομοιότητα της όχι και τόσο αυθεντικής ιδέα τους με την εισαγωγή του τραγουδιού «Get Free» της Lana del Rey. Σε αυτή την περίπτωση τα πράγματα είναι ακόμη πιο εξόφθαλμα: η μελωδία είναι τόσο ίδια, που μου έρχεται να ξεφωνήσω ένα «fucking special» (βασικός στίχος του «Creep») όποτε την ακούω.

 

Lana Del Rey - Get Free

Στη συνέχεια το τραγούδι εξελίσσεται αρκετά διαφορετικά, αλλά η ομοιότητα το στοιχειώνει. Συνεπώς, οι δικηγόροι των Βρετανών απαιτούν το 100% των συνθετικών δικαιωμάτων του τραγουδιού, κάτι το οποίο μάθαμε μέσω του tweet της ίδιας της Lana del Rey, στο οποίο αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως δεν εμπνεύστηκε το κομμάτι της από το «Creep», παρ' όλα αυτά πρότεινε 40% μερίδιο στους Radiohead.

Το θέμα ωστόσο θα έχει και συνέχεια γιατί οι δικηγόροι τους είναι απίστευτα επίμονοι. Για την ώρα, τα credits του τραγουδιού τα έχουν οι Lana del Rrey, Kieron Menzies και Rick Nowels, αλλά στο προσεχές μέλλον θα φανεί τι νομική τροπή θα πάρει η όλη ιστορία.

Εδώ, λοιπόν, τίθεται το θέμα της «μουσικής λογοκλοπής», που στη συγκεκριμένη ιστορία παίρνει τη μορφή ενός inception. Είναι κάπως αστείο, δηλαδή, το γεγονός πως το «Creep» βασίζεται φανερά στο «The Air I Breathe» και το «Get Free» είναι σαν να ακούς το κουπλέ του «Creep», όμως το κομμάτι των Hollies δεν έχει καμία σχέση με αυτό της Lana del Rey.

 

The Air That I Breath - The Hollies

Δεν ζούμε την εποχή της παρθενογένεσης, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως ένας καλλιτέχνης έχει το δικαίωμα να ξεπατικώνει χωρίς νόμιμη άδεια ολόκληρη την ιδέα ενός άλλου τραγουδιού. Συνεπώς, καλά έκαναν οι Radiohead που κινήθηκαν νομικά, γιατί δεν πρόκειται για μια απλή, αόριστη έμπνευση αλλά για ένα πασιφανές κλέψιμο μιας ιδέας.

Ωστόσο, μοιάζει κάπως ηθικά γελοία η κίνηση, από τη στιγμή που και οι ίδιοι έκαναν ακριβώς το ίδιο πριν από αρκετά χρόνια, απλώς σε περισσότερο αθώες, λιγότερο νοσηρές και χωρίς Ίντερνετ εποχές.

Τώρα που ξεκίνησε η «μακριά γαϊδούρα» για τη συγκεκριμένη αρμονία που γέννησε τα τρία τραγούδια, περιμένω τους Radiohead να κινηθούν νομικά και εναντίον του Sam Smith. Αν διαθέτουν αρκετά ευφυείς δικηγόρους, θα καταλάβουν πως το τραγούδι «Midnight Train» βηματίζει ακριβώς πάνω στη βασική φόρμα του «Creep», με τις απειροελάχιστες διαφορές να ρίχνουν μόνο στάχτη στα μάτια του ακροατή.

Και αν το πάμε ακόμα πιο μακριά, ίσως θα πρέπει να μηνύσουν τις μισές εναλλακτικές pop/rock μπάντες του πλανήτη από το 2000 και μετά, μια και το έργο τους έχει επηρεάσει σχεδόν τους πάντες, σε μερικές περιπτώσεις με υπερβολικά εμφανή τρόπο.

Αστειεύομαι, φυσικά, αλλά θα πρέπει πάντα συγκροτήματα όπως οι Radiohead, με τόσο μεγάλη ευθύνη απέναντι στην κληρονομιά τους, να σκέφτονται τη λεπτή ιδεολογική γραμμή που χωρίζει την απλή επιρροή από το «κλέψιμο» μιας ιδέας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν εύκολος ο διαχωρισμός, αλλά όταν έχεις υπάρξει και ο ίδιος ένοχος σε παρόμοια περίπτωση, δεν μπορείς να αποφύγεις μια κάποια υποκρισία στην τελική σου απόφαση.

Μουσική
6

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ