Όσα (λίγα) γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τη διοργάνωση «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου»

Όσα (λίγα) γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τη διοργάνωση «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» Facebook Twitter
Η Αθήνα είναι η δέκατη όγδοη πόλη που χρίζεται Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου. Eικονογράφηση: design9/LIFO
0

Ο χρόνος μετράει αντίστροφα για τη διοργάνωση «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» αλλά οι πληροφορίες για το περιεχόμενό της δίνονται με το σταγονόμετρο. Από τον Δήμο Αθηναίων συστήνουν υπομονή: η προθεσμία που έχει δώσει η Ουνέσκο για την υποβολή ενός εξειδικευμένου προγράμματος δράσεων λήγει στις 31 Ιανουαρίου κι ως την τελευταία στιγμή το πρόγραμμα θα διαμορφώνεται. Πώς ακριβώς προετοιμάζεται η γιορτή; Τι κονδύλια έχουν εξασφαλιστεί και τι χορηγίες; Τι αντίκρυσμα θα 'χει στην πράξη το σύνθημα «Βιβλία παντού»;

Το σίγουρο είναι πως δεκάδες ξένοι συγγραφείς έχουν προσκληθεί για να δώσουν διαλέξεις ή να συμμετάσχουν σε στρογγυλά τραπέζια και η Μέριλιν Ρόμπινσον, ο Κλαούντιο Μάγκρις, ο Τζορτζ Σάντερς, ο Ιαν Μακ Γιούαν, ο Μαρκ Μαζάουερ, ο Άντονι Μπίβορ, ο Φίλιπ Κερ, η Χάνα Κεντ, ο Ντάνιελ Κέλμαν, ο Τζον Μακ Γκρέγκορ είναι μερικοί μόνο απ' όσους έχουν ήδη απαντήσει θετικά.

Η Αθήνα είναι η δέκατη όγδοη πόλη που χρίζεται Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου – έχουν προηγηθεί από τη Μαδρίτη, την Αμβέρσα, το Άμστερνταμ και το Τορίνο, μέχρι την Αλεξάνδρεια, την Μπογκοτά, το Μόντρεαλ και το Νέο Δελχί. Ετήσιας διάρκειας, ο τίτλος αποδίδεται από την Ουνέσκο κάθε 23 Απριλίου, ημερομηνία που συμπίπτει με την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, στην πόλη που έχει προτείνει το καλύτερο πρόγραμμα προώθησης του διαβάσματος.

Ο προϋπολογισμός της ολλανδικής διοργάνωσης ξεπερνούσε τα 2,7 εκ. ευρώ, το 60% των οποίων προερχόταν από διάφορα κυβερνητικά κονδύλια ενώ εδώ, το μόνο ποσό που είναι διασφαλισμένο προέρχεται από τον Δήμο Αθηναίων κι είναι μόλις 500.000 ευρώ.

Την περασμένη χρονιά, με αφορμή τα ευχάριστα και μάλλον αναπάντεχα νέα για την Αθήνα, ο Γιώργος Καμίνης ανακοίνωνε επιγραμματικά τους στόχους της ελληνικής πρότασης συγκαταλέγοντας σ' αυτούς την αύξηση του συνεδριακού τουρισμού, ενώ η Άβα Χαλκιαδάκη, αντιπρόεδρος τότε του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας και επικεφαλής της ομάδας διεκδίκησης του τίτλου, έδινε μια γεύση από τους άξονες των δράσεων -δημόσιες αναγνώσεις, φιλολογικοί περίπατοι, λευκές νύχτες στα βιβλιοπωλεία- τονίζοντας πως θα δοθεί ιδιαίτερη μέριμνα για τους πρόσφυγες και τα παιδιά.

Σήμερα, για λόγους που παραμένουν αδιευκρίνιστοι, η κ. Χαλκιαδάκη απουσιάζει από το κάδρο. Έπειτα από ένα διάστημα αδράνειας που, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα της ΕΝΕΛΒΙ Κώστα Γκοβόστη, προκάλεσε έντονη ανησυχία στον εκδοτικό χώρο, τον περασμένο Μάρτιο η ευθύνη υλοποίησης της διοργάνωσης ανατέθηκε στον Γιάννη Τροχόπουλο, δημιουργό της υποδειγματικής δημοτικής βιβλιοθήκης της Βέροιας και πρώην διευθυντή του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Πλαισιωμένος από τις Φιόνα Ανδρικοπούλου, Εριφύλη Μαρωνίτη και Άννα Ρούτση (συμβούλους του δημάρχου για ζητήματα επικοινωνίας, πολιτισμού και οργάνωσης) και σε συνεργασία με τις αντιδημάρχους Μαρία Ηλιοπούλου και Αμαλία Ζέπου, αρμόδιες για το παιδί και για τις ομάδες ενεργών πολιτών αντίστοιχα, τον αντιδήμαρχο για τα θέματα μεταναστών και προσφύγων Λευτέρη Παπαγιαννάκη, τον διευθυντή της Τεχνόπολης Κωστή Μπιτζάνη καθώς και με τα στελέχη της Αναπτυξιακής Εταιρείας Τουρισμού, ο Γιάννης Τροχόπουλος καταστρώνει έναν χάρτη «240 βασικών δράσεων», με τη φιλοδοξία «να διεισδύσει το βιβλίο σ' όλες τις γειτονιές, όχι μόνο στο κέντρο, φτάνοντας ως τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα».

Όπως ομολογεί ο ίδιος, αν τον δίδαξε κάτι η σύντομη εμπειρία του στο ΚΠΙΣΝ ήταν «να μην περιστρέφομαι γύρω από τον εαυτό μου, να μην βιάζομαι, ν' ακούω περισσότερο, να συνθέτω». Υπάρχει άραγε περίπτωση ν' αναβαθμιστεί ή και να επεκταθεί το ισχνό δίκτυο βιβλιοθηκών του Δήμου Αθηναίων; «Αυτού του είδους οι διοργανώσεις», διευκρινίζει, «δεν σχετίζονται με έργα υποδομής. Με στοχευμένες παρεμβάσεις, όμως, μπορούμε να βοηθήσουμε έμπρακτα τη βιομηχανία του βιβλίου, να προσδώσουμε αναγνωρισιμότητα σε βιβλιοφιλικά στέκια, να ωθήσουμε σε συνέργειες μουσεία, μορφωτικά ινστιτούτα και βιβλιοθήκες, να δημιουργήσουμε μια δυναμική που θ' αφήσει αποτύπωμα».

Από τις προηγούμενες παγκόσμιες πρωτεύουσες βιβλίου, εκείνη που λειτουργεί σαν πρότυπο για τη δική μας φαίνεται πως είναι του Άμστερνταμ (2008). Κι αυτό, όχι μόνο επειδή υπάρχει ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας μαζί της για ζητήματα όπως τα ναρκωτικά ή οι άστεγοι, αλλά κι επειδή το Άμστερνταμ ήταν από τις λίγες πόλεις που άφησαν πίσω τους αναλυτικό απολογισμό.

Σε οικονομικό επίπεδο, εν τούτοις, η σύγκριση είναι αποκαρδιωτική. Ο προϋπολογισμός της ολλανδικής διοργάνωσης ξεπερνούσε τα 2,7 εκ. ευρώ, το 60% των οποίων προερχόταν από διάφορα κυβερνητικά κονδύλια ενώ εδώ, το μόνο ποσό που είναι διασφαλισμένο προέρχεται από τον Δήμο Αθηναίων κι είναι μόλις 500.000 ευρώ. Ο αγώνας για να εξασφαλιστούν επιπλέον χρήματα αποδεικνύεται επίπονος. «Η αγορά έχει στραγγίξει και το βιβλίο δεν αποτελεί ιδιαίτερα δελεαστικό είδος για χορηγίες» λέει η Φιόνα Ανδρικοπούλου. «Παρ' όλα αυτά, βλέπουμε να δείχνουν ενδιαφέρον εταιρείες όπως η Aegean και φορείς της πόλης όπως η Ένωση Ξενοδόχων και ο Εμπορικός Σύλλογος, ενώ πολύ σημαντικά βήματα έχουν γίνει προς την κατεύθυνση των ξένων μορφωτικών ινστιτούτων για να συμβάλουν στις μετακλήσεις των συγγραφέων από το εξωτερικό».

Όσα (λίγα) γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τη διοργάνωση «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» Facebook Twitter
Ο Τζορτζ Σάντερς φετινός νικητής του Booker.

Ο Νίκος Αργύρης των εκδόσεων Ίκαρος έχει αρχίσει να συμφιλιώνεται με την ιδέα ότι οι δυνατότητες για μεγαλόπνοα σχέδια είναι περιορισμένες. «Αρχικά», λέει, «υπήρχε μια ασάφεια για το ποιος κάνει τι. Στην πορεία, με το που ανέλαβε ο Τροχόπουλος, μας ζητήθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις κι έγινε αντιληπτό ότι εκείνο που σίγουρα αναλαμβάνει ο Δήμος είναι η εξασφάλιση χώρων, η παροχή υλικοτεχνικής υποδομής και η διαφήμιση των εκδηλώσεων. Δεδομένου ότι η Aegean δεν καλύπτει πτήσεις εκτός Ευρώπης, μας ξεκαθάρισαν πως τα έξοδα μετακίνησης για συγγραφείς από άλλες ηπείρους πρέπει να τα καλύψουμε εμείς. Ευτυχώς ο Τζορτζ Σάντερς θα ερχόταν ούτως ή άλλως στην Πάτμο, οπότε γι' αυτόν δεν θα υπάρξει πρόβλημα».

Για τον Σταύρο Πετσόπουλο η «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» αποτελεί ιδανική ευκαιρία για την πραγματοποίηση ενός στόχου που είχε χρόνια στο μυαλό του αλλά, λόγω κόστους, έμοιαζε ανέφικτος: ένα συνέδριο για το σύγχρονο γαλλικό νουάρ με τη σύμπραξη κι άλλων οίκων εκτός από τον δικό του –του Πατάκη, του Κέδρου, των Εκδόσεων του Εικοστού Πρώτου- και με τη συμμετοχή συγγραφέων όπως ο Ζαν Μπερνάρ Πουί, ο Καρίλ Φερέ, η Φρεντ Βαργκάς, ο Ερβέ Λε Κορ ή ο Αντουάν Σενάς. Ο επικεφαλής της Άγρας δυσφορεί με τις γκρίνιες ορισμένων συναδέλφων του -«τους χαρίζουν άλογο και το κοιτάζουν στα δόντια»- και θυμώνει με τις «γελοίες απόπειρες αποκαθήλωσης του Γιάννη Τροχόπουλου απ' όσους σπεύδουν να καταποντίσουν τη διοργάνωση πριν ακόμα αυτή ξεκινήσει». Παρά τις δυσκολίες, θεωρεί ότι από αυτήν την υπόθεση θα βγούμε όλοι ωφελημένοι. «Ας την δούμε», λέει, «σαν ένα μεγάλο λογοτεχνικό φεστιβάλ, σαν μια Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης διαρκείας. Η χώρα μας θα μπει κάπως στον παγκόσμιο χάρτη και οι Έλληνες εκδότες θ' ανακτήσουν την αξιοπιστία που έχασαν τα πρώτα χρόνια της κρίσης, όταν δυσκολεύονταν να πληρώσουν στους ξένους οίκους δικαιώματα».

Όσα (λίγα) γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τη διοργάνωση «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» Facebook Twitter
Το ημερολόγιο 2018 της Εταιρείας Συγγραφέων, από τις Εκδόσεις Πατάκη-Patakis Publishers, με θέμα "Διαβάζοντας την Αθήνα", είναι αφιερωμένο στην ανακήρυξη της πόλης σε Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου.

Θετική στάση κρατά και η Εταιρεία Συγγραφέων, το Ημερολόγιο της οποίας για το 2018 είναι αφιερωμένο στην Αθήνα. Σύμφωνα με τον πρόεδρό της Γιώργο Χουλιάρα, «σχεδιάζουμε ένα διεθνές συμπόσιο με θέμα το ρόλο του συγγραφέα τον 21ο αιώνα, ενώ τα μέλη μας θα συμμετάσχουν σε συζητήσεις για τα πνευματικά δικαιώματα καθώς και σε εκδηλώσεις που συνδέουν σημεία της πόλης με συγκεκριμένα έργα και συγγραφείς».

Στην Αθήνα θα φιλοξενηθεί και το 36ο Διεθνές Συνέδριο της IBBY (International Board on Books for Young People) που θα πραγματοποιηθεί με τη φροντίδα του ελληνικού Κύκλου Παιδικού Βιβλίου τον Αύγουστο του 2018, ενώ δεν αποκλείεται να συμβεί το ίδιο και με το 83ο συνέδριο της IFLA, της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ενώσεων Βιβλιοθηκονόμων, τον Αύγουστο του 2019. Η διεκδίκηση του τελευταίου γίνεται από την Εθνική Βιβλιοθήκη σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων και την υποστήριξη των υπουργείων πολιτισμού, παιδείας και τουρισμού, αλλά δεν εμπίπτει στην ΑΠΠΒ 2018. Όπως δηλώνει ο διευθυντής της Φίλιππος Τσιμπόγλου, «η Εθνική Βιβλιοθήκη υπήρξε από τους φορείς που υποστήριξαν ενεργά τον Δήμο Αθηναίων στην σύνταξη της αρχικής πρότασης διεκδίκησης του τίτλου από την Ουνέσκο, και αποτελεί πλέον μέλος της Επιτροπής Θεσμών που έχει συγκροτηθεί στο πλαίσιο της διοργάνωσης λαμβάνοντας μέρος σε όλες τις συναντήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί». Η αίσθησή μου, πάντως, είναι πως οι επαφές  ανάμεσα στην ΕΒΕ και τον πρώτο δήμο της χώρας γι’ αυτήν την μεγάλη γιορτή του βιβλίου είναι περισσότερο τυπικές παρά ουσιαστικές.

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ