ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

4 παραστάσεις ευρωπαίων δημιουργών που αξίζουν την προσοχή μας Facebook Twitter
Τα Στοιχειώδη Σωματίδια (1998) του Μισέλ Ουελμπέκ αφηγούνται την ιστορία του δυτικού κόσμου τα τελευταία 35 χρόνια. Φωτο: Simon Gosselin

4 παραστάσεις ευρωπαίων δημιουργών που αξίζουν την προσοχή μας

0

ΖΥΛΙΕΝ ΓΚΟΣΛΕΝ – Si Vous Pouviez Lécher Mon Coeur

«Τα στοιχειώδη σωματίδια»

Ο 30χρονος σκηνοθέτης που εντυπωσίασε πέρσι με το 2666 επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Το 2666, βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Μπολάνιο, ήταν αναμφισβήτητα μία από τις σημαντικότερες στιγμές του περσινού Φεστιβάλ. Ο σκηνοθέτης της απέδειξε πως, παρά το νεαρό της ηλικίας του, μπορεί να οργανώσει ένα πολύπλοκο, πολυεπίπεδο σύμπαν, δομώντας άψογα την πυκνή δράση πάνω στη συγκίνηση δυνατών ερμηνειών, υποβλητικών μουσικών συνθέσεων και τεράστιων βιντεοπροβολών. Ο τριαντάχρονος Γκοσλέν επιστρέφει στο Φεστιβάλ με μια παλαιότερη δουλειά του, αυτήν που παρουσίασε το 2013 στην Αβινιόν, προκαλώντας ντελίριο στο θεατρόφιλο κοινό.


Τα Στοιχειώδη Σωματίδια (1998) του Μισέλ Ουελμπέκ αφηγούνται την ιστορία του δυτικού κόσμου τα τελευταία 35 χρόνια. Στη Φυσική κάθε στοιχειώδες σωματίδιο συνοδεύεται από ένα πανομοιότυπο αντισωματίδιο. Στο μυθιστόρημα του Ουελμπέκ τα σωματίδια είναι δύο ετεροθαλή αδέλφια, ο Μπρουνό, ένας καθηγητής Λογοτεχνίας που αναζητεί απεγνωσμένα τη σεξουαλική απόλαυση στο εσωτερικό οργανωμένων τόπων ηδονής, και ο Μισέλ, ένας επιστήμονας που επιδιώκει, μέσω της έρευνάς του, την εξάλειψη της σεξουαλικής αναπαραγωγής.


Το εντυπωσιακό θεατρικό πανόραμα του Γκοσλέν απλώνεται από τον Μάη του 1968 ως το κοντινό μέλλον. Οι ηθοποιοί γίνονται ήρωες, αφηγητές, σχολιαστές και μουσικοί, δημιουργώντας και αναιρώντας τις θεατρικές συμβάσεις με θαυμαστή ευελιξία. «Ένα ταξίδι δηκτικό και μελαγχολικό στα έγκατα της επιθυμίας μας για ελευθερία» έγραψε η «Monde». Η ειρωνεία και η πρόκληση εναλλάσσονται με τον λυρισμό σε αυτή την τολμηρή διασκευή που αναζητά τις ρίζες της αποξένωσης και της απόγνωσης του σύγχρονου ανθρώπου.
Ο Γκοσλέν σπούδασε στην École Professionnelle Supérieure d' Art Dramatique στη Λιλ της Γαλλίας. Το 2009, μαζί με έξι συμφοιτητές του, δημιούργησε την ομάδα «If you could lick my heart, it would poison you» («Αν μπορούσες να γλείψεις την καρδιά μου, θα σε δηλητηρίαζε»), φράση που ανήκει σε επιζώντα στρατοπέδου θανάτου. Το 2010 η ομάδα παρουσίασε το Genoa 01 του Fausto Paravidino, ένα «ανοιχτό» κείμενο με θέμα την καταστολή των διαδηλώσεων από ακτιβιστές της αντι-παγκοσμιοποίησης στη σύσκεψη των G8 στη Γενεύη το 2001. H ομάδα εργάζεται συλλογικά, λατρεύει τη σύγχρονη λογοτεχνία και θεωρεί κάθε υλικό και κάθε μέθοδο θεμιτά προκειμένου να εκφράσει την πολυσυλλεκτικότητα της σημερινής κοινωνίας.


Ζυλιέν Γκοσλέν – Si Vous Pouviez Lécher Mon Coeur, «Τα στοιχειώδη σωματίδια». 29-30/6, Πειραιώς 260, Χώρος Δ, 20:00

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

ΡΟΜΕΟ ΚΑΣΤΕΛΛΟΥΤΣΙ - Societas Raffaello Sanzio

Democracy in America

4 παραστάσεις ευρωπαίων δημιουργών που αξίζουν την προσοχή μας Facebook Twitter
Εμπνευσμένος από το μνημειώδες έργο του Τοκβίλ (1805-1859), ο κορυφαίος Ιταλός σκηνοθέτης Ρομέο Καστελλούτσι πλάθει, όπως πάντα, μια δική του εκδοχή, όπου θέτει θεμελιώδη ερωτήματα για το τέλος της πολιτικής. Φωτο: Guido Mencari

Το 1835 ένας Ευρωπαίος στρέφει για πρώτη φορά το βλέμμα του μακριά από την Αθήνα: ο Γάλλος πολιτικός στοχαστής και ιστορικός Αλέξις ντε Τοκβίλ καταγράφει τη γέννηση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, όταν ένα νέο είδος δημοκρατίας αναδυόταν από τους σπόρους του Πουριτανισμού. Ταυτόχρονα διαβλέπει όλους τους κινδύνους που εγκυμονούσε το δημιούργημα αυτό: την τυραννία της πλειοψηφίας, την εξασθένηση της πνευματικής ελευθερίας απέναντι στη ρητορική του λαϊκισμού και την αμφιλεγόμενη, ηλεκτρισμένη σχέση μεταξύ συλλογικών συμφερόντων και ατομικών φιλοδοξιών.


Εμπνευσμένος από το μνημειώδες έργο του Τοκβίλ (1805-1859), ο κορυφαίος Ιταλός σκηνοθέτης Ρομέο Καστελλούτσι πλάθει, όπως πάντα, μια δική του εκδοχή, όπου θέτει θεμελιώδη ερωτήματα για το τέλος της πολιτικής.

Ποια η θέση της τραγωδίας στην εποχή του Τραμπ; Το παράδειγμα της αρχαίας Αθήνας που γέννησε τη Δημοκρατία ταυτόχρονα με την Τραγωδία έχει πεθάνει προ πολλού, αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό στη συνείδηση του σύγχρονου ανθρώπου. «Η θεωρία του ανθρώπου που επινοεί η τραγωδία συνιστά τη βάση της ελληνική δημοκρατίας» σχολιάζει ο σκηνοθέτης σε πρόσφατη συνέντευξή του. «Η αμερικανική δημοκρατία, όπως την περιγράφει ο Τοκβίλ, δεν έχει καμία σχέση με αυτό. [...] Στην Αμερική η θέση του Προέδρου είναι ενδεδυμένη με τον μανδύα του Μεσσία. Αυτό συνιστά μια μάλλον πρωτόγονη διάσταση της κοινωνίας... Ίσως τα θεμέλια για μια αμερικανική τραγωδία στρώνονται ήδη, αν λάβουμε υπόψη την άβυσσο των αξιών πάνω στις οποίες στηρίζεται – τον ατομικισμό, τα χρήματα και την ιδιοκτησία».


Ο σκηνοθέτης επιμένει, όμως, ότι αυτή η παράσταση δεν έχει στόχο να καταδικάσει: «Αυτό είναι πολύ εύκολο: είναι πολύ εύκολο να έχεις δίκιο». Ο Τοκβίλ κατάφερε να κοιτάξει μέσα στην καρδιά του σκότους, στην καρδιά που χτυπά στον βυθό της αμερικανικής δημοκρατίας από τότε ως σήμερα. «Δεν υπάρχουν πια θυσίες στους θεούς, αλλά ούτε και πολιτική. Δεν υπάρχουν θεοί, αλλά ούτε και πόλη ανθρώπων. Το εξιλαστήριο θύμα έχει εκδιωχθεί, το μαχαίρι έχει πέσει από τα χέρια μας και ο ουρανός είναι άδειος, γαλάζιος και ψυχρός. Το μόνο που απομένει, μια κενή τελετουργία που γιορτάζει το μεγαλείο αυτής της απώλειας» υποστηρίζει στο σκηνοθετικό σημείωμά του.

Ρομέο Καστελλούτσι – Societas Raffaello Sanzio, Democracy in America. Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Κεντρική Σκηνή 30/6-2/7, 21.00

ΜΙΛΟ ΡΑΟΥ - International Institute of Political Murder

Empire - Αυτοκρατορία

4 παραστάσεις ευρωπαίων δημιουργών που αξίζουν την προσοχή μας Facebook Twitter
O Mίλο Ράου θεωρείται πρωτεργάτης του σύγχρονου θεάτρου-ντοκουμέντου και οι μέθοδοι εργασίας του πραγματικά ρηξικέλευθες και ανορθόδοξες. Φωτο: Marc Stephan

Πώς επιβιώνουν οι άνθρωποι, όταν τους ξεριζώνει ο στρόβιλος της Ιστορίας; Από πού αντλούν δύναμη για να προχωρήσουν, όταν έχουν χάσει την πατρίδα και την οικογένειά τους; Πώς επουλώνονται τα τραύματα ενός πολέμου; Πώς αφηγείται κανείς την κατάρρευση της ζωής του ενώπιον κοινού; Πώς οικοδομείται μια νέα ταυτότητα από τα συντρίμμια της απώλειας και του θανάτου; Mε την Αυτοκρατορία ολοκληρώνεται η Ευρωπαϊκή Τριλογία του Mίλο Ράου, η οποία επιχειρεί να εξετάσει τις ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες των πρόσφατων πολέμων στην ανατολική Ευρώπη και στα Βαλκάνια. Η ματιά του 40χρονου σκηνοθέτη από την Ελβετία είναι απόλυτα ανθρωποκεντρική: η Ιστορία εδώ αναβλύζει από τις αναμνήσεις ανθρώπων που βγήκαν από τη φωτιά –ενός πολέμου, ενός ξεριζωμού, μιας οικονομικής καταστροφής– και αναγεννήθηκαν από τις στάχτες τους.


O Mίλο Ράου θεωρείται πρωτεργάτης του σύγχρονου θεάτρου-ντοκουμέντου και οι μέθοδοι εργασίας του πραγματικά ρηξικέλευθες και ανορθόδοξες. Η τόλμη και η θέρμη που διακρίνει τις δουλειές του είναι πρωτοφανής. Έχει σπουδάσει κοινωνιολογία, γερμανική λογοτεχνία και ρωμανικές γλώσσες στη Ζυρίχη, στο Βερολίνο και στο Παρίσι. Μέντορές του ήταν ο Τοντόροφ και ο Μπουρντιέ. Το 2007 ίδρυσε την εταιρεία International Institute of Political Murder (Διεθνές Ινστιτούτο Πολιτικών Εγκλημάτων). Η ομάδα καταπιάνεται συστηματικά με τα πιο φορτισμένα πολιτικά θέματα του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα και των αρχών του 21ου: τη γενοκτονία στη Ρουάντα, τον πόλεμο στο Κονγκό, το μεταναστευτικό ζήτημα, την πτώση του δικτάτορα Νικολάι Τσαουσέσκου, τη φίμωση των καλλιτεχνών στο καθεστώς Πούτιν, την περίπτωση του Νορβηγού τρομοκράτη Άντερς Μπρέιβικ κ.ά.


Κάθε πρότζεκτ συνδυάζεται με ενδελεχή ιστορική έρευνα, συνεντεύξεις, καθώς και ταξίδια της ομάδας σε επίμαχες περιοχές, όπως η Αφρική και η Ρωσία. Στην περφόρμανς με τίτλο The Moscow Trials (2013) ο Ράου και οι συνεργάτες του έστησαν τριήμερο θέαμα στο Κέντρο Σαχάροφ της Μόσχας με στόχο την επανεκδίκαση της υπόθεσης του ρωσικού γυναικείου πανκ-ροκ συγκροτήματος Pussy Riot, που καταδικάστηκε το 2012 για «χουλιγκανισμό υποκινούμενο από θρησκευτικό μίσος». Η διαδικασία εκτυλίχθηκε κανονικά με καταθέσεις ειδικών, εξέταση μαρτύρων κ.ο.κ. Το σκάνδαλο που δημιουργήθηκε ήταν τεράστιο, ενώ στον Mίλο Ράου απαγορεύεται πλέον η είσοδος στη Ρωσία.


«Από όλα τα μεγάλα θέματα που μας έχουν απασχολήσει τα τελευταία χρόνια –τους φανατικούς πολεμιστές και τους ακροδεξιούς λαϊκιστές που έχουμε βγάλει στη σκηνή και στην κάμερα– είναι τα "μικροπράγματα", οι προσωπικές ιστορίες, που έχουν αντέξει περισσότερο» υποστήριξε ο Μίλο Ράου σε συνέντευξή του, σχολιάζοντας το πρώτο μέρος της Ευρωπαϊκής Τριλογίας με τίτλο Civil Wars. Καμία απόπειρα μεγαλόσχημων δηλώσεων ή πολιτικών κηρυγμάτων δεν καταγράφεται. Η πολιτική ταυτότητα του εγχειρήματος αναδύεται μέσα από τις μαρτυρίες των συμμετεχόντων και τη δύναμη των ιστοριών τους. Μπορεί κανείς να επιβιώσει της φρίκης χωρίς να χάσει την ανθρωπιά του; Μπορεί να ξαναδώσει νόημα στη ζωή του; Η απάντηση αναδύεται απόλυτα καταφατική στην τριλογία του Ράου. Mία μόνο προϋπόθεση μοιάζει να υπάρχει: να μη σταματήσει κανείς να θυμάται και να μοιράζεται τις εμπειρίες του με όποιον τρόπο μπορεί.


Στην Αυτοκρατορία συμμετέχουν ηθοποιοί από τη Συρία, τη Ρουμανία και την Ελλάδα. Για την ακρίβεια, από τη χώρα μας συμμετέχει ο Ακύλλας Καραζήσης, ενώ τη μουσική έχει γράψει η Ελένη Καραΐνδρου.

Μίλο Ράου - International Institute of Political Murder, Empire - Αυτοκρατορία. Πειραιώς 260, Χώρος Η, 15-16/6, 20:00

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

ΡΟΜΠΕΡΤ ΓΟΥΙΛΣΟΝ –ΜΙΧΑΗΛ ΜΠΑΡΙΣΝΙΚΟΦ
Γράμμα σε έναν άντρα

Οι δύο θρύλοι της τέχνης καταπιάνονται με τα ημερολόγια του Νιζίνσκι.

4 παραστάσεις ευρωπαίων δημιουργών που αξίζουν την προσοχή μας Facebook Twitter
Η παράσταση Γράμμα σε έναν άντρα με τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ βασίζεται στο ημερολόγιο του Νιζίνσκι, που βρέθηκε τυχαία στα προσωπικά αντικείμενα της κόρης του μετά τον θάνατό του.

Όταν ο Mπαρίσνικοφ αποφασίζει να συναντήσει τον Νιζίνσκι, είναι αδύνατον να αδιαφορήσει κανείς: τι θα προκύψει από τη σκηνική «συνομιλία» δύο θρύλων του μπαλέτου; «Υπήρξαμε και οι δύο παιδιά της επαρχίας που εκπαιδευτήκαμε στο Mariinsky, και αφού το εγκαταλείψαμε, δεν επιστρέψαμε ποτέ. Αυτό είναι το μόνο πράγμα που ενώνει τον μέγα Νιζίνσκι κι εμένα. Κατά τα άλλα, ακολουθήσαμε διαφορετικές κατευθύνσεις και είχαμε διαφορετικές προθέσεις» είχε πει ο Μπαρίσνικοφ στην «Guardian». Η θεατρική συνάντηση γίνεται υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Μπομπ Γουίλσον, φημισμένου για την εικαστική τελειομανία του. O Γουίλσον έχει ξανασυνεργαστεί με τον Μπαρίσνικοφ, στο εξαιρετικό Τhe old woman (το είδαμε το 2013, στο Φεστιβάλ Αθηνών).


Η παράσταση Γράμμα σε έναν άντρα βασίζεται στο ημερολόγιο του Νιζίνσκι, που βρέθηκε τυχαία στα προσωπικά αντικείμενα της κόρης του μετά τον θάνατό του. Πρόκειται για ένα κολάζ σκέψεων, εντυπώσεων, αναμνήσεων του καλλιτέχνη, όπως τις κατέγραψε από τον Ιανουάριο ως τον Μάρτιο του 1919 στο Σεν Μόριτς της Ελβετίας, όπου αποσύρθηκε μαζί με τη σύζυγό του μετά από μια ταραχώδη περιοδεία. Η τελευταία δημόσια εμφάνισή του έγινε τον Σεπτέμβριο του 1917, στο Μοντεβιδέο, όταν ήταν είκοσι οκτώ ετών. Τα πρώτα σημάδια της σχιζοφρένειας είχαν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους. Δεν ξαναχόρεψε ποτέ. Πέρασε τα επόμενα τριάντα χρόνια της ζωής του μπαινοβγαίνοντας σε ψυχιατρικά άσυλα.

Στο ημερολόγιό του εκφράζει τους φόβους του γύρω από το θέμα του πιθανού εγκλεισμού του. Οι σελίδες είναι γεμάτες με μάτια που τον παρακολουθούν – της συζύγου του, του γιατρού του και άλλων. Μιλάει για την πεθερά του, τις παραισθήσεις του, τις ένοχες σκέψεις για το σεξ, τη βασανισμένη σχέση με τον περίφημο ιμπρεσάριo Σερζ Ντιαγκίλεφ. Τα γραπτά του φωτίζουν τη ζωή μιας μεγαλοφυΐας του χορού, συγχρόνως όμως συνιστούν τη συγκλονιστική μαρτυρία ενός σχιζοφρενούς. Στην παράσταση, το κείμενο –επιλεγμένα κομμάτια από το ημερολόγιο– αιωρείται πάνω από τη δράση ως voice-over. Ακούμε τη φωνή του Μπαρίσνικοφ, αλλά και του Μπομπ Γουίλσον και της Λουσίντα Τσάιλντς, που συνεργάστηκε στην επιμέλεια της κίνησης.


Ο Μπαρίσνικοφ «δεν κάνει φυσικά καμία προσπάθεια να μιμηθεί, ούτε καν να ανακαλέσει στη μνήμη, το στυλ του Νιζίνσκι, που υπήρξε ξακουστός για το άλμα του – λέγεται πως έδινε την εντύπωση της απόλυτης απουσίας βαρύτητας, λες και ο χορευτής σταματούσε στον αέρα» γράφει ο κριτικός των «New York Times» Τσαρλς Ίσεργουντ. Αντιθέτως, o φρακοφορεμένος ήρωας της παράστασης στροβιλίζεται με τρόπο που θυμίζει περισσότερο τον Φρεντ Αστέρ – αν και με όψη σαφώς πιο πένθιμη, όπως επιβάλλει το βαμπιρικό λευκό πρόσωπο και τα μαύρα ζωγραφισμένα φρύδια του.


Το Ημερολόγιο του Νιζίνσκι (κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Νεφέλη) είναι το πιο ουσιαστικό ντοκουμέντο για την ύπαρξη αυτού του σπουδαίου καλλιτέχνη, το μόνο που μας ανοίγει μια πόρτα στο μυαλό και στον ψυχισμό του. Σε κάποιους, όπως στον Ίσεργουντ, η σύνθεση του Μπομπ Γουίλσον μπορεί να φανεί «πεισματικά δυσνόητη». Ποιος όμως μπορεί να αντισταθεί στο κάλεσμα του σπουδαίου Μπαρίσνικοφ;

Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, Letter to a man – Γράμμα σε έναν άντρα. Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 10-13/7, 21:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ