H ιδιοφυΐα της Lorde μέσα από ένα ειλικρινές και μελωδικό άλμπουμ

H ιδιοφυΐα της Lorde μέσα από ένα ειλικρινές και μελωδικό άλμπουμ Facebook Twitter
Είχε τέσσερα χρόνια να κυκλοφορήσει νέο δίσκο. Στο διάστημα αυτό ενηλικιώθηκε, ερωτεύτηκε, χώρισε και άρχισε να μένει μόνη της, μακριά από την οικογένειά της. Αυτές οι σημαντικές αλλαγές στη ζωή της σκιαγραφούν εν μέρει τον χαρακτήρα του «Melodrama». Φωτο: Andrew Whitton
0

Το όνομα της Lorde εμφανίζεται συνέχεια τον τελευταίο καιρό. Διαβάζεις γι' αυτήν και την βλέπεις παντού. Και είναι λογικό. Κυκλοφόρησε δύο singles σε διάστημα λίγων ημερών, στις αρχές του Μάρτη. Το «Green Light» και το «Liability» είναι τα πρώτα δείγματα του δεύτερου άλμπουμ της που έχει βαφτίσει «Melodrama» και θα κυκλοφορήσει στις 16 Ιουνίου. Το «Green Light», όμως, κάθε άλλο παρά μελόδραμα είναι. Αν και μιλάει για έναν χωρισμό –την πρώτη της μεγάλη ερωτική απογοήτευση, όπως δήλωσε–, δεν είναι καθόλου δράμα, ούτε μελό, κάθε άλλο. Η μουσική και η ερμηνεία της έχουν τόση δύναμη, που εντυπωσιάζουν. Ο κόσμος στo YouTube σχολιάζει ότι είναι καλύτερο από την προηγούμενη επιτυχία της, το «Royals», και ότι απέδειξε πως δεν είναι καλλιτέχνις του ενός hit, αλλά ότι έχει ουσία και συνέχεια. Παίζει ρόλο και το γεγονός ότι η Lorde έχει αμεσότητα και μπορεί να απευθύνεται κατευθείαν στην ευαισθησία των ακροατών.


Ίσως αυτό οφείλεται στο νεαρό της ηλικίας της και στο ότι δεν είναι ένα ακόμη κατασκεύασμα της μουσικής βιομηχανίας. Την πρώτη φορά που άκουσα το «Royals» στο ελληνικό ραδιόφωνο μου τράβηξε αμέσως την προσοχή. Είναι από αυτά τα τραγούδια που δεν βαριέσαι να ακούς. Οι στίχοι μιλάνε για ένα κορίτσι που φαντάζεται πώς θα ήταν η ζωή του, αν ήταν μέλος μιας βασιλικής οικογένειας, παρ' όλα αυτά πατάει γερά στο έδαφος. Είναι αυτοαναφορικό, μια και η ίδια διάλεξε το όνομα «Lorde», επειδή ως παιδί είχε μανία με την αριστοκρατία. To «lord», όμως, που σημαίνει «λόρδος», της φάνηκε πολύ ανδρικό, γι' αυτό του πρόσθεσε ένα «e» στο τέλος. Το πραγματικό της όνομα είναι Ella Marija Lani Yelich-O'Connor − λίγο σιδηρόδρομος. Το «Royals» αποδείχτηκε σταθμός για την καριέρα της. Έγινε παγκόσμιο hit και η ίδια η πρώτη Νεοζηλανδή μουσικός που είχε Νo 1 στο αμερικανικό Billboard. Ανάλογη επιτυχία είχε να κάνει έφηβος καλλιτέχνης από το 1987 − θυμάται κανείς την Tiffany και το «I think we 're alone now»; Και μετά ήρθε το σάουντρακ του «Hunger Games» και ακόμα περισσότερη αναγνώριση.

«Έφυγα από το σπίτι και ξαφνικά άρχισα να αναρωτιέμαι: "Ποια είμαι, όταν είμαι μόνη μου; Πού βρίσκομαι εσωτερικά, όταν πρέπει να κάνω πράγματα μόνο για τον εαυτό μου;". Νομίζω ότι μπορείς να το ακούσεις αυτό στον συγκεκριμένο δίσκο» αναφέρει.


H Lorde έγινε huge στα 16 της, όταν ανέβασε στο SoundCloud το πρώτο της EP για δωρεάν download. Το κατέβασαν πάνω από 60.000 φορές. Στην αρχή διατηρούσε έναν αέρα μυστηρίου γύρω από το όνομά της. Το προφίλ της εκεί είχε τη ρομαντική ζωγραφιά ενός κοριτσιού που κρατάει στην αγκαλιά του ένα ελάφι.


Γεννήθηκε στη Νέα Ζηλανδία το 1996 και η καταγωγή της μοιράζεται ανάμεσα στην Κροατία και την Ιρλανδία. Η μητέρα της είναι ποιήτρια και ο πατέρας της, πολιτικός μηχανικός. Η μητέρα της την μύησε από μικρή στη λογοτεχνία, κάτι που φαίνεται στον τρόπο που γράφει στίχους, καθώς έχει μια ωριμότητα που δεν συναντάς συχνά σε άτομα της ηλικίας της. Μετά από μια εμφάνισή της σε ένα talent show υπέγραψε στη Universal. Ήταν μόλις 13 ετών. Αργότερα δήλωσε ότι, κρίνοντας από την εμπειρία που απέκτησε, της έκανε καλό που δεν μεγάλωσε στην Αμερική. «Δεν είναι φυσιολογικό να περνάς όλο σου τον χρόνο στο Λος Άντζελες ή στη Νέα Υόρκη όταν είσαι τόσο μικρός. Πιστεύω ότι κάτι τέτοιο μπορεί να σε διαλύσει».


Είχε τέσσερα χρόνια να κυκλοφορήσει νέο δίσκο. Στο διάστημα αυτό ενηλικιώθηκε, ερωτεύτηκε, χώρισε και άρχισε να μένει μόνη της, μακριά από την οικογένειά της. Αυτές οι σημαντικές αλλαγές στη ζωή της σκιαγραφούν εν μέρει τον χαρακτήρα του «Melodrama». «Έφυγα από το σπίτι και ξαφνικά άρχισα να αναρωτιέμαι: "Ποια είμαι, όταν είμαι μόνη μου; Πού βρίσκομαι εσωτερικά, όταν πρέπει να κάνω πράγματα μόνο για τον εαυτό μου;". Νομίζω ότι μπορείς να το ακούσεις αυτό στον συγκεκριμένο δίσκο», αναφέρει. «Βασικά, έπρεπε να είμαι ειλικρινής όχι μόνο με τον εαυτό μου, αλλά και με τους φίλους και τους δικούς μου ανθρώπους. Είναι καταπληκτικό να ακούω το άλμπουμ και να σκέφτομαι ότι περιέχει έναν χρόνο από τη ζωή μου, με όλες τις απαίσιες και όλες τις υπέροχες στιγμές του. Είναι κάτι πολύ ιδιαίτερο για μένα».

H ιδιοφυΐα της Lorde μέσα από ένα ειλικρινές και μελωδικό άλμπουμ Facebook Twitter
Φυσικά δεν γυρνάει την πλάτη της στη Lady Gaga, τον Kanye West, τη Lana Del Rey, τον James Blake, την Grace Jones και τον Prince, μεταξύ άλλων.


Πέρα από αυτά, όμως, η πορεία της θυμίζει έντονα τον τρόπο με τον οποίο έγινε γνωστή η Kate Bush. Είναι κάπως σπάνιο αυτό που συμβαίνει με τη Lorde. Πρώτη φορά συναντάμε ένα κορίτσι που έκανε αίσθηση με το πρώτο κομμάτι που κυκλοφόρησε στα 16 του και ταυτόχρονα αγαπάει τη λογοτεχνία, κάτι που φαίνεται στη μουσική του. Επιπλέον, έχει τον απόλυτο καλλιτεχνικό έλεγχο του αποτελέσματος, για να μη μιλήσουμε για την εμφάνισή της. Περιέργως, η Bush δεν ήταν η βασική της επιρροή και αυτό κάνει τη Lorde τόσο μοναδική και εξαιρετική.


Μεγάλωσε θαυμάζοντας τζαζ και σόουλ καλλιτέχνες όπως η Billie Holiday, ο Sam Cooke, η Etta James και ο Otis Redding, αλλά και σύγχρονους, όπως η Grimes, οι Sleigh Bells και ο Thom Yorke. Θεωρεί το «Rumours» των Fleetwood Mac τέλειο δίσκο. Και φυσικά δεν γυρνάει την πλάτη της στη Lady Gaga, τον Kanye West, τη Lana Del Rey, τον James Blake, την Grace Jones και τον Prince, μεταξύ άλλων.


Τίποτα δεν φαίνεται να τη σταματάει και δικαιολογημένα το «Melodrama» είναι μία από τις πιο πολυαναμενόμενες κυκλοφορίες του 2017.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ