Το μοναδικό Όσκαρ στην ιστορία που δόθηκε κατά λάθος ( ; )

Το μοναδικό Όσκαρ στην ιστορία που δόθηκε κατά λάθος ( ; ) Facebook Twitter
Η Μαρίσα Τομέι κερδίζει (;) το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου, το 1993, για την ερμηνεία της στην ταινία «Το ξαδερφάκι μου, ο Βίνι»
2

Μπορεί οι επιλογές της Ακαδημίας να υφίστανται κάθε χρόνο δριμεία κριτική από κριτικούς, σινεφίλ και ανθρώπους της βιομηχανίας του κινηματογράφου, μπορεί τα Όσκαρ να είναι διαβόητα για τις παραλήψεις και τις αδικίες τους, ωστόσο το αδιάβλητο του θεσμού δεν έχει ποτέ αμφισβητηθεί - ή μάλλον σχεδόν ποτέ.

Το 1993, η νίκη της πρωτοεμφανιζόμενης 28χρονης Μαρίσα Τομέι στην κατηγορία του Β' Γυναικείου Ρόλου για την ξεχασμένη πλέον ταινία «Το ξαδερφάκι μου, ο Βίνι» έχει μείνει στην ιστορία ως πιθανότατα το μοναδικό «λάθος» του θεσμού. Η Μαρίσα είχε τότε μόλις 5 ταινίες στο ενεργητικό της και φυσικά δεν ήταν φαβορί για το βραβείο, καθώς είχε να ανταγωνιστεί τη Μιράντα Ρίτσαρντσον (Μοιραίο Πάθος), την Τζούντι Ντέιβις (Παντρεμένα ζευγάρια), και τα φαβορί Βανέσα Ρεντκγρέιβ (Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ) και Τζόαν Πλόουραϊτ (Μαγεμένος Απρίλης). Κι όμως η Τομέι κέρδισε.

Όλη τη χρονιά που ακολούθησε, η νίκη αυτή σχολιάστηκε πάρα πολύ (με προφανείς χρονοκαθυστερήσεις σε εποχές που δεν υπήρχε η αμεσότητα των social media) και μια έντονη φήμη άρχισε να κυκλοφορεί στους κύκλους του Χόλιγουντ. Η αρχή, όπως αναφέρουν έπειτα από έρευνα τα sites Snopes και Gawker, έγινε από ένα δημοσίευμα του Hollywood Reporter το 1994: «Μια φήμη κυκλοφορεί στους κύκλους του Μανχάταν. Πέρσι η Μαρίσα Τομέι κέρδισε το χρυσό αγαλματίδιο κατά λάθος, με ένα επακόλουθο σκάνδαλο έτοιμο να εκδηλωθεί και να ντροπιάσει την Ακαδημία».

Τι ακριβώς είχε συμβεί όμως; Σύμφωνα με αυτή τη φήμη, ο Τζακ Πάλανς που παρουσίαζε το συγκεκριμένο βραβείο, δεν ανακοίνωσε τον σωστό νικητή, αλλά απλώς επανέλαβε το τελευταίο όνομα στην κάρτα των υποψηφίων, που δεν ήταν άλλο από αυτό της Τομέι.

Φυσικά το Hollywood Reporter, όπως και το Entertainment Weekly που αναμετέδωσε την ιστορία, ξεκαθάρισαν ότι δεν την υποστήριζαν. Ωστόσο η «βρόμα» είχε ήδη κυκλοφορήσει και εδραιωθεί και μάλιστα, μερικά χρόνια μετά, ο κριτικός κινηματογράφου του Observer, Ρεξ Ριντ, σε συνέντευξή του, αναζωπύρωσε τη φήμη, ισχυριζόμενος ότι ο Πάλανς ήταν υπό την επήρεια ουσιών κατά τη διάρκεια της τελετής και η Ακαδημία προέβη σε τεράστιο «κουκούλωμα» της γκάφας του για να μην πληγεί ανεπανόρθωτα το κύρος της.

Η Ακαδημία βέβαια, από την πλευρά της, αρνήθηκε όλους αυτούς τους ισχυρισμούς, τονίζοντας ότι δύο εκπρόσωποι της εταιρείας Price Waterhouse, η οποία αναλάμβανε την καταμέτρηση των ψήφων, βρίσκονταν πάντα σε ετοιμότητα να επέμβουν σε περίπτωση λάθους. 

Αν προσέξει κανείς το υλικό από εκείνη τη βραδιά, δεν μπορεί να καταλήξει προφανώς σε ασφαλές συμπέρασμα, καθώς θα δει ότι ο Πάλανς όντως κάνει παύσεις και λάθη στην παρουσίαση και πριν ανακοινώσει το όνομα της Τομέι, ωστόσο ξεκάθαρα διαβάζει το όνομα από τη νικητήρια κάρτα.

 

Γιατί όμως αυτή η φήμη παραμένει τόσο ισχυρή και εγείρει συζητήσεις και διαφωνίες ακόμα και σήμερα, 24 χρόνια μετά; Γιατί πολύ απλά, είναι μια απίστευτα γοητευτική θεωρία συνωμοσίας, η οποία δεν μπορεί, με κανέναν τρόπο, να αποδειχθεί και πάντα θα παραμένει στη γωνία για να πλήξει το αδιάβλητο ενός θεσμού του οποίου η ακρίβεια, όπως είπαμε, είναι σχεδόν αδιαμφισβήτητη. Παρόμοια περίπτωση λάθους σε μεγάλο θεσμό συνέβη πρόσφατα, το 2015, στον διαγωνισμό για τη Μις Υφήλιος, όπου ο παρουσιαστής αναγκάστηκε να πάρει την κορόνα από την εστεμμένη Μις Κολομβία, την οποία είχε εκ παραδρομής ανακοινώσει ως νικήτρια, και να τη δώσει στη Μις Φιλιππίνες, την πραγματική Μις Υφήλιος - μια στιγμή που φυσικά έσπασε το ίντερνετ τις μέρες που ακολούθησαν. Αν όμως είχε ντραπεί και δεν το είχε κάνει;

Πάντως, ένα στοιχείο που κάνει την περίπτωση της Τομέι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα ήταν η διασπορά της φήμης μέσω του περιοδικού τύπου σε μια εποχή που το Twitter, τα memes και όλα όσα θα είχαν υπεραναλύσει, καταδικάσει ή αθωώσει, και εν τέλει γρήγορα ξεχάσει το περιστατικό, ήταν έννοιες άγνωστες. Για την καημένη την Τομέι όμως, που αργότερα θα δήλωνε ότι όλη αυτή η φημολογία υπήρξε ιδιαίτερα επώδυνη για εκείνη, το περιστατικό εντυπώθηκε στη μνήμη όλων των φανατικών του θεσμού και ακόμα αναπαράγεται με την ίδια «ανθρωποφαγική» όρεξη.

Με πληροφορίες από το Mashable

Μη χάσετε και φέτος, αποκλειστικά στα Novacinema, μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες που ξεχωρίζουν στο box office, αλλά και που διακρίνονται σε μεγάλα βραβεία (La La Land, Aστακός).

Oscars News
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια