Το μοναδικό Όσκαρ στην ιστορία που δόθηκε κατά λάθος ( ; )

Το μοναδικό Όσκαρ στην ιστορία που δόθηκε κατά λάθος ( ; ) Facebook Twitter
Η Μαρίσα Τομέι κερδίζει (;) το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου, το 1993, για την ερμηνεία της στην ταινία «Το ξαδερφάκι μου, ο Βίνι»
2

Μπορεί οι επιλογές της Ακαδημίας να υφίστανται κάθε χρόνο δριμεία κριτική από κριτικούς, σινεφίλ και ανθρώπους της βιομηχανίας του κινηματογράφου, μπορεί τα Όσκαρ να είναι διαβόητα για τις παραλήψεις και τις αδικίες τους, ωστόσο το αδιάβλητο του θεσμού δεν έχει ποτέ αμφισβητηθεί - ή μάλλον σχεδόν ποτέ.

Το 1993, η νίκη της πρωτοεμφανιζόμενης 28χρονης Μαρίσα Τομέι στην κατηγορία του Β' Γυναικείου Ρόλου για την ξεχασμένη πλέον ταινία «Το ξαδερφάκι μου, ο Βίνι» έχει μείνει στην ιστορία ως πιθανότατα το μοναδικό «λάθος» του θεσμού. Η Μαρίσα είχε τότε μόλις 5 ταινίες στο ενεργητικό της και φυσικά δεν ήταν φαβορί για το βραβείο, καθώς είχε να ανταγωνιστεί τη Μιράντα Ρίτσαρντσον (Μοιραίο Πάθος), την Τζούντι Ντέιβις (Παντρεμένα ζευγάρια), και τα φαβορί Βανέσα Ρεντκγρέιβ (Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ) και Τζόαν Πλόουραϊτ (Μαγεμένος Απρίλης). Κι όμως η Τομέι κέρδισε.

Όλη τη χρονιά που ακολούθησε, η νίκη αυτή σχολιάστηκε πάρα πολύ (με προφανείς χρονοκαθυστερήσεις σε εποχές που δεν υπήρχε η αμεσότητα των social media) και μια έντονη φήμη άρχισε να κυκλοφορεί στους κύκλους του Χόλιγουντ. Η αρχή, όπως αναφέρουν έπειτα από έρευνα τα sites Snopes και Gawker, έγινε από ένα δημοσίευμα του Hollywood Reporter το 1994: «Μια φήμη κυκλοφορεί στους κύκλους του Μανχάταν. Πέρσι η Μαρίσα Τομέι κέρδισε το χρυσό αγαλματίδιο κατά λάθος, με ένα επακόλουθο σκάνδαλο έτοιμο να εκδηλωθεί και να ντροπιάσει την Ακαδημία».

Τι ακριβώς είχε συμβεί όμως; Σύμφωνα με αυτή τη φήμη, ο Τζακ Πάλανς που παρουσίαζε το συγκεκριμένο βραβείο, δεν ανακοίνωσε τον σωστό νικητή, αλλά απλώς επανέλαβε το τελευταίο όνομα στην κάρτα των υποψηφίων, που δεν ήταν άλλο από αυτό της Τομέι.

Φυσικά το Hollywood Reporter, όπως και το Entertainment Weekly που αναμετέδωσε την ιστορία, ξεκαθάρισαν ότι δεν την υποστήριζαν. Ωστόσο η «βρόμα» είχε ήδη κυκλοφορήσει και εδραιωθεί και μάλιστα, μερικά χρόνια μετά, ο κριτικός κινηματογράφου του Observer, Ρεξ Ριντ, σε συνέντευξή του, αναζωπύρωσε τη φήμη, ισχυριζόμενος ότι ο Πάλανς ήταν υπό την επήρεια ουσιών κατά τη διάρκεια της τελετής και η Ακαδημία προέβη σε τεράστιο «κουκούλωμα» της γκάφας του για να μην πληγεί ανεπανόρθωτα το κύρος της.

Η Ακαδημία βέβαια, από την πλευρά της, αρνήθηκε όλους αυτούς τους ισχυρισμούς, τονίζοντας ότι δύο εκπρόσωποι της εταιρείας Price Waterhouse, η οποία αναλάμβανε την καταμέτρηση των ψήφων, βρίσκονταν πάντα σε ετοιμότητα να επέμβουν σε περίπτωση λάθους. 

Αν προσέξει κανείς το υλικό από εκείνη τη βραδιά, δεν μπορεί να καταλήξει προφανώς σε ασφαλές συμπέρασμα, καθώς θα δει ότι ο Πάλανς όντως κάνει παύσεις και λάθη στην παρουσίαση και πριν ανακοινώσει το όνομα της Τομέι, ωστόσο ξεκάθαρα διαβάζει το όνομα από τη νικητήρια κάρτα.

 

Γιατί όμως αυτή η φήμη παραμένει τόσο ισχυρή και εγείρει συζητήσεις και διαφωνίες ακόμα και σήμερα, 24 χρόνια μετά; Γιατί πολύ απλά, είναι μια απίστευτα γοητευτική θεωρία συνωμοσίας, η οποία δεν μπορεί, με κανέναν τρόπο, να αποδειχθεί και πάντα θα παραμένει στη γωνία για να πλήξει το αδιάβλητο ενός θεσμού του οποίου η ακρίβεια, όπως είπαμε, είναι σχεδόν αδιαμφισβήτητη. Παρόμοια περίπτωση λάθους σε μεγάλο θεσμό συνέβη πρόσφατα, το 2015, στον διαγωνισμό για τη Μις Υφήλιος, όπου ο παρουσιαστής αναγκάστηκε να πάρει την κορόνα από την εστεμμένη Μις Κολομβία, την οποία είχε εκ παραδρομής ανακοινώσει ως νικήτρια, και να τη δώσει στη Μις Φιλιππίνες, την πραγματική Μις Υφήλιος - μια στιγμή που φυσικά έσπασε το ίντερνετ τις μέρες που ακολούθησαν. Αν όμως είχε ντραπεί και δεν το είχε κάνει;

Πάντως, ένα στοιχείο που κάνει την περίπτωση της Τομέι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα ήταν η διασπορά της φήμης μέσω του περιοδικού τύπου σε μια εποχή που το Twitter, τα memes και όλα όσα θα είχαν υπεραναλύσει, καταδικάσει ή αθωώσει, και εν τέλει γρήγορα ξεχάσει το περιστατικό, ήταν έννοιες άγνωστες. Για την καημένη την Τομέι όμως, που αργότερα θα δήλωνε ότι όλη αυτή η φημολογία υπήρξε ιδιαίτερα επώδυνη για εκείνη, το περιστατικό εντυπώθηκε στη μνήμη όλων των φανατικών του θεσμού και ακόμα αναπαράγεται με την ίδια «ανθρωποφαγική» όρεξη.

Με πληροφορίες από το Mashable

Μη χάσετε και φέτος, αποκλειστικά στα Novacinema, μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες που ξεχωρίζουν στο box office, αλλά και που διακρίνονται σε μεγάλα βραβεία (La La Land, Aστακός).

Oscars News
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια