Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη

Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
7

 Από τον Θανάση Χαραμή

Φωτογραφίες: Bαγγέλης Πατεράκης

Γιώργος Φάκαρος

Βιολέτα Χαϊδή

Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter

Στην οδό Στρατιωτικού Συνδέσμου στο Κολωνάκι, προς τον Λυκαβηττό, εκεί όπου σήμερα μπορεί κανείς να διακρίνει έναν πολεοδομικό οργασμό (πράγμα σπάνιο για τα σημερινά δεδομένα), στα τέλη της δεκαετίας του ’60 ο πρωτοπόρος  Έλληνας αρχιτέκτονας και πολεοδόμος Κωνσταντίνος Δοξιάδης πραγματοποίησε ένα μεγάλο του όραμα.

Επέλεξε το προνομιακό αυτό οικόπεδο στους πρόποδες του Λυκαβηττού για να χτίσει ένα κτίριο-ορόσημο για την Αθήνα, ένα κτίριο που το 2010 χαρακτηρίστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού «μνημείο» λόγω της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής και ιστορικής σημασίας του.

Το κτίριο στέγασε τις περίφημες σχολές Δοξιάδη μαζί με τα γραφεία και οι τέσσερις πτέρυγές του είχαν ως σημείο αναφοράς ένα αίθριο που δημιουργήθηκε στο κέντρο του συγκροτήματος και είχε διατηρήσει τη φιλοσοφία της ελληνικής πλατείας με ένα εντυπωσιακό ψηφιδωτό του Τσαρούχη να δεσπόζει στο βάθος. Ένας τόπος συνάντησης των φοιτητών και των εργαζομένων με έμπνευση από το οικουμενικό όραμα του Δοξιάδη και ένα από τα πλέον εμβληματικά κτίρια της μεταπολεμικής Αθήνας.

Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Η θέα από το Penthouse

Το 1976, έναν χρόνο μετά τον θάνατο του Δοξιάδη, η σχολή έκλεισε, έχοντας όμως υπάρξει σχολείο για πάνω από 25.000 μηχανικούς, αρχιτέκτονες και διακοσμητές που αποφοίτησαν με πτυχίο της.

Το κτίριο άλλαξε ενοίκους και χρήσεις αρκετές φορές. Κακοποιήθηκε και αφέθηκε στα χέρια μάλλον κακών διαχειριστών που του στέρησαν μεγάλο μέρος της αίγλης και της μεγαλοπρέπειάς του. Το μέλλον του όχι απλώς δεν ήταν εξασφαλισμένο αλλά φάνταζε σχεδόν βέβαιο πως θα κατέληγε να αφομοιωθεί από το άχαρο και άναρχο αστικό τοπίο. Η μοίρα του όμως αλλάζει και μέχρι το τέλος του 2014 η Σχολή Δοξιάδη θα έχει αλλάξει σε Οne Athens.

Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter

Ο Χρήστος Ιωάννου και ο Μίλτος Καμπουρίδης εμπιστεύτηκαν το διαχρονικό όραμα του Δοξιάδη στην ομάδα αρχιτεκτόνων Divercity και στην κατασκευαστική εταιρεία J&P - ΑΒΑΞ για να το μετουσιώσουν σε σύγχρονο και ξεχωριστό συγκρότημα κατοικιών. Μια αποστολή δύσκολη για κάτι τόσο αγαπημένο από τους Αθηναίους που συχνά, και όσο εξελισσόταν, αποτέλεσε πεδίο κριτικής.

Μια ανάσα πριν από την ολοκλήρωσή του, ξεναγηθήκαμε σε όλους τους χώρους του από την PR manager Ρία Ψούχλα, μιλήσαμε με τον development manager Xάρη Κηρύκο, απολαύσαμε την ομορφότερη πιθανόν θέα της Αθήνας και σας παρουσιάζουμε πρώτοι το Οne Αthens στη νέα του μορφή.

Η ομάδα που ανέλαβε τη διεκπεραίωση του σχεδίου μεταμόρφωσης έπρεπε να υποσχεθεί πως με σεβασμό και δεξιοτεχνία θα κατάφερνε απλώς να εξελίξει την εικόνα της μνήμης μας για τη Σχολή Δοξιάδη. Ακόμα και τώρα το εσωτερικό του Οne Athens δανείζεται από τον πρώτο πολεοδόμο που το θεμελίωσε. Το θρυλικό αίθριο στον ομφαλό της δομής και τα υπέροχα σπειροειδή κλιμακοστάσια στις 4 γωνίες του κτιρίου παραμένουν όπως ακριβώς τα είχε σχεδιάσει ο Δοξιάδης. Το όραμα της ομάδας προσανατολιζόταν, άλλωστε, από την αρχή, προς την κατεύθυνση την απόδειξης ύπαρξης τρόπου ώστε τα κτίρια που με τον καιρό μετατρέπονται σε νεκρά κύτταρα, αποστερημένα από την αρχική τους λειτουργία, να πάψουν να αποτελούν ασυνέχειες στο σώμα της πόλης και να γίνονται το νέο της, μοντέρνο πρόσωπο.

Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Το κλιμακοστάσιο που παραμένει όπως ακριβώς το είχε σχεδιάσει ο Δοξιάδης
Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
To κλιμακοστάσιο στην πλευρά που βλέπει προς το Λυκαβηττό

Οι 26 κατοικίες που μοιράζονται το 1.700 τ.μ. οικόπεδο του Οne Athens είναι διαμορφωμένες έτσι ώστε να καλύπτουν όλες τις ανάγκες και τις επιλογές των ιδιοκτητών. Δεκαεπτά μικρά διαμερίσματα, 5 ρετιρέ και 4 μονοκατοικίες θα διατηρούν την αισθητική και τον χαρακτήρα τους σε κάθε όροφο. Το εσωτερικό τους είναι διαμορφωμένο ώστε να καλύπτει όλες τις σύγχρονες και απαιτητικές ανάγκες των ενοίκων, ενώ οι κοινόχρηστοι χώροι, όπως η πισίνα, το γυμναστήριο, το spa και ο παιδότοπος, θα είναι στη διάθεσή τους συνεχώς μέσα στο 24ωρο. Παράλληλα, θα υπάρχει σειρά παροχών κατόπιν αίτησης των ιδιοκτητών, που μπορεί να περιλαμβάνει μεταφορά, oικιακή βοηθό ή babysitting, ενώ ιδιωτική εταιρεία φύλαξης και τεχνικοί εγκαταστάσεων θα βρίσκονται μονίμως στους χώρους για να επέμβουν σε κάθε αναγκαία περίπτωση. Όλα αυτά περιστρέφονται ακόμα και τώρα γύρω από το μαρμάρινο αίθριο του κτιρίου που εξακολουθεί να ορίζει το κέντρο της κατασκευής και μοιάζει να είναι η αφετηρία των πάντων εντός του Οne Athens. 

Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter

Το φως λούζει όλο το οικοδόμημα με τρόπο μοναδικό. Τα υλικά είναι τόσο διακριτικά εκλεπτυσμένα, που κάθε κίνδυνος εκτροπής προς την υπερβολή έχει αποφευχθεί. Όσο διαρκεί η ξενάγηση, αντιλαμβανόμαστε πως αυτό που θεωρούμε πολυτέλεια εδώ έχει μετατραπεί σε λειτουργικότητα. Τόσο η διαρρύθμιση όσο και οι λεπτομέρειες που ένα μη έμπειρο μάτι δεν μπορεί να διακρίνει είναι προορισμένες να κάνουν τη ζωή απολαυστική κι εύκολη. Ναι, οι τιμές μοιάζουν πράγματι πολύ μακριά από την πραγματικότητα της χώρας αυτήν τη στιγμή, αλλά η κοινή λογική ενός ανθρώπου στον οποίο συστήνεται όλο αυτό το πρότζεκτ μπορεί να τις δικαιολογήσει απόλυτα. 

Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter

To στοίχημα για τις πιο σοφιστικέ, πολυτελείς και συνάμα διακριτικές μοντέρνες κατοικίες της πρωτεύουσας έχει επιτευχθεί. Δεν πρόκειται για κάτι κραυγαλέο αλλά για ένα υπόδειγμα αισθητικής και άποψης για τις κατοικίες και τον τρόπο ζωής του μέλλοντος, δείχνοντας παράλληλα πώς το παλιό μπορεί να δανείσει ομορφιά στο νέο, καθώς πραγματοποιείται η μετάβαση σε μια πιο όμορφη Αθήνα.

Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Οne Athens: Μπήκαμε μέσα στη νέα Σχολή Δοξιάδη Facebook Twitter
Design
7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR

σχόλια

5 σχόλια
Θα προτιμούσα να τα "έσκαγα" για ένα συντηρημένο/ανακαινισμένο νεοκλασσικό σε γήινα χρώματα, κι ας μην είχε gym, spa και security... Αποστειρωμένη αισθητική, για αποστειρωμένους ανθρώπους. Αλλά γούστα είναι αυτά. Περί ορέξεως...
Ευτυχώς το ψηφιδωτό του Τσαρούχη μεταφέρθηκε και κοσμεί ένα άλλο "εκπαιδευτήριο", την είσοδο του μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς. Κατά τ άλλα υψηλή αισθητική, beautiful people και members only.
χμμμ... θα συμφωνήσω για το members only. Τώρα για την αισθητική τι να πω, πείτε με παλιομοδίτισσα αλλά το μπάνιο μου θυμίζει μαυσωλείο και η κουζίνα νοσοκομείο. Γιατί τόση ασπρίλα; Μήπως οι υποψήφιοι ενοικιαστές θα βλέπουν "χρώματα" με άλλους τρόπους;;;