Τιμ Μπέρτον - Οι μικρού μήκους ταινίες ενός απροσάρμοστου νέου

Τιμ Μπέρτον - Οι μικρού μήκους ταινίες ενός απροσάρμοστου νέου Facebook Twitter
Ένας αλλόκοτος νεαρός που γύριζε αλλόκοτες ταινίες, ένας υπάλληλος της Disney που δεν συμμεριζόταν τον ρόλο της στην παιδική φαντασία και πρότεινε αρκετά σκοτεινές δημιουργίες που μπορεί να μετέτρεπαν τα όνειρα των μικρών παιδιών σε εφιάλτες.
0

Πολύ πριν έρθει η εμπορική επιτυχία και η καλλιτεχνική αναγνώριση, ο Τιμ Μπέρτον βρισκόταν στην απέναντι πλευρά. Ένας αλλόκοτος νεαρός που γύριζε αλλόκοτες ταινίες, ένας υπάλληλος της Disney που δεν συμμεριζόταν τον ρόλο της στην παιδική φαντασία και πρότεινε αρκετά σκοτεινές δημιουργίες που μπορεί να μετέτρεπαν τα όνειρα των μικρών παιδιών σε εφιάλτες.

Το μυαλό του κατέβαζε αμέτρητες ιδέες ακόμη και πριν σπουδάσει την τέχνη του animation, με οδηγό την αγάπη του για κλασικές αλλά και πολλές κακές ταινίες φαντασίας, που τον οδηγούσαν σε μια σειρά έργων μικρού μήκους που και ο ίδιος δεν πίστευε ποτέ πως θα έβλεπαν άλλοι πέρα από το στενό του περιβάλλον. 

Το «Vincent» είναι ίσως η σημαντικότερη ταινία του, καθώς, αν και παίχτηκε σε περιορισμένη διανομή, σηματοδότησε την αλλαγή του από ερασιτέχνη δημιουργό σε επαγγελματία σκηνοθέτη.

Ο Μπέρτον ξεκινά να δημιουργεί το 1971, σε ηλικία μόλις 13 ετών, όντας ένας μέτριος, εσωστρεφής μαθητής που αποδρά με τη ζωγραφική, το σχέδιο και το σινεμά. Φτιάχνει μικρού μήκους ταινίες με μια κάμερα Super 8, χωρίς να τρέφει ελπίδες για αποδοχή ή αναγνώριση, μάλλον προσπαθώντας να σκοτώσει τον χρόνο του μέχρι να ξεκινήσει τις σπουδές του.

Θα γυρίσει, μεταξύ άλλων, το Island of Doctor Agor αλλά και ένα φιλμάκι μισού λεπτού για τον Χουντίνι, στο οποίο και πρωταγωνιστεί, ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα τεκμήρια εκείνης της περιόδου. Όσα σχέδια και έργα εκείνης της περιόδου διασώθηκαν, παρουσιάστηκαν σε μια μεγάλη έκθεση για το έργο του που έγινε στο MοMA το 2009.

 

Θέλοντας να ασχοληθεί επαγγελματικά με το σχέδιο και το σινεμά και να οργανώσει καλύτερα τις ιδέες του, θα βρεθεί στο Ινστιτούτου Τεχνών στην Καλιφόρνια, εκεί όπου θα σπουδάσει δημιουργία animated χαρακτήρων. Το ινστιτούτο συνεργαζόταν συχνά εκείνη την περίοδο με την Disney που ουσιαστικά έλεγχε το πρόγραμμα σπουδών και στο τέλος καλούσε τους σπουδαστές να παρουσιάσουν ένα έργο που θα μπορούσε να γίνει το σημείο εκκίνησης για μια μελλοντική συνεργασία.

Κι ενώ για τους περισσότερους κάτι τέτοιο έμοιαζε ονειρώδες, ο Μπέρτον χρόνια αργότερα περιέγραφε αυτή την περίοδο σαν ένα είδος στρατιωτικής θητείας, καθώς μάθαινε αποκλειστικά τις τεχνικές αλλά και τη γενικότερη φιλοσοφία της Disney από ανθρώπους που δεν άφηναν ελεύθερο το πνεύμα των νεαρών δημιουργών αλλά προσπαθούσαν να οριοθετήσουν τη θεματολογία τους.

Η ταινία που έκανε, πάντως, στο τέλος των σπουδών του, το «Stalk of the Celery Monster» (1979), θα κινήσει το ενδιαφέρον της Disney χάρη στην εκφραστικότητα των χαρακτήρων της και θα τον φέρει τελικά κάτω από τη στέγη της, δίνοντάς του την ευκαιρία να συνεισφέρει με σχέδια σε ήδη υπάρχοντα πρότζεκτ αλλά και να δημιουργήσει κάτι εντελώς καινούργιο.

 

Στην Disney θα δουλέψει, μάλλον απρόθυμα, σε έργα της εταιρείας, όπως η «Αλεπού και το Κυνηγόσκυλο», το «Μαύρο Καζάνι», ακόμη και το «Tron», όμως ό,τι σχέδια και αν δίνει δεν γίνονται αποδεκτά, καθώς δεν ταιριάζουν στη φιλοσοφία της εταιρείας. Παράλληλα, κάνει μόνος του δύο live action ταινίες μικρού μήκους, μηδαμινής σοβαρότητας, γυρισμένες με φίλους και συνεργάτες, τα «Doctor of Doom» (1980) και «Luau» (1982), που μέσα στην ανοησία τους αποτελούν ένα δείγμα της αγάπης του για τις φθηνές ταινίες φαντασίας του παρελθόντος και τους εξωφρενικούς αντιήρωες, αλλά και διάλυσης κάθε είδους ορίου πάνω στην αφήγηση.

Χωρίς να πιστεύει ότι θα τις έβλεπε ποτέ άλλος άνθρωπος πέρα από τον κύκλο του, ο Μπέρτον εδώ εμφανίζεται πιο ελεύθερος και αναρχικός από ποτέ, βγάζοντας τα απωθημένα του για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στην Disney. 

 
 

Ό,τι έχει κάνει ως τώρα, όμως, δεν μπορεί να θεωρηθεί επαγγελματική δουλειά προορισμένη να κυκλοφορήσει επίσημα. Αυτό θα το πετύχει το 1982, χρονιά που καταφέρνει να πείσει την Disney να επενδύσει ένα ποσό σε δικό του πρότζεκτ. Το «Vincent», γυρισμένο με την τεχνική του stop-motion animation, είναι η πρώτη πραγματικά σπουδαία δουλειά του με στοιχεία που σήμερα είναι άμεσα αναγνωρίσιμα και κυριάρχησαν στη μετέπειτα φιλμογραφία του.

Παράλληλα, είναι μια πολύ προσωπική δουλειά, έχοντας ως ήρωα ένα νεαρό, αγέλαστο παιδί που ζει στα προάστια και ονειρεύεται πως μια μέρα θα μοιάσει στο είδωλό του, τον Βίνσεντ Πράις. Ο Μπέρτον ευτύχησε να έχει στην ταινία τον ίδιο τον Πράις (το είδωλο και των δικών του παιδικών χρόνων), που ανέλαβε την αφήγηση, και έκανε ένα συγκινητικό άνοιγμα στο απόκοσμο σύμπαν των τεράτων και των τρελών επιστημόνων, καλώντας τα νεότερα παιδιά να τα δουν ως μέρος της φαντασίας τους και όχι ως κάτι τρομακτικό.

Το «Vincent» είναι ίσως η σημαντικότερη ταινία του, καθώς, αν και παίχτηκε σε περιορισμένη διανομή, σηματοδότησε την αλλαγή του από ερασιτέχνη δημιουργό σε επαγγελματία σκηνοθέτη.

Μετά το «Vincent», η Disney του ανέθεσε μια γιαπωνέζικη εκδοχή του παραμυθιού «Χάνσελ και Γκρέτελ» για να την προβάλει στο κανάλι της, όπως και που έκανε τη βραδιά του Halloween το 1983 – από τότε εξαφάνισε κάθε δείγμα της ταινίας, που για χρόνια ήταν εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί. Ο Μπέρτον, όμως, ενδιαφερόταν κυρίως για την επόμενη προσωπική του δουλειά, την τελευταία στην Disney, αμέσως μετά την οποία θα έφευγε με τη στάμπα του αποτυχημένου και απροσάρμοστου στη δική της φιλοσοφία. Κατά έναν εντελώς ειρωνικό τρόπο, αυτή ήταν που του άνοιξε τον δρόμο για τις ταινίες μεγάλου μήκους και τις συνεχόμενες επιτυχίες.

Στο «Frankenweenie», που το ξαναγύρισε το 2012 με stop-motion και μεγαλύτερη διάρκεια, έδειξε τις δυνατότητές του στις live action ταινίες. Διασκεύασε τον αγαπημένο του μύθο του Φρανκενστάιν τοποθετώντας τον στα προάστια μιας αμερικανικής πόλης, με ήρωα ένα παιδί που χάνει τον αγαπημένο του σκύλο και τον ξαναζωντανεύει μέσω της ηλεκτρικής ενέργειας. Ο χαρακτήρας του μοναχικού παιδιού, η ασπρόμαυρη φωτογραφία και το πάντρεμα επιστήμης και φαντασίας, μετέπειτα trademarks του σκηνοθέτη, ήταν πολύ σκοτεινά στοιχεία για ταινία της Disney, που την κυκλοφόρησε περιορισμένα και έστειλε τον Μπέρτον σπίτι του.

Όμως είχε κάνει ήδη αρκετούς φίλους και οι δύο τελευταίες ταινίες του άρεσαν σε αρκετό κόσμο στο Χόλιγουντ. Θα δουλέψει για λίγο στην τηλεόραση, μέχρι που ο Πολ Ρούμπενς θα του εμπιστευτεί την κινηματογραφική μεταφορά των περιπετειών του Pee-Wee Herman, βλέποντας σε αυτόν ένα φρέσκο σκηνοθετικό βλέμμα αλλά και κάτι που εκτιμάται πάντα στην κινηματογραφική βιομηχανία, το ότι μπορούσε να φτιάξει πετυχημένες ταινίες με σχετικά μικρό budget. Όλα κύλησαν όπως έπρεπε και στην πορεία ήρθαν ο Σκαθαροζούμης, ο Μπάτμαν, ο Τζόκερ, ο Ψαλιδοχέρης και οι υπόλοιποι ήρωες που αγαπήσαμε.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ