Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter
9

[Aπό τον Θανάση Χαραμή]

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter

Στα τέλη του 1950, ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης, μία από τις κορυφαίες προσωπικότητες της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής,  επέλεξε ως ιδανική τοποθεσία για να κατασκευάσει τα γραφεία της νέας εταιρείας του στην Αθήνα, ένα οικόπεδο στους πευκόφυτους πρόποδες του Λυκαβηττού. Το σημείο είχε όλα τα πλεονεκτήματα που ο τελειομανής αρχιτέκτονας απαιτούσε. Το κομβικό σημείο του προνομιακού Κολωνακίου με την πανοραμική θέα της πόλης που έφτανε ως τη θάλασσα και ο Παρθενώνας που βρισκόταν ακριβώς απέναντι, θα χαρακτήριζαν την τοποθεσία των γραφείων μοναδική.

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter

Το συγκρότημα έμελλε να γίνει θρυλικό, θεωρήθηκε μνημείο αρχιτεκτονικής και ένα από τα εμβληματικά κτίρια της μεταπολεμικής Αθήνας που αποκτούσε μοντέρνο χαρακτήρα και αέρα. Το κτίριο στέγασε τις Σχολές Δοξιάδη μαζί με τα γραφεία και οι τέσσερις πτέρυγες του είχαν σαν σημείο αναφοράς ένα αίθριο που δημιουργήθηκε στο κέντρο του συγκροτήματος και που είχε διατηρήσει την φιλοσοφία της ελληνικής πλατείας με ένα εντυπωσιακό ψηφιδωτό του Τσαρούχη να δεσπόζει στο βάθος. Ένας τόπος συνάντησης των φοιτητών και των εργαζομένων με έμπνευση από το οικουμενικό όραμα του Δοξιάδη.

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter

Για πολλά χρόνια το νούμερο 24 της οδού Στρατιωτικού Συνδέσμου, υπήρξε ένα φυτώριο ιδεών, πολιτισμού και καινοτομίας, στέγασε τις τέχνες και εκθέσεις μεγάλων καλλιτεχνών και έγινε εκκολαπτήριο νέων δημιουργών αντικατοπτρίζοντας ακριβώς τη διεθνή ακτινοβολία του χαρισματικού αρχιτέκτονα και πολεοδόμου.

Το 1976, ένα χρόνο μετά τον θάνατο του Δοξιάδη, η Σχολή έκλεισε έχοντας όμως υπάρξει σχολείο για πάνω από 25,000 μηχανικούς, αρχιτέκτονες και διακοσμητές που αποφοίτησαν με πτυχίο της.

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter
To αίθριο της Σχολής Δοξιάδη

Μετά από σειρά περιπετειών και διαμαχών, σήμερα το κτίριο Δοξιάδη βρίσκεται πλέον στην τελικά ευθεία της μεταμόρφωσής του, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον Σεπτέμβριο του 2014. Το μεγαλεπήβολο αυτό εγχείρημα έχουν αναλάβει να διεκπεραιώσουν  σε συνεργασία η ομάδα αρχιτεκτόνων Divercity και η κατασκευαστική εταιρεία J&P-Αβαξ τις οποίες εμπιστέυτηκαν ο Χρήστος Ιωάννου και ο Μίλτος Καμπουρίδης. Το μνημειώδες κτίριο θα μετατραπεί σε ένα σύγχρονο συγκρότημα πολυτελών διαμερισμάτων, εμπνευσμένο από την καινοτομία του ντιζάιν, των υλικών, της φόρμας αλλά και τη φιλοσοφία που είχε οραματιστεί ο Δοξιάδης.

Το Οne Athens θα δώσει σάρκα και οστά στο όραμα και τη θεωρία της τη θεωρία της «Οικουμενόπολης» δημιουργώντας τρόπον τινά μια ξεχωριστή αστική κυψέλη μέσα στο συγκρότημα  με τη μικρή του κοινωνία να μπορεί να συναναστρέφεται και να επικοινωνεί στο αίθριο και στους υπόλοιπους κοινόχρηστους χώρους.

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter
Πρόσοψη του Οne Athens
Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter
Toεσωτερικό των διαμερισμάτων

Οι 26 κατοικίες που θα μοιραστούν το 1700 τ.μ. οικόπεδο του Οne Athens θα είναι διαμορφωμένες έτσι ώστε να καλύπτουν όλες τις ανάγκες και τις επιλογές των ιδιοκτητών. 17 διαμερίσματα, 5 ρετιρέ και 4 μονοκατοικίες θα ξεκινούν από τα 77 τ.μ και θα φτάνουν τα 721 ενώ θα διατηρούν την αισθητική και τον χαρακτήρα τους σε κάθε όροφο. Το εσωτερικό τους θα είναι διαμορφωμένο ώστε να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες των ενοίκων ενώ οι κοινόχρηστοι χώροι όπως η πισίνα, το γυμναστήριο, το spa και ο παιδότοπος θα είναι στη διάθεση τους συνεχώς μέσα στο 24ωρο. Παράλληλα θα υπάρχει σειρά παροχών κατόπιν αίτησης των ιδιοκτητών που μπορεί να περιλαμβάνει μεταφορά, oικιακή βοηθό  ή babysitting ενώ ιδιωτική εταιρεία φύλαξης και τεχνικοί εγκαταστάσεων θα βρίσκονται μονίμως στους χώρους για να επέμβουν σε κάθε αναγκαία περίπτωση.

 

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter
Η πισίνα στο roof garden του One Athens

 

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter
Η εσωτερική πισίνα του γυμναστηρίου

 

To στοίχημα που πρέπει να κερδίσει όμως το project One Athens δεν είναι το να πετύχει ίσως τις πιο σοφιστικέ, πολυτελείς και μοντέρνες κατοικίες της πρωτεύουσας αλλά το να μπορέσει να διατηρήσει το αρχικό, χαραγμένο στη συλλογική μνήμη ύφος που ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης χάρισε στο δημιούργημα του. Η ομάδα που εργάζεται σκληρά έχει υποσχεθεί πως με σεβασμό και δεξιοτεχνία θα καταφέρει απλά να εξελίξει την εικόνα της μνήμης μας για τη Σχολή Δοξιάδη. Το όραμα της αποσκοπεί στο να αποδείξει πως υπάρχει τρόπος τα τρόπος τα κτίρια που με τον καιρό μετατρέπονται σε νεκρά κύτταρα, αποστερημένα από την αρχική τους λειτουργία, να πάψουν να αποτελούν ασυνέχειες στο σώμα της πόλης και να γίνονται το νέο της πρόσωπο. Αυτό αναμένεται να είναι και το Οne Athens το οποίο ήδη έχει βρει τους πρώτους του ενοίκους, παρόλο που οι τιμές θεωρούνται απαγορευτικές.

 

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter
Το αίθριο του Οne Athens

 

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter
To εσωτερικό των ρετιρέ

 

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter

 

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter

 

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter

 

Ένα μεγάλο αρχιτεκτονικό στοίχημα της Αθήνας Facebook Twitter

 

 

 

 

Design
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

7 σχόλια
Μη χάσουμε το exclusivity... H έλευση στον περιφερειακό 26 οικογενειών με δυνατότητα να δώσουν κατά μέσο όρο 10-12000€/μ2 σε αυτές τις εποχές, ενώ δίπλα στο καλο κομμάτι του Κολωνακίου πλέον βρίσκεις άνετα ακόμα και αρκετά κάτω από 2000/μ2 δεν είναι κακό. Ο εφοπλιστης έχει δώσει ένα σκασμό λεφτά να πάρει το ακίνητο, και προφανώς έχει μπιζνες πλαν, αλλά θα γεμισει αυτό το κτίριο; Στο Νέο Κόσμο, πίσω από τη Στέγη, το Oyster των ISV έχει ακόμα διαθέσιμα διαμερίσματα, με τιμές πολύ χαμηλότερες. Μήπως τελικά δεν είμαστε όσο ΝΥ θα θέλαμε;;
Έχει ενδιαφέρον το ύφος των περισσότερων σχολίων και η κριτική σε μια προσπάθεια ανανέψσης ενός χώρου που αυτήν την στιγμή παραμένει αναξιοποίητος: "γκέτο για λεφτάδες", "πόσοι άστεγοι θα έμεναν μέσα...". είναι ενδεικτική η σοσιαλίζουσα και κρατικίστικη νοοτροπία ότι αφού δεν έχουμε εμείς τα λεφτά, ας μην τα έχει κανένας, ούτε καν αυτός που μπορεί και να τα αξίζει, ας μην έρθουν επενδύσεις, ας μην φωτιστεί μια εγκαταλελειμμένη περιοχή της πόλης, ας μην γίνει τίποτε που δεν το χρηματοδοτεί ο κρατικός κορβανάς.Κανείς από όσους αναμασούν αυτές τις κοινοτοπίες δεν αναρωτιέται πώς θα χρηματοδοτηθούν όλα αυτά που ζητάνε, αντίθετα προτιμούν να είναι όλοι βυθισμένοι στην μιζέρια στο όνομα της ισότητας. Το γεγονός ότι π.χ. αυτά τα διαμερίσματα στεγάζονται στο κέντρο και όχι σε κάποια εκάλη δεν τουςε λέει κάτι. Ότι μπορεί να έρθουν εύποροι ξένοι να τα κατοικήσουν δεν τους νοιάζει.Και εγώ φτωχός Αθηναίος του Κέντρου είμαι, αλλά δεν αισθάνομαι φθόνο για τον πλούτο. όταν όλοι είναι φτωχοί δίπλα μου, τότε και εγώ δεν έχω καμία ευκαιρία να ορθοποδήσω.
Το νέο κτήριο δεν έχει σχέση με το όραμα του Δοξιάδη, απλά καταλαμβάνει την ίδια θέση. Άλλο αν θα είναι εντυπωσιακό κτήριο και όμορφο να μένεις μέσα (με την προϋπόθεση να είσαι βαθύπλουτος βέβαια).