100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.
1

ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ

 

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

 

Στο πλαίσιο της πτυχιακής για το master του στο Photojournalism, ο Andrew O’Carroll αποφάσισε να ασχοληθεί με το ελληνικό δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου. Μερικούς μήνες μετά τα αποτελέσματα, ζήτησε από 100 νέους 18-24 ετών να συμπληρώσουν ξανά το ψηφοδέλτιο, αυτήν τη φορά με τις σκέψεις τους για το δημοψήφισμα, την πολιτική και το μέλλον τους στην Ελλάδα.

 

— Γιατί ένας Άγγλος αφιερώνει την πτυχιακή του στο ελληνικό δημοψήφισμα;

Οι νέοι της Ελλάδας παρουσιάζονται από τα μέσα ως άνεργοι, εξαντλημένοι και χωρίς προοπτική. Ωστόσο, πέρα από τις ευπώλητες εικόνες διαδηλώσεων που προβάλλουν, τα μέσα ασχολούνται ελάχιστα με τις απόψεις και τις ιδέες των νέων, παρά τον καθοριστικό ρόλο που έχουν παίξει στις πολιτικές εξελίξεις της Ελλάδας διαχρονικά. Η συμμετοχή ανθρώπων ηλικίας από 18 έως 24 ετών στο δημοψήφισμα ήταν πολύ υψηλή. Επίσης, στη δική μου συναναστροφή μαζί τους βλέπω πως οι Έλληνες νέοι έχουν καλλιέργεια, πάθος και ενημερωμένη τοποθέτηση σε σχέση με την πολιτική κατάσταση. Έχοντας σπουδάσει σε πανεπιστήμιο του Λονδίνου, γνώρισα πολλούς Έλληνες, μεταξύ των οποίων και η κοπέλα μου. Η δική της κατάσταση επηρεάζει και τη δική μου.

 

— Θεωρείς ότι οι Έλληνες είναι επιεικείς ή αυστηροί με τον εαυτό τους ως προς την ευθύνη τους για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα;

Πολλοί από τους ανθρώπους με τους οποίους μίλησα είναι θυμωμένοι με τις προηγούμενες γενιές και θέλουν να κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν την Ελλάδα. Δεδομένων του συστήματος και ίσως της ιδεολογίας των προηγούμενων γενεών, απαιτείται σημαντική προσπάθεια από την πλευρά των ίδιων των πολιτών ώστε να υπάρξει αλλαγή και να γίνουν πράγματα που για άλλες χώρες θεωρούνται αυτονόητα. Προσωπικά, πάντως, θεωρώ ότι η ευθύνη των πολιτών είναι μικρής σημασίας και ότι, για παράδειγμα, η συζήτηση για τη φοροδιαφυγή είναι μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού από άλλα, σημαντικότερα προβλήματα.

 

— Αν ήσουν Έλληνας, τι θα ψήφιζες στο δημοψήφισμα;

Βλέπω την κρίση ως αποτέλεσμα του ότι οι πλουσιότεροι προωθούν και προστατεύουν τα δικά τους συμφέροντα. Η δική τους διαφθορά και απερισκεψία δημιούργησε το δημόσιο χρέος. Η κρίση προέκυψε έπειτα από δεκαετίες πολιτικών της Ε.Ε. που καθορίζονταν από οικονομικά κριτήρια τα οποία μπλόκαραν τη δυναμική της ίδιας και των μελών της. Αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις μετακινούνται με ευκολία από τις θέσεις τους σε ιδιωτικές εταιρείες σε ιδρύματα της Ε.Ε. Έτσι, οι πολίτες παραμένουν πολύ χαμηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων. Δεν συμφωνώ με τη λιτότητα, γιατί δεν θεωρώ πως το χρέος είναι δημόσιο. Θα ψήφιζα «όχι» λοιπόν, αλλά, όπως είπαν και πολλοί από αυτούς που συμμετείχαν στο πρότζεκτ, το αποτέλεσμα είχε μόνο συμβολική σημασία. Φοβάμαι πως η αθέτηση της υπόσχεσης από τον ΣΥΡΙΖΑ και η κατάχρηση του «όχι» θα αποθαρρύνει τους πολίτες όσον αφορά την προσπάθεια δημοκρατικοποίησης της Ε.Ε.

 

— Στο δείγμα σου υπήρχαν ψηφοφόροι της Χρυσής Αυγής. Τι πιστεύεις για την άνοδό της στην Ελλάδα;

Είναι σημαντικό να μπορούν όλοι να εκφέρουν άποψη. Η συγκεκριμένη ιδεολογία, όμως, είναι επικίνδυνη για τους αδύναμους και για τη δημοκρατία, καθώς μας απομακρύνει από την κατανόηση των πραγματικών αιτιών των προβλημάτων. Ο εθνικισμός και η ισλαμοφοβία δυναμώνει και σε άλλα κράτη της Ε.Ε. και αυτός είναι ένας τρόπος αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης όσον αφορά αυτούς που πραγματικά ευθύνονται για την κρίση. Επίσης, ο χειρισμός του προσφυγικού από την ίδια την Ε.Ε. είναι απαράδεκτος. Πρόκειται για καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Η Ευρώπη μπορεί εύκολα να διαχειριστεί τον αριθμό των προσφύγων και το γεγονός ότι τους αρνείται την είσοδο συμβάλλει στην περαιτέρω εξάπλωση του σκοταδισμού.  

 

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Ο Γ., 22, χειροτονήθηκε ορθόδοξος διάκονος στις 27 Δεκεμβρίου 2015 και δουλεύει εθελοντικά στο φιλανθρωπικό τμήμα της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας και Φιλαδέλφειας. Παράλληλα, ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό του στο Κανονιστικό Δίκαιο, ενώ έχει ήδη ένα πτυχίο από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης. Μένει μόνος του στο Ίλιον. Απείχε από τις εκλογές του Ιανουαρίου και του Σεπτεμβρίου, ενώ στο δημοψήφισμα ψήφισε «ναι».© Andrew O’Carroll.

 

— Τι θα ψηφίσεις στο δημοψήφισμα της Αγγλίας; Θεωρείς πως υπάρχει μέλλον στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

Δεν έχω αποφασίσει ακόμη. Η απάντηση δεν είναι προφανής και η πληροφόρηση καθόλου επαρκής. Μου αρέσει ο μύθος της Ευρωπαϊκής Ένωσης: ελεύθερα σύνορα, ανθρώπινα δικαιώματα, «πράσινη» πολιτική, οικονομικώς ισορροπημένα κράτη-μέλη, ενημερωμένοι πολίτες. Ξέρω, όμως, ότι είναι μύθος. Αυτό που υπάρχει αυτήν τη στιγμή πρέπει σίγουρα να αλλάξει. Η Ε.Ε. δείχνει να μετακινείται προς μια λιγότερο δημοκρατική θέση, στην οποία οι περισσότεροι πολίτες δεν αισθάνονται ασφάλεια. Πάντως, όταν οι απόψεις περιορίζονται σε παραμονή ή έξοδο, και οι δύο επιλογές είναι αρνητικές.

 

— Πώς σκέφτεσαι να εξελίξεις το πρότζεκτ σου;

Θα ήθελα να το επεκτείνω και στο επερχόμενο βρετανικό δημοψήφισμα αλλά και σε περιοχές της Ισπανίας που έχουν εκλέξει τους Podemos. Πιστεύω ότι θα είναι πολύ ενδιαφέρον αν γίνει πιο πολυδιάστατο και περιλαμβάνει σύγκριση ιδεών και τάσεων από διαφορετικά μέρη της Ευρώπης.

 

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Ο Η., 21, άνεργος και μέλος της νεολαίας της Χρυσής Αυγής, οργανώνει την επικοινωνία των νέων του κόμματος. Μένει με τους γονείς του στη Νέα Ιωνία. Τον Ιανουάριο και τον Σεπτέμβριο ψήφισε Χρυσή Αυγή και στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου ψήφισε «όχι». © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Ο Μ., 22, είναι εθελοντής στο κοινωνικό κέντρο Νοσότρος. Μένει μόνος του στα Εξάρχεια. Απείχε από τις εκλογές και από το δημοψήφισμα. © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Η Ε., 20, σπουδάζει Γαλλική Φιλολογία στο Καποδιστριακό, ενώ δουλεύει με ημιαπασχόληση σε θέατρο, από όπου παίρνει 350 ευρώ τον μήνα. Είναι μέλος του Αθηναϊκού Καλλιτεχνικού Δικτύου, μιας αυτοοργανωμένης ομάδας καλλιτεχνών, και παράλληλα κάνει αιτήσεις για να σπουδάσει θέατρο στο Ωδείο Αθηνών. Μένει σε μια φοιτητική εστία στα Ιλίσια. Απείχε από όλες τις εκλογές και το δημοψήφισμα. © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Η Ν., 24, δουλεύει ως ηθοποιός και μένει μόνη της στο Περιστέρι. Θα πληρωθεί ανάλογα με την ανταπόκριση του κοινού στην παράσταση στην οποία παίζει. Ψήφισε ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του Ιανουαρίου, απείχε από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου και ψήφισε «όχι» στο δημοψήφισμα. © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

 

Περισσότερα για το πρότζεκτ και άλλες δουλειές του Andrew, εδώ: www.andrewocarroll.co.uk

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ