Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού

Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Με ενδιαφέρει να δημιουργώ περιβάλλοντα μέσα στα οποία και από τα οποία ο θεατής να μπορεί να κάνει μια αυτοπροβολή και ανασκόπηση των δικών του εμπειριών και της σχέσης του με την κτήση και την μνήμη...
0

Η Άννα Φαφαλιού είναι εικαστικός και αυτό που χαρακτηρίζει την δουλειά της είναι το λευκό χρώμα. Τα ολόλευκα χρηστικά αντικείμενα που δημιουργεί για τις εγκαταστάσεις της, οι λευκοί χώροι όπου παρουσιάζει τις εννοιολογικού περιεχομένου performances της και τα αφαιρετικά λευκά γλυπτά της. Η ίδια δηλώνει συνεπαρμένη από την θεωρία των χρωμάτων και την σχέση του «λευκού» με την μνήμη. Ξεκίνησε να παρουσιάζει την δουλειά της το 2015 και από τότε έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις σε διάφορες πόλεις σε όλον τον κόσμο, με πολύ καλές κριτικές.

Γεννήθηκε στον Πειραιά και σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών στην Θεσσαλονίκη. Πριν από πέντε χρόνια μετακόμισε στο Λονδίνο για έναν έρωτα. Το Λονδίνο έγινε η βάση της και εκεί άρχισε να δημιουργεί και να μελετάει. «Εργάζομαι ασταμάτητα αυτόν τον καιρό και η τέχνη είναι η ζωή μου», λέει. «Νιώθω ότι υπάρχω έτσι όπως θέλω μόνο μέσα από αυτή. Αγαπώ την σιωπή. Μου αρέσει να πηγαίνω μόνη σινεμά και να περπατάω ατέλειωτες ώρες. Μου αρέσει να μαθαίνω καινούργια πράγματα, να τα βαριέμαι, να τα παρατάω και προχωράω παρακάτω. Στόχος μου είναι να μαζέψω όσο το δυνατόν περισσότερες εμπειρίες. Παράλληλα κάνω ένα διδακτορικό πάνω στην υλικότητα και την αντίληψη της φυσικής μας ύπαρξης στον χώρο».

Σβήνοντας τα χρώματα από οικεία σε μας πράγματα, προσπαθώ να δημιουργήσω περιβάλλοντα όπου συμπλέγματα και συνδέσεις με το παρελθόν διαγράφονται δίνοντας την θέση τους σε μια tabula rasa συνθήκη επανεκκίνησης και αυτοπροσδιορισμού.

Το επίκεντρο της έρευνας της Άννας Φαφαλιού στρέφεται γύρω από την μνήμη, σε όλες τις εκφάνσεις της. Συνειδητή, ασυνείδητη, πολιτιστική, προσωπική ή συλλογική. «Η μνήμη μάς δίνει ταυτότητα, μας βοηθάει να αναγνωρίζουμε ότι ανήκαμε κάπου και πως κάτι μας ανήκε. Το ότι υπάρχουμε μέσα από ό,τι μας ανήκει. Υπάρχουμε πάντα σε σχέση με το «άλλο» αλλιώς δεν υπάρχουμε καθόλου. Η διαστρευλωμένη ανάμνηση αυτού του «άλλου» βρίσκεται στο κέντρο των ενδιαφερόντων μου. Οι σκιάσεις που επιλέγουμε να δώσουμε στο παρελθόν με τέτοιο τρόπο που να εξυπηρετούν το παρόν μας και πως οι αναμνήσεις συνθέτουν ένα χαρακτήρα και μια προσωπικότητα που μας «ταιριάζει». Οι μικρές αλλοιώσεις και οι σκιάσεις εκπροσωπούνται στη δουλειά μου μέσα στο λευκό.

Η χρήση του λευκού μονοπωλεί την δουλειά της καλλιτέχνη. Ο Καντίνσκι στην θεωρία των χρωμάτων αναφερόμενος στο λευκό λέει:«Ηχεί εσωτερικά σαν ένας μη ήχος, αντιστοιχεί στις παύσεις στη μουσική, που διακόπτουν, πρόσκαιρα μόνον, την ανάπτυξη ενός μέρους». «Το άσπρο θεωρείται ένα μη χρώμα», προσθέτει η Άννα. «Είναι σαν μία μεγάλη σιωπή. Δίνει χώρο σε νέα πράγματα, νέες καταστάσεις και νέες μνήμες. Θυμόμαστε με χρώμα και νιώθουμε με χρώμα. Σβήνοντας τα χρώματα από οικεία σε μας πράγματα, προσπαθώ να δημιουργήσω περιβάλλοντα όπου συμπλέγματα και συνδέσεις με το παρελθόν διαγράφονται δίνοντας την θέση τους σε μια tabula rasa συνθήκη επανεκκίνησης και αυτοπροσδιορισμού».

Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το επίκεντρο της έρευνας της Άννας Φαφαλιού στρέφεται γύρω από την μνήμη, σε όλες τις εκφάνσεις της. Συνειδητή, ασυνείδητη, πολιτιστική, προσωπική ή συλλογική...

Η καλλιτεχνική της εξερεύνηση ξεκίνησε με την συλλογή απλών καθημερινών, προσωπικών αντικειμένων από την παιδική της ηλικία μέχρι σήμερα. «Δημιούργησα μια τελετουργία διαστρεύλωσης της ταυτότητας αυτών των αντικειμένων, με σκοπό να οδηγηθώ σε μια διαγραφή των αναμνήσεων που αυτά έφεραν και συνεπώς στην διαγραφή ενός μέρους του εαυτού μου. Σκοπός μου είναι η έναρξη ενός διαλόγου ανάμεσα στα αντικείμενα και στον θεατή.

Πώς συνδέεται η χρήση του λευκού χρώματος με τον καταναλωτισμό; «Έχουμε την τάση να επιβεβαιώνουμε τους εαυτούς μέσα από τα αντικείμενα που κατέχουμε και να συνδέουμε τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις μας με αυτά. Με ενδιαφέρει να δημιουργώ περιβάλλοντα μέσα στα οποία και από τα οποία ο θεατής να μπορεί να κάνει μια αυτοπροβολή και ανασκόπηση των δικών του εμπειριών και της σχέσης του με την κτήση και την μνήμη. Προσπαθώ να προκαλέσω και να θέσω ερωτήματα γύρω από τη Δυτική νοοτροπία και την ανάπτυξη της καπιταλιστικής κουλτούρας μετά τα 50's: «Αυτά που έχεις σε κάνουν αυτό που είσαι». Με ελκύει το δέσιμο με την ύλη και η εξέταση νέων τρόπων προσέγγισης της ύλης που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καινούρια μοντέλα αντίληψης της πραγματικότητας».

Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter

Η Άννα Φαφαλιού επέλεξε να μείνει στο Λονδίνο και εκεί να δημιουργήσει την τέχνη της. Ωστόσο παρακολουθεί και θαυμάζει τις δουλειές πολλών καλλιτεχνών που ζούνε και εργάζονται στην Ελλάδα. «Θεωρώ πως γίνονται αξιόλογες προσπάθειες δεδομένων και των καταστάσεων. Περιμένω με πολύ ενθουσιασμό να δω το documenta για παράδειγμα. Αλλά και χώροι όπως η Στέγη, που επιλέγει ένα πιο διεθνές προφίλ και δημιουργεί διάλογο ανάμεσα στους καλλιτέχνες». Είναι πιο εύκολα τα πράγματα στο Λονδίνο; «Όλοι οι καλλιτέχνες δυσκολεύονται να ζήσουν από την τέχνη τους, ειδικά στο ξεκίνημα», απαντάει η Άννα. «Μέχρι να καταφέρεις να συνθέσεις κάτι το οποίο να κεντρίζει το ενδιαφέρον των ειδικών και αυτό ισχύει παντού. Έχω Έλληνες φίλους καλλιτέχνες που έχουν σαν βάση την Ελλάδα και διαπρέπουν και εκεί αλλά και στο εξωτερικό. Δεν έχει να κάνει με το που αλλά με το πως. Άλλωστε είναι στην φύση του καλλιτέχνη να ψάχνει για νέες πραγματικότητες και διόδους για να επικοινωνήσει την δουλειά του.

Αυτόν τον καιρό η καλλιτέχνης βρίσκεται στο στούντιο όπου ετοιμάζει ένα site specific experiential installation για το Frieze Week της Νέας Υόρκης πρόκειται για το πιο φιλόδοξο της έργο μέχρι στιγμής και από άποψη σύλληψης και υλικών. «Ετοιμάζω μία κατάλευκη εγκατάσταση, στην οποία οι θεατές θα κινούνται ανάμεσα σε λευκά μεταλλικά πλέγματα και υφάσματα. Θα μπορούν να περιηγηθούν σε σκιές αντικειμένων και προσώπων από το παρελθόν. Το project εξερευνά την σχέση της μνήμης με τον χώρο και το αντικείμενο».

Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter

Info:
Η Άννα Φαφαλιού συμμετέχει στην έκθεση-δημοπρασία "DESIGNER LIGHTS" της φιλανθρωπικής οργάνωσης CREAID, One Athens, Στρατιωτικού Συνδέσμου 20-24, Κολωνάκι. Διάρκεια έκθεσης: 5-10/3, 12:00 - 20:00.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ