Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού

Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Με ενδιαφέρει να δημιουργώ περιβάλλοντα μέσα στα οποία και από τα οποία ο θεατής να μπορεί να κάνει μια αυτοπροβολή και ανασκόπηση των δικών του εμπειριών και της σχέσης του με την κτήση και την μνήμη...
0

Η Άννα Φαφαλιού είναι εικαστικός και αυτό που χαρακτηρίζει την δουλειά της είναι το λευκό χρώμα. Τα ολόλευκα χρηστικά αντικείμενα που δημιουργεί για τις εγκαταστάσεις της, οι λευκοί χώροι όπου παρουσιάζει τις εννοιολογικού περιεχομένου performances της και τα αφαιρετικά λευκά γλυπτά της. Η ίδια δηλώνει συνεπαρμένη από την θεωρία των χρωμάτων και την σχέση του «λευκού» με την μνήμη. Ξεκίνησε να παρουσιάζει την δουλειά της το 2015 και από τότε έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις σε διάφορες πόλεις σε όλον τον κόσμο, με πολύ καλές κριτικές.

Γεννήθηκε στον Πειραιά και σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών στην Θεσσαλονίκη. Πριν από πέντε χρόνια μετακόμισε στο Λονδίνο για έναν έρωτα. Το Λονδίνο έγινε η βάση της και εκεί άρχισε να δημιουργεί και να μελετάει. «Εργάζομαι ασταμάτητα αυτόν τον καιρό και η τέχνη είναι η ζωή μου», λέει. «Νιώθω ότι υπάρχω έτσι όπως θέλω μόνο μέσα από αυτή. Αγαπώ την σιωπή. Μου αρέσει να πηγαίνω μόνη σινεμά και να περπατάω ατέλειωτες ώρες. Μου αρέσει να μαθαίνω καινούργια πράγματα, να τα βαριέμαι, να τα παρατάω και προχωράω παρακάτω. Στόχος μου είναι να μαζέψω όσο το δυνατόν περισσότερες εμπειρίες. Παράλληλα κάνω ένα διδακτορικό πάνω στην υλικότητα και την αντίληψη της φυσικής μας ύπαρξης στον χώρο».

Σβήνοντας τα χρώματα από οικεία σε μας πράγματα, προσπαθώ να δημιουργήσω περιβάλλοντα όπου συμπλέγματα και συνδέσεις με το παρελθόν διαγράφονται δίνοντας την θέση τους σε μια tabula rasa συνθήκη επανεκκίνησης και αυτοπροσδιορισμού.

Το επίκεντρο της έρευνας της Άννας Φαφαλιού στρέφεται γύρω από την μνήμη, σε όλες τις εκφάνσεις της. Συνειδητή, ασυνείδητη, πολιτιστική, προσωπική ή συλλογική. «Η μνήμη μάς δίνει ταυτότητα, μας βοηθάει να αναγνωρίζουμε ότι ανήκαμε κάπου και πως κάτι μας ανήκε. Το ότι υπάρχουμε μέσα από ό,τι μας ανήκει. Υπάρχουμε πάντα σε σχέση με το «άλλο» αλλιώς δεν υπάρχουμε καθόλου. Η διαστρευλωμένη ανάμνηση αυτού του «άλλου» βρίσκεται στο κέντρο των ενδιαφερόντων μου. Οι σκιάσεις που επιλέγουμε να δώσουμε στο παρελθόν με τέτοιο τρόπο που να εξυπηρετούν το παρόν μας και πως οι αναμνήσεις συνθέτουν ένα χαρακτήρα και μια προσωπικότητα που μας «ταιριάζει». Οι μικρές αλλοιώσεις και οι σκιάσεις εκπροσωπούνται στη δουλειά μου μέσα στο λευκό.

Η χρήση του λευκού μονοπωλεί την δουλειά της καλλιτέχνη. Ο Καντίνσκι στην θεωρία των χρωμάτων αναφερόμενος στο λευκό λέει:«Ηχεί εσωτερικά σαν ένας μη ήχος, αντιστοιχεί στις παύσεις στη μουσική, που διακόπτουν, πρόσκαιρα μόνον, την ανάπτυξη ενός μέρους». «Το άσπρο θεωρείται ένα μη χρώμα», προσθέτει η Άννα. «Είναι σαν μία μεγάλη σιωπή. Δίνει χώρο σε νέα πράγματα, νέες καταστάσεις και νέες μνήμες. Θυμόμαστε με χρώμα και νιώθουμε με χρώμα. Σβήνοντας τα χρώματα από οικεία σε μας πράγματα, προσπαθώ να δημιουργήσω περιβάλλοντα όπου συμπλέγματα και συνδέσεις με το παρελθόν διαγράφονται δίνοντας την θέση τους σε μια tabula rasa συνθήκη επανεκκίνησης και αυτοπροσδιορισμού».

Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το επίκεντρο της έρευνας της Άννας Φαφαλιού στρέφεται γύρω από την μνήμη, σε όλες τις εκφάνσεις της. Συνειδητή, ασυνείδητη, πολιτιστική, προσωπική ή συλλογική...

Η καλλιτεχνική της εξερεύνηση ξεκίνησε με την συλλογή απλών καθημερινών, προσωπικών αντικειμένων από την παιδική της ηλικία μέχρι σήμερα. «Δημιούργησα μια τελετουργία διαστρεύλωσης της ταυτότητας αυτών των αντικειμένων, με σκοπό να οδηγηθώ σε μια διαγραφή των αναμνήσεων που αυτά έφεραν και συνεπώς στην διαγραφή ενός μέρους του εαυτού μου. Σκοπός μου είναι η έναρξη ενός διαλόγου ανάμεσα στα αντικείμενα και στον θεατή.

Πώς συνδέεται η χρήση του λευκού χρώματος με τον καταναλωτισμό; «Έχουμε την τάση να επιβεβαιώνουμε τους εαυτούς μέσα από τα αντικείμενα που κατέχουμε και να συνδέουμε τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις μας με αυτά. Με ενδιαφέρει να δημιουργώ περιβάλλοντα μέσα στα οποία και από τα οποία ο θεατής να μπορεί να κάνει μια αυτοπροβολή και ανασκόπηση των δικών του εμπειριών και της σχέσης του με την κτήση και την μνήμη. Προσπαθώ να προκαλέσω και να θέσω ερωτήματα γύρω από τη Δυτική νοοτροπία και την ανάπτυξη της καπιταλιστικής κουλτούρας μετά τα 50's: «Αυτά που έχεις σε κάνουν αυτό που είσαι». Με ελκύει το δέσιμο με την ύλη και η εξέταση νέων τρόπων προσέγγισης της ύλης που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καινούρια μοντέλα αντίληψης της πραγματικότητας».

Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter

Η Άννα Φαφαλιού επέλεξε να μείνει στο Λονδίνο και εκεί να δημιουργήσει την τέχνη της. Ωστόσο παρακολουθεί και θαυμάζει τις δουλειές πολλών καλλιτεχνών που ζούνε και εργάζονται στην Ελλάδα. «Θεωρώ πως γίνονται αξιόλογες προσπάθειες δεδομένων και των καταστάσεων. Περιμένω με πολύ ενθουσιασμό να δω το documenta για παράδειγμα. Αλλά και χώροι όπως η Στέγη, που επιλέγει ένα πιο διεθνές προφίλ και δημιουργεί διάλογο ανάμεσα στους καλλιτέχνες». Είναι πιο εύκολα τα πράγματα στο Λονδίνο; «Όλοι οι καλλιτέχνες δυσκολεύονται να ζήσουν από την τέχνη τους, ειδικά στο ξεκίνημα», απαντάει η Άννα. «Μέχρι να καταφέρεις να συνθέσεις κάτι το οποίο να κεντρίζει το ενδιαφέρον των ειδικών και αυτό ισχύει παντού. Έχω Έλληνες φίλους καλλιτέχνες που έχουν σαν βάση την Ελλάδα και διαπρέπουν και εκεί αλλά και στο εξωτερικό. Δεν έχει να κάνει με το που αλλά με το πως. Άλλωστε είναι στην φύση του καλλιτέχνη να ψάχνει για νέες πραγματικότητες και διόδους για να επικοινωνήσει την δουλειά του.

Αυτόν τον καιρό η καλλιτέχνης βρίσκεται στο στούντιο όπου ετοιμάζει ένα site specific experiential installation για το Frieze Week της Νέας Υόρκης πρόκειται για το πιο φιλόδοξο της έργο μέχρι στιγμής και από άποψη σύλληψης και υλικών. «Ετοιμάζω μία κατάλευκη εγκατάσταση, στην οποία οι θεατές θα κινούνται ανάμεσα σε λευκά μεταλλικά πλέγματα και υφάσματα. Θα μπορούν να περιηγηθούν σε σκιές αντικειμένων και προσώπων από το παρελθόν. Το project εξερευνά την σχέση της μνήμης με τον χώρο και το αντικείμενο».

Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter
Το Λευκό Έργο της Άννας Φαφαλιού Facebook Twitter

Info:
Η Άννα Φαφαλιού συμμετέχει στην έκθεση-δημοπρασία "DESIGNER LIGHTS" της φιλανθρωπικής οργάνωσης CREAID, One Athens, Στρατιωτικού Συνδέσμου 20-24, Κολωνάκι. Διάρκεια έκθεσης: 5-10/3, 12:00 - 20:00.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ