Οι γενναίοι μουσικοί του Μάλι

Οι γενναίοι μουσικοί του Μάλι Facebook Twitter
0

 

Οι γενναίοι μουσικοί του Μάλι Facebook Twitter
Songhoy Blues

Σε μια φαινομενικά απλή σκηνή του They Will Have to Kill Us First: Malian Music in Exile που κρύβει δύναμη μεγατόνων μπορεί να χωρέσει όλο το νόημα της μουσικής. Της κάθε μουσικής. Η τραγουδίστρια Disco επιστρέφει στο Τιμπουκτού. Η κατάσταση στο Βόρειο τμήμα του Μάλι έχει ηρεμήσει και μαζί με την Kharia Arbi θα δώσουν μετά από καιρό την πρώτη τους συναυλία σε μια μυστική τοποθεσία για λόγους ασφαλείας. Οι δυο τους έχουν αυτοεξοριστεί στο Νότιο κομμάτι του Μάλι επειδή οι ζωές τους κινδυνεύουν από τους Ισλαμιστές εξτρεμιστές.

 Άντρες, γυναίκες και παιδιά κάθονται οκλαδόν μπροστά στην τραγουδίστρια. Πάνω από το τύμπανο η Disco περνάει ένα κόκκινο πανί. Η κάμερα ζουμάρει στα χέρια της. Δυο μονότονα χτυπήματα μοιάζουν να έχουν την δύναμη παγοθραυστικού στο συναισθηματικό κόσμο των ακροατών. Το χαμόγελο στα χείλια των ανθρώπων επιστρέφει, κάποιοι ασυναίσθητα ισιώνουν τους κορμούς τους, ψηλώνουν καθώς η μουσική τους τραβάει προς την έξοδο από το σκοτάδι που έχει επιβάλει ο νόμος της σαρία.

 

Το They Will Have to Kill Us First: Malian Music in Exile είναι η ιδανική αφορμή για να σκεφτούμε στην έννοια του ξεριζωμού. Πρόσφυγας δεν είναι μόνο αυτός που εγκαταλείπει την πατρίδα του για μια άλλη χώρα επειδή οι συνθήκες το επιβάλλουν. Μπορεί να αισθάνεσαι ξεριζωμένος ακόμα και αν πατάς το χώμα της γης που γεννήθηκες, ακόμα και αν όλα σου είναι γνώριμα αλλά συνάμα άγνωστα, ακόμα και αν τα χρώματα γύρω σου είναι ίδια αλλά οι αποχρώσεις έχουν αλλοιωθεί.

Καθώς η Δύση το 2016 ανησυχεί για το μέλλον της μουσικής μέσα στην ψηφιακή εποχή, αυτή η σκηνή στα βάθη της Αφρικής της υπενθυμίζει τον αρχέγονο ρόλο της. Η μουσική ήταν και είναι το οξυγόνο των ανθρώπων μέσα στις ασφυκτικές συνθήκες που δημιουργεί ο πόλεμος και η απαγόρευση. Δυο χτυπήματα σε ένα τύμπανο είναι αρκετά για να δηλώσουν ότι η ζωή κυλάει ξανά κανονικά, ότι τα τύμπανα της ειρήνης είναι πιο δυνατά από τα τύμπανα του πολέμου, και ότι οι μουσικοί είναι τα ζωντανά κύτταρα του κόσμου. Αιώνιοι μαχητές ενάντια στον καρκίνο της οπισθοδρόμησης που φωλιάζει στο Μάλι.

Επίκαιρο όσο ποτέ το They Will Have to Kill Us First: Malian Music in Exile είναι η ιδανική αφορμή για να σκεφτούμε στην έννοια του ξεριζωμού. Πρόσφυγας δεν είναι μόνο αυτός που εγκαταλείπει την πατρίδα του για μια άλλη χώρα επειδή οι συνθήκες το επιβάλλουν. Μπορεί να αισθάνεσαι ξεριζωμένος ακόμα και αν πατάς το χώμα της γης που γεννήθηκες, ακόμα και αν όλα σου είναι γνώριμα αλλά συνάμα άγνωστα, ακόμα και αν τα χρώματα γύρω σου είναι ίδια αλλά οι αποχρώσεις έχουν αλλοιωθεί. Η Kharia Arbi και η Disco επιστρέφουν στο Τιμπουκτού από το Μπαμάκο για την συναυλία. Από το Νότο στο Βορρά. Αισθανόντουσαν χαμένες μέσα στην ίδια τους την χώρα. Γύρω τους ερείπια. Ερείπια όμως που δεν μπορούν να σκεπάσουν τις μνήμες τους. Το νήμα της ύπαρξης τους πιάνεται από την αρχή.

Οι γενναίοι μουσικοί του Μάλι Facebook Twitter
They Will Have to Kill Us First

Στον αντίθετο πόλο της προσφυγιάς η μπάντα Songhoy Blues. Καταφέρνουν να φύγουν για το Λονδίνο. Υπογράφουν το πρώτο μεγάλο τους δισκογραφικό συμβόλαιο. Δίνουν μια συναυλία με εκατοντάδες θαυμαστές σε ένα χώρο που έχουν παρουσιάσει δουλειές τους μεγάλα ονόματα. Ένας από τους μουσικούς καθώς επιστρέφει με το μετρό μετά την συναυλία σκέφτεται ότι θα έχει μαγνητικό κλειδί για το δωμάτιο του ξενοδοχείο ενώ άλλοι στην πατρίδα του δεν θα έχουν τίποτα. Το κομμάτι της πατρίδας που κουβαλάς και οι τύψεις για όσα και όσους άφησες πίσω σκάει μέσα σου αναπάντεχα. Αρκεί η πιο απλή αφορμή του κόσμου: Η σκέψη ότι έχεις στην τσέπη σου το κλειδί από το δωμάτιο ενός ξενοδοχείου.

Στο They Will Have to Kill Us First το να είσαι καλλιτέχνης δεν είναι το πιο κουλ επάγγελμα του κόσμου αλλά το πιο επικίνδυνο. Το αντίτιμο της ελεύθερης έκφρασης ίσως να μην το πληρώσεις ανώδυνα με μια κακή κριτική αλλά με την ίδια σου την ζωή. Η Τέχνη δεν είναι ένας χώρος που μπορούν να έχουν πρόσβαση οι πάντες αλλά οι πιο γενναίοι. Τέχνη, Έκφραση, Καλλιτέχνης. Οι λέξεις γυμνές ξαναβρίσκουν το πραγματικό τους όνομα, μέσα στο λεξικό ενός ακατάπαυστου πολέμου γραμμένο με αίμα αθώων.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Φεύγει σαν σήμερα από τη ζωή η Edith Piaf. «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ