Η καλύτερη φωτογραφία μου: Γιώργης Γερόλυμπος

Η καλύτερη φωτογραφία μου: Γιώργης Γερόλυμπος Facebook Twitter
0

 

Το 2009 στις 26 Δεκεμβρίου, ανεβαίνοντας με αυτοκίνητο από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη για τις γιορτές, συνάντησα έντονη ομίχλη λίγα χιλιόμετρα πριν μπω στην πόλη. Για αρκετή ώρα, κουρασμένος από την οδήγηση, παρατηρούσα το φαινόμενο χωρίς κουράγιο να βγω και να το φωτογραφίσω. Φτάνοντας στη νέα παραλία της πόλης, βλέποντας τον κόσμο να περπατά μέσα στην ομίχλη, μου έγινε πια ξεκάθαρο ότι αυτή η εικόνα δεν μπορεί να χαθεί. Βγήκα από το αυτοκίνητο, πήρα τη μηχανή από το πορτμπαγκάζ και φωτογράφισα ανθρώπους στην ομίχλη.

Μεγάλωσα εκεί, στην ανατολική Θεσσαλονίκη. Συνήθιζα να περπατώ στην παραλία γυρνώντας στο σπίτι μετά το σχολείο ή για να συναντήσω φίλους. Θυμάμαι την υγρασία και το φύσημα του Βαρδάρη. Θυμάμαι την παραλία γεμάτη κόσμο στο δειλινό και απολύτως άδεια υπό βροχή, τη θυμάμαι πάντα στο πλευρό μου, αριστερά ή δεξιά, κάθε φορά που την περπατούσα, σαν πυξίδα, να μου υπενθυμίζει τον προσανατολισμό της πορείας μου με μια ματιά.

 

Η καλύτερη στιγμή αυτής της πόλης έρχεται όταν αυτή φοράει τον μανδύα της:η ομίχλη την καλύπτει αθόρυβα σαν να έρχεται για να γαληνέψει το τοπίο της, να ανασύρει τις αναμνήσεις της και να αποκαλύψει την πραγματική της ομορφιά. Τα βουνά και ο κόλπος εξαφανίζονται, και ο ρυθμός σαν να σταματά: για μια στιγμή, μόνο για μια στιγμή δεν υπάρχει ορίζοντας ούτε χρώματα· το παρελθόν και το παρόν μπλέκονται και γίνονται ένα... αυτή είναι η δική μου στιγμή. Εκεί, μπροστά στα μάτια μου βλέπω καθαρότερα από ποτέ τη σύνδεση με αυτό που ήταν, τη σημασία αυτού που είναι και την ελπίδα αυτού που θα γίνει.

 

Στη φωτογραφία διακρίνω τον ορισμό, ίσως, όλης μου της δουλειάς: Η φωτογραφία τοπίου μπορεί να μας προσφέρει τρεις αλήθειες: γεωγραφία, αυτοβιογραφία και μεταφορά. Αυτό που ο φωτογράφος τοπίου προσπαθεί, παραδοσιακά, να κάνει είναι να δείξει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον μεμιάς. Χρειάζεσαι φαντάσματα από το παρελθόν, τα καθημερινά νέα και προφητεία για το μέλλον. (Απόσπασμα από California: views by Robert Adams of the Los Angeles basin, 1978-1983, Fraenkel Gallery San Francisco, Matthew Marks Gallery, New York, 2000). Σαν παιδί που μεγαλώνει, την αγαπώ όλο και περισσότερο με τον χρόνο, και για διαφορετικούς λόγους μεγαλώνοντας και εγώ. 

 

Σε ένα έργο τέχνης υπάρχουν πάντα τρεις επιθυμίες: του δημιουργού, του θεατή και του έργου του ίδιου. Νομίζω ότι η τελευταία είναι η αίσθηση του άχρονου του τόπου μας. Ότι και αν ζούμε αυτή τη στιγμή, ότι και αν έχει περάσει η χώρα μας τα εκατοντάδες τόσα χρόνια, θα επιζήσουμε και θα συνεχίσουμε την πορεία μας.

 

CV
Γεννημένος:Παρίσι, 1973.

Σπουδές:Σπούδασα Φωτογραφία στην Αθήνα και Αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη. Έχω κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Εικόνα και Eπικοινωνία στο Goldsmiths College, University of London (1998) και διδακτορική διατριβή στην Tέχνη και το Design στο University of Derby (2007).

Επιρροές: οι φωτογράφοι Lewis Baltz, Joe Deal, Hiroshi Sugimoto, Andreas Gursky και Εdward Burtynsky, και οι εικαστικοί Kazimir Malevitch, Μark Rothko, Donald Judd. 

Καλύτερη στιγμή: Η ανάθεση το 2007 από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος της ευθύνης της φωτογραφικής καταγραφής και ερμηνείας του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος που ολοκληρώνεται σε λίγες μέρες.

Χειρότερη στιγμή:  Η καθημερινή προσπάθεια να επιβιώσεις ως φωτογράφος-δημιουργός σε μια χώρα που στερείται εικαστικής παιδείας αλλά και στοιχειώδους ευγένειας στη συμπεριφορά.

Top tip: Να χαιρετάς τους πεζούς όταν καβαλικέψεις για να σε χαιρετούν κι αυτοί όταν θα ξεπεζέψεις.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ