ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Αυτή είναι η ιστορία του Χιου Γκλας, του ήρωα που ενέπνευσε την ταινία "Η επιστροφή"

Αυτή είναι η ιστορία του Χιου Γκλας, του ήρωα που ενέπνευσε την ταινία "Η επιστροφή" Facebook Twitter
Αριστερά: σκίτσο του Χιου Γκλας (1830). Δεξιά ο Λεονάρντο Ντι κάπριο στην ταινία "Η επιστροφή"
2

Ως πού μπορεί να οδηγήσει μια πράξη προδοσίας;  Μπορείς να επιβιώσεις όταν σε έχει κομματιάσει κυριολεκτικά μια αρκούδα; Ο πόνος ξεπερνιέται μπροστά στην δίψα για εκδίκηση; Και όλα αυτά με φόντο την εμβληματική αχαρτογράφητη  άγρια φύση των Ηνωμένων Πολιτειών. Μιλάμε για την θρυλική  ιστορία του Χιου Γκλας που διατρέχει τις σελίδες  του βιβλίου «Η Επιστροφή», του συγγραφέα, Μάικλ Πανκ. Βασισμένη σε αληθινά γεγονότα αποτελεί μια από τις πιο συγκλονιστικές ιστορίες για τον θρίαμβο της ανθρώπινης ύπαρξης. Ένας ύμνος στην ανθρώπινη θέληση  αλλά και  ένα αφήγημα που καταδεικνύει το  πόσο μακριά μπορεί  να φτάσει ένας άντρας όταν το μόνο που επιδιώκει είναι η πιο σκληρή εκδίκηση. Το συγκεκριμένο συγγραφικό πόνημα είναι που  ενέπνευσε την ομώνυμη κινηματογραφική ταινία που θα προβληθεί στις ελληνικές αίθουσες  την ερχόμενη Πέμπτη και σκηνοθέτησε ο βραβευμένος με Όσκαρ, Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, σε μια ερμηνεία που οι κριτικοί προεξοφλούν  ότι  πιθανόν θα του χαρίσει το πρώτο Όσκαρ της καριέρας του. Πάντως, πριν λίγες μέρες, «Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ» κέρδισε τρεις Χρυσές Σφαίρες εκ των οποίων  «Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Α' Ανδρικού Ρόλου».

Σε μια αποστολή, στις 24 Αυγούστου του 1823, έρχεται αντιμέτωπος πρόσωπο με πρόσωπο με μια αρκούδα. Η συνέχεια είναι ανατριχιαστική, αφού αρκούδα επιτίθεται στον Γκλας και τον κατακρεουργεί αφήνοντάς τον κατάκοιτο με σοβαρότατα τραύματα. Ο θάνατός του θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιος.

Ας επιστρέψουμε όμως στο περιεχόμενο του βιβλίου (και στην αληθινή ιστορία του Γκλας, όπως έφτασε από στόμα σε στόμα στη σύγχρονη εποχή) δίνοντας μια γεύση για την υπόθεση που σε κρατά καθηλωμένο από τις πρώτες γραμμές μέχρι και την τελευταία σελίδα. Η εποχή που εξελίσσονται  οι περιπέτειες που καταγράφει ο Μάικλ Πανκ αφορά την Αμερική του 19ου αιώνα και το κυνήγι της γούνας που κυριαρχούσε τότε ως  μια κερδοφόρα επιχείρηση. Πολλές ομάδες αντρών πήγαιναν στα βουνά αναζητώντας αρκούδες, με σκοπό να  τις σκοτώσουν, να τις γδάρουν και στην συνέχεια  να πουλήσουν  την γούνα τους.  Κάπως έτσι, το 1823,  οι παγιδευτές της «Γουνεμπορικής Εταιρείας Βραχώδη Όρη» ζουν μια σκληρή ζωή, γεμάτη κινδύνους και απρόβλεπτες συνθήκες.  Ένας από τους πιο αξιόλογους άντρες της εταιρείας είναι και ο ήρωας του βιβλίου, ο Χιου Γκλας ο οποίος  έχει δοκιμαστεί στις δυσκολίες των βουνών και θεωρείται εξαιρετικός παγιδευτής. Όμως όλα θα αλλάξουν όταν σε μια αποστολή, στις 24 Αυγούστου του 1823,  έρχεται αντιμέτωπος πρόσωπο με πρόσωπο με μια αρκούδα. Η συνέχεια είναι ανατριχιαστική, αφού αρκούδα επιτίθεται στον Γκλας και τον κατακρεουργεί αφήνοντάς τον κατάκοιτο με σοβαρότατα τραύματα. Ο θάνατός του θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιος. Δίπλα του παραμένουν οι συνοδοιπόροι του,  Τζον Φιτζέραλντ και  Τζιμ Μπρίτζερ, ώστε να τον φροντίσουν μέχρι  την ταφή του. Τελικά εκείνοι, φοβούμενοι και για τον δικό τους θάνατο, αποφασίζουν να τον ληστέψουν και να τον εγκαταλείψουν.  Ο Χιου Γκλας ορκίζεται εκδίκηση και όπως θα διαπιστώσουμε αυτό είναι που θα τον κρατήσει στη ζωή. Με ασύγκριτη  τόλμη και αποφασιστικότητα, σέρνεται για εκατοντάδες χιλιόμετρα, έρχεται αντιμέτωπος με Ινδιάνους και κυνηγούς, το ασύλληπτο κρύο και τις δυσκολίες του χιονισμένου Αμερικανικού Βορρά ενώ παλεύει με την πείνα και τον πόνο από τις φοβερές πληγές του. Όσοι ανατρέξουν στο βιβλίο θα αντιληφθούν ότι ο Μάικλ Πανκ δεν στρογγυλεύει καθόλου το θρύλο και περιγράφει σοκαριστικές λεπτομέρειες από το κυνήγι της τροφής του Χιου Γκλας.  

 

Αυτή είναι η ιστορία του Χιου Γκλας, του ήρωα που ενέπνευσε την ταινία "Η επιστροφή" Facebook Twitter
Η εποχή που εξελίσσονται οι περιπέτειες που καταγράφει ο Μάικλ Πανκ αφορά την Αμερική του 19ου αιώνα και το κυνήγι της γούνας που κυριαρχούσε τότε ως μια κερδοφόρα επιχείρηση. Πολλές ομάδες αντρών πήγαιναν στα βουνά αναζητώντας αρκούδες, με σκοπό να τις σκοτώσουν, να τις γδάρουν και στην συνέχεια να πουλήσουν την γούνα τους. Κάπως έτσι, το 1823, οι παγιδευτές της «Γουνεμπορικής Εταιρείας Βραχώδη Όρη» ζουν μια σκληρή ζωή, γεμάτη κινδύνους και απρόβλεπτες συνθήκες.
 

 

Στην ιστορία,συμφωνα με τις ιστορικες πληροφοριες έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον ότι ο ήρωας Χιου Γκλας κάνει τα πάντα. Ξεπερνά  τα όρια του, με σκοπό να βρει τους συντρόφους του, που του πήραν τα πάντα και τον άφησαν αβοήθητο, ώστε να τους σκοτώσει. Όμως, μετά από αλλεπάλληλες δυσκολίες που διαρκούν περίπου εφτά εβδομάδες, ο Γκλας  φτάνει στο προορισμό του αλλά η εκδίκηση δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.  Ο λόγος είναι ότι  ο Φιτζέραλντ είχε παραιτηθεί από κυνηγός και πλέον συμμετείχε στον στρατό ενώ μαζί του την γλιτώνει και ο Μπρίνγκερ αφού ο Γκλας επέλεξε να  χαρίσει και στους δύο  την ζωή τους. Αργότερα,  ο Χιου Γκλας επέστρεψε και πάλι στα βουνά, εξακολουθώντας  να κυνηγάει άγρια ζώα και σκοτώθηκε δέκα χρόνια αργότερα από την φυλή των Αρικάρα.

Αξίζει να επισημάνουμε ότι ο συγγραφέας του βιβλίου, Μάικλ Πανκ, σήμερα υπηρετεί ως Εμπορικός Αντιπρόσωπος και Πρεσβευτής των ΗΠΑ στη μόνιμη αντιπροσωπεία τους στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, στη Γενεύη της Ελβετίας. Επιπλέον, έχει προσφέρει τις υπηρεσίες του στο Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας του Λευκού Οίκου και στο Κονγκρέσο ενώ έχει εργαστεί ως καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Μοντάνα.

Αυτή είναι η ιστορία του Χιου Γκλας, του ήρωα που ενέπνευσε την ταινία "Η επιστροφή" Facebook Twitter
Σκηνές από την ταινία του Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου

Ο θρύλος του Χιου Γκλας είναι συμβολικός, μιλά για μια εποχή που οι νόμοι δεν είχαν καμία ισχύ, καταδεικνύει την σχέση του ανθρώπου με την φύση και υπογραμμίζει τις ψυχολογικές βαθμίδες που μπορεί να προκαλέσουν απρόσμενοι κίνδυνοι. «Ποιοι είμαστε όταν δεν μας μένει τίποτα; Από τι είμαστε φτιαγμένοι και για τι είμαστε ικανοί; Για πάνω από πέντε χρόνια, αυτό το πρότζεκτ ήταν ένα όνειρο για μένα. Είναι μια έντονη, συναισθηματική ιστορία με ένα πανέμορφο, επικό φόντο, που εξερευνά τις ζωές ανθρώπων, οι οποίοι υπέφεραν σωματικά αλλά εξελίσσονται πνευματικά. Προσπαθήσαμε να μείνουμε όσο το δυνατόν πιο κοντά σε αυτό που περνούσαν τότε οι άνδρες αυτοί. Και περάσαμε πολλές σωματικές και τεχνικές δυσκολίες για να βγάλουμε κάθε ειλικρινές συναίσθημα από την απίστευτη αυτή περιπέτεια», δήλωσε ο σκηνοθέτης της ταινίας, Αλεχάντρο Γ. Ινιαρίτου ενώ ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, πρόσθεσε «είναι ένα απίστευτο ταξίδι μέσα από τα σκληρότερα στοιχεία της αχαρτογράφητης Αμερικής. Μιλά για την δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος. Η ιστορία του Γκλας είναι θρυλική αλλά ο Αλεχάντρο την χρησιμοποιεί για να διερευνήσει το τι σημαίνει να έχεις τα πάντα εναντίον σου, τι μπορεί να υπομείνει το ανθρώπινο πνεύμα και τι σου συμβαίνει όταν όντως τα υπομένεις όλα».

Εν κατακλείδι, ατμόσφαιρα εποχής, τοπικό χρώμα, εκδικητική μανία και  ένα μοναχικό ταξίδι που συμπληρώνουν όλα τα συστατικά  μιας συναρπαστικής ιστορίας της Άγριας Δύσης ενώ παράλληλα  ερχόμαστε αντιμέτωποι με υπαρξιακά ερωτήματα, απόκρυφα ένστικτα και παιχνίδια μυαλού που μπορεί να γεννήσει  η κοντινή απόσταση στο θάνατο. 

Το μυθιστόρημα «Η Επιστροφή» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Key Books»

2

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ