Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter
1

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter

Δύο είναι οι βασικές συγκρούσεις στον Φάουστ του Γκαίτε (1749-1832) και οι δύο συμβαίνουν εντός (στο μυαλό) του μεγαλειώδους ήρωα. Η πρώτη αφορά τη «χριστιανική» αναμέτρηση του Καλού με το Κακό, που είναι θεολογικής και ηθικής τάξης και συνδέεται με ζητήματα όπως πόσο «θεός» είναι ο άνθρωπος, ο δημιουργημένος κατ' εικόνα και ομοίωση του Θεού, γιατί το Κακό είναι γοητευτικό, γιατί ο Θεός επιτρέπει το άδικο. Και παρότι για πολλούς στον δυτικό κόσμο «η ζωτική πορεία του θρησκευτικού έχει κατ' ουσίαν περατωθεί», «η προκλητική ευεξία των θεών» (Μ. Gauchet, Η απομάγευση του κόσμου, εκδ. Πατάκη, 2000) και η σταθερά ακμαία ανάγκη της πίστης εξακολουθούν να ζητούν την προσοχή μας. Ο Φάουστ λέει: «Τυχερός όποιος την πίστη έχει θρέψει / και την κρατάει, έστω κι αν χαθεί» (στιχ. 1724-5).

Η δεύτερη σύγκρουση αφορά τη φιλοσοφική αντιδιαστολή της λογοκρατίας (η γνώση είναι προϊόν ανώτατων αρχών που μπορούν να συλληφθούν από τον νου άμεσα, χωρίς τη διαμεσολάβηση των αισθήσεων) με τον εμπειρισμό (η γνώση είναι δυνατή μόνο μέσω των αισθήσεων και της εμπειρίας). Η επιλογή, βέβαια, του Φάουστ να εγκαταλείψει το σκοτεινό δωμάτιό του, με τις στοίβες των βιβλίων και τα ποικίλα επιστημονικά όργανα, για να ζήσει στον πραγματικό κόσμο των αισθήσεων, μπορεί να σημαίνει ότι Γκαίτε συμφωνούσε με τη συνθετική πρόταση του Καντ (1724-1804), της κριτικής λογοκρατίας, σύμφωνα με την οποία «έννοιες ανεξάρτητες από τα αισθητά δεδομένα της εμπειρίας είναι άδειες, και παραστάσεις της εμπειρίας χωρίς έννοιες του νου είναι τυφλές».

Περισσότερο από τη γνωσιολογική διάσταση, ωστόσο, το πρόβλημα για τον Φάουστ είναι υπαρξιακό, αφού, έχοντας περάσει τη ζωή του μελετώντας, φτάνει ν' αναρωτιέται: «Ωιμέ, στη φυλακή κλεισμένος / σ' αυτή την τρύπα θα σαπίσω;/ ... / Αντί τη ζωντανή τη φύση / Δώρο Θεού για τους θνητούς / κάπνας και μούχλας σήψη / Με ζώνουν, μαζί με σκελετούς!». Η επιλογή αποκλείει, εκείνος επέλεξε ν' αποκλειστεί στον κόσμο του πνεύματος και τώρα, γέρος πια, λαχταρά το φως του ήλιου, το ανοιχτό τοπίο, τις ηδονές των αισθήσεων, τα φλογερά πάθη, «των γεγονότων την ορμή», χαρές και λύπες που κάνουν την ψυχή να δονείται. Ο Μεφιστοφελής, ο διάβολος αυτοπροσώπως, του προσφέρει νιότη κι ό,τι άλλο επιθυμεί, με αντάλλαγμα την ψυχή του. Το ταξίδι ξεκινά με τρόπο μαγικό αλλά τελειώνει με συντριβή και πόνο: την τρέλα και την επικείμενη εκτέλεση της αθώας Μαργαρίτας που ο Φάουστ διέφθειρε κι εγκατάλειψε. Έτσι τελειώνει το πρώτο μέρος του Φάουστ που σκηνοθέτησε στη Μεγάλη Σκηνή της Στέγης ο Μιχαήλ Μαρμαρινός.

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter

«Οι τέχνες της κατανόησης (η ερμηνευτική) είναι πολύμορφες όσο και το αντικείμενό τους. Τα σημεία είναι απεριόριστα – τόσο σε συνδυαστικούς τρόπους όσο και σε δυνατότητες νοήματος. Στην ανθρώπινη συνθήκη δεν υπάρχει τίποτα πιο παραλυτικό από το ότι μπορούμε να εννοούμε ή/και να λέμε οτιδήποτε» γράφει, μεταξύ άλλων, ο Στάινερ (Εrrata, εκδ. Scripta, 2005). Δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς – επιδιδόμαστε σε «ερμηνείες», γνωρίζοντας ότι κάθε ερμηνευτική/κριτική προσέγγιση είναι «προσωρινή, ατελής και πιθανότατα εσφαλμένη». Αυτό ισχύει τόσο για τον σκηνοθέτη, όσο και για τον θεατή (τέτοιος κι ο κριτικός). Πόσο μάλλον όταν το κείμενο στο οποίο στηρίζεται η σκηνική πράξη είναι, κατά τη διατύπωση του Μ. Μαρμαρινού στο πρόγραμμα της παράστασης, ένα «μεγάλο άσπρο κείμενο», που εμπεριέχει όλα τα κείμενα.

Γι' αυτό, όταν πρόκειται για κείμενα/παραστάσεις τέτοιων απαιτήσεων, είναι χρήσιμο να γνωρίζει κανείς τι προτείνει ως σημαντικό ο σκηνοθέτης στις συνεντεύξεις του. Εν προκειμένω, τόσο ο Μαρμαρινός (LifΟ, 8.1.14) όσο και ο πρωταγωνιστής, ο Ακύλλας Καραζήσης (www.goethe.de/ins/gr/lp/kul/dug/the/el11995959.htm), επέμειναν στο βιβλίο Traumzeitτου Hans Peter Duerr, ενός ανθρωπολόγου που αντιπαρέβαλε το πρωτόγονο στο «πολιτισμένο». Ο Duerr αναφέρεται σε κάποιες πρωτόγονες φυλές που επιδιώκουν το «άνοιγμα» της εμπειρίας και τη διεύρυνση της αντίληψης με ουσίες φυτικής προέλευσης. (Πράγματι, σε μια σκηνή της παράστασης –κατά τη γνώμη μου περιττή, εφόσον δεν πρόσφερε κάτι σε μια παράσταση μεγάλης διάρκειας– γίνεται αναφορά στην ντατούρα και σε άλλα φυτά που προκαλούν παραισθήσεις και οράματα). Ο Καραζήσης είπε ότι ο Μεφιστοφελής θα μπορούσε να νοηθεί ως σαμάνος, αυτός που «φώτισε» τον (πάντως, αμφιλεγόμενο) ανθρωπολόγο Carlos Castaneda με τη βοήθεια πεγιότ στη γνωστή σειρά βιβλίων, ο οποίος «μυεί τον Φάουστ σε άλλου τύπου εμπειρίες». Δεν απέχουμε πολύ από τις ψυχεδελικές εμπειρίες των '60s που προκαλούσαν ψυχότροπες ουσίες όπως το κάποτε δημοφιλές LSD – θυμάστε το «Lucy in the Sky with Diamonds» των Beatles;

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter

Η προσέγγιση του Φάουστ μέσα από ένα τέτοιο πρίσμα κατ' εμέ μειώνει δραστικά το εύρος των ζητημάτων που θέτει το έργο και λειτούργησε εις βάρος της δόμησης της παράστασης, αν σε αυτήν οφείλεται το ότι η ιστορία εξελίσσεται σε συνεχή ροή, με όλους τους ηθοποιούς συνεχώς επί σκηνής και με τη διάχυση των ρόλων σε πολλαπλές «φωνές». Ειδικά η διάσπαση του Μεφιστοφελή και της Μαργαρίτας σε έξι ηθοποιούς-φωνές αποδυνάμωσε τη δραματική υπόσταση και σημασία των δύο ρόλων. Κι επειδή το ίδιο σύνολο ηθοποιών ερμηνεύει και τις πολυπρόσωπες σκηνές (έξω από τα τείχη, στο κουτούκι του Άουερμπαχ, στη Μητρόπολη, στη Νύχτα της Βαλπούργης), ενόσω διατηρούν την ιδιότητα του ηθοποιού που παίζει στο έργο του Γκαίτε (συχνά κάθονται γύρω από το τραπέζι, παρακολουθώντας τη δράση), από ένα σημείο κι ύστερα ηθοποιοί, ρόλοι, επιμέρους διακριτές σκηνές, ομογενοποιήθηκαν.

Ο τρόπος που αποδόθηκαν κάποιες σκηνές δεν δικαιολογεί γιατί κρατήθηκαν: φερ' ειπείν, στη σκηνή του κόσμου (μια σημαίνουσα πινακοθήκη από παραγιούς, φοιτητές, αστούς, υπηρέτριες, νεαρές αστές, μια γριά κ.ο.κ.) που γιορτάζει στην εξοχή την Ανάσταση δεν φάνηκε η αντιπαράθεση του (αποστασιοποιημένου) Φάουστ με το πλήθος, και στη σκηνή «Στην κουζίνα της μάγισσας» έλειψε η φαντασμαγορία της μαγικής συνθήκης. Επιπλέον, η σκηνική δράση ως εφιαλτικό όνειρο ή ως εμπειρία υπό την επήρεια ουσιών, με τα διαρκή τρεχαλητά πάνω κάτω και τις αλλεπάλληλες παράλληλες δράσεις, δεν επέτρεπε να εστιάσεις. Αντί να συμμετέχεις διανοητικά και συναισθηματικά, παρακολουθούσες παθητικά. Βαρετό!

Ο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ Facebook Twitter

Δεν είναι κρίμα αυτό το εξαιρετικό έργο –που δεν βλέπουμε συχνά και που υπήρχε ανάγκη να παρουσιαστεί με μια ανανεωτική σκηνική προσέγγιση– κι όλος αυτός ο εμφανής, επί σχεδόν τετράωρο, κόπος των ερμηνευτών (όλοι τους σπουδαίοι) να καταλήγει σ' ένα αποτέλεσμα από το οποίο κρατάς την ερμηνεία του Καραζήση/Φάουστ, το έξοχο σάουντρακ του Καμαρωτού, μερικές ιδέες και εικόνες όπως ο τρόπος που χρησιμοποιούνται οι γκραβούρες ως σκηνικό, με προβολή και μεγέθυνσή τους στο βάθος της σκηνής, μερικές στιγμές της Έλενας Τοπαλίδου και του Γιώργου Μπινιάρη στον ρόλο του Μεφιστοφελή, τη Μαργαρίτα της Δάφνης Ιωακειμίδου, τη Θεοδώρα Τζήμου σε μια ειρωνική εκδοχή του Εσταυρωμένου; Κατά τ' άλλα, ευρήματα που λειτουργούν σαν πυροτεχνήματα και ιδέες που δημιουργούν απορίες που αιωρούνται δεν προκαλούν ενδιαφέρον – το αντίθετο. Μεταξύ άλλων, γιατί έπρεπε η παράσταση να αρχίζει με τον Φάουστ που ανοίγει την κοιλιά ενός ψαριού, γιατί ετέθη το «πρόβλημα» με τη ζωγραφική – αναφέρομαι στη λεζάντα στις γκραβούρες που προβάλλονταν και στη δήλωση του σκηνοθέτη ότι ο Φάουστ είναι «μια σειρά στιγμών στη ζωγραφική». Μπορεί με τον Φάουστ να ασχολήθηκαν ο Ρέμπραντ, ο Ντελακρουά, αρκετοί σημαντικοί ζωγράφοι, αλλά ποια η σχέση με την παράσταση;

Μετά και την περσινή παράσταση στη σκηνή Κοτοπούλη του Εθνικού, σκέφτομαι ότι οι μεγάλες σκηνές δεν έχουν ωφελήσει τη δημιουργική εξέλιξη του Μιχαήλ Μαρμαρινού. Μήπως θα 'πρεπε να ανασυγκροτήσει τις δυνάμεις του σε χώρους σαν κι αυτούς από τους οποίους ξεκίνησε και στους οποίους παρουσίασε τις ωραίες παραστάσεις του παρελθόντος;

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Δίκαιη κριτική.Αν και η παράσταση είχε πολλά δυνατά σημεία, ήταν αδύνατο να παρακολουθήσεις τη ροή με τόσες αναφορές, τρέξιμο, φωνές, συνεχείς αλλαγές ρόλων, επί 4 ώρες.