«Κοινωνικά Απόβλητα» : μια μνημειώδης έκδοση για την αθηναϊκή πανκ σκηνή από το ’79 μέχρι σήμερα

«Κοινωνικά Απόβλητα» : μια μνημειώδης έκδοση για την αθηναϊκή πανκ σκηνή από το ’79 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
1

 

 

Ήμουνα μαθές λυκειόπαιδο σαν πρωτοαντίκρισα τα μυστήρια παιδιά με τα χρωματιστά λοφία, τα σκισμένα δερμάτινα, τα καρφιά και τις παραμάνες να περιφέρονται στην Πλάκα ανάμεσα Mad και Remember, νιώθοντας δέος, περιέργεια και θαυμασμό μαζί. Ήταν τα τελευταία τους σουλάτσα εκεί - την επόμενη χρονιά η Μελίνα «σφράγιζε» την Πλάκα και τα πανκιά της Αθήνας μετακόμιζαν στα Εξάρχεια όπου, επίδοξο οργισμένο νιάτο κι ελόγου μου άρχισα να τα συναναστρέφομαι, υιοθετώντας τα χάρντκορ ακούσματα κι όλους εκείνους τους κώδικες εμφάνισης και συμπεριφοράς που φρίκαραν όχι μόνο τους καθώς πρέπει νοικοκυραίους αλλά ακόμα και τους πιο συμβατικούς (παλαιο)ροκάδες.

Μια συνυφασμένη με το πανκ «φτιάξ΄το μόνος σου» κουλτούρα άνθισε – σε ντύσιμο, φαγητό, διαμονή, στο «στήσιμο» μιας συναυλίας, μιας εκδήλωσης, μιας ανεξάρτητης δισκογραφικής - και μια νέα, φιλόδοξη «σκηνή» προέκυψε με «ομφαλό» τη θρυλική αναρχοπάνκ κατάληψη της villa Amalias. Η οποία έμελλε, στην πορεία, να δοκιμαστεί από το «σχίσμα» μεταξύ όσων θέλησαν να πάνε το πράγμα κάπως παραπέρα κι όσων επέμεναν στον αυστηρά αντιεμπορευματικό, εξωσυστημικό χαρακτήρα της φάσης

Λίγο αργότερα, οι δαιμονοποιημένοι ως έκφυλοι, βίαιοι, λέτσοι, βλάσφημοι, «χαπάκηδες» κ.λπ. από τα λαϊκά ΜΜΕ της εποχής πάνκηδες, έγιναν πρόφαση των πρώτων «επιχειρήσεων αρετής» στην πλατεία Εξαρχείων («διά χειρός» σοσιαλιστικού ΠΑΣΟΚ), πολιτικοποιώντας έτσι μια νεολαιίστικη υποκουλτούρα που ως τότε είχε πιο «δρομίσια» χαρακτηριστικά: «Είμαι 21 ετών. Γεννήθηκα στην Αμερική. Δεν δουλεύω, δεν κάνω τίποτα. Το μόνο που θέλω είναι να πίνω από το πρωί ως το βράδυ... Στο φέρετρο θα φορέσω άσπρα, να με δει η μάνα μου που στεναχωριέται με τα μαύρα. Αλλά το μαλλί όρθιο... εκεί!», εξομολογούνταν μια Μαρία στην Οδό Πανός το '87. Σταδιακά όμως οι πάνκηδες αποκτούν πολιτική συνείδηση, όπως συμβαίνει αντίστοιχα στο εξωτερικό την ίδια περίπου εποχή. Στηρίζουν τον πυρηνικό αφοπλισμό, τις καταλήψεις, τα δικαιώματα όχι μόνο τα ανθρώπινα αλλά και των ζώων, αρκετοί εντάσσονται κυρίως στον Α/Α χώρο αλλά και την εξωκοινοβουλευτική Αριστερά. Η «σπίθα» εξάλλου είχε ανάψει από νωρίς: «Δικαιώματα που ξέρατε, τώρα δεν υπάρχουν/υπάρχει μια σκατοζωή και μια τυφλή υπακοή/με την εκμετάλλευση και τον ηλίθιο φόβο οι μαλάκες αρχηγοί, σου γαμάνε την ψυχή/δεν είν' δημοκρατία/δεν είν' ελευθερία/είναι μόνο μία/μπασταρδοκρατία!» (Γενιά του Χάους, «Μπασταρδοκρατία» 1982).

«Κοινωνικά Απόβλητα» : μια μνημειώδης έκδοση για την αθηναϊκή πανκ σκηνή από το ’79 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Οι Despite Everything στο Καταραμένο Σύνδρομο (2010). Φωτογραφία: Γιάννης Κολοβός.


Ταυτόχρονα, το πανκ φαινόμενο διαχεόταν: Σκάσανε οι πρώτες εγχώριες μπάντες (Ex Ηumans, Panx Romana, Sharp Ties, Αδιέξοδο, Γενιά του Χάους, Χαοτική Απειλή κλ.π.), τα πρώτα "punk friendly" κλαμπ (Πήγασος-Φαέθων, Vitovski, Αλιγάτορας, Αν), τα πρώτα ξένα live (Infa Riot, Disorder, οι Chaos UK που... δεν έφτασαν ποτέ λόγω προβλημάτων του μπασίστα με τις βρετανικές αρχές), τα πρώτα φανζίν (Το Κτήνος, Β-23, Risky Business κ.ά.), Bauhaus και Birthday Party στον Σπόρτινγκ (1983), Clash και Stranglers live στο αλησμόνητο Rock in Athens του Καλλιμάρμαρου (1985). Μια συνυφασμένη με το πανκ «φτιάξ΄το μόνος σου» κουλτούρα άνθισε – σε ντύσιμο, φαγητό, διαμονή, στο «στήσιμο» μιας συναυλίας, μιας εκδήλωσης, μιας ανεξάρτητης δισκογραφικής - και μια νέα, φιλόδοξη «σκηνή» προέκυψε με «ομφαλό» τη θρυλική αναρχοπάνκ κατάληψη της villa Amalias. Η οποία έμελλε, στην πορεία, να δοκιμαστεί από το «σχίσμα» μεταξύ όσων θέλησαν να πάνε το πράγμα κάπως παραπέρα κι όσων επέμεναν στον αυστηρά αντιεμπορευματικό, εξωσυστημικό χαρακτήρα της φάσης – γεγονός είναι πως στην Ελλάδα ειδικά, κανείς πανκ καλλιτέχνης δεν έκανε (ή «δεν αφέθηκε» να κάνει) "mainstream" εμπορική καριέρα. Σημεία αναφοράς των πανκ υπήρξαν ακόμα κατά καιρούς η Γκράβα, πανεπιστημιακά κτίρια όπου πραγματοποιούνταν συναυλίες (Φοιτητική Εστία Πατησίων κι αργότερα Ζωγράφου, Πολυτεχνείο, ΑΣΟΕΕ), το καφενείο Ελλάς στο Παγκράτι, τα Προπύλαια, ο λόφος του Στρέφη που φιλοξένησε πολλά punk events, η πλατεία Μαβίλη κ.λπ.

«Κοινωνικά Απόβλητα» : μια μνημειώδης έκδοση για την αθηναϊκή πανκ σκηνή από το ’79 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Panx romana: Aφίσα από μία συναυλία των Panx Romana και των Αντί σε μία παμπ του Νέου Κόσμου (1987).


Αυτά και πολλά άλλα (από τις αρβύλες-φετίχ που φοριούνταν μέχρι και στην παραλία κατακαλόκαιρο, το απορρυπαντικό αντί ζελέ στο μαλλί, τη «θεσμοθετημένη» αυθάδεια και τους τσαμπουκάδες με Κνίτες, λαϊκούς και σκινάδες μέχρι την αυστηρή, για πολλούς, χορτοφαγία, την πολιτική «στράτευση» και το γενικότερο αντικομφορμιστικό πρόταγμα ήταν το ελληνικό πανκ που εξακολουθεί να έχει κοινό εμφανίζοντας, μάλιστα, σημεία επανάκαμψης. Αυτό το στόρι επιχείρησε να αποτυπώσει ο Γιάννης Κολοβός στο βιβλίο του «Κοινωνικά Απόβλητα; – Η ιστορία της πανκ σκηνής στην Αθήνα 1979-2015» (εκδόσεις Απρόβλεπτες). Ένα εγχείρημα αξιέπαινο αφού συνδυάζει μεθοδικά το εγκυκλοπαιδικό (με εκτεταμένες αναφορές στην εγχώρια αλλά και τη διεθνή πανκ σκηνή και το κοινωνικό-πολιτισμικό της υπόβαθρο) με το βιωματικό στοιχείο, εφόσον ο ίδιος ο συγγραφέας-ερευνητής υπήρξε δραστήριο μέλος της πανκ σκηνής: Εξέδιδε το φανζίν B-23 (1986-1995, από τα πιο αξιόλογα του είδους), έπαιζε ντραμς στην μπάντα Κοινωνικά Απόβλητα που «ονομάτισε» και το βιβλίο, υπήρξε μέχρι ανταποκριτής του Maximum Rock 'n' Roll. Παράλληλα, τον λόγο παίρνουν όσοι – παλιοί ή εν ενεργεία – πρωταγωνιστές ή απλά «αυτόπτες μάρτυρες» συνέδραμαν στην έρευνα, κάποιοι κιόλα γνωστοί απ' τα παλιά – συγκινείσαι διαβάζοντας ώριμος πια μια αφήγηση που ζούσες καθώς φτιαχνόταν!

«Κοινωνικά Απόβλητα» : μια μνημειώδης έκδοση για την αθηναϊκή πανκ σκηνή από το ’79 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Οι Stress στο Σκιάχτρο της Καστέλλας (1985). Φωτογραφία: Γιώργος Τουρκοβασίλης.

Μέσα σε 600 σελίδες «ζωντανεύουν» το κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο που «γέννησε» το πανκ, η σημειολογία, η αντικουλτούρα και ο πολιτικός ακτιβισμός που συνδέθηκαν μαζί του, οι πανκ παρέες, μπάντες και συλλογικότητες της πρωτεύουσας, διάφορες εμβληματικές φυσιογνωμίες, συναυλίες, στέκια, δράσεις, καταστάσεις και σκηνικά συνοδευόμενα με πλούσιο γραφιστικό και φωτογραφικό υλικό (μεγάλο μέρος του τελευταίου παραχώρησε ο Γιώργος Τουρκοβασίλης), βιβλιογραφία, δισκογραφία, πίνακες και γλωσσάρι. Ο Γιάννης Κολοβός «το'χει», το δούλευε κοντά δεκαετία έχοντας «αρωγούς» τη δημοσιογραφική του εμπειρία (Οζ, Οξύ, Βήμα, Δίφωνο, Echo & Artists, Ποντίκι, "K") και τις ιστορικές σπουδές του στο Καποδιστριακό. Εύχεται δε να εκδοθούν περισσότερα βιβλία για τη νεολαιίστικη υποκουλτούρα και τα κινήματα αμφισβήτησης – μουσικά και μη – στη μεταπολιτευτική Ελλάδα, ένα γνωστικό πεδίο ιδιαίτερα πλούσιο αλλά που ελάχιστα έχει μέχρι στιγμής προσεγγιστεί.

«Κοινωνικά Απόβλητα» : μια μνημειώδης έκδοση για την αθηναϊκή πανκ σκηνή από το ’79 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Lunatix

Ιδιαίτερη μνεία αξίζουν τα κεφάλαια για τους έμφυλους ρόλους και τη θέση της γυναίκας στο πανκ, που υπήρξε μάλλον περιθωριακή. Παρότι εξαρχής αμφισβητούσε πρότυπα και ταυτότητες, το κίνημα βασικά ανδροκρατούνταν όχι μόνο αριθμητικά (τα αγόρια ήταν αισθητά περισσότερα) αλλά και σε προσλαμβάνουσες. Προοδευτικά ωστόσο τα κορίτσια κατέκτησαν σεβασμό και «ζωτικό χώρο», όπως και τα queer άτομα. Για την προσωπική κι επαγγελματική πορεία των πρώτων πανκ: Άλλοι εντάχθηκαν λίγο-πολύ στην παραγωγή αλλάζοντας συχνά τελείως τρόπο ζωής (φαντάζεσαι το αφεντικό σου αγριεμένο πιτσιρικά με μαλλί «ανατίναξη», μπλουζάκι Exploited και μπότες Dc Martins;), κάποιοι παρέμειναν "underground" και συνέχισαν να ζουν «λαθραία» ή αξιοποίησαν επαγγελματικά τις εμπειρίες που απέκτησαν δραστηριοποιούμενοι στη «σκηνή». Η κρίση όμως έφερε τα πάνω κάτω και αρκετοί ανέτρεξαν, λέει, στα χρόνια εκείνα για να αντλήσουν αντοχές κι ιδέες. Για τις οικογένειες που δημιούργησαν, τα όνειρα, τις διαψεύσεις, το πώς την παλεύουν τώρα, το τι σημαίνει πια το πανκ γι' αυτούς – «μια φορά πανκ, πάντα πανκ» ή μήπως όχι; -, στοιχεία βασισμένα κύρια σε προσωπικές μαρτυρίες αλλά και βιώματα: «Έχω περάσει τα 40, είμαι πια κι εγώ οικογενειάρχης, έχω μια "καθώς πρέπει" δουλειά (διδάσκει σε λύκειο), ήταν οπότε και για μένα πρόκληση να καταπιαστώ με μια εποχή που με καθόρισε, να εξετάσω πώς με επηρέασε, τι μου έδωσε, πού με πήγε, εμένα κι όσο κόσμο πορευτήκαμε τρόπον τινά μαζί τότε», μου λέει, συμπληρώνοντας ότι ναι, συζητά για πανκ και με τους μαθητές του! Αλλά και για τη σταδιακή «ένταξη» του πανκ στιλ στο κυρίαρχο θέαμα – ένας «Μοϊκανός» σε σίριαλ υψηλής τηλεθέασης (ο Άρης Σερβετάλης στο «Είσαι το Ταίρι μου») κάποτε θα σόκαρε, τώρα είναι "cool". Από την άλλη, ένας πανκ γονιός, όσο αντιαυταρχικά κι αν μεγαλώνει το παιδί του, είναι προετοιμασμένος για το... χειρότερο: «Το περιμένω ότι όταν φτάσει στην εφηβεία της θα επαναστατήσει , περιμένω να ακούσω και "κωλόγερε" και "άντε γαμήσου" και "άσε με ήσυχη, εγώ θα κάνω αυτό που θέλω!"», λέει για την κόρη του πρώην μέλος της «σκηνής».

«Κοινωνικά Απόβλητα» : μια μνημειώδης έκδοση για την αθηναϊκή πανκ σκηνή από το ’79 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Xαμένα ιδανικά: Η αφίσα μιας συναυλίας που έγινε στο μπαρ Swing (Θεμιστοκλέους και Μεταξά) των Εξαρχείων, το 1987.


Εκείνο, ωστόσο, που έμεινε περισσότερο σε όλον αυτόν τον κόσμο που ανακατεύτηκε στη φάση είναι μια «ενστικτώδης» αλλεργία απέναντι σε εξουσίες και κανόνες, μια «χύμα» πλην ειλικρινής αμεσότητα και το υπέροχο συναίσθημα τού πόσα θαυμαστά πράγματα μπορούν να καταφέρουν ο αυθορμητισμός, η αυτοοργάνωση, το μεράκι και η συλλογική δράση. Γι' αυτό άλλωστε punk's not dead, motherf***ers!

Υ.Γ. Λίγο αφότου έλαβα το βιβλίο, που το κουβαλούσα μαζί να το ξεφυλλίζω όταν μπορώ, έπεσα σε μπουρίνι και παρότι σε σάκο αδιάβροχο έγινε μούσκεμα, ξέφτισε, γδάρθηκε... Αρχικά στενοχωρήθηκα, ύστερα όμως χαμογέλασα – καινούργιο, «κυριλέ» κι ατσάκιστο, τι σόι πανκ θα 'τανε;

Info: «Κοινωνικά Απόβλητα; - Η ιστορία της πανκ σκηνής στην Αθήνα 1979-2015», εκδόσεις Απρόβλεπτες

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια