Skyfall

Skyfall Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Σαμ Μέντες

Πρωταγωνιστούν: Ντάνιελ Κρεγκ, Χαβιέ Μπαρδέμ, Τζούντι Ντεντς

Βαθμολογία: 3,5/5

H πιο επίμονη ένσταση για τη σειρά των ταινιών Τζέιμς Μποντ, δηλαδή ο χάρτινος κεντρικός χαρακτήρας, που, παρά τα ευφάνταστα αξεσουάρ του και τη φλεγματική, εμβληματική του καλλιέπεια, παρέμενε αποσυνδεδεμένος από την πραγματική ζωή και το ζωτικό πάθος, καταρρίπτεται επισήμως φέτος, μετά τη διαδικασία ανασύνθεσης που ξεκίνησε σοβαρά από το Casino Royale - με ψήγματα αλήθειας σπαρμένα και στις προσπάθειες του Πιρς Μπρόσναν. Ο Μποντ νο. 23 είναι ένα ψυχαναλυτικό τρίγωνο ανάμεσα στον 007, τον παράφρονα Σίλβα και την Μ, η οποία τοποθετείται στο επίκεντρο δύο πρακτόρων και μιας βεντέτας που εξελίσσεται σε προσωπική διεκδίκηση, ως η αναπληρωματική μητρική φιγούρα ανδρών με ανεπίλυτα τραύματα και δολοφονικά ένστικτα. Η Μ ασκεί τα καθήκοντα της προϊσταμένης των μυστικών υπηρεσιών με τη σκληρότητα και την απαρασάλευτη πίστη μιας ηγουμένης αλλά και τη στρατιωτική πειθαρχία μιας Σοβιετικής προπονήτριας, και αποδεικνύεται η πιο ατσάλινη από τους τρεις πρωταγωνιστές. Ο Σαμ Μέντες κάνει τη διαφορά, μετατοπίζοντας πονηρά τη ματιά του θεατή από τα πυροτεχνήματα του θεάματος στην καταγωγή του πόνου: για πρώτη φορά ο Μποντ αποκαλύπτει το παρελθόν του, χωρίς να μπει σε λεπτομέρειες, φωτίζοντας τον υπαρξιακό κυνισμό των δυο προηγούμενων ταινιών, χωρίς ωστόσο να αφαιρεί την αταβιστική του ανάγκη να τιμωρεί όποιον του πειράζει τα ιερά και τα όσια, δηλαδή την πατρίδα και το καθήκον - προσθέστε την Μ και την παλιά Άστον Μάρτιν του, τη vintage «κούκλα» τoυ που βγάζει από το γκαράζ και σεργιανίζει ως το ερειπωμένο πατρικό του στη Σκωτία. Και για να μην ξεχνιόμαστε, στο Skyfall είναι η πρώτη φορά που πραγματικά βλέπουμε τον Τζέιμς Μποντ να κάνει σεξ, έστω και αν δεν καταλαβαίνουμε ακριβώς πώς ξεφύτρωσε και πού κατέληξε η ερωμένη του, η Ελληνίδα Τόνια Σωτηροπούλου (ίσως εξηγηθεί σε επόμενο επεισόδιο). Αντίθετα, βραχεία, αλλά ολοκληρωμένη είναι η συνεύρεσή του με την Μπερενίς Μαρλό, η οποία υποδύεται μια πρώην σκλάβα που συναντά σε καζίνο του Μακάο και θα τον οδηγήσει στον Σίλβα, τον εργοδότη της. Ο τρόπος που την προσεγγίζει, σε έναν ατμοσφαιρικό διάλογο με τα κλασικά διπλά νοήματα, δεν δηλώνει απλώς τη γνώση του για τη γυναικεία ψυχοσύνθεση αλλά κυρίως την κατανόηση της απελπισίας και του παιχνιδιού της έντεχνης απόκρυψής της. Ανέκαθεν, ο Μποντ το έπαιζε ώριμος και πεπειραμένος, αλλά εδώ έχει βιώσει τα «θέματά» του και τα εκφέρει ανθρώπινα και πιο πειστικά. Στο σεξ και στον θάνατο, ο μέχρι πρότινος μονοδιάστατος εξυπνάκιας, γκατζετάκιας, poseur 007 απέκτησε επιτέλους ραχοκοκαλιά χαρακτήρα και βάθυνε χάρη στον χειρισμό του ικανότατου σε πολύπλοκα και σοφιστικέ πορτρέτα Σαμ Μέντες και της ομάδας του. Διότι και η εικόνα της ταινίας, μέσα από τον φακό του σπουδαίου Ρότζερ Ντίκινς, υποστηρίζει αβίαστα την εναλλαγή περιπέτειας με δράμα, συνθέτοντας ένα ολοκληρωμένο επεισόδιο με σκοτεινιές και γούστο, και όχι ένα γυαλισμένο, δισυπόστατο μόρφωμα που θα άφηνε απορίες και δυσάρεστα ερωτηματικά. Η καταδίωξη της έναρξης είναι καλοκουρδισμένη, αλλά μάλλον τυπική, ενώ η μακρόσυρτη αναμέτρηση του φινάλε δεν είναι παρά η κλιμάκωση ενός δεξιοτεχνικού σασπένς, που δεν αφήνει τον θεατή να εφησυχάσει επί 143 λεπτά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ