Skyfall

Skyfall Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Σαμ Μέντες

Πρωταγωνιστούν: Ντάνιελ Κρεγκ, Χαβιέ Μπαρδέμ, Τζούντι Ντεντς

Βαθμολογία: 3,5/5

H πιο επίμονη ένσταση για τη σειρά των ταινιών Τζέιμς Μποντ, δηλαδή ο χάρτινος κεντρικός χαρακτήρας, που, παρά τα ευφάνταστα αξεσουάρ του και τη φλεγματική, εμβληματική του καλλιέπεια, παρέμενε αποσυνδεδεμένος από την πραγματική ζωή και το ζωτικό πάθος, καταρρίπτεται επισήμως φέτος, μετά τη διαδικασία ανασύνθεσης που ξεκίνησε σοβαρά από το Casino Royale - με ψήγματα αλήθειας σπαρμένα και στις προσπάθειες του Πιρς Μπρόσναν. Ο Μποντ νο. 23 είναι ένα ψυχαναλυτικό τρίγωνο ανάμεσα στον 007, τον παράφρονα Σίλβα και την Μ, η οποία τοποθετείται στο επίκεντρο δύο πρακτόρων και μιας βεντέτας που εξελίσσεται σε προσωπική διεκδίκηση, ως η αναπληρωματική μητρική φιγούρα ανδρών με ανεπίλυτα τραύματα και δολοφονικά ένστικτα. Η Μ ασκεί τα καθήκοντα της προϊσταμένης των μυστικών υπηρεσιών με τη σκληρότητα και την απαρασάλευτη πίστη μιας ηγουμένης αλλά και τη στρατιωτική πειθαρχία μιας Σοβιετικής προπονήτριας, και αποδεικνύεται η πιο ατσάλινη από τους τρεις πρωταγωνιστές. Ο Σαμ Μέντες κάνει τη διαφορά, μετατοπίζοντας πονηρά τη ματιά του θεατή από τα πυροτεχνήματα του θεάματος στην καταγωγή του πόνου: για πρώτη φορά ο Μποντ αποκαλύπτει το παρελθόν του, χωρίς να μπει σε λεπτομέρειες, φωτίζοντας τον υπαρξιακό κυνισμό των δυο προηγούμενων ταινιών, χωρίς ωστόσο να αφαιρεί την αταβιστική του ανάγκη να τιμωρεί όποιον του πειράζει τα ιερά και τα όσια, δηλαδή την πατρίδα και το καθήκον - προσθέστε την Μ και την παλιά Άστον Μάρτιν του, τη vintage «κούκλα» τoυ που βγάζει από το γκαράζ και σεργιανίζει ως το ερειπωμένο πατρικό του στη Σκωτία. Και για να μην ξεχνιόμαστε, στο Skyfall είναι η πρώτη φορά που πραγματικά βλέπουμε τον Τζέιμς Μποντ να κάνει σεξ, έστω και αν δεν καταλαβαίνουμε ακριβώς πώς ξεφύτρωσε και πού κατέληξε η ερωμένη του, η Ελληνίδα Τόνια Σωτηροπούλου (ίσως εξηγηθεί σε επόμενο επεισόδιο). Αντίθετα, βραχεία, αλλά ολοκληρωμένη είναι η συνεύρεσή του με την Μπερενίς Μαρλό, η οποία υποδύεται μια πρώην σκλάβα που συναντά σε καζίνο του Μακάο και θα τον οδηγήσει στον Σίλβα, τον εργοδότη της. Ο τρόπος που την προσεγγίζει, σε έναν ατμοσφαιρικό διάλογο με τα κλασικά διπλά νοήματα, δεν δηλώνει απλώς τη γνώση του για τη γυναικεία ψυχοσύνθεση αλλά κυρίως την κατανόηση της απελπισίας και του παιχνιδιού της έντεχνης απόκρυψής της. Ανέκαθεν, ο Μποντ το έπαιζε ώριμος και πεπειραμένος, αλλά εδώ έχει βιώσει τα «θέματά» του και τα εκφέρει ανθρώπινα και πιο πειστικά. Στο σεξ και στον θάνατο, ο μέχρι πρότινος μονοδιάστατος εξυπνάκιας, γκατζετάκιας, poseur 007 απέκτησε επιτέλους ραχοκοκαλιά χαρακτήρα και βάθυνε χάρη στον χειρισμό του ικανότατου σε πολύπλοκα και σοφιστικέ πορτρέτα Σαμ Μέντες και της ομάδας του. Διότι και η εικόνα της ταινίας, μέσα από τον φακό του σπουδαίου Ρότζερ Ντίκινς, υποστηρίζει αβίαστα την εναλλαγή περιπέτειας με δράμα, συνθέτοντας ένα ολοκληρωμένο επεισόδιο με σκοτεινιές και γούστο, και όχι ένα γυαλισμένο, δισυπόστατο μόρφωμα που θα άφηνε απορίες και δυσάρεστα ερωτηματικά. Η καταδίωξη της έναρξης είναι καλοκουρδισμένη, αλλά μάλλον τυπική, ενώ η μακρόσυρτη αναμέτρηση του φινάλε δεν είναι παρά η κλιμάκωση ενός δεξιοτεχνικού σασπένς, που δεν αφήνει τον θεατή να εφησυχάσει επί 143 λεπτά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ