Η Κριτική του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου: Επιχείρηση «Αργώ» (Argo)

Η Κριτική του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου: Επιχείρηση «Αργώ» (Argo) Facebook Twitter
6

Σκηνοθεσία: Μπεν Άφλεκ

Πρωταγωνιστούν: Μπεν Άφλεκ, Τζον Γκούντμαν, Άλαν Άρκιν

Βαθμολογία: 3,5/5

Στις 4 Νοεμβρίου του 1979, καθώς η επανάσταση στο Ιράν φτάνει στην κορύφωσή της, μια ομάδα Ιρανών στρατιωτών εισβάλλει στην Αμερικανική Πρεσβεία στην Τεχεράνη και κρατά όμηρους 52 Αμερικανούς. Μέσα στον πανικό, έξι Αμερικανοί καταφέρνουν να διαφύγουν και να βρουν καταφύγιο στην κατοικία του Καναδού πρέσβη. Γνωρίζοντας ότι είναι θέμα χρόνου να εντοπιστούν και να θανατωθούν, ο ειδικός «απομακρύνσεων» της CIA Τόνι Μέντες (Άφλεκ) καταστρώνει ένα επικίνδυνο σχέδιο, προκειμένου να τους φυγαδεύσει με ασφάλεια από τη χώρα. Το σχέδιο είναι τόσο παράτολμο που μόνο σε ταινία θα μπορούσε κανείς να το δει.

Η έκφραση «αυτά μόνο στο σινεμά γίνονται» εφαρμόζεται απολύτως στην περίπτωση της ομηρείας και απελευθέρωσης των 6 υπαλλήλων της Αμερικανικής Πρεσβείας στην Τεχεράνη, κατά την κρίσιμη και βίαια αντιαμερικανική, λόγω των εχθρικών χειρισμών του τότε Προέδρου Τζίμι Κάρτερ, περίοδο της μετάβασης του Ιράν από την τυραννική βασιλεία του Σάχη στην ορμητική, θεοκρατική δημοκρατία του Χομεϊνί.

Αληθινό όσο και απίστευτο γεγονός, η τρελή ιδέα του Μέντες, το «καλύτερο από τα κακά» σχέδια που έπεσαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για τις πιθανές λύσεις στο πρόβλημα, ήταν να μασκαρέψουν τους Αμερικανούς σε μέλη κινηματογραφικού συνεργείου που ετοιμάζεται να γυρίσει ένα φιλμ-μούφα με τον δήθεν τίτλο Αργώ, μια φτηνοπεριπέτεια επιστημονικής φαντασίας, και να τους φυγαδεύσουν με πλαστά διαβατήρια, σε μια πρωτοφανή κίνηση του καναδικού Κοινοβουλίου να συνεδριάσει μυστικά και να εγκρίνει την έκδοσή τους. Για τον λόγο αυτό επιστρατεύτηκαν ένας τοπ μακιγιέρ, ο άνθρωπος που επιμελήθηκε τα μυτερά αυτιά του Σποκ στο Star Trek καθώς και τις μεταμορφώσεις στον Πλανήτη των Πιθήκων (βραβεύτηκε με  Όσκαρ) κι ένας παραγωγός, φίλοι και περιστασιακοί συνεργάτες του Μέντες και της CIA.

Τους υποδύονται με κέφι ο Τζον Γκούντμαν και ο Άλαν Άρκιν αντίστοιχα, στο δεύτερο μέρος της ταινίας, όταν ο Μπεν Άφλεκ διακόπτει το δραματικό κομμάτι της «Επιχείρησης Αργώ» και έντεχνα βάζει μια κωμική χολιγουντιανή παρένθεση, που δίνει σφρίγος και νόημα σε ένα πολιτικό θρίλερ που θέλει, και τα καταφέρνει, να μοιάσει με τα αντίστοιχα της δεκαετίας του '70, και τελικά παρακολουθείται απνευστί.

Η ταινία βασίζεται στην πανταχού παρούσα και εύστοχη σκηνοθεσία του ηθοποιού, που με την τρίτη του δουλειά, μετά το φορτωμένο Gone Baby Gone και το άνισο The Town, συγκεντρώνει κι επεξεργάζεται μαεστρικά ένα πλούσιο υλικό, από την εισαγωγή για την καυτή κατάσταση στο Ιράν και κάποιες αυθεντικές εικόνες από τις τηλεοπτικές αναμεταδόσεις μέχρι την αληθοφάνεια της εποχής και των πρωταγωνιστών, και δίνει φωνή και ρόλο σε πάνω από 20 κύριους χαρακτήρες, χωρίς να χάσει το τέμπο και τον στόχο του.

Ο ίδιος ο Άφλεκ, στον ρόλο του Μέντες, παίρνει πάνω του το βάρος του Σαμαρείτη με τις απαραίτητες ανθρώπινες ατέλειες, καθώς η συζυγική και η πατρική του ταυτότητα είναι εκκρεμείς, και ενορχηστρώνει την επιχείρηση ως κυματοθραύστης των προβλημάτων που συνεχώς ανέκυπταν. Είναι πιο συμπαθής και σίγουρος για τον εαυτό του απ' ό,τι απαιτεί ο χαρακτήρας, αν και με αυτό τον τρόπο γεφυρώνει τον κόσμο του σινεμά (έχοντας ένα παρουσιαστικό με αυτοπεποίθηση και γοητεία) με εκείνον της πολιτικής και της διπλωματίας.

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ