Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει) Facebook Twitter
Οιστρόπληκτες φιγούρες που υποτάσσονται στις επιταγές μιας θαυμαστά χορογραφημένης συλλογικής έκφρασης. Φωτ.: Johanna Weber
0

Σώματα απόβλητα, πεταμένα, περιφρονημένα, σώματα που συσπώνται σπαρακτικά αναζητώντας μια πατρίδα, μια αγκαλιά, ένα θεϊκό χάδι. Μητρικά στήθη που στάζουν φωτιά και καίνε τα παιδιά τους. Ένας κύκλος αίματος μέσα στην άβυσσο. Κραυγές που σχίζουν τα σωθικά της γης και ζητούν δικαίωση για κρίματα περασμένα αλλά όχι λησμονημένα. Άνθρωποι που παραληρούν φορτωμένοι κατάρες και ξεχύνονται στους δρόμους στοιχειωμένοι από οράματα, σπρωγμένοι από υποχθόνιες θύελλες. Μάτια κόκκινα, γλώσσες πύρινες που προφητεύουν ολέθρους. Σάρκα μαλακή σαν βαμβάκι και σκληρή σαν μάρμαρο. Μια άγρια εξάντληση, ένας εκστατικός ίλιγγος. Θανατηφόρος παρασυρμός, ακραίος αποπροσανατολισμός. Μακριά στην ανοιχτή θάλασσα, εκτεθειμένοι στη ριζική τρωτότητά μας, πιασμένοι στα δίχτυα του παρελθόντος, εν αναμονή της ανεξήγητης τιμωρίας μας από αναποφάσιστους δικαστές και θεούς-προστάτες που γνωρίζουν πάντοτε το καλό μας.

Πώς να μιλήσουμε με θεατρικούς όρους τη γλώσσα του ασυνείδητου; Πώς να αιχμαλωτίσουμε σε εικόνες την πάλη της αναρχικής παρόρμησης με το κράτος του νόμου, της παραφοράς με τις επιταγές του μέτρου, της επιθυμίας με τις εγγυημένες απολαβές της κανονικότητας; Με άλλα λόγια, πώς να ατενίσουμε το απερινόητο; Πώς να συμφιλιωθούμε με το ανεξήγητο και το μοιραίο, αυτό που μας κληροδοτήθηκε εν αγνοία μας και απεργάζεται την καταστροφή μας, όσο κι αν εμείς πασχίζουμε –μέσα από τη γλώσσα, τη γνώση, τη διαλεκτική, την τεχνολογία– για την αποκωδικοποίηση, την εξιδανίκευση και τη θεσμοποίησή του; 

Αληθινός πρωταγωνιστής στάθηκε βέβαια ο Χορός και δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε ότι μέσα από την περιπέτεια των σωμάτων του Χορού βιώσαμε όλη την ιστορία του ανθρώπινου Σώματος (ατομικού, κοινωνικού, πολιτικού), όπως μόνον η τραγωδία, και ο κορυφαίος ερευνητής της Θεόδωρος Τερζόπουλος, μπορούν να την αφηγηθούν και να τη μεταφέρουν συνταρακτικά στο σήμερα. 

Αναμετρώμενος με το θείο τέρας της τραγωδίας, που βρίσκεται, όπως λέει ο ίδιος, μονίμως «εν κινήσει, εν βρασμώ... ρέει με ιλιγγιώδη ταχύτητα και δεν συλλαμβάνεται ποτέ», ο Θεόδωρος Τερζόπουλος επιστρατεύει μια πληθώρα μεθόδων. Απέναντι στο χάος, απέναντι στο απερινόητο, στο μοιραίο, στο τρομακτικό –όλα τα δυσθεώρητα τραγικά διακυβεύματα– ο Τερζόπουλος ενεργοποιεί σταθερά τη γονιμοποιό δύναμη της τελετουργικής επιτέλεσης.

Σε μια εποχή όπου η μυχιότητα της τελετουργίας έχει εκλείψει, εκείνος επιμένει να σφυρηλατεί μια γλώσσα θεατρική που κινείται πέρα από τις λέξεις, συντάσσοντας αυστηρά οργανωμένες μορφές συντονισμένων σωμάτων, συμβολικών χειρονομιών και ρυθμικά επαναλαμβανόμενων κινήσεων που οικοδομούν αυξανόμενες εντάσεις, προσδίδουν ρυθμό, υφή και αρμονία, μια σωτηρία από το φάσμα της απόλυτης αμορφίας, από την πεζότητα της καθημερινής ζωής, από τις ψευδομορφές του ρεαλισμού. Χέρια που ξύνουν εμμονικά το ξεραμένο αίμα από το δέρμα τους αφηγούνται την ιστορία στυγερών εγκλημάτων και ανθρωποθυσιών που δεν θα ξεπλυθούν ποτέ από τον ψυχισμό του ανθρώπινου είδους. 

Η αυστηρή γεωμετρία του Τερζόπουλου απορρίπτει τη βουή της φλυαρίας, προσδίδει δομή στον χώρο και στον χρόνο, συνασπίζει την ενέργεια, προστατεύει τη ζωή από τη διάσπαση, αποφορτίζει το εγώ από το εγώ, προτάσσει τη δυνατότητα της συλλογικής έκφρασης και αντίστασης, το μοίρασμα της αβάσταχτης οδύνης. Και είναι μέσα από αυτή την πειθαρχημένη διαδικασία συμπίεσης που τα σώματα ωθούνται σταδιακά στα άκρα, συσπώνται, εκρήγνυνται, παραδίδονται στη μέθη της παραφοράς, στροβιλίζονται στα μονοπάτια της προγλωσσικής μνήμης, γκρεμίζονται στη λήθη του συνειδητού, συναντούν την παλίρροια του διονυσιακού πνεύματος. Τα σχήματα συντίθενται για να διαλυθούν, κανένα τείχος δεν αντέχει μπροστά στην ορμή του τραγικού πάθους.

Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει) Facebook Twitter
Οι εικόνες που γεννιούνται μέσα στη συνθήκη αυτή αποδεικνύονται αφοπλιστικές στην καθαρότητα και την ισχύ τους.

Οι εικόνες που γεννιούνται μέσα στη συνθήκη αυτή αποδεικνύονται αφοπλιστικές στην καθαρότητα και την ισχύ τους, ποιητικές αποκρυσταλλώσεις σπάνιας λάμψης και ομορφιάς, που ανήκουν δικαιωματικά πλέον στην παγκόσμια παραστασιακή ανθολογία: ο σπαρακτικός μπεκετικός Φρουρός του Τάσου Δήμα προσμένει εναγωνίως τη φρυκτωρία κι έχει σχεδόν σαπίσει καρφωμένος –πόσα χρόνια άραγε;– στη θέση του, στο κέντρο της ορχήστρας, ενώ αυτοχαστουκίζεται επίμονα πασχίζοντας να απαλλαγεί από τις σαρτρικές μύγες της Ιστορίας που κεντούν στο μυαλό του τα δεινά κάθε μάταιου πολέμου. Και είναι τα αθώα θύματα ενός τέτοιου πολέμου, οι αποδεκατισμένοι της ηγεμονικής αλαζονείας του Αγαμέμνονα, πάνω στους οποίους πατάει ο Σάββας Στρούμπος διασχίζοντας το περίφημο «κόκκινο χαλί» που θα τον οδηγήσει στο παλάτι – και στο πεπρωμένο του. 

Τι να πρωτοπεί κανείς για τη σκηνή της αδελφικής αναγνώρισης, έτσι όπως ο Χορός, οι νεκροί που κείτονται στο χώμα ποτισμένοι δάκρυα και χοές, ανοίγουν εν ριπή οφθαλμού ένα μακρόστενο πέρασμα, λες και χωρίζει εκ νέου η Ερυθρά Θάλασσα από το ραβδί του Μωυσή, επιτρέποντας στα σώματα και τα στόματα της Ηλέκτρας και του Ορέστη να συναντηθούν με μια βίαιη, ακαριαία, μαγνητική έλξη. Εντυπωσιακά αφαιρετική και με βαθιά ψυχαναλυτική υπόσταση, η σκηνή της μητροκτονίας που βρίσκει τον διχασμένο γιο να καρφώνει το μαχαίρι, όχι στο μητρικό στήθος, όπως θα φανταζόταν εύκολα κανείς, αλλά στα δικά του πλευρά. Μα και το πλέγμα των Ερινύων που εγκλωβίζει στο κέντρο του τον Ορέστη, συνθέτοντας μια παλλόμενη πολυσώματη οντότητα που παραπέμπει φορμαλιστικά στο ξακουστό γλυπτό του Λαοκόωντος να παλεύει με τα φίδια, αποτυπώνει μοναδικά την αίσθηση του βασανιστικού αδιεξόδου που βιώνει ο νεαρός μητροκτόνος διωκόμενος από τις τύψεις του.

Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει) Facebook Twitter
Ανοχύρωτα εκτεθειμένος στην ευαλωτότητά του ο Κωνσταντίνος Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης). Φωτ.: Johanna Weber
Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει) Facebook Twitter
Απολαυστικά δαιμόνια η Αγλαΐα Παππά, ως αδίστακτη Αθηνά, μέγιστη θηριοδαμάστρια και ιέρεια της ειρωνείας. Φωτ.: Johanna Weber

Όμως η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου δεν συνομιλεί μονάχα με το υπαρξιακό έρεβος του τραγικού, σμιλεύοντας τα πετρώματα του ασυνειδήτου σε εκθαμβωτικές εικόνες, καταχθόνιους ήχους επικείμενου ολέθρου (εξαιρετική η «απόκοσμη» μουσική σύνθεση του Παναγιώτη Βελιανίτη) και οιστρόπληκτες φιγούρες που υποτάσσονται στις επιταγές μιας θαυμαστά χορογραφημένης συλλογικής έκφρασης. Αφηγείται ταυτόχρονα την ιστορία του θεάτρου, έτσι όπως εκκινεί από την τελετουργία και το θέατρο της σκληρότητας του Αρτό, στην αρχή της τριλογίας, για να πορευθεί αβίαστα προς μια μπρεχτική, ολοένα και πιο ειρωνική σκηνοθετική οπτική, στο τελευταίο μέρος της, τις «Ευμενίδες». Εδώ είναι που κάνει τη μεγάλη έκπληξη, προτάσσοντας την προσωπική, καίρια πολιτική ανάγνωσή του, αφήνοντας το ανεξίτηλο στίγμα του στην ερμηνεία του αισχύλειου αριστουργήματος, προσθέτοντας έναν πολύτιμο κρίκο σε όλη τη μακρά αλυσίδα παραστασιακών προσεγγίσεων που έχουν επιχειρηθεί στο πέρασμα των αιώνων.

Αρνούμενος σθεναρά την εξελικτική λογική των συντηρητικών μελετητών του Αισχύλου, σύμφωνα με τους οποίους η τριλογία καταγράφει την πρόοδο από τον νόμο της βεντέτας στον νόμο του άστεως, από την αναρχία στην πολιτειακή ευταξία, από το χάος στον πολιτισμό, ο Τερζόπουλος διαλύει το επίστρωμα γλυκερής συμφιλίωσης και πρόσκαιρου κατευνασμού των παθών που σηματοδοτεί φαινομενικά η μεταμόρφωση των Ερινύων σε Ευμενίδες, για να αποκαλύψει το υπόγειο ρεύμα που δονεί κάθε βεβαιότητα, κάθε καθησυχαστική πεποίθηση ως προς την αξία των επιτευγμάτων μας και ως προς την ακλόνητη στερεότητα του δημοκρατικού οικοδομήματός μας. Κατόπιν διαπραγματεύσεων με την Αθηνά, οι Ερινύες δέχονται να εγκαταλείψουν τις διεκδικήσεις τους περί απονομής δικαιοσύνης, και να ενσωματωθούν στον ιστό της πόλης αντί να μεθοδεύσουν την καταστροφή της, όπως αρχικά σκόπευαν, οργισμένες από την αθώωση του Ορέστη. Ποιο είναι, όμως, το τίμημα αυτού του συμβιβασμού; Οι Ερινύες του Τερζόπουλου σκύβουν το κεφάλι και αποχωρούν τσακισμένες, σαν σκλάβοι που οδεύουν προς τις γαλέρες, έχοντας αποδεχθεί φανταχτερά ανταλλάγματα αλλά και απειλές βίαιης τιμωρίας σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους. 

Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει) Facebook Twitter
Η αυστηρή γεωμετρία του Τερζόπουλου απορρίπτει τη βουή της φλυαρίας. Φωτ.: Johanna Weber

Κάναμε τόσο κόπο, στήσαμε τόσες άμυνες και τόσα οχυρά, αλλά τίποτε δεν εξασφαλίσαμε, κανένα από τα οράματά μας δεν υλοποιήσαμε: η βαρβαρότητα εξακολουθεί να κατοικεί στην καρδιά του πολιτισμού μας, όπως συνειδητοποιούμε στο άκουσμα της γυναικείας φωνής που ξεχύνεται από τα ηχεία πληροφορώντας μας περιπαικτικά για τον αριθμό των θυμάτων στη Γάζα και για τις τιμές των μετοχών στον Dow Jones. «Καλώς ήρθατε στον θαυμαστό νέο κόσμο!» επιχαίρει η φωνή, την ώρα που ήχοι από μαχητικά αεροσκάφη και πυροβολισμούς πλημμυρίζουν εφιαλτικά το κοίλον.

Αυτός είναι ο κόσμος που φτιάξαμε και ούτε ο ορθολογισμός ούτε κανένας από μηχανής θεός δεν θα μας σώσει: όλα κρέμονται από μια κλωστή και ίσως αυτή να έχει ήδη σπάσει. Χωρίς την επαγρύπνισή μας, μοιάζει να διατείνεται ο σκηνοθέτης ακολουθώντας τον Αισχύλο, οι έννοιες της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης, άπαντες οι θεσμοί, δεν εγγυώνται καμία αίσια έκβαση από το αδιέξοδο: αντιθέτως, καταντούν κουρελιασμένα υφάσματα, όπως αυτά που διαρρηγνύει ο αποτρελαμένος Ορέστης στο κλείσιμο της παράστασης, ποτισμένα με το αίμα των αθώων που σφαγιάστηκαν διαχρονικά εις το όνομα κούφιων ιδανικών και γλαφυρών υποσχέσεων. Δυόμισι χιλιάδες χρόνια μετά, ο αγώνας συνεχίζεται και τίποτε δεν θα αλλάξει, ενόσω οι Ευμενίδες παραδίδουν αμαχητί τα όπλα, λησμονώντας ότι υπήρξαν κάποτε Ερινύες.     

Κλείνοντας, δεν θα μπορούσαμε φυσικά να μην επισημάνουμε την τιτάνια προσπάθεια των ηθοποιών, νεότερων και μεγαλύτερων, που εργάστηκαν τόσο εντατικά και συνασπίστηκαν τόσο δυναμικά επιτυγχάνοντας ένα τόσο υψηλό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Καθηλωτική η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ, ανοχύρωτα εκτεθειμένος στην ευαλωτότητά του ο Κωνσταντίνος Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης), συναρπαστικά σαρδόνιος ο Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), απολαυστικά δαιμόνια η Αγλαΐα Παππά, ως αδίστακτη Αθηνά, μέγιστη θηριοδαμάστρια και ιέρεια της ειρωνείας. Αληθινός πρωταγωνιστής στάθηκε βέβαια ο Χορός και δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε ότι μέσα από την περιπέτεια των σωμάτων του Χορού βιώσαμε όλη την ιστορία του ανθρώπινου Σώματος (ατομικού, κοινωνικού, πολιτικού), όπως μόνον η τραγωδία, και ο κορυφαίος ερευνητής της Θεόδωρος Τερζόπουλος, μπορούν να την αφηγηθούν και να τη μεταφέρουν συνταρακτικά στο σήμερα. 

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου
Σκηνοθεσία - Δραματουργική επεξεργασία: ΘεόδωροςΤερζόπουλος
Συνεργάτης σκηνοθέτης: Σάββας Στρούμπος
Σκηνικά - Κοστούμια - Φωτισμοί: Θεόδωρος Τερζόπουλος
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Παναγιώτης Βελιανίτης
Σύμβουλος δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο
Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοδώρα Πατητή
Συνεργάτης σκηνογράφου: Σωκράτης Παπαδόπουλος
Συνεργάτιδα ενδυματολόγου: Παναγιώτα Κοκκορού
Συνεργάτης φωτιστή: Κωνσταντίνος Μπεθάνης
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Μαρία Βογιατζή

Παίζουν: Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας/Κορυφαίος/Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας)

Xορός: Μπάμπης Αλεφάντης, Έβελυν Ασουάντ, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας, Giulio Germano Cervi

Στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου ο Giulio Germano Cervi αντικατέστησε τον Γιάννη Σανιδά.

Πρόγραμμα Περιοδείας

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19-Ιουλ  | Θεσσαλονίκη | Θέατρο Δάσους | Ώρα έναρξης: 21:00
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26-Ιουλ  | Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης | Ώρα έναρξης: 21:00
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 2-Αυγ  | Λεμεσός | Αρχαίο Θέατρο Κουρίου | Ώρα έναρξης: 21:00
ΣΑΒΒΑΤΟ 3 Αυγ  | Λεμεσός | Αρχαίο Θέατρο Κουρίου | Ώρα έναρξης: 21:00
ΣΑΒΒΑΤΟ 24-Αυγ  | Καβάλα | Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων | Ώρα έναρξης: 20:30
ΤΕΤΑΡΤΗ 28-Αυγ  | Αρχαίο Θέατρο Δίου | Ώρα έναρξης: 20:30
ΤΕΤΑΡΤΗ 4-Σεπ  | Ωδείο Ηρώδου Αττικού | Ώρα έναρξης: 21:00
ΠΕΜΠΤΗ 5-Σεπ  | Ωδείο Ηρώδου Αττικού| Ώρα έναρξης: 21:00
ΚΥΡΙΑΚΗ 8-Σεπ  | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης:  21:00
ΤΕΤΑΡΤΗ -11 Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21:00
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13-Σεπ  | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21:00
ΣΑΒΒΑΤΟ 14-Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21:00

Διάρκεια: 200 λεπτά
Προπώληση εισιτηρίων: 
ticketservices.gr

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Χάθηκα, παλεύοντας με τα κύματα του αισχύλειου ωκεανού»

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Χάθηκα, παλεύοντας με τα κύματα του αισχύλειου ωκεανού»

Έπειτα από έξι μήνες προβών, η πολυαναμενόμενη Ορέστεια, η παράσταση που ετοίμασε ο σπουδαίος διεθνής σκηνοθέτης πάνω στην τριλογία του Αισχύλου, στην πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, είναι έτοιμη για την Επίδαυρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Ορέστεια» του Αισχύλου: Ο αγώνας για δικαιοσύνη

Αρχαίο Δράμα Explained / «Ορέστεια» του Αισχύλου: Ο αγώνας για δικαιοσύνη

Ποια είναι εκείνη η μορφή δικαιοσύνης που θα ξεδιψάσει όλες τις διεκδικήσεις, αρχαίες και σύγχρονες; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα κάνει μια θεωρητική ανάλυση της «Ορέστειας» του Αισχύλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ