Ο Δημήτρης Καταλειφός σε ένα θεατρικό ορατόριο για την ελπίδα και την καρτερία στη Δήλο

Ένα θεατρικό ορατόριο για την ελπίδα και την καρτερία στη Δήλο  Facebook Twitter
Δημήτρης Καταλειφός. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η Δήλος θα ζωντανέψει ξανά ως ένα κέντρο αναστοχασμού για την πανδημία, τις ανθρώπινες πληγές και την κατάσταση του σύγχρονου ανθρώπου μέσα από τα εκτενή σωζόμενα σπαράγματα της τραγωδίας με τίτλο «Εξαγωγή-Έξοδος» που έγραψε ο Εζεκιήλ, τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή, σε συνεργασία με τον συγγραφέα Σταύρο Ζουμπουλάκη, τον μεταφραστή Θεόδωρο Στεφανόπουλο, τον συγγραφέα Χρήστο Χρυσόπουλο, τον συνθέτη Μίνω Μάτσα, τη συγγραφέα Κατερίνα Μάτσα, τον ζωγράφο Θανάση Μακρή, τον γλύπτη Κώστα Ζαφειρόπουλο και με τη σύμπραξη του Δημήτρη Καταλειφού. 

Η πορεία του ανθρώπου –ως έκφραση της επίμονης πορείας του διαμέσου του βίου– και οι «πληγές του» –ως αλληγορίες για το βάσανο της ψυχής– στοιχίζονται με τη σημερινή φωνή της ανθρωπότητας μπροστά στον τρόμο του αφανισμού και του θανάτου. 

Οι 269 στίχοι της «Εξαγωγής» του ελληνίζοντος Ιουδαίου Εζεκιήλ, που έχει επηρεαστεί έντονα από τον Ευριπίδη, είναι το εκτενέστερο σωζόμενο απόσπασμα τραγωδίας μετά τον 5ο αι. π.Χ. Η «Εξαγωγή», που γράφτηκε ανάμεσα στο 240 και το 100 π.Χ., ίσως στην Αλεξάνδρεια, παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, επειδή αντλεί το θέμα της από την Παλαιά Διαθήκη, συγκεκριμένα από την «Έξοδο» (1-15).

Οι τίτλοι «Εξαγωγή» και «Έξοδος» είναι ταυτόσημοι, απλώς ο πρώτος υπογραμμίζει σαφέστερα τη συμβολή του Μωυσή, ο οποίος εξήγαγε τους Εβραίους από την Αίγυπτο. Από τους σωζόμενους στίχους δεν προκύπτει με βεβαιότητα αν το έργο προοριζόταν για τη σκηνή ή απλώς για ανάγνωση ούτε αν είχε χορό – πιθανότερο φαίνεται να είχε και να χωριζόταν σε πέντε «πράξεις». 

Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν τηρείται η ενότητα του τόπου και του χρόνου, γεγονός που ενδεχομένως οφείλεται στη στενή εξάρτηση του Εζεκιήλ από την «Έξοδο» της  Παλαιάς Διαθήκης και τον προφήτη Ιεζεκιήλ.

Στο πρώτο απόσπασμα ο Μωυσής διηγείται το όνειρό του, που δεν απαντά στην «Έξοδο» αλλά εισάγεται από τον Εζεκιήλ, και στο δεύτερο ο Αιγύπτιος άγγελος περιγράφει τη διάβαση της Ερυθράς θαλάσσης.

Ένα θεατρικό ορατόριο για την ελπίδα και την καρτερία στη Δήλο  Facebook Twitter

Στις 10 και 11 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», το θέατρο Σημείο παρουσιάζοντας για πρώτη φορά αυτή την τραγωδία, μέσω της εποχής που γράφτηκε το κείμενο, της μορφής θεάτρου που επέλεξε ο συγγραφέας και του θέματος της Εξόδου του ανθρώπου προς τη λύτρωση, δίνει τη δυνατότητα να αναδειχθεί μια πρωτότυπη συνεργασία θρησκειών και πολιτισμών, λογοτεχνίας, θεάτρου, ποίησης, μουσικής και εικαστικών, μια παραδειγματική γεωλογία της διαρκούς πορείας του ανθρώπου, με κάθε δυνατό τρόπο προς το φως.

Η «Εξαγωγή» του Εζεκιήλ και η Βιβλική «Έξοδος» ερμηνεύουν τον σύγχρονο κόσμο μας –ακόμα και την τρέχουσα συγκυρία της πανδημίας– εκφράζοντας το πανανθρώπινο, διαχρονικό αίτημα για λύτρωση, για απελευθέρωση, για φώτιση. Τα σπαράγματα του Εζεκιήλ και τα αποσπάσματα από το βιβλικό κείμενο της «Εξόδου», συνδυάζονται με ένα πολυφωνικό χορικό προσωπικών φωνών, γραμμένο από τον συγγραφέα Χρήστο Χρυσόπουλο. Επτά φωνές, επτά ψαλμοί, διαψάλματα ανθρώπων που αγωνίζονται να διαβούν «εν μέσω σκιάς θανάτου» και να εξέλθουν νικητές στο φως της ζωής. 

Η κειμενική αυτή «συνήχηση» αποτελεί ένα συμβολικό ορατόριο για την ελπίδα και την καρτερία. «Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι έχουμε να κάνουμε με το ευρύτερο σπάραγμα, το μεγαλύτερο σωθέν σπάραγμα αρχαίας τραγωδίας», λέει ο σκηνοθέτης Ν. Διαμαντής στη LiFO, «το οποίο είναι και ευρεόθεμο». 

«Είναι γραμμένο από τον Εζεκιήλ από την Αίγυπτο, που γράφει την «Έξοδο», έχοντας το ίδιο θέμα με την «Έξοδο» που έχει γράψει ο προφήτης Ιεζεκιήλ, σε μορφή τραγωδίας, και σε αυτό σώζονται οι στίχοι που μετέφρασε ο Στεφανόπουλος, ένας υψηλού επιπέδου μεταφραστής, συνεργάτης του Πέτερ Στάιν και με σπουδαίες μεταφράσεις στο ενεργητικό του». 

Για τον Εζεκιήλ δεν ξέρουμε τίποτα, παρά μόνο ότι μας παραδίδεται ένα αρχαιοελληνικό σπάραγμα το οποίο είναι εντυπωσιακό γιατί δείχνει τον τρόπο με τον οποίο διπλώνουν οι πολιτισμοί. Ο λόγος που γράφτηκε είναι αυτός, η αλληλοεπικάλυψη από τον ερχομό των πολιτισμών, και εκεί ακριβώς «συναντά» το θέμα της Δήλου γιατί εκεί ακριβώς σώζεται το κάθισμα του Ιεζεκιήλ του προφήτη που είναι στην παλαιότερη ελληνική συναγωγή. 

Ένα θεατρικό ορατόριο για την ελπίδα και την καρτερία στη Δήλο  Facebook Twitter
«Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι έχουμε να κάνουμε με το ευρύτερο σπάραγμα, το μεγαλύτερο σωθέν σπάραγμα αρχαίας τραγωδίας» λέει ο σκηνοθέτης Ν. Διαμαντής στη LiFO, «το οποίο είναι και ευρεόθεμο». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Η Δήλος ως γνωστόν είναι ένα χωνευτήρι πολιτισμών, από τον αρχαιοελληνικό, τον μινωικό, τον μυκηναϊκό, τον αιγυπτιακό, τον εβραϊκό, τον παλαιστινιακό, τον συριακό, τον ρωμαϊκό, τον χριστιανικό. Γι' αυτό το πράγμα θα μιλήσει ακριβώς η παράσταση, για τη συνεργασία, τη γεωλογία κατά τον Κλοντ Λεβί Στρος των πολιτισμών. Έτσι δημιουργούμε ένα παραστασιακό κείμενο και με τη συνεργασία και σπαραγμάτων από την Παλαιά Διαθήκη που επιλέγει, όπως από τις πληγές του φαραώ, ο Σταύρος Ζουμπουλάκης και από κείμενα της Κατερίνας Μάτσα από το βιβλίο της «Νιόβη - Το αδύνατο πένθος» και σύγχρονα κείμενα, επτά συνολικά «πληγών», που γράφει ειδικά για την παράσταση ο Χρήστος Χρυσόπουλος, τα οποία αφορούν όλη αυτή την επιδημία του κορωνοϊού που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα και την έξοδο από την πανδημία, αυτή τη σταδιακή έξοδο προς το φως» λέει ο Νίκος Διαμαντής. 

Στην παράσταση-ορατόριο ουσιαστικά υπάρχει μια ελαφρά αντιστοίχιση, ένας κατοπτρισμός ανάμεσα στις πληγές της Παλαιάς Διαθήκης του Ιεζεκιήλ και τις σημερινές, διότι και οι δυο «πληγές» έχουν να κάνουν κατά κάποιο τρόπο και με τον τρόπο που επηρεάζεται ο άνθρωπος και από τον καταναλωτισμό, χωρίς να αναζητά το υψηλό παράστημα. Και στις δυο αυτές περιπτώσεις υπάρχει αντίστοιχα και η αλληγορία –γιατί περί αλληγορίας πρόκειται–, άσχετα με τον αν γίνεται συγκεκριμένη στη σημερινή εποχή, της διάβρωσης του ανθρώπου από ευτελή στοιχεία που προσωρινά τον αποπροσανατολίζουν από τη ζωή.  

«Υπάρχουν δυο-τρεις διαστρωματώσεις κειμένων τα οποία αντιστοιχούν στην ανθρώπινη καρτερία και στην ανθρώπινη ανοχή και αντοχή. Αυτό λειτουργεί σαν αλληγορία παραδειγματική για τον άνθρωπο, μια αλληγορία εσωστρέφειας στην οποία κοιτάζει με μετριοπάθεια τον εαυτό του, τον θάνατο, τη δυσκολία της ζωής, τον τρόπο που πορεύεται μέσα από την Ερυθρά θάλασσα και τις πληγές της ζωής προσπαθώντας να βρει το φως. 

Είναι η προσπάθεια του ανθρώπου να ξεφύγει από τις διαρκείς πηγές του βίου, κυρίως η επίκληση στη μετριοπάθειά του, μια αρετή που στη σημερινή εποχή είναι ανύπαρκτη, μια αρετή που μπορεί να δώσει τη δυνατότητα να συνεργαστούν οι άνθρωποι, να συνεργαστούν οι πολιτισμοί, να είναι ουσιαστικά ανεκτικός ο ένας άνθρωπος απέναντι στον άλλο, να συνεργάζεται και να τον ακούει και να προχωρά. Αυτό είναι το τεράστιο θέμα που θίγει η παράσταση σε έναν ευλογημένο τόπο, στη Δήλο, σε ένα νησί όπου θα γίνει αυτό το ορατόριο παράλληλα με άλλα πράγματα που θα γίνουν, επιλέγεται αυτός ο χαρακτηριστικός χώρος συνεργασίας. Κάνω μια έκκληση αυτή τη στιγμή με αυτό το έργο συνεργασίας ανοχής, καρτερίας, ένα αίτημα που μπορεί να δώσει ένα εύρος πνευματικό σε κάθε σύγχρονο άνθρωπο και έναν βηματισμό» μας εξηγεί ο σκηνοθέτης της παράστασης. 

Πρόκειται για μια παράσταση-χειρονομία στην οποία ο Μίνως Μάτσας θα μας παραδώσει μελίσματα από διάφορους πολιτισμούς, ενώ ο πολύ σημαντικός ζωγράφος Θανάσης Μακρής με τον γλύπτη Κώστα Ζαφειρόπουλο θα δημιουργήσουν παρεμβάσεις και περιβάλλοντα με σχέδια και γλυπτές μορφές. Όλα αυτά θα γίνουν στον χώρο του λιμανιού, σύμφωνα με τις επιταγές της αρχαιολογικής υπηρεσίας, αλλά από εκεί και πέρα θα υπάρχει ένα σύνολο περιπατητικών δράσεων που θα έχουν αφετηρία από τα καραβάκια από τη Μύκονο προς τη Δήλο και θα σχετίζονται με αυτό το θέμα, παρουσιάσεις που θα ξεκινάνε μέσα από την ουσιαστική δομή της Δήλου, όπως φαίνεται από τα Υδραγωγεία και το νερό της μέχρι τα εξωτερικά στοιχεία της πολεοδομίας της, όπου φαίνεται η αλληλοεπικάλυψη των πολιτισμών.

Υπάρχουν δυο χαρακτηριστικά πολιτιστικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη διαδρομή των πολιτισμών: η ρυμοτομία και η διαχείριση του νερού. Θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο ενός διημέρου και θα είναι μια παράσταση-επίκληση στην ανθρώπινη απαντοχή, που θα μας κάνει γνωστό ένα κείμενο με σπουδαιότητα και μεγάλη αξία.

Ένα θεατρικό ορατόριο για την ελπίδα και την καρτερία στη Δήλο  Facebook Twitter

Εζεκιήλ - Η Έξοδος

(α) Το όνειρο του Μωυσή

ΜΩΥΣΗΣ

Μου εφάνη ότι πάνω στην κορυφή του όρους Σινά

ήταν ένας μεγάλος θρόνος που έφθανε ώς τα βάθη του ουρανού,

όπου εκαθόταν ένας άνδρας αρχοντογέννητος,

που φορούσε διάδημα και στο χέρι του το αριστερό

κρατούσε σκήπτρο.

Με τη δεξιά του μου έγνεψε,

και εγώ πήγα και στάθηκα μπροστά στο θρόνο.

Μου παρέδωσε το σκήπτρο

και μου είπε να καθίσω στον μεγάλο θρόνο.

Έπειτα μου έδωσε το βασιλικό διάδημα και ο ίδιος άφησε το θρόνο.

Εγώ είδα τότε γύρω μου ολόκληρη τη γη,

και είδα κάτω από τη γη και πάνω από τον ουρανό,

και μυριάδες αστέρια έπεφταν στα γόνατά μου,

και εγώ τα μέτρησα όλα,

και περνούσαν μπροστά μου σαν να περνούσε στρατιά θνητών.

Τότε τρόμαξα και πετάχτηκα από τον ύπνο.

..............................................................................

(β) Η διάβαση της Ερυθράς θαλάσσης

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ

Όταν ο Τιτάνας ήλιος πλησίαζε στη δύση,

σταματήσαμε και περιμέναμε,

γιατί θέλαμε να πολεμήσουμε τα χαράματα,

έχοντας τις ελπίδες μας στα πλήθη και στα τρομερά όπλα.

Τότε άρχισαν τα θεϊκά και τα παράδοξα

-να τα βλέπεις και να θαυμάζεις.

Άξαφνα, μπροστά μας, πάνω από την γη

ένας γιγάντιος στύλος, όμοιος με σύννεφο,

υψώθηκε ανάμεσα στο στρατόπεδο

το δικό μας και των Εβραίων.

Και τότε ο αρχηγόςτους ο Μωυσής πήρε τη ράβδο του θεού

-με αυτή τη ράβδο έκαμε άλλοτε να πέσουν πάνω στην Αίγυπτο

τα φοβερά σημάδια και τα θαύματα-

έπληξε τα νώτα της Ερυθράς θαλάσσης

και το βάθος της εσχίσθη στα δύο.

Εκείνοι με όλη τους τη δύναμη

όρμησαν γρήγορα να περάσουν από το αλμυρό μονοπάτι.

Εμείς, χωρίς να βραδύνουμε,

από το ίδιο πέρασμα, τους ακολουθήσαμε κατά πόδας.

Ήτανε νύχτα όταν μπήκαμε μέσα κραυγάζοντας.

Άξαφνα οι τροχοί των αρμάτων δεν εγύριζαν,

καρφώθηκαν σαν να τους είχαν δέσει.

Και είδαμε τότε από τον ουρανό μια μεγάλη λάμψη

σαν να ᾽ταν λάμψη από φωτιά

-όπως πιστεύουμε, ήταν εκεί ο θεός και τους βοηθούσε.

Όταν έφθασαν ήδη πέρα από τη θάλασσα,

ένα πελώριο κύμα εβόγγαε πλάι μας.

Κάποιος, όταν το είδε, φώναξε:

«πίσω στα σπίτια μας, να ξεφύγουμε από τα χέρια του Ύψιστου·

γιατί εκείνους τους βοηθάει,

ενώ για εμάς τους δυστυχείς ετοιμάζει όλεθρο».

Και το κύμα εσκέπασε το πέρασμα της Ερυθράς θαλάσσης

και αφάνισε τον στρατό.

(μετάφραση Θ. Κ. Στεφανόπουλος)


 

Εξαγωγή - Έξοδος

Σκηνοθεσία-Δραματουργία: Νίκος Διαμαντής

Μετάφραση: Θεόδωρος Στεφανόπουλος

Πρωτότυπα κείμενα: Χρήστος Χρυσόπουλος

Σκηνικά-Κοστούμια: Άση Δημητρουλοπούλου

Μουσική: Μίνως Μάτσας

Κίνηση: Κωνσταντίνος Μίχος

Φωτογραφίες και βίντεο: Σταύρος Χαμπάκης

Εικαστικοί: Θανάσης Μακρής, Κώστας  Ζαφειρόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Παπουτσή

                      

Ηθοποιοί:

Δημήτρης  Καταλειφός, Ιωάννα Μακρή, Βαγγέλης Ρόκκος, Όμηρος Πουλάκης, Τζένη Σκαρλάτου, Λητώ Μεσσήνη, Δανάη Μπερή, Δανάη Παπουτσή, Κωνσταντίνος Μίχος, Ανδρέας Κολίσογλου

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ