Αμαλία Καβάλη: «Δεν υπάρχει γυναίκα στον χώρο του θεάτρου που να μην έχει βιώσει σεξιστικές συμπεριφορές»

Αμαλία Καβάλη: «Δεν υπάρχει γυναίκα στον χώρο του θεάτρου που να μην έχει βιώσει σεξιστικές συμπεριφορές» Facebook Twitter
Όταν είσαι ηθοποιός η δουλειά σου είναι να λες μια ιστορία. Αφηγητής, παραμυθάς είσαι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η Αμαλία Καβάλη γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης και μεγάλωσε, όπως χιλιάδες παιδιά, με το κρυφό όνειρο να γίνει ηθοποιός. Τα καλοκαίρια έβλεπε και ξανάβλεπε στα θερινά σινεμά αμερικανικά μπλοκμπάστερ με τον μεγάλο της αδελφό και κρυφά προσπαθούσε να αποκωδικοποιήσει τις λειτουργίες πίσω από τη σκηνοθεσία και το σενάριο, ελπίζοντας μια μέρα να είναι και η ίδια μέρος αυτού του γοητευτικού μέσου.

Όταν αποκάλυψε την επιθυμία της στους γονείς της, αντέδρασαν κι έτσι βρέθηκε να σπουδάζει Oικονομικά στη Σκωτία. Όμως, όσo πετυχημένη κι αν διαγραφόταν η καριέρα της, το σαράκι του θεάτρου δεν έφυγε ποτέ από μέσα της. Επέστρεψε, σπούδασε στο Θέατρο Τέχνης, συμμετείχε σε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις των τελευταίων ετών, όπως το «Ορλάντο» στο Skrow και «Το πεπρωμένο ονομάζεται Κλοτίλδη» στο Bios, στις οποίες ξεχώρισε, και αναγνωρίστηκε ως μία από τις πιο ταλαντούχες ηθοποιούς της γενιάς της.

Μέχρι που την ανακάλυψε και το μεγάλο ελληνικό κοινό, καθώς πέντε μέρες την εβδομάδα ενσαρκώνει στους τηλεοπτικούς δέκτες την Ουρανία, τη συγκαταβατική μοδιστρούλα των «Άγριων Μελισσών».

— Αποφάσισες, λοιπόν, από πολύ νωρίς να γίνεις ηθοποιός;

Δεν μπορώ να το προσδιορίσω ηλικιακά, αλλά από πολύ νωρίς ήταν το πρώτο πράγμα που ήθελα να κάνω. Δεν θυμάμαι ακριβώς, φαντάζομαι ότι από τα πέντε περίπου ήθελα να γίνω ηθοποιός. Απλώς δεν βοηθούσε το περιβάλλον μου. Οι γονείς μου είναι και οι δύο άλλης κατεύθυνσης άνθρωποι, με τις τέχνες γενικά δεν υπήρχε οικειότητα και όταν κάτι δεν το ξέρουμε, δεν το εμπιστευόμαστε και πάρα πολύ.


— Η αγωνία ότι δεν είναι επάγγελμα «κανονικό» και οικονομικά επισφαλές.

Επειδή υπήρχε αυτή η σύγκρουση με το οικείο μου περιβάλλον, αμφέβαλλα πάρα πολύ. Αυτή η αμφιβολία με οδήγησε στον δρόμο των Οικονομικών.

Δεν νομίζω να υπάρχει γυναίκα στον χώρο, και πιθανόν στην Ελλάδα ολόκληρη, που να μην έχει βιώσει σεξιστικές συμπεριφορές. Ο σεξισμός και η ανοχή στην κακοποίηση είναι βαθιά ριζωμένα στην κοινωνία μας και πρέπει να πούμε ότι είναι πια καιρός να τελειώνουμε με αυτά. 


— Έκανες ποτέ κινήσεις κρυφά, για να μάθεις πώς μπορείς να σπουδάσεις υποκριτική;

Ήμουν στη θεατρική ομάδα του σχολείου, αλλά περίμενα να φύγω από το σπίτι των γονιών μου για να το δοκιμάσω πιο σοβαρά. Σκέφτηκα πως, πηγαίνοντας στη Σκωτία να σπουδάσω Οικονομικά, θα μπορούσα να δοκιμάσω εκεί αν μπορούσα να κάνω και θέατρο, γιατί δεν μπορούσα να ξέρω αν είμαι ικανή γι' αυτό. Παρακολούθησα κάποια σεμινάρια και έδωσα εισαγωγικές εξετάσεις σε σχολές στο Λονδίνο.

Αμαλία Καβάλη: «Δεν υπάρχει γυναίκα στον χώρο του θεάτρου που να μην έχει βιώσει σεξιστικές συμπεριφορές» Facebook Twitter
Σ' αυτήν τη δουλειά η τάση μας είναι να αποκτάμε ευκολίες, τις οποίες πρέπει να σπάμε για να εξελισσόμαστε ‒ ή μπορεί να έχουμε άλλου είδους εμπόδια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Εννοείς τις διάσημες σχολές, τις πολύ απαιτητικές;

Ναι, τις πολύ απαιτητικές. Είναι 5-6, πήγα σε όλες. Είχα καλό επίπεδο αγγλικών, αλλά, αν δεν είναι η μητρική σου γλώσσα, μάλλον δεν έχεις πολλές ελπίδες...


— Απογοητεύτηκες;

Η αντιμετώπιση απέναντι σε αυτή την τέχνη ήταν πολύ εφηβική τότε και πίστευα ότι, αν κάνω για ηθοποιός, θα φαινόταν με γυμνό μάτι από το Διάστημα. Οπότε, όταν με απέρριψαν, θεώρησα ότι δεν είμαι ικανή, ότι δεν έχω ταλέντο.

— Το θεώρησες μια ήττα απέναντι στους γονείς σου, που είχαν επιφυλάξεις ;

Ίσως να τα παράτησα πιο εύκολα, να είπα «έχουν δίκιο, αν είχαν άδικο θα είχες γίνει δεκτή στις αγγλικές σχολές». Σκέφτηκα, λοιπόν, ότι δεν χρειάζεται να γίνω σαν τους ανθρώπους που χτυπάνε το κεφάλι τους στον τοίχο γι' αυτό που ήθελαν να γίνουν από παιδιά. Έγινα οικονομολόγος, βρήκα τον τομέα του περιβάλλοντος και της ενέργειας που με ενδιέφερε κι έτσι πήγα κάπως καλά, γιατί διαφορετικά δεν είχα ιδιαίτερη κλίση στα Οικονομικά. Απλώς, βρέθηκα σε μια πολύ καλή σχολή, μετά σε μια πολύ καλή δουλειά, γενικά όλοι οι παράγοντες ήταν υπέρ μου.


— Ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον...

Έλα όμως που, ενώ ήταν όλα υπέρ μου, εγώ είχα κατάθλιψη. Αντιλήφθηκα ότι κάτι πολύ βασικό έλειπε. Όταν συνειδητοποίησα ότι ήταν το θέατρο, είπα ότι πρέπει να το δοκιμάσω. Ακόμα πίστευα ότι για να με απορρίψουν οι σχολές στην Αγγλία δεν ήμουν ικανή να γίνω ηθοποιός, αλλά θα το δοκίμαζα, με σκοπό έπειτα να διδάξω υποκριτική. Υπέβαλα παραίτηση και ήρθα στην Ελλάδα για να το ξεκινήσω. Γιατί όσο ελπιδοφόρο κι αν φαινόταν το μέλλον, όσο καλή και αν φαινόταν η καθημερινότητά μου τότε, δεν με ευχαριστούσε. Και ξέρω σήμερα ότι ήταν σωστή επιλογή. Ώρες-ώρες, όταν τα πράγματα είναι δύσκολα στο θέατρο, μια δύσκολη μέρα που δεν έχεις καταφέρει τίποτα στην πρόβα, που έχεις ζοριστεί, που μπορεί κάποιος από την πίεση να σου έχει μιλήσει και άσχημα, όταν φτάνω σπίτι, ποτέ δεν νιώθω εντελώς ψυχικά αδειασμένη. Κάπου βαθιά μέσα μου μου αρέσει αυτό που κάνω. Ενώ πριν, μπορεί να ένιωθα ψυχικά κατάκοπη μετά από μια υπέροχη μέρα στο γραφείο.

Αμαλία Καβάλη: «Δεν υπάρχει γυναίκα στον χώρο του θεάτρου που να μην έχει βιώσει σεξιστικές συμπεριφορές» Facebook Twitter
Η Αμαλία Καβάλη στον ρόλο της Ουρανίας με τον Βαγγέλη Αλεξανδρή που υποδύεται τον σύζυγό της, Κυριάκο στις «Άγριες Μέλισσες».


— Όφειλες στον εαυτό σου να το δοκιμάσεις.

Έπρεπε να το δοκιμάσω, για να το απορρίψω. Είναι μια φάση ενηλικίωσης. Όταν είμαστε 17-18 χρονών δεν έχουμε αποκτήσει τη δική μας ταυτότητα. Κουβαλάμε πάρα πολλά στοιχεία άλλων ανθρώπων. Είμαστε ετεροκαθοριζόμενοι, πρέπει να αφήσουμε τις ιδιότητες που μας έχουν επισυνάψει για να καταλάβουμε ποιοι είμαστε και τι περίπου θέλουμε να κάνουμε. Ίσως και να μην τελειώνει ποτέ αυτό και να πρέπει, πού και πού, να παίρνεις αποστάσεις και να αντιλαμβάνεσαι ποιος είσαι τώρα, ποιος θέλεις να είσαι και τι χρειάζεται να κάνεις για να το καταφέρεις.


— Και επέλεξες το Θέατρο Τέχνης. Ήταν μύθος για σένα το Τέχνης;

Ήταν ένα όνομα. Είχα διαβάσει για τον Κουν, προφανώς δεν είχα δει καμία παράστασή του.


— Σε δικαίωσε η αλλαγή πορείας;

Η μεταπήδηση μετά από έξι χρόνια Οικονομικών στο θέατρο ήταν πολύ μεγάλη αλλαγή για μένα, προς το καλύτερο. Ένιωθα σαν πεντάχρονο στο λούνα-παρκ, όλα μου άρεσαν, αλλά κυρίως γοητευόμουν πολύ, βλέποντας τους συμμαθητές μου να δοκιμάζουν και να δοκιμάζονται.


— Οι γονείς ήταν στο πλευρό σου;

Πρέπει να πω ότι με βοήθησαν, δεν με εγκατέλειψαν σε αυτή μου την επιλογή, αλλά δυσκολεύτηκαν να το αποδεχτούν.


— Βρήκες δουλειά αμέσως μετά την αποφοίτησή σου;

Ναι, η πρώτη μου παράσταση μετά τη σχολή ήταν ο «Οδυσσεβάχ», σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη, με τον οποίο κάναμε και περιοδεία, και είχα την τύχη να είμαι μαζί με τον συμφοιτητή μου, τον Κωσταντίνο Μπιμπή.


— Έχεις πιάσει τον εαυτό σου να βαριέται;

Όχι, ποτέ. Και απολαμβάνω πολύ τη δουλειά μου και έχω δυσκολευτεί. Κάθε φορά υπάρχει ένα καινούργιο εμπόδιο που πρέπει να υπερβείς, είτε σε επίπεδο συνεννόησης είτε σε επίπεδο υποκριτικής. Σ' αυτήν τη δουλειά η τάση μας είναι να αποκτάμε ευκολίες, τις οποίες πρέπει να σπάμε για να εξελισσόμαστε ‒ ή μπορεί να έχουμε άλλου είδους εμπόδια. Τώρα, στα γυρίσματα των «Άγριων Μελισσών», είναι τόσο γρήγορη η διαδικασία, που δίνεις πραγματικό αγώνα για να καταφέρεις να κάνεις τα πιο βασικά.

Αμαλία Καβάλη: «Δεν υπάρχει γυναίκα στον χώρο του θεάτρου που να μην έχει βιώσει σεξιστικές συμπεριφορές» Facebook Twitter
Ώρες-ώρες, όταν τα πράγματα είναι δύσκολα στο θέατρο, μια δύσκολη μέρα που δεν έχεις καταφέρει τίποτα στην πρόβα, που έχεις ζοριστεί, που μπορεί κάποιος από την πίεση να σου έχει μιλήσει και άσχημα, όταν φτάνω σπίτι, ποτέ δεν νιώθω εντελώς ψυχικά αδειασμένη. Κάπου βαθιά μέσα μου μου αρέσει αυτό που κάνω. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Στο Τέχνης παλιά ήταν απαγορευτικό να παίξει κάποιος στον κινηματογράφο, πόσο μάλλον στην τηλεόραση...

Αυτό νομίζω ότι ήταν ένα κουσούρι που έχει μείνει όχι μόνο στο Τέχνης αλλά και στο ελληνικό θέατρο. Αλλά η δουλειά ενός ηθοποιού είναι σε όλα τα μέσα. Όταν είσαι ηθοποιός η δουλειά σου είναι να λες μια ιστορία. Αφηγητής, παραμυθάς είσαι. Λέμε ένα παραμύθι και στο θέατρο έχουμε αυτόν στον οποίο απευθυνόμαστε απέναντί μας, είτε τον κοιτάμε στα μάτια είτε όχι. Στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο μπορείς να απευθυνθείς σε πάρα πολύ κόσμο.


— Πώς ήταν το συναίσθημα να απευθύνεσαι πρώτη φορά, όχι στα μάτια κάποιων, αλλά σε μια κάμερα;

Η πρώτη μου μέρα ήταν δεκάωρο γύρισμα. Ήμουν πολύ συγκεντρωμένη εκείνη την ώρα, ώστε να συντονιστώ, να καταλάβω τι γίνεται και να τα καταφέρω. Αυτό που μας σώζει σε αυτήν τη δουλειά πάντα είναι να εμπιστεύεσαι τον παρτενέρ σου. Αν μπορείς να επικεντρωθείς σε αυτό που κάνει εκείνος, όλο το υπόλοιπο μπορεί να σταματήσει να υπάρχει.

— Οι παρτενέρ σου, όπως κι εσύ, θα λέγαμε ότι ανήκουν στην Α' Εθνική του ελληνικού θεάτρου. Άρα, δεν μπορεί παρά να νιώθεις μια ασφάλεια δίπλα τους.

Αυτό δεν είναι κάτι δεδομένο. Καταρχάς, δεν τους ήξερα. Τον Βαγγέλη Αλεξανδρή και την Έλλη Τρίγγου ‒τους αναφέρω γιατί είναι οι δύο πιο βασικοί μου παρτενέρ‒ τους γνώρισα στο σετ. Είμαι πραγματικά ευγνώμων και για τους δύο, γιατί είναι εξαιρετικά γενναιόδωροι.


— Μαζί χτίσατε τους χαρακτήρες σας.

Έχουμε τη μεγάλη τύχη να έχουμε δύο φανταστικούς σεναριογράφους, τη Μελίνα Τσαμπάνη και τον Πέτρο Καλκόβαλη, που έδωσαν σενάρια με χαρακτήρες απόλυτα δομημένους. Ακόμα και στην εξέλιξή τους, που εκεί βάλαμε οι περισσότεροι τα πετραδάκια μας, είναι πολύ καλά οριοθετημένοι.


— Έχω την αίσθηση ότι η casting director της σειράς έχει μερίδιο στην επιτυχία.

Βέβαια, η Μιράντα Ρωσταντή. Στη συνθήκη του καθημερινού δεν έχεις την πολυτέλεια των μεγάλων ανακαλύψεων. Πρέπει να έρθεις πολύ καλά προετοιμασμένος, έχεις μία λήψη από δύο διαφορετικές γωνίες και τέλος. Και υπάρχουν στιγμές τέτοιας πίεσης, που η ψυχή μου αγαλλιάζει όταν κοιτώ στα μάτια την Έλλη και για τον Βαγγέλη. Αισθάνομαι ότι ο μόνος τρόπος να σωθούμε και να βγει η δουλειά είναι οι στιγμές που βλέπουμε ο ένας τον άλλον και παίζουμε, γιατί εν τέλει ένα παιχνίδι είναι. Παίζουμε αυτό που έχουμε να παίξουμε και δεν ασχολούμαστε με το πώς θα το πούμε και πώς θα το κάνουμε. Κάνεις ένα ζουμ στον άνθρωπο που έχεις απέναντί σου και ξεχνάς τους πενήντα άλλους γύρω σου.

Αμαλία Καβάλη: «Δεν υπάρχει γυναίκα στον χώρο του θεάτρου που να μην έχει βιώσει σεξιστικές συμπεριφορές» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


—Η Ουρανία είναι ο πιο θετικός χαρακτήρας της σειράς, αυτό σε κάνει να ξεχωρίζεις.

Είμαι πολύ ευτυχισμένη που ήταν γραμμένο έτσι, γιατί σε σχέση με την αναγνωρισιμότητα, έχω την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση. Όταν στο σενάριο εμφανίστηκε η αρραβωνιάρα του άντρα μου, με κερνάγανε παγωτά. Έκανα πολύ καιρό να πληρώσω παγωτό. Έλεγαν «το κορίτσι το έχει πικράνει ο άλλος, να την κεράσουμε ένα γλυκό».


— Το κοινό έχει ανάγκη να ταυτιστεί με το καλό.

Ναι, γιατί του λείπει. Η Ουρανία, ως ρόλος, ορφάνεψε νωρίς και ήταν μόνη της, άρα έχει ορθοποδήσει από την καλοσύνη των ξένων.


— Οι γυναικείοι μικρόκοσμοι, όπως τα μοδιστράδικα, προστατευμένα από τον κόσμο των αντρών, ήταν κάποτε φαινόμενο σύνηθες στις γειτονιές. Το πρόλαβες στο Ηράκλειο;

Μπορώ να το συγκρίνω μόνο με την πολυκατοικία μας, όπου όλες οι οικογένειες είχαν φιλικές σχέσεις μεταξύ τους. Τον γυναικόκοσμο τον είδα στη γειτονιά της μητέρας μου, στην Ανάκασα, στους Άγιους Αναργύρους, όπου ακόμα βγάζουν τις καρέκλες έξω και μιλάνε τα απογεύματα.


— Και εκεί παρατηρείται η ακλόνητη ηθική μεταξύ τους, που ήταν αδιανόητο η μία να «κλέψει» τον άντρα της άλλης.

Δεν ήταν μόνο ηθικό το θέμα, ήταν και ότι οι γυναίκες δεν είχαν οικονομική ανεξαρτησία. Κλέβοντας τον άντρα μιας γυναίκας, έκλεβες και την επιβίωσή της. Στη σειρά, πάντως, κάποιοι ρόλοι έχουν αλλάξει δραματικά από την αρχή της σειράς μέχρι σήμερα. Μέσα από τις συγκρούσεις, ακόμα και οι παλιές έχθρες των γυναικών προχώρησαν σε φιλίες. Η Ουρανία έγινε πιο δυναμική εν τέλει.


— Αυτός ο δυναμισμός βλέπουμε να φέρνει τη σύγκρουση με τον άντρα της, κάτι που όντως αντανακλά το 1966, καθώς τότε ξεκινάει η έκρηξη των μικροβιοτεχνιών στην Ελλάδα και η Ουρανία θέλει να εξελίξει τη δουλειά της.

Τη δεκαετία του '60, για να είσαι σωστός πάτερ-φαμίλιας, η γυναίκα δεν γινόταν να δουλεύει. Αυτό συνέβη στον Κυριάκο από τη στιγμή που έγινε ιδιοκτήτης καφενείου. Είμαστε πάνω σε αυτήν τη σύγκρουση. Το θέμα είναι ότι συμβαίνει και σήμερα αυτό, που υπάρχουν άντρες που ζητούν από τις συζύγους να εγκαταλείψουν τον εργασιακό χώρο για να αφοσιωθούν στην οικογένεια. Πόσο συχνά σκέφτεται ή είναι αποδεκτό κοινωνικά να εγκαταλείψει για τον ίδιο λόγο ένας άντρας την εργασία του;

Αμαλία Καβάλη: «Δεν υπάρχει γυναίκα στον χώρο του θεάτρου που να μην έχει βιώσει σεξιστικές συμπεριφορές» Facebook Twitter
Αυτό που με κάνει ευτυχισμένη ‒γι' αυτό χαίρομαι που συμμετέχω σε αυτήν τη σειρά‒ είναι ότι κρατάει συντροφιά σε ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας, που τους έχω αδυναμία. Είναι το παραμύθι των μοναχικών ανθρώπων. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Στις «Άγριες Μέλισσες» θίγεται η σεξουαλική κακοποίηση γυναικών. Πώς σου φάνηκαν οι αποκαλύψεις που μόλις έγιναν σχετικά με το ελληνικό θέατρο;

Δεν νομίζω να υπάρχει γυναίκα στον χώρο, και πιθανόν στην Ελλάδα ολόκληρη, που να μην έχει βιώσει σεξιστικές συμπεριφορές. Ο σεξισμός και η ανοχή στην κακοποίηση είναι βαθιά ριζωμένα στην κοινωνία μας και πρέπει να πούμε ότι είναι πια καιρός να τελειώνουμε με αυτά. Όλοι μεγαλώσαμε κουβαλώντας πατριαρχικά στερεότυπα. Έχω υπάρξει και η ίδια μισογύνης, γιατί είχα μάθει να βλέπω τις γυναίκες με συντηρητικό βλέμμα, αλλά φτάνει. Ας δεχτούμε ότι έχουμε ίσα δικαιώματα και ότι είναι απλή λογική πως πρέπει να έχεις την αποδοχή του άλλου όταν πας να κάνεις μια σεξουαλική κίνηση. Είμαι σίγουρη ότι έχουν συμβεί και στον δικό μας χώρο όσα και στον χώρο του αθλητισμού. Έχω τεράστια ευγνωμοσύνη στην Μπεκατώρου, διότι είκοσι χρόνια μετά, φυσικά και δεν το έκανε για τη δημοσιότητα, είναι ολυμπιονίκης. Με αυτόν τον τρόπο προστατεύει το κορίτσι που είναι τώρα 18 ή 20. Γιατί ο άλλος δεν θα σκεφτεί πια να του φερθεί άσχημα.


— Πόσο μεγάλη είναι η ικανοποίηση από την επιτυχία των «Μελισσών» σε προσωπικό επίπεδο;

Αυτό που με κάνει ευτυχισμένη ‒γι' αυτό χαίρομαι που συμμετέχω σε αυτήν τη σειρά‒ είναι ότι κρατάει συντροφιά σε ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας, που τους έχω αδυναμία. Είναι το παραμύθι των μοναχικών ανθρώπων.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άγριες Μέλισσες: Πώς γυρίζεται μια επιτυχία

Τηλεόραση / Άγριες Μέλισσες: Πώς γυρίζεται μια επιτυχία

Η LiFO πέρασε μια μέρα στα ΚΑΠΑ Studios, όπου πραγματοποιούνται τα γυρίσματα του πιο επιτυχημένου ελληνικού σίριαλ της τελευταίας δεκαετίας, μίλησε με τους συντελεστές και αποκαλύπτει όλες τις εξελίξεις του δεύτερου κύκλου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ο Αναστάσης Ροϊλός θα μετακόμιζε στην Ιαπωνία, αλλά προέκυψαν οι «Άγριες Μέλισσες»

Θέατρο / Ο Αναστάσης Ροϊλός θα μετακόμιζε στην Ιαπωνία, αλλά προέκυψαν οι «Άγριες Μέλισσες»

Ένας από τους πιο αγαπημένους νέους ηθοποιούς μιλά για τον ρόλο του «Νικηφόρου» και τη σαρωτική επιτυχία του σίριαλ «Άγριες Μέλισσες», λέει «όχι» στο εμπορικό θέατρο και θυμάται τα παιδικά του χρόνια.
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΠΑΡΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT