O Darren Aronofsky μιλάει στη LifO

O Darren Aronofsky μιλάει στη LifO Facebook Twitter
0

Δεν θυμάμαι αν η Αποστροφή έπεσε στο τραπέζι των συζητήσεων όταν προσπαθούσα με τους συνεργάτες μου να καθορίσουμε μια γραμμή για τον Μαύρο Κύκνο, αλλά σίγουρα υπήρξε ακρογωνιαίος λίθος στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής μου προσωπικότητας. Όλες οι πρώτες ταινίες του Πολάνσκι έπαιξαν ρόλο στο ύφος μου. Με τους ηθοποιούς μου είδαμε τα Κόκκινα Παπούτσια και τη Μύγα, τα βάλαμε στο μπλέντερ και αφήσαμε να μας επηρεάσουν.

Αν μη τι άλλο, ο Μαύρος Κύκνος είναι μια προειδοποίηση για τους κινδύνους που επιφέρει το μάταιο κυνήγι της τελειότητας. Θυμόμουν έναν στίχο από το τραγούδι που έγραψε ο Μπρους Σπρίνγκστιν για τον Παλαιστή, που μίλαγε για έναν σκύλο με ένα πόδι. Έχουμε ακούσει για τρίποδο ή δίποδο σκύλο, αλλά αυτό; Τον ρώτησα τι εννοούσε αμέσως μετά τη βράβευσή του στις Χρυσές Σφαίρες και μου απάντησε: «Η Τέχνη είναι προϊόν λάθους». Έχει δίκιο. Η διαδικασία έχει σημασία. Λένε ότι ο Κιούμπρικ γύριζε τις τέλειες ταινίες. Ποιος όμως ξέρει τι πίστευε ο Κιούμπρικ για την τελειότητα; Οι ταινίες είναι συλλογικές δουλειές και αφήνω τους συνεργάτες μου να συνδράμουν με τη δική τους Τέχνη. Το χάος τα κανονίζει αυτά. Άλλωστε, ο Κιούμπρικ δεν έγραψε τη μουσική, δεν έπαιξε στις ταινίες του...

Δεν έγραψα το σενάριο. Είναι από τα λίγα πράγματα με τα οποία δεν ασχολήθηκα προσωπικά από την αρχή. Επομένως, δεν είναι αυτοβιογραφικό έργο. Ουδέποτε υπήρξα χορευτής του μπαλέτου! Ο Βενσάν Κασέλ μού έκανε πλάκα λέγοντάς μου πως ο χορογράφος στην ταινία είμαι εγώ. Δυστυχώς, δεν είμαι τόσο χειριστικός άνθρωπος - μακάρι να ήμουν, για το καλό μου... Ανακάλυψα νωρίς, ωστόσο, πως με τους ηθοποιούς καλύτερα να είσαι ευθύς και άμεσος. Επειδή ζητάω συγκεκριμένα πράγματα και τα ανακοινώνω από την αρχή, μερικοί ηθοποιοί με έχουν εγκαταλείψει. Όχι εκείνοι που πεινάνε για έρευνα στους ρόλους. Πιστεύω στην εμπιστοσύνη.

Ξαφνιάζεται ο κόσμος όταν μαθαίνει πως οι γονείς μου είναι ακόμη μαζί και καλά, είχα άριστη σχέση με την αδελφή μου, είμαι ήσυχος στον γάμο μου. Το να δουλεύεις με αιχμηρά θέματα δεν σημαίνει πως είσαι ψυχωτικός. Και τι σημαίνει αυτό; Πως έχω τικ; Δεν έχω κανένα. Σημασία έχει να παραμένεις υπομονετικός και παρών όταν όλα πάνε κατά διαόλου.

Όταν κάθισα να συζητήσω με τον συνθέτη μου, τον Κλιντ Μανσέλ, του είπα πως κάνω την ταινία γι' αυτόν. Πήρε τη Λίμνη των Κύκνων, την έβγαλε ανάποδα και τη μετέτρεψε σε κινηματογραφική μουσική. Ακόμη και τώρα πολλοί πιστεύουν πως ακούνε αμιγώς Τσαϊκόφσκι. Λάθος. Η μουσική παίζει μεγάλο ρόλο σε όλες τις ταινίες μου εκτός από τον Παλαιστή, όπου έγραψε μόνο 8 λεπτά επένδυσης, γιατί η hard rock ήταν αναπόσπαστο μέρος του πρωταγωνιστή. Για το Ρέκβιεμ έγραψε περισσότερη μουσική από τον Μαύρο Κύκνο.

Από την αρχή ήξερα πως έπρεπε να δείξω τη μεταμόρφωση της Νίνα. Αυτό συμβαίνει και στο μπαλέτο. Κατά κάποιον τρόπο είναι ένα θρίλερ σαν εκείνα με λυκανθρώπους. Ας το πούμε μια ταινία με «λυκοκύκνους».

Η αδελφή μου έκανε μπαλέτο σοβαρά από ένα σημείο κι έπειτα. Εγώ, ως αγόρι του Κόνι Άιλαντ, έπαιζα ποδόσφαιρο. Αλλά πάντα είχα την περιέργεια. Έπλεε στο κεφάλι μου η ιδέα ενός καλού «μπαλετικού» φιλμ, κάτι που είχε να γίνει από τα Κόκκινα Παπούτσια. Κι ενώ είχα διαβάσει και λατρέψει το Double (Ο Σωσίας) του Ντοστογιέφσκι, δεν είχα δει τη Λίμνη των Κύκνων. Και τότε διαπίστωσα πως η ίδια μπαλαρίνα παίζει τον Λευκό και τον Μαύρο Κύκνο! Είδα τους σωσίες μπροστά μου. Σε συνδυασμό με ένα σενάριο που κυκλοφορούσε την ίδια εποχή, το Understudy, που μιλούσε για μια ηθοποιό που αντικαθιστά μια άλλη και τρελαίνεται.

Δυστυχώς, ο κόσμος μαστίζεται από πόνο και βάσανα. Με το να δείξεις τον πόνο, φτάνεις στο διαμάντι που γυαλίζει. Αυτή είναι η φιλοσοφία μου στο σινεμά. Έχω κάνει πέντε ταινίες και χαίρομαι που με τον Μαύρο Κύκνο μερικοί θα βγουν από την αίθουσα και θα πουν: What the fuck happened!

Όντως ήταν δύσκολο να έχουμε πάντοτε αυτό που ζητούσαμε. Σκέφτηκα μήπως ήταν καλύτερο να προσλάβω μια πραγματική μπαλαρίνα αντί για τη Νάταλι. Θα ήταν μεγάλο λάθος. Είναι πιο σημαντική η ψυχολογική διάσταση του χαρακτήρα από τις τεχνικές δυνατότητες. Αν και η Νάταλι χορεύει, όποτε τη δείχνουμε σε πλάνο με ολόκληρο το σώμα της.

Η Νάταλι και η Μίλα Κούνις απέδειξαν στην ερωτική σκηνή τι μπορεί να κάνουν ένα μπουκάλι τεκίλα και δυο ωραία κορίτσια. Ήταν δύσκολο γιατί είναι φίλες οι δυο τους. Ήλπιζα το γύρισμα να κρατήσει μιάμιση μέρα, όπως είχα αρχικά υπολογίσει, αλλά τελικά το βγάλαμε μόλις σε μισή.

Θα ήθελα πολύ να δουλέψω σε μια ταινία που όλοι θα ήθελαν να γυρίσουν! Για κάποιο διάστημα ήταν να σκηνοθετήσω τον Batman. Αντ' αυτού, έκανα το Δέντρο της ζωής. Σχετικά με τον καινούργιο Τζέιμς Μποντ; Άργησαν πολύ να αποφασίσουν - άλλωστε το στούντιο δεν παράγει ταινίες, για οικονομικούς λόγους. Χαίρομαι που έκανα τον Μαύρο Κύκνο αντί να περιμένω και να χρονοτριβώ.

Δεν είμαι θρησκευόμενος, ερευνώ την πνευματικότητα. Αν θέλετε να μάθετε τι πιστεύω βαθιά μέσα μου, δεν έχετε παρά να δείτε το Δέντρο της ζωής.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ