Η Λήδα Τσενέ εξηγεί πώς μπορείς να μάθεις πράγματα απ΄τα κόμικς!

Η Λήδα Τσενέ εξηγεί πώς μπορείς να μάθεις πράγματα απ΄τα κόμικς! Facebook Twitter
1
Η Λήδα Τσενέ εξηγεί πώς μπορείς να μάθεις πράγματα απ΄τα κόμικς! Facebook Twitter
Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τα κόμικς ως ένα link που θα δώσει στα παιδιά ερεθίσματα να αναζητήσουν μόνα τους γνώση, να πειραματιστούν, να δημιουργήσουν, να συνεργαστούν και να αντιληφθούν τον κόσμο μέσα από μια πιο παιχνιδιάρικη και δημιουργική ματιά...

Για ποιον λόγο τα κόμικς είναι ιδιαίτερα χρήσιμα στην εκπαίδευση;

«Έμαθα ανάγνωση πριν πάω σχολείο, γιατί ήθελα να διαβάζω μόνος μου τα comic strips στις εφημερίδες και να μαθαίνω τι γίνεται παρακάτω, χωρίς να χρειάζεται να περιμένω τον πατέρα μου να μου διαβάσει τη συνέχεια» δηλώνει ο Jeff Smith, δημιουργός του δημοφιλούς κόμικ «Bone», συνοψίζοντας σε μια μόνο φράση μία από τις εκπαιδευτικές διαστάσεις των κόμικς. Σε έρευνα που διεξήχθη από τον Hutchinson το 1949, το 79% των καθηγητών υποστήριξε ότι τα κόμικς αποτελούν ισχυρό κίνητρο για μάθηση, ενώ το 79% είπε ότι αυξήθηκε η ατομική συμμετοχή. Τα κόμικς ενδεχομένως να παρουσιάζουν ένα πλεονέκτημα συγκριτικά με άλλες διδακτικές μεθόδους, αφού βασίζονται κυρίως στη δύναμη της εικόνας. Σύμφωνα με τον Versaci, «δημιουργούν ένα ανθρώπινο πρόσωπο για κάθε θέμα» με αποτέλεσμα να το καθιστούν πιο προσιτό. Επιπλέον, το γεγονός ότι η ανάγνωση ενός κόμικ είναι μια σύνθετη διαδικασία ταυτόχρονης ανάγνωσης εικόνων και λέξεων εκπαιδεύει τα παιδιά στην αποκωδικοποίηση και εκ νέου κωδικοποίηση οπτικών μηνυμάτων, καθώς και στην ικανότητα να σκέφτονται συνθετικά. Ένα επιπλέον στοιχείο που θα πρέπει να αναφέρουμε είναι η δυνατότητα συμμετοχής του αναγνώστη κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης ενός κόμικ. Το gutter, το κενό δηλαδή ανάμεσα στα καρέ, επιτρέπει στον καθένα από εμάς να πλάσει μια ιστορία μέσα στην ίδια την ιστορία. Και στο σημείο αυτό, φυσικά, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τη σημασία της αφήγησης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σύμφωνα με έρευνες, αλλά και εμπειρικές παρατηρήσεις, η πληροφορία που τοποθετείται μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αφήγησης απορροφάται και μένει πολύ πιο εύκολα στη μνήμη κάποιου, πόσο μάλλον όταν τοποθετείται στο πλαίσιο μιας εικονογραφημένης αφήγησης.

Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων τα χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο και συνέχεια αναπτύσσονται νέες διδακτικές μεθοδολογίες που εντάσσουν τα κόμικς στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Χρησιμοποιούνται πουθενά σήμερα ως εκπαιδευτικά εργαλεία;

Στο εξωτερικό θα βρεις κόμικς σε κάθε σχολική, δημόσια και ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη. Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων τα χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο και συνέχεια αναπτύσσονται νέες διδακτικές μεθοδολογίες που εντάσσουν τα κόμικς στην εκπαιδευτική διαδικασία. Για παράδειγμα, το «Bone» του Jeff Smith που αναφέραμε και πιο πάνω (το οποίο κυκλοφορεί και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Jemma Press) χρησιμοποιείται σχεδόν σε όλα τα σχολεία στην Αμερική. Το Comic Book Project είναι επίσης μια πολύ ωραία πρωτοβουλία, που επιχειρεί να δώσει εργαλεία στα παιδιά προκειμένου να μπορέσουν όχι μόνο να δημιουργήσουν, αλλά και να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες. Το Reading With Pictures είναι μια ακόμα προσπάθεια για την προώθηση της φιλαναγνωσίας στα σχολεία μέσα από τα κόμικς.

Η Λήδα Τσενέ εξηγεί πώς μπορείς να μάθεις πράγματα απ΄τα κόμικς! Facebook Twitter

Τι λένε οι εκπαιδευτικοί;

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο συναντάμε εκπαιδευτικούς που θέλουν να μάθουν περισσότερα για τα κόμικς και αυτό με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενη. Παλιότερα μας καλούσαν σε σχολεία να μιλήσουμε και οι δάσκαλοι μας κοιτούσαν σαν εξωγήινους. Τώρα έχουμε όλο και περισσότερες προτάσεις. Νομίζω ότι η νέα γενιά εκπαιδευτικών ψάχνεται να ανακαλύψει καινούργιους τρόπους για να προσεγγίσει τα παιδιά και τα κόμικς είναι σίγουρα ένας από αυτούς.

Η Λήδα Τσενέ εξηγεί πώς μπορείς να μάθεις πράγματα απ΄τα κόμικς! Facebook Twitter

Ποια είναι η δική σας πρόταση;

Εμείς προσπαθούμε να ακολουθήσουμε την τάση που λέει ότι η εκπαίδευση είναι μια ανοιχτή διαδικασία που συμβαίνει εντός και εκτός της σχολικής τάξης. Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τα κόμικς ως ένα link που θα δώσει στα παιδιά ερεθίσματα να αναζητήσουν μόνα τους γνώση, να πειραματιστούν, να δημιουργήσουν (χωρίς να φοβούνται το λάθος ή την αποτυχία, γι' αυτό και όλα τα εργαστήριά μας είναι χωρίς γόμες), να συνεργαστούν και να αντιληφθούν τον κόσμο μέσα από μια πιο παιχνιδιάρικη και δημιουργική ματιά. «Τρέχουμε» εργαστήρια από το 2008 σε σχολεία, βιβλιοθήκες και μουσεία. Μιλάμε με εκπαιδευτικούς, βιβλιοθηκονόμους, γονείς και παιδιά κάθε ηλικίας. Στόχος μας είναι να συστήσουμε στο ελληνικό κοινό τη δυναμική και το εύρος του αφηγηματικού μέσου που λέγεται «κόμικς» και να προσπαθήσουμε να χτίσουμε, όσο αυτό είναι δυνατόν, μια νέα γενιά αναγνωστών αλλά και να βοηθήσουμε τους εκπαιδευτικούς να τα εντάξουν στη μαθησιακή διαδικασία.

Η Λήδα Τσενέ εξηγεί πώς μπορείς να μάθεις πράγματα απ΄τα κόμικς! Facebook Twitter

Εσύ διαβάζεις κόμικ;

Η αλήθεια είναι ότι παλιότερα διάβαζα περισσότερο. Τώρα έχω τη «στοίβα της ντροπής» δίπλα στο κρεβάτι μου και προσπαθώ να κάνω catch up. Ευελπιστώ ότι τώρα που θα εγκαινιάσουμε τη δανειστική βιβλιοθήκη της Comicdom Press θα περνάω περισσότερες ώρες διαβάζοντας κόμικς. Από υπερηρωικά, μου αρέσει πολύ ο «Daredevil». Αλλά, γενικά, προτιμώ την πιο ανεξάρτητη σκηνή. Τα αγαπημένα μου... όλα του Chris Ware και του Seth. Το «Strangers in Paradise» του Terry Moore και τo «Concrete» του Paul Chadwick.

Συνεντεύξεις
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
το Maus διδάσκεται από φέτος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη Βικτόρια της Αυστραλίας στο πρόγραμμα σπουδών της λογοτεχνίας: έχει ενδιαφέρον αυτό, γιατί προφανώς θεωρείται (πολύ σωστά κατά τη γνώμη μου) ότι ανήκει στα κειμενικά είδη της λογοτεχνίας. δείτε εδώ:https://theconversation.com/teaching-graphic-novels-as-literature-the-complete-maus-enters-the-curriculum-13852