Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Αργύρης Πανταζάρας και Νίκος Κουρής πρωταγωνιστούν στο 1984. Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης

 

1984

Η νέα θεατρική διασκευή του εμβληματικού έργου του Τζορτζ Όργουελ που γράφτηκε το 1948 ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Αθήνα από την Κατερίνα Ευαγγελάτου. Το 1984 υπήρξε απόλυτα προφητικό σε πολλαπλά επίπεδα για την πολιτική σκέψη του 20ού αιώνα, συστήνοντας τον Big Brother. Έκτοτε, ο όρος «οργουελικός» χρησιμοποιείται για να περιγράψει συνθήκες κυβερνητικής παρέμβασης στη ζωή των πολιτών, καθεστώτα ανελευθερίας, παρακολούθησης και συλλογής ιδιωτικών πληροφοριών. Ένας αστικός μύθος λέει ότι ο Όργουελ εμπνεύστηκε τη βασική πλοκή του έργου του όταν ως δημοσιογράφος στο BBC πέρασε τυχαία μπροστά από μια κάμερα και είδε το πρόσωπό του για πρώτη φορά σε μόνιτορ. Γράφοντας το 1984, ο συγγραφέας ζούσε σε ένα Λονδίνο που βομβαρδιζόταν από το Τρίτο Ράιχ, ενώ μέχρι να το ολοκληρώσει είχε ήδη προλάβει το ψυχροπολεμικό κλίμα που ακολούθησε, ενθέτοντας αναφορές στο παρεμβατικό σταλινικό καθεστώς της Σοβιετικής Ένωσης. Με φόρα από την πρόσφατη επιτυχία του Φάουστ, η σκηνοθέτις συνεργάζεται εκ νέου με το ντουέτο των Νίκου Κουρή και Αργύρη Πανταζάρα, που πλαισιώνεται από τη Λένα Δροσάκη.

Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου, Προφήτη Δανιήλ 3-5 & Πλαταιών, Κεραμεικός, 211 0132002-5, 212 1042777

Τετ., Κυρ. 20:00, Πέμ.-Παρ. 21:00, Σάβ. 18:30 & 21:30 (εκτός από 24 & 31/12, επιπλέον παραστάσεις: 26/12 & 2/1, 21:30 - 27/12, 18:30)

 

 

Ο Κατάθλας

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Ο Κώστας Κορωναίος σηκώνει το βάρος του μονολόγου, πλάθοντας έναν συμπαθή και αξιομνημόνευτο χαρακτήρα. Φωτο: Θοδωρής Παρασκευόπουλος

 

Το ομώνυμο διήγημα της Λένας Κιτσοπούλου βρίσκει τον δρόμο του στη σκηνή από τον νεοεμφανιζόμενο στα θεατρικά δρώμενα μικρομηκά και σκηνοθέτη διαφημιστικών Μιχάλη Γιγιντή. Ο τρόπος με τον οποίο η Κιτσοπούλου προσεγγίζει την κατάθλιψη είναι εντελώς προσωπικός, παρουσιάζοντας έναν άντρα που έχει απομονωθεί στο πατρικό του σπίτι στο χωριό για να αντιμετωπίσει κατά πρόσωπο την κατάστασή του. Μέσα από το γνωστό χιούμορ και την ειρωνεία της συγγραφέως, απομυθοποιούνται τα κοινωνικά στερεότυπα που συνοδεύουν όχι μόνο τη συγκεκριμένη ψυχική νόσο αλλά και γενικότερα την ύπαρξή μας από τη στιγμή που γεννιόμαστε. Τα ψυχολογικά μονοπάτια στα οποία οδηγείται ο ήρωας αντανακλούν τις αντιφάσεις της καθημερινότητας του ανθρώπου, τη μοναξιά, την απόρριψη. Ο Κώστας Κορωναίος σηκώνει το βάρος του μονολόγου, πλάθοντας έναν συμπαθή και αξιομνημόνευτο χαρακτήρα.

Θέατρο Skrow, Αρχελάου 5, Παγκράτι, 210 7235842

Δευ.-Τρ. 21:00

 

 

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Η Ναταλία Τσαλίκη σε άλλον έναν άκρως αβανταδόρικο ρόλο. Φωτο: Karol Jarek

 

Η κοσμική κυρία Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς έχει μείνει στην Ιστορία ως η πιο φάλτσα σοπράνο στην ιστορία της όπερας. Παρά τις φτωχές φωνητικές της ικανότητες (ή ίσως εξαιτίας αυτής της ακριβώς της ανεπάρκειας) η Τζένκινς κατάφερε να αναδειχθεί σε γνωστότατη καλτ καλλιτεχνική φιγούρα στους αυστηρούς μουσικούς κύκλους της Νέας Υόρκης του Μεσοπολέμου και να επιμένει να τραγουδά μέχρι την τελευταία της εμφάνιση στο θρυλικό Carnegie Hall, έναν μήνα πριν από τον θάνατό της το 1944. Η ζωή της έγινε πρόσφατα ταινία με πρωταγωνίστρια τη Μέριλ Στριπ, ενώ ο Γιάννος Περλέγκας ανέλαβε να σκηνοθετήσει τη θεατρική μεταφορά, προσεγγίζοντας με ανθρωπιά έναν τόσο αμφιλεγόμενο χαρακτήρα, με τη Ναταλία Τσαλίκη σε άλλον έναν άκρως αβανταδόρικο ρόλο και τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο να υποδύεται τον Κόσμε ΜακΜουν, τον πιστό πιανίστα της.

Θησείον - Ένα Θέατρο για τις Τέχνες, Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, 210 3255444

Παρ.-Κυρ. 21:00 (εκτός από 24 & 31/12, επιπλέον παραστάσεις: 22 & 29/12)

 

 

Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
H Ρούλα Πατεράκη και η Ρένη Πιττακή αναλαμβάνουν τη γιγαντιαία θεατρική μονομαχία σε μία από τις πιο αναμενόμενες παραστάσεις της σεζόν. Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης

 

Η ομώνυμη ταινία του 1962 βρίσκεται σε όλες τις λίστες με τα μεγάλα cult classics του Χόλιγουντ. Η ιστορία της γερασμένης σταρ Μπέιμπι Τζέιν που κρατά φυλακισμένη και κακομεταχειρίζεται την παραπληγική αδερφή της, Μπλανς, αποδόθηκε με τον πιο έξοχα camp τρόπο από τα μεγαθήρια του παλιού Χόλιγουντ Μπέτι Ντέιβις και Τζόαν Κρόφορντ, οι οποίες ήταν τόσο πειστικές στους ρόλους τους, ακριβώς επειδή μετέφεραν την προσωπική τους έχθρα στα γυρίσματα. Η προ ολίγων μηνών απελευθέρωση των δικαιωμάτων της θεατρικής διασκευής από τον Χένρι Φάρελ, σεναριογράφο της ταινίας και συγγραφέα του βιβλίου, βρήκε τον Απόλλωνα Παπαθεοχάρη σε ιδανικό timing, με τις Ρούλα Πατεράκη και Ρένη Πιττακή να αναλαμβάνουν τη γιγαντιαία θεατρική μονομαχία σε μία από τις πιο αναμενόμενες παραστάσεις της σεζόν, η οποία μάλιστα ανεβαίνει στην Αθήνα πριν από τις αντίστοιχες πρεμιέρες σε Λονδίνο και Αμερική.

Θέατρο Σφενδόνη, Μακρή 4, 215 5158968

Τετ.-Παρ. 21:00, Σάβ. 18:30 & 21:30, Κυρ. 20:30 (εκτός από 24 & 31/12, επιπλέον παραστάσεις: 26/12 & 2/1, 21:00)

 

 

Ρομπέρτο Τσούκο

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Η Άντζελα Μπρούσκου παίζει και σκηνοθετεί, χρησιμοποιώντας τα μέσα της κινηματογραφικής γραφής. Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης

 

Με αφορμή την πραγματική ιστορία ενός καθ' όλα φυσιολογικού αγοριού που χωρίς προφανή κίνητρα μετατρέπεται σε κατά συρροήν δολοφόνο και σκοτώνει τους γονείς του, έναν επιθεωρητή, ένα παιδί και πολλούς άλλους, ο Γάλλος Μπερνάρ Μαρί Κολτές συνθέτει μια παραβολή για τη βία, γεμάτη σαρκασμό και τρυφερότητα. Ο ομώνυμος αντι-ήρωας περιπλανιέται σε μια απρόσωπη και αφιλόξενη πόλη που αναρωτιέται συνέχεια πώς μοιάζει ένας δολοφόνος, αντιμέτωπος με μια κοινωνία που ο μεγαλύτερος φόβος της είναι ότι ποτέ δεν νιώθει ασφαλής, παρόλο που λατρεύει το αίμα, τα δάκρυα και τη βία ως θέαμα. Η Άντζελα Μπρούσκου παίζει και σκηνοθετεί, χρησιμοποιώντας τα μέσα της κινηματογραφικής γραφής, στην κατά Δημήτρη Δημητριάδη μετάφραση του έργου και την πλαισιώνουν ο Στράτος Τζώρτζογλου, η Παρθενόπη Μπουζούρη, ο Κώστας Νικούλι κ.ά.

Θέατρο Τέχνης - Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5, 210 3228706

Κυρ. 21:30, Δευ.-Τρ. 21:15

 

 

Δίκη του Κ.

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Ο Μιχάλης Συριόπουλος υποδύεται τον Κ. και τον συνοδεύει ένας θίασος εξαιρετικών ηθοποιών. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας

 

Ο Γιόζεφ Κ., του οποίου το επώνυμο δεν μαθαίνουμε ποτέ, είναι τραπεζοϋπάλληλος, ένας συνηθισμένος άνθρωπος που η ζωή του αναστατώνεται όταν δύο άγνωστοι χτυπούν την πόρτα του και του ανακοινώνουν ότι ήρθαν για να τον οδηγήσουν στον ανακριτή για κάτι που ο ίδιος δεν μπορεί να προσδιορίσει. Το σπουδαίο δυστοπικό έργο του Φραντς Κάφκα εκδόθηκε ημιτελές το 1925 μετά τον θάνατό του και παρά την επιθυμία του να καταστραφούν τα χειρόγραφά του. Αποτελεί μια ανοιχτή κριτική του συγγραφέα στη δύναμη της εξουσίας που απογυμνώνει κάθε πολίτη από τα δικαιώματά του, του στερεί τη διάθεση για αντίσταση, αχρηστεύει κάθε νόμο και τελικά τον συνθλίβει. Ο όρος «καφκικός εφιάλτης» συχνά αναφέρεται σε οτιδήποτε δυσοίωνο εκπορεύεται από το έργο του Τσεχοεβραίου συγγραφέα και στις μοναδικές περιγραφές του για το περιβάλλον και τις πρακτικές του δικαστηρίου και γενικότερα του γραφειοκρατικού μηχανισμού. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Θωμάς Μοσχόπουλος σημειώνει: «Έχουμε ψυχαναλυτικές αναγνώσεις του Κάφκα, άμεσα συνδυασμένες με την προσωπική του ζωή, φιλοσοφικές, κοινωνικοπολιτικές, θεολογικές-μεταφυσικές, μεταμοντέρνες, καθώς επίσης και αναγνώσεις υπό το πρίσμα της εβραϊκής ταυτότητας του συγγραφέα, έως και κάποιες που προσδίδουν "προφητικό" χαρακτήρα στο έργο του, μια και σύμφωνα με αυτές ο συγγραφέας προεικάζει την επερχόμενη άνοδο του ολοκληρωτισμού στην Ευρώπη ή ακόμα και το ίδιο το Ολοκαύτωμα. Ποια όμως είναι η "σωστή"; Όλες. Και καμία». Ο Μιχάλης Συριόπουλος υποδύεται τον Κ. και τον συνοδεύει ένας θίασος εξαιρετικών ηθοποιών.

Θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, 210 7711333

Παρ.-Κυρ. 21:15 (εκτός από 24 & 31/12, επιπλέον παραστάσεις: 22 & 29/12, 21:15)

 

 

Αυτή η νύχτα μένει

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Μια παράσταση για την παρηγοριά των σκυλάδικων, για τους ανθρώπους που στα σκοτάδια δείχνουν ομορφότεροι και για τη νύχτα.

 

Η κινηματογραφική μεταφορά από τον Νίκο Παναγιωτόπουλο του βιβλίου του Θάνου Αλεξανδρή υπήρξε μία από τις πιο ξεχωριστές στιγμές της ελληνικής κινηματογραφίας της προηγούμενης δεκαετίας, έκανε γνωστούς τον Νίκο Κουρή και την Αθηνά Μαξίμου και άφησε ως παρακαταθήκη στη δισκογραφία το ομώνυμο τραγούδι του Σταμάτη Κραουνάκη. Δεκαέξι χρόνια μετά, η σκηνοθέτις Κίρκη Καραλή ανατρέχει στα θρυλικά σκυλάδικα της επαρχίας και ζουμάρει σε ένα κολάζ ανθρώπων που μαγνητίζεται από λαϊκά τραγούδια και παρασύρεται σε ένοχες νύχτες. Μια παράσταση για την παρηγοριά των σκυλάδικων, για τους ανθρώπους που στα σκοτάδια δείχνουν ομορφότεροι και για τη νύχτα.

Θέατρο «Δημήτρης Ροντήρης», Φρυνίχου 10, Πλάκα, 211 4089670

Πέμ.-Παρ. 21:00, Σάβ. 18:00 & 21:30, Κυρ. 19:00, μέχρι 8/1 (επιπλέον παραστάσεις 28/12 & 4/1, 20:00)

 

 

Άνεμος

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Ορφέας Αυγουστίδης, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Άννα Μάσχα, Ηρώ Μπέζου και πολλοί ακόμα ηθοποιοί, μουσικοί και χορευτές επί σκηνής. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας

 

Μετά την Bossa Nova και τον Τιτανικό, ο σκηνοθέτης και χορογράφος Κωνσταντίνος Ρήγος επιστρέφει έπειτα από επτά χρόνια στο Εθνικό Θέατρο. Άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας – μια ομάδα ανθρώπων που συναντιούνται τυχαία με αφορμή την εναλλαγή των τεσσάρων εποχών του χρόνου εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους μέσα από τον λόγο, τη μουσική και τον χορό. Μιλούν για τον έρωτα, την τέχνη, τη δημιουργία, τη σχέση τους με τον υλικό κόσμο, τον θάνατο. Μια παράσταση με ζωντανή μουσική, σκηνές σύγχρονου χορού και θεατροποιημένο λόγο από κείμενα διάσημων συγγραφέων αλλά και της δραματουργού της παράστασης Ξένιας Αηδονοπούλου και των ηθοποιών και χορευτών της παράστασης. Ορφέας Αυγουστίδης, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Άννα Μάσχα, Ηρώ Μπέζου και πολλοί ακόμα ηθοποιοί, μουσικοί και χορευτές επί σκηνής.

Εθνικό Θέατρο - Θέατρο Rex, Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη», Πανεπιστημίου 48, 210 3305074

Τετ., Πέμ., Παρ., Σάβ. 20:00, Κυρ. 19:00 (εκτός από 24 & 31/12)

 

 

Άμλετ

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Άμλετ. Φωτο: Νίκος Καρανικόλας

 

Είναι ένα από τα πιο γνωστά κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας και ίσως η μεγαλύτερη ερμηνευτική πρόκληση για όλους τους άντρες ηθοποιούς. Η ιστορία του Δανού πρίγκιπα Άμλετ που σχεδιάζει την εκδίκηση εναντίον του βασιλιά θείου του για τη δολοφονία του πατέρα του που ήταν στον θρόνο είναι λίγο-πολύ γνωστή. Στο έτος που σηματοδοτεί τα 400 χρόνια από τον θάνατο του βάρδου και έπειτα από ένα σερί απαιτητικών ρόλων, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης ντύνεται Άμλετ και ο Γιάννης Κακλέας φέρνει το σαιξπηρικό κείμενο στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς, 210 4143310 - 210 4143320

Τετ.-Παρ. 20:30, Σάβ. 18:00 & 21:00, Κυρ. 19:00 (εκτός από 23, 24 & 31/12, στις 7/1 μόνο 17:30)

 

 

Αστροφεγγιά

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Στην Αστροφεγγιά παρακολουθούμε παράλληλες ιστορίες μιας παρέας νέων παιδιών της γενιάς του Μεσοπολέμου.

 

Μία από τις πρώτες έγχρωμες σειρές στην ελληνική τηλεόραση, η οποία μεταδόθηκε από την ΕΡΤ το 1980, βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου. Η θεατρική της μεταφορά, σε κείμενο και σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια, έρχεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Οι παράλληλες ιστορίες μιας παρέας νέων παιδιών της γενιάς του Μεσοπολέμου, οι έρωτες, τα όνειρα και οι συγκρούσεις τους με φόντο μια ομιχλώδη και δραματική εποχή για την ελληνική Ιστορία αποτελούν τον δραματουργικό καμβά του συγγραφέα. Εκτός από τα αισθήματα του έρωτα, του μίσους, του φόβου και της αγάπης, το μυθιστόρημα πραγματεύεται και διαχρονικά κοινωνικά θέματα, όπως η φτώχεια, η προσφυγιά, η ιδεολογική χρεοκοπία και η πολιτική προδοσία των αγώνων και των οραμάτων ενός λαού. Παίζουν οι Αντίνοος Αλμπάνης, Ιωάννης Παπαζήσης, Γιούλικα Σκαφιδά, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Ρένια Λουιζίδου, Δάνης Κατρανίδης κ.ά.

Θέατρο Χώρα, Αμοργού 20, Κυψέλη, 210 8673945

Τετ., Κυρ. 20:00, Πέμ., Παρ. 21:00, Σάβ. 18:00 & 21:00 (εκτός από 24 & 31/12, επιπλέον παραστάσεις: 26/12 & 2/1, 20:00)

 

 

Ανκόρ

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Οι ηθοποιοί Σοφία Χιλλ και Αντώνης Μυριαγκός. Φωτο: Johanna Weber

 

Μετά το Alarme και το Amor, με το Ανκόρ, βασισμένο σε ποίηση του Θωμά Τσαλαπάτη και σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου, ολοκληρώνεται στο Θέατρο Άττις, που φέτος συμπλήρωσε 30 χρόνια από την ίδρυσή του, ένα τρίπτυχο με κοινή θεματολογία. Στον πυρήνα της η σύγκρουση ως μυθική αρχή της δημιουργίας και του χρόνου. Η πυκνή δύναμη της συνάντησης των σωμάτων επί σκηνής και η σαδιστική κατανάλωση του ενός από τον άλλον αφανίζει στο τέλος και τους δύο. Οι ηθοποιοί Σοφία Χιλλ και Αντώνης Μυριαγκός με ένα χαμόγελο, σαν χαραγμένο από ξυράφι, συνεχίζουν ψιθυρίζοντας «κι άλλο, κι άλλο... Encore».

Θέατρο Άττις, Λεωνίδου 7, Μεταξουργείο, 210 5226260

Τετ.-Παρ., Σάβ. 21:00, Κυρ. 19:00 (εκτός από 24 & 31/12, επιπλέον παραστάσεις: 26/12 & 2/1, 21:00)

Τετ., Κυριακή στις 19.30, Πέμπτη

στις 20.00, Παρασκευή & Σάββατο στις 20:30

 

Απ' τα ψηλά στα χαμηλά – Ένας Δολοφόνος στο Τόκιο

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Ο Σύλλας Τζουμέρκας και η Γιούλα Μπούνταλη εμπνέονται από το pulp μυθιστόρημα του Εντ ΜακΜπέιν «Λύτρα για τον Βασιλιά».

 

Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει για τις ημέρες των γιορτών μια εντελώς διαφορετική θεατρική πρόταση που μας έχει κινήσει ιδιαίτερα την περιέργεια, καθώς μας προτρέπουν να βάλουμε άνετα παπούτσια, να ντυθούμε ζεστά και να ακολουθήσουμε τους συντελεστές στη σκηνή, στα φουαγέ της Στέγης και στα στενά της Συγγρού, σε μια εμπειρία γεμάτη αγωνία και σασπένς που περιστρέφεται γύρω από μία απαγωγή. Ο Σύλλας Τζουμέρκας και η Γιούλα Μπούνταλη εμπνέονται από το pulp μυθιστόρημα του Εντ ΜακΜπέιν «Λύτρα για τον Βασιλιά», που εκδόθηκε το 1959 και έτυχε της εξαιρετικής κινηματογραφικής μεταφοράς High and Low από τον Ακίρα Κουροσάβα, με τον Τοσίρο Μιφούνε, και αναβιώνουν τη φουτουριστική φαντασμαγορία του Τόκιο μιας άλλης εποχής, στήνοντας επί σκηνής ένα αγωνιώδες ανθρωποκυνηγητό.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Μικρή Σκηνή και εκτός Στέγης (Συγγρού 107, 210 9005800)

25-30/12 & 2-8/1, 20:30

 

 

Έγκλημα και Τιμωρία

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Ο αναμορφωτής του γεωργιανού θεάτρου, Λεβάν Τσουλάτζε, συνεργάζεται εκ νέου με το θέατρο Άνεσις, αναλαμβάνοντας τη διασκευή και τη σκηνοθεσία του έργου του Ντοστογιέφσκι.

 

To μυθιστόρημα του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1886, μετά τη δεκαετή εξορία του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα στη Σιβηρία, και θεωρείται το πρώτο σπουδαίο έργο της ώριμης περιόδου του, που άπτεται θεματικών όπως η ηθική, ο νόμος και ο άνθρωπος. Ο Ντοστογιέφσκι εμπνεύστηκε από ένα αληθινό περιστατικό, όταν στα μέσα της δεκαετίας του 1860, ένας φοιτητής είχε δολοφονήσει έναν γέροντα με κίνητρα παρόμοια με αυτά του Ρασκόλνικοφ, του ήρωα του βιβλίου του. Ο αναμορφωτής του γεωργιανού θεάτρου και καλλιτεχνικός διευθυντής του Kote Marjanishvili theatre, Λεβάν Τσουλάτζε, συνεργάζεται εκ νέου με το θέατρο Άνεσις, μετά το «Λεωφορείο ο Πόθος», αναλαμβάνοντας τη διασκευή και τη σκηνοθεσία της παράστασης που επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Άνεσις, με τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη και τον Τάσο Ιορδανίδη στους βασικούς ρόλους.

Θέατρο Άνεσις, Λ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι, 2107488881-2

Τετ., Κυρ. 19:30, Πέμ. 20:00, Παρ., Σάβ. 20:30 (εκτός από 24 & 31/12, επιλέον παραστάσεις: 26 & 27/12, 21:00)

 

 

Μοσκώβ Σελήμ

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης

 

Το τελευταίο διήγημα του Γεώργιου Βιζυηνού (και ένα από τα πιο σπουδαία του), το οποίο έγραψε έγκλειστος σε ψυχιατρείο και δημοσιεύτηκε εν αγνοία του στο περιοδικό «Εστία» το 1895, ένα έργο-ύμνος στον άνθρωπο και τη φιλία, ανεβαίνει στην Εφηβική Σκηνή της Στέγης, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ξανθόπουλου. Το διήγημα, με φόντο τους ρωσοτουρκικούς πολέμους του ύστερου 18ου αιώνα, αφηγείται την ιστορία ενός Τούρκου στρατιώτη, ο οποίος, μετά την απόρριψη από τον πατέρα του, επιζητά την επιβεβαίωση και τη δικαίωσή του στα πεδία των μαχών. Όταν, μετά από χρόνια, βρίσκεται αιχμάλωτος στη Ρωσία, θα έρθει αντιμέτωπος με μια «αποκάλυψη». Η ανάγκη του για τρυφερότητα και δικαιοσύνη βρίσκει ανταπόκριση, ανέλπιστα, στον αιώνιο εχθρό. 

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Εφηβική Σκηνή, Συγγρού 107, 210 9005800

25/12, 19:00 και από 7/1 κάθε Σάβ.-Κυρ. 19:00

 

 

Ευτυχισμένες Μέρες

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Η σπουδαία Όλια Λαζαρίδου γίνεται Γουίνι.

 

Το εμβληματικό κείμενο του Σάμιουελ Μπέκετ γράφτηκε στα 1960 κι έκτοτε επιστρέφει διαρκώς σε σκηνικά ανεβάσματα σε όλο τον κόσμο, με μεγάλες ηθοποιούς να αναμετριούνται μαζί του. Αυτήν τη φορά, η σπουδαία Όλια Λαζαρίδου γίνεται Γουίνι, ενταφιασμένη ως επάνω από τη μέση της στο κέντρο ενός τύμβου. Το πρώτο θηλυκό θεατρικό προσωπείο του συγγραφέα εξαντλεί όλες τις συγγραφικές δυνατότητες στην αναζήτηση μιας γλώσσας του Υποκειμένου. Η Γουίνι μονολογεί και διαρκώς αναζητά μια επιβεβαίωση από τον Γουίλι πως είναι εκεί και την ακούει. Άρα θα υπάρχει. Άρα θα υπάρχουν.

Bios main, Πειραιώς 84, 210 3425335

22, 23 & 25/12, 21:00 και νέος κύκλος παραστάσεων από 3/2

 

 

Αμάραντα

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Η bijoux de kant με τα Αμάραντα επιχειρεί τη δημιουργία του εθνικού μας πορτρέτου. Φωτο: Νίκος Πανταζάρας

 

Ένας θίασος ζώντων και νεκρών στην έσχατη παράστασή τους: ο Μέμος (Αλέκος Συσσοβίτης), ένας περιφερόμενος μπουλουκτζής, έχει μόλις κηδέψει τον για χρόνια συνεργάτη και σύντροφό του Στάμο (Αλέξανδρος Παπαϊωάννου). Μην έχοντας συνέλθει ακόμα από την πρόσφατη απώλεια, προσπαθεί να μαζέψει τα κομμάτια του για να ανέβει στη σκηνή και να παίξει για πρώτη φορά μόνος. Μαζί του, αυτή την παράξενη και ταραγμένη νύχτα, βρίσκεται στο παρασκήνιο του τσίρκου και η Μερόπη (Μαρία Πανουργιά), πρώην σύζυγος του Στάμου και άσπονδη φίλη του Μέμου. Μια παράξενη βουή πλησιάζει, το κοινό είναι ταραγμένο και η νεκρή καλλιτέχνις Αντώνα (Μπέττυ Βακαλίδου) αφηγείται τους θανάτους της έναν προς έναν, λίγο προτού βγει ο Μέμος στη σκηνή. Με υλικά όλα εκείνα τα θεμελιώδη συστατικά που συνθέτουν τα θεατρικά σύμπαντα του Παύλου Μάτεσι και της Γλυκερίας Μπασδέκη, η bijoux de kant επιχειρεί τη δημιουργία του εθνικού μας πορτρέτου.

Θέατρο Φάουστ, Καλαμιώτου 11, 210 3234095

Πέμ.-Σάβ. 21:00, Κυρ. 19:00 (εκτός από 24 & 31/12)

 

 

Δωδέκατη Νύχτα

Τι θα δούμε στο θέατρο τις μέρες των γιορτών
Πολλοί Αθηναίοι πιστεύουν ότι η Δωδέκατη Νύχτα είναι μία από τις καλύτερες παραστάσεις της σεζόν. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας

 

Το πιο «παιχνιδιάρικο» έργο του Σαίξπηρ είναι μάλλον ιδανικό για την περίοδο των γιορτών, ενώ το κατά Δημήτρη Καραντζά ανέβασμά του στο Εθνικό Θέατρο, σε μετάφραση Νίκου Χατζόπουλου, έχει ήδη ενθουσιάσει πολλούς Αθηναίους που κάνουν λόγο για μία από τις καλύτερες παραστάσεις της σεζόν. Τα δίδυμα αδέρφια Βιόλα και Σεμπαστιάν ναυαγούν στις ακτές της Ιλλυρίας, μιας χώρας σχεδόν μυθικής, που δίνει την εντύπωση πως δεν προϋπήρχε, αλλά αρχίζει να ζει εκείνη τη στιγμή. Τα αδέρφια χάνονται μεταξύ τους και η Βιόλα «παρενδύεται» και γίνεται ο Σεζάριο, έτσι ώστε να αναζητήσει ανενόχλητη τον αδερφό της στον άγνωστο τόπο. Τον τόπο αυτόν επιχειρούν να κατακτήσουν δύο αντιθετικές δυνάμεις: το Πένθος, που εκπροσωπείται από την Ολίβια που αποκρούει τον Ορσίνο, και ο Έρωτας, που εκπροσωπείται από τον Ορσίνο που κυνηγάει την Ολίβια. Αυτή τους η αναμέτρηση λαμβάνει χώρα κατά το δωδεκαήμερο της ασυδοσίας, στις πλέον ακατάλληλες συνθήκες τόσο για πένθη όσο και για έρωτες: τη νύχτα που «όλα επιτρέπονται».

Εθνικό Θέατρο - Κεντρική Σκηνή, Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, 210 5288170-171, 210 7234567

Τετ.-Σάβ. 20:00, Κυρ. 21:00 (εκτός από 24 & 31/12)

 

 
 
 
 
Αλέξανδρος Διακοσάββας
Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι αρχισυντάκτης της LiFO. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.